[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JAZZ4ff

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:40

Pradaatje schreef:
Knoop batterij Bloos ik heb gewoon zo'n 4 kante Lachen

Ga is onderzoeken..
Dat is je accu, knoop batterij is extra, als je accu/batterij uit je camera zou halen, zal je anders elke keer weer je instellingen weer opnieuw moeten instellen (oa. datum/tijd)
Verborgen in het deurtje of accu compartiment KAN een knoopbatterij zitten.
Ben nog niet achter wat voor camera je hebt.
Zo ga nu lekker snowboarden (zit nu in Wishler/Canada), hoor het wel als je het gevonden heb.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:43

Duidelijk! Die voorbeeldjes op de tweede link sowieso, echt jip-en-janneke inderdaad, maar superhandig Lachen

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:24

JAZZ4ff schreef:
Dat is je accu, knoop batterij is extra, als je accu/batterij uit je camera zou halen, zal je anders elke keer weer je instellingen weer opnieuw moeten instellen (oa. datum/tijd)
Zo ga nu lekker snowboarden (zit nu in Wishler/Canada), hoor het wel als je het gevonden heb.

Ik heb een canon Eos 350d Lachen
Super bedankt! Heb hem gevonden, morgen gelijk een nieuwe halen!
Wist niet eens van het bestaan af van dat ding!
Super bedankt!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:12

Hier zet ik een stipje.
Tips/tricks altijd welkom!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:40

Pradaatje schreef:
JAZZ4ff schreef:

Ik heb een canon Eos 350d Lachen
Super bedankt! Heb hem gevonden, morgen gelijk een nieuwe halen!
Wist niet eens van het bestaan af van dat ding!
Super bedankt!

Helaas.. Heb de batterij vervangen.. helaas.. Ik doe nog voor de zekerheid me accu nog een keer opladen.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:38

hoihoi!

als ik een foto maak, met mijn canon powershot A470, heeft hij best veel ruis.. hoe moet ik die veranderen? iets met de ISO ofzo? Nagelbijten / Gniffelen

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:55

Ja, je moet je ISO waarden lager zetten.
Weet niet hoe dat zit met jou camera, maar je mag toch van een beetje camera verwachten dat ze to ISO200 geen ruis vertonen.
Gewoon een beetje spelen, en kijken naar het resultaat dus;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:55

Tam_ schreef:
hoihoi!

als ik een foto maak, met mijn canon powershot A470, heeft hij best veel ruis.. hoe moet ik die veranderen? iets met de ISO ofzo? Nagelbijten / Gniffelen

Hoe hoger je iso (bv 1600) hoe meer kans op ruis. Probeer bij de 100 - 400 te blijven Knipoog

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:28

Is het mogelijk om met een Canon digitale reflex camera eos 400D en een 70-300 sigma APO lens een mooie bokeh te verkrijgen? Zo ja, hoe? En zo niet, hoe dan wel? Tong uitsteken

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:00

Ik zal ook maar even mijn verhaaltje doen :o

Ik heb al een tijdje een Canon Powershot C2 IS.
Op de M stand (wat net weer mijn favoriet is -.-)
Is de sluiter heel raar bezig.
Als ik dus de ontspan knop half indruk om scherp te stellen word mijn foto erg overbelicht (waarsch valt er teveel licht binnen maar m'n ISO ook al op 50 gehad) als ik na het scherpstellen de ontspan knop helemaal indruk blijft het scherm heeel lang zwart (zeker 1 minuut) dan komt er eindelijk testaan: 'bezig' (met een handje met kruis erdoor dat ik niks mag aanklikken ondertussen) en dan komt eindelijk een hele waas van een overbelichte foto op het scherm. erg raar.
Ik denk ook niet dat ik iets verkeerd in heb gestelt
Want het gebeurde voor het eerst toen ik foto's van paard aan het maken was en dus klikte en dat er gebeurde wat ik net omschreef. was dus even bang dat m'n camera het had begeven maarja vind het erg raar wat die dusdoet.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:05

Mariekwyf schreef:

Als ik dus de ontspan knop half indruk om scherp te stellen word mijn foto erg overbelicht (waarsch valt er teveel licht binnen maar m'n ISO ook al op 50 gehad) als ik na het scherpstellen de ontspan knop helemaal indruk blijft het scherm heeel lang zwart (zeker 1 minuut) dan komt er eindelijk testaan: 'bezig' (met een handje met kruis erdoor dat ik niks mag aanklikken ondertussen) en dan komt eindelijk een hele waas van een overbelichte foto op het scherm. erg raar.
Want het gebeurde voor het eerst toen ik foto's van paard aan het maken was en dus klikte en dat er gebeurde wat ik net omschreef. was dus even bang dat m'n camera het had begeven maarja vind het erg raar wat die dusdoet.

