[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:38

Welke programma's RAW files kunnen openen kun je heel gemakkelijk via Google opzoeken :)

Vaak levert de fabrikant van je camera software mee, waarmee je er ook mee kunt werken.
Je kunt ook alvast een RAW codec bij microsoft (gratis) downloaden, zodat je met je computers de files wel kunt bekijken/openen.

Professionele fotobewerkingprogramma's zoals Adobe Photoshop, Lightroom, Nikon Capture NX2, etc. kunnen sowieso goed met RAW files overweg.

Opslaan van een bewerkte RAW file doe je in TIFF of bijv. JPG formaat.
Afhankelijk van wat je er mee wil doen.

Een halstertouw wegwerken, is trouwens een fijn klusje om in een .jpg bestand te doen (dan is 't niet zo zwaar voor je pc). De RAW files zijn ideaal om de belichting, etc. nog wat te verbeteren.

kyra1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:11

Dankjewel Femke!
Dan ga ik eens kijken of het met gimp gaat, en ik heb nog wel een kennis die Photoshop heeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:34

Hallo, ik kom ook eens binnenvallen met een vraag.

Ik fotografeer zelf enige jaren met een Sony, maar nu sinds kort ook met een Nikon D90. Ondanks dat ik het bijbehorende boekje al diverse keren heb doorgebladerd, kan ik maar geen antwoord op mijn vraag vinden.

Bij mijn Sony kan ik instellen, dat wanneer ik hem op continu scherpstellen zet, dat de camera het onderwerp door het beeld blijft volgen zodat je scherpe actiefoto's krijgt. Het scherpstelvierkantje zie je dan ook mee bewegen door je zoeker heen. Bij de Nikon kan ik ondertussen vinden hoe je continu moet scherpstellen, maar daarbij blijft hij op het midden gefocust. In het menu van je scherpstelvelden kan ik dus niet vinden hoe je moet instellen dat dat vakje bij bewegende objecten door het beeld meebeweegt met het onderwerp.

Wellicht ben ik al die tijd met mijn neus aan het kijken, gezien ik de websites ook niet echt volg. :o? Maar is er wellicht iemand die mij hiermee kan helpen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:50

Dynamisch met 3d tracking is dat.
Inderdaad, bij de af veldopties.
Enkel veld zorgt voor wat je nu hebt.

Zelf gebruik ik die enkelveld optie trouwens ook voor actiefotos.
9 vd 10x kan ik dat zelf sneller en beter dan de camera.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:10

Voor stand- en portret gebruik ik ook maar 1 punt. Het hangt er vanaf wat voor soort actiefoto's ik maak maar dan kies ik er ook wel eens voor om 1 punt uit te breiden met 4 of 8 af hulppunten er omheen of als het heel heftig is maak ik gebruik van een zone. Dan blijft body het onderwerp tracken binnen die zone. Mijn body staat eigenlijk nooit op door het hele beeld heen tracken. := Ieder van die AF standen kun je aan of uit zetten zodat je alleen maar de standen tot je beschikking hebt die je vaak gebruikt en snel kunt wisselen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:35

Wozes. :') Sony is toch makkelijker op dat gebied hahaha. Bedankt voor de berichten even kijken of mij dat vanmiddag gaat lukken. Ik heb ook maar een boekje hierover gekocht, die is toch net praktischer dan de gebruiksaanwijzing. :=

Maar ik begrijp dus dat je van de 12 (?) punten clusters kunt maken en niet zoals bij Sony maar steeds één kunt gebruiken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:49

Op mijn 7D heb ik 19 punten waar ik zelf kan kiezen of ik 1, 5, zone of alles wil gebruiken.

De nieuwere en meer professionelere bodies hebben vaak meer punten dan instap bodies.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:46

Ok bedankt voor je/jullie antwoorden. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:19

Vanmiddag heb ik mooi even kunnen oefenen hiermee, ik begrijp dus dat je voor portret beter gebruik kunt maken van dynamisch in plaats van 3D. Maar nu is mij alleen niet duidelijk hoe ik meerdere punten kan selecteren zoals jullie aangaven. Waar zit dat precies verstopt? Dat kan ik ook niet terugvinden in de gebruiksaanwijzing namelijk.
Wel vind ik de optie tussen een breed scherpstelveld of een smal veld (ook al zoiets wat Sony niet heeft, nu besef ik pas echt wat voor een instapcamera dat is haha), is dat het wellicht? Alhoewel ik daarmee niet veel meer te zeggen heb dan gewoonweg één van die twee te kiezen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:02

Er zie een groot, dik, zwart, langwerpig stofje door mijn zoeker. Het lijkt van een bloemetje af te komen :j
Ik heb geprobeerd en foto te maken met een klein diafragma op wit papier en daarop zie je wel stofjes, maar niet dat grote dikke ding.