Staat je sluitertijd dan niet gewoon op veel te lang? Of kan je deze niet aanpassen? Als je een sluitertijd van een minuut hebt bij daglicht, is het normaal dat je foto overbelicht is. En ook dat hij wazig is, omdat je je camera zowiezo beweegt tijdens die minuut. Kan je die niet aanpassen? Tot bijvoorbeeld 125" ofzo? Dan gaat je foto niet meer bewogen zijn en zeker niet meer overbelicht. Je moet dan wel je ISO aanpassen waarsschijnlijk. Want met een ISO op 50 gaat je foto juist onderbelicht zijn. ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:42

marjoke schreef:
Mariekwyf schreef:

Staat je sluitertijd dan niet gewoon op veel te lang? Of kan je deze niet aanpassen? Als je een sluitertijd van een minuut hebt bij daglicht, is het normaal dat je foto overbelicht is. En ook dat hij wazig is, omdat je je camera zowiezo beweegt tijdens die minuut. Kan je die niet aanpassen? Tot bijvoorbeeld 125" ofzo? Dan gaat je foto niet meer bewogen zijn en zeker niet meer overbelicht. Je moet dan wel je ISO aanpassen waarsschijnlijk. Want met een ISO op 50 gaat je foto juist onderbelicht zijn. ;)

Zover ik weet kan ik de sluitertijd niet instellen
Ik heb namelijk geen spiegelreflex een gewone digitale camera wel weer een iets uitgeberijderde digitale met veel functies maar ik zal nog eens kijken of ik gebruiksaanwijzing kan vinden (ben ik kwijt :+ )
En dan kijken of ik de sluitertijd kan wijzigen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:31

Tam_ schreef:
hoihoi!

als ik een foto maak, met mijn canon powershot A470, heeft hij best veel ruis.. hoe moet ik die veranderen? iets met de ISO ofzo? :=

binnen fotograferen kan ook voor ruis zorgen. buiten worden foto's meestal mooier.

ik heb een fugi s100 finepix voor mijn verjaardag gehad. in de buitenbak maakt hij geweldige foto's, binnen zijn ze korrelig en allemaal bewogen, heeft dat ook met de belichting te maken? lijkt mij toch sterk dat met een goed verlichtte binnenbak deze camera geen foto's kan maken. heb alle standen uitgebrobeerd, maarja, kom ook net kijken met fotograferen, weet het niet..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LF3TMNTR.jpg
dit is mijn leukste tot nu toe :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:34

Als absolute leek, die net een maand haar fototoestel heeft (D40+18-55mm), wil ik me eens wagen aan de paardenfotografie... Ik heb een proefkonijn gevonden, die morgen springtraining hier in de buurt heeft. Ik hoop dat jullie mij een paar tips kunnen geven :D

- Locatie: binnenpiste (moeilijk, ik weet het), echter met een redelijke portie lichtinval (http://www.ruitersportsneyers.be/evenementen/images/large/sn_opendeur06.jpg). Welk standpunt is hier het beste om foto's te maken? Geeft tegen het licht in, in zo een piste, niet het risico om een overbelichte achtergrond en een zwaar onderbelicht paard te krijgen? Met mijn rug naar het licht dan, maar dan is het paard in het donkerdere deel van de piste... Denken jullie dat ik in deze piste degelijke bewegingsfoto's kan krijgen zonder mijn ISO te hoog te zetten (max 400? Kwestie van ruis te vermijden)?

- Springen... Mijn D40 is niet enorm snel (2,5 bps), ga ik daarmee in de 'problemen' komen? Scherpstellen, doe ik dat best manueel op het punt waar het paard passeert (balk bv), of laat ik de autofocus zijn werk doen met het risico dat die niet snel genoeg is?

Andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom :o

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:41

Met je rug naar het licht staan werkt het beste denk ik. Precies tegenover gestelde van de foto die je in de link hebt staan dus.
Dan heb je wel een donkere achtergrond, maar is het paard mooi belicht.
Als je het andersom doet, krijg je een donker onscherp paard met een overbelichte achtergrond, lijkt me.

ISO flink hoog doen, en een zo kort mogelijke sluitertijd (zonder dat je foto's donker worden) en je diafragma zo ver mogelijk open.
Suc6! Ben benieuwd naar het resultaat, wel showen he!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:24

Hallo ik heb een vraagje in verband met Black foto's. De vraag is eigenlijk heel simpel hoe maak je die dingen x). Ik dacht in een donkere ruimte/schuur wij hebben de poetsplaats genomen, en dan inflitsen maar dit bleek niet te werken want hij flitste de hele ruimte mee waardoor de foto alles behalve black was. Dus ik zal wel wat fout doen :roll:

Ik heb een Olympus E330 spiegelreflex camera.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:04

Je kan het beste blackfoto's maken in een schuuropening.
zet je 'model' ver genoeg naar voren dat er licht en zon op het hoofd valt, maar veer genoeg naar achter zodat de rug en kont in de schaduw van de opening staan.