Heb zelf geen schoonmaak setje omdat ik überhaupt niet weet wat ik precies schoon zou moeten maken in mijn camera dus ik wil er liever ook niet zelf aan prutsen.

Nou dacht ik, dan laat ik mijn sensor reinigen door een winkel in Ede, maar op de site staat dat ze dan meteen alles in de behuizing aanpakken. Daarvoor betaal je dan iets in de zestig euro.

Iemand die snapt waarom je iets wel door de zoeker ziet, maar niet terug op de foto? :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:05

Dan denk ik dat het op je spiegel zit. Die klapt open zodat het beeld op je sensor komt, dus komt het niet te zien. Het gevaar hiervan is dat het vuiltje bij het openklappen kan gaan vallen op de sensor.

Spiegel schoonmaken is wel zelf te doen, op de kop houden en met een blaasballonnetje met zo'n kwastje erop voorzichtig te werk gaan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:18

Hoi! Mijn moeder en ik maken voor de lol vaak foto's van onze paarden, net als zoveel anderen haha
We zitten wel veel op internet op te zoeken hoe we de camera het beste in kunnen stellen, want als het ook maar een beetje bewolkt is, of als ik in een binnenbak moet rijden voldoet de sportstand van de camera echt niet. Als het heel zonnig is en ik outdoor concours heb willen de foto's aardig lukken, maar thuis in de bak rij ik tussen de bomen, en is het ook vaak bewolkt, dam merk ik dat de foto's vaak erg flets en/of onscherp zijn. Weten jullie wat we daar aan moeten doen?
Bij portret foto's gaat het overigens beter, het zijn vooral de rijfoto's.. Zou heel fijn zijn als iemand tips heeft!

In een binnenbak, die overigens wel vrij licht is!
Afbeelding

Of hier in een travers, het moment is wel goed :D dat is al lastig genoeg met die paarden haha.
Afbeelding

Vind het zelf zeker geen onaardige foto's, maar vroeg me gewoon af hoe het kwam dat ze toch allemaal best wazig zijn.:)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:20

Oh we fotograferen trouwens met een Canon 1000d met een 55-250IS lens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:34

Hoogstwaarschijnlijk is je sluitertijd te traag.
Probeer meer te leren over iso, diafragma en sluitertijd. Dan haal je direct meer uit je camera.
Ik (en anderen) hebben daar in dit topic ook meerdere keren uitgebreid uitleg over geschreven. Dat is met de zoekfunctie wel terug te vinden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:11

Oke dankje! :) heb er al het een en ander over gelezen, het is gewoon lastig om een goed balans daar tussen te vinden als het buiten niet heel helder is.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:13

Ik hoop dat dit hier goed staat.

Ik heb een vraag over het stukje uploaden en copyright.
Mijn foto's zijn kwalitatief vaak minder als ik ze voorzien heb van Copyright en daarnaast ook geupload heb.
In welk programma maken jullie copyright en welk programma gebruiken jullie voor het uploaden?

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:20

Copyright betekend auteursrecht.
Dat zal je vast niet bedoelen ;)

Je hebt 't waarschijnlijk over een logo/naamsvermelding/watermerk in de foto?

Een logo kun je in ieder design programma maken. En in veel fotobewerkprogramma's kan het ook.
Ik heb mijn logo gemaakt in Corel Paint Shop Pro.

Je kunt het dan opslaan met een transparante achtergrond en dan gemakkelijk als nieuwe laag op een bestaande foto plakken. Daar zou een foto qua kwaliteit helemaal niets op achteruit moeten gaan.
Wat wél kan, is dat je instellingen voor het opslaan van een .jpg foto zo ingesteld zijn dat alle foto's flink worden gecomprimeerd (= kwaliteitsverlies waardoor het bestand kleiner is).

Uploaden bij een gratis aanbieder gaat inderdaad vaak ten koste van de kwaliteit van je foto.
Waarom? Omdat opslagruimte niet gratis "is". Dus zullen ook zij de foto's die ze binnen krijgen nog flink comprimeren om toch zo veel mogelijk foto's in relatief minder mb's op te kunnen slaan.