Later moet je het misschien nog ietsje bijwerken, niet overal is de achtergrond immers even zwart ,maar het begin staat alvast.

Laat je nog een foto zien als je het geprobeerd hebt? :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:05

Als je het trouwens met inflitsen wil doen, moet je je flitser instellen op een onderwerp dichtbij, dan flitst 'ie met minder "impuls" zeg maar. Dus minder fel, zodat de achtergrond onaangetast blijft.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:06

Okée dankjewel ^^ Zal het resultaat laten zien maar morgen eerst foto's van de crosstraining maken. Hopen dat het niet te hard regent xD

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:34

Ik vind dit topic nu al leuk en ga hem binnenkort eens helemaal doorlezen :j

Ik heb eens een vraag. Sinds enkele weken heb ik een Sony Alpha 200 DSLR gekocht. Moet zeggen dat ik hem best moeilijk vind omdat ik jarenlang een simpel compact toestelletje ben gewend, maar oefening baat kunst zoals ze zeggen.

De automatische standen waren het eerste waarmee ik aan de slag ben geweest, dit gaat aardig goed moet ik zeggen, de foto's worden imo steeds beter :j

Nu ben ik wat meer aan het kijken naar de automatische standen, eerst de M stand maar. Alleen vind ik nu erg moeilijk om te bepalen in welke situatie ik welke instellingen moet gebruiken. Ik speel dan wel wat met de instellingen maar eigenlijks weet ik dus niet echt wat handig is in die situatie.

Is er daarvoor ook iets handigs om te onthouden of is het echt spelenderwijs er achter komen?

_Aletta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:47

Hallo,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen! Ik heb nu al een tijdje een Fujifilm FinePix S5800,
Ik fotografeer voornamelijk paarden. Buiten fotos maken gaat heel goed. Goed beeld en scherpe fotos.
Maar als ik binnen fotos maak bijvoorbeeld op wedstrijden worden ze donker en zijn ze bewogen.

Hoe kan ik nou het beste mijn camera instellen?
en als iemand hier de zelfde camera heeft, hoe heeft die zijn/haar instellingen?

alvast bedankt! :D

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:00

magda_90 schreef:
Ik vind dit topic nu al leuk en ga hem binnenkort eens helemaal doorlezen :j

Ik heb eens een vraag. Sinds enkele weken heb ik een Sony Alpha 200 DSLR gekocht. Moet zeggen dat ik hem best moeilijk vind omdat ik jarenlang een simpel compact toestelletje ben gewend, maar oefening baat kunst zoals ze zeggen.

De automatische standen waren het eerste waarmee ik aan de slag ben geweest, dit gaat aardig goed moet ik zeggen, de foto's worden imo steeds beter :j

Nu ben ik wat meer aan het kijken naar de automatische standen, eerst de M stand maar. Alleen vind ik nu erg moeilijk om te bepalen in welke situatie ik welke instellingen moet gebruiken. Ik speel dan wel wat met de instellingen maar eigenlijks weet ik dus niet echt wat handig is in die situatie.

Is er daarvoor ook iets handigs om te onthouden of is het echt spelenderwijs er achter komen?

De M stand is wel het moeilijkste om me te beginnen. Dat staat voor alles zelf instellen. Weet je alles al van iso, diafragma en sluitertijd? Zo niet dan zou ik eerst eens met de sluitertijd knop of diafragmaknop gaan spelen. ;)
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 18-01-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:05

_Aletta_ schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen! Ik heb nu al een tijdje een Fujifilm FinePix S5800,
Ik fotografeer voornamelijk paarden. Buiten fotos maken gaat heel goed. Goed beeld en scherpe fotos.
Maar als ik binnen fotos maak bijvoorbeeld op wedstrijden worden ze donker en zijn ze bewogen.

Hoe kan ik nou het beste mijn camera instellen?
en als iemand hier de zelfde camera heeft, hoe heeft die zijn/haar instellingen?

alvast bedankt! :D

Binnen fotograferen is nu eenmaal niet makkelijk. Doordat het te donker is moet je je iso vaak omhoog schroeven en de sluitertijd naar beneden en diafragma groter zetten (kleine getal). Dat betekend dat de camera langer open blijft om licht binnen te krijgen en je dus super stil moet staan. Dat lukt vaak niet zonder statief. Onder de 1/80-60 ste van een seconde sluitertijd wordt het erg moeilijk om onbewogen foto's te krijgen.

Ik raad aan om eerst eens de basisbeginselen te leren. Iso, diafragma en sluitertijd.
Via google te vinden ;)
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 18-01-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:05

Nog niet alles nee, bedankt voor de tip dan ga ik mij daar eerst eens goed in verdiepen :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:09

Overigens kwam ik op bol.com dit boek tegen:

"Fotograferen met een Sony A200, A300 en A350" - Auteur: Lars Polder.

Ik ben erg benieuwd hoe dit boe is, is het hier ook bekend?