Je hebt een eigen website (in je onderschrift?), daar kun je ook je foto's naartoe uploaden, en daar zou geen kwaliteitsverlies in moeten ontstaan.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:30

@essie_blue: Ligt vaak ook aan de lens die je tot je beschikking hebt. Met veel lenzen loopje gewoonweg tegen beperkingen aan, zeker in een binnenbak. Dan moet je eigenlijk al een lens hebben die minstens tot f2.8 kan en een body die een hoge ISO aankan zonder al te veel ruis te produceren. Ik kies er zelf altijd voor om het diafragma zelf in te stellen en de camera de rest te laten bepalen. Als ik dan geen snelle sluitertijden haal (=minder dan 1/250, dan gaat de ISO omhoog.)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:31

Femke schreef:

Ik denk toch echt dat ze copyright (auteursrecht) bedoeld en terecht, want dat is ook van toepassing op foto`s; :-)

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22091/

Wikipedia schreef:
Auteursrecht is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat in de meeste landen (waaronder Nederland en België) van rechtswege, als gevolg van de Berner Conventie. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Aanvankelijk was het auteursrecht bedoeld voor de tekst van boeken, maar door een geleidelijke uitbreiding van het werkingsgebied is het tegenwoordig ook op veel andere zaken van toepassing, zoals toespraken, software, foto's, films, opgenomen muziek, beeldende kunstwerken, bouwwerken en journalistiek werk.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 10-04-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:33

Bedankt Femke, gratis hoeft het niet perse te zijn :n Maar ik heb graag wat ervaringen waarmee ik mijn werk weer kan verbeteren.
Via mijn website uploaden kan wel, maar dat kan volgens mij maar tot een beperkt aantal foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:37

FlyAway schreef:
Femke schreef:

Ik denk toch echt dat ze copyright (auteursrecht) bedoeld en terecht, want dat is ook van toepassing op foto`s;

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22091/

Ik weet wel zeker van niet ;)

Ja, inderdaad. Auteursrecht is een recht dat de fotograaf heeft op zijn foto's.
Maar de vraagsteller wil weten waarom de foto's in kwaliteit achteruit gaan als ze die "voorzien heeft van copyright".

Auteursrecht héb je al op een foto, daar hoef je niets voor te doen.
Daarom gaat 't hier om de verkeerd gebruikte term, en wil ze weten waarom de kwaliteit achteruit gaat als ze een logo op de foto zet.

Juist om dit soort gekke verwarringen te voorkomen, is het belangrijk dat de juiste termen gebruikt worden.
Ik zie het zoooooo vaak op websites terug: "Foto's worden zonder copyright geleverd"
Waarmee die fotograaf eigenlijk wil zeggen dat de klant geen logo op de foto krijgt.
Maar waardoor veel klanten (die het wél snappen) denken dat ze vrij van auteursrechten zijn en ze dus met die foto's mogen doen wat ze willen.
Dat kan voor héle grote problemen zorgen.

Dus de juiste term gebruiken is erg belangrijk.

"Copyright" is niets in Nederland, behalve een Engels woord, dat "Auteursrecht" betekend als je het in het Nederlands omzet.
Een copyrightlogo is alleen dit tekentje: ©

Een watermerkje met naam/logo/copyright teken is dus niet "copyright".
Maar een "logo op de foto" of een "naam op de foto" of een "watermerk op de foto".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:39

P_Tries schreef:
Bedankt Femke, gratis hoeft het niet perse te zijn :n Maar ik heb graag wat ervaringen waarmee ik mijn werk weer kan verbeteren.
Via mijn website uploaden kan wel, maar dat kan volgens mij maar tot een beperkt aantal foto's.

Als het je eigen domein is, kun je vaak honderden mb's uploaden.
Je hosting pakket laat zien hoeveel dat precies is.

Let bij het opslaan van je foto's even op de opties voor het opslaan.
Dan kun je daar aangeven hoeveel compressie er op de foto moet (soms noemen ze het 'optimalisatie').

Je kunt kiezen voor lage compressie (hoge kwaliteit houden), maar dan is je bestand groter en kost dat inderdaad meer opslag ruimte.
Je kunt ook kiezen voor een iets hogere compressie (iets minder kwaliteit), zodat je bestand er nog wel goed uit ziet, maar niet meer zo ontzettend veel ruimte inneemt.
En je kunt kiezen voor een hele hoge compressie, maar daar heeft de foto kwaliteit flink onder te lijden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:52

Ik moet bekennen dat je dan in ieder geval bij mij juist een beetje bijdroeg aan die verwarring, ik kreeg de indruk dat jij bedoelde dat auteursrecht niet van toepassing was op foto`s. :D

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:04

aha! weer wat duidelijkheid gekregen wb die zaak! thnx daarvoor meteen!

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:56

Hoi,

Ik ben echt nog een leek wat betreft foto's maken.
Maar ik heb een Nikon D3000 camera en wil daar dus goeie actiefoto's mee maken van paarden.
tot nu toe zie je dat ze iets wazig worden of het paard beweegt te veel..
Wat vinden jullie de beste instellingen om je paard te fotograferen enzo..?
Heb al wel gelezen dat je het beste je sluitertijd op 1/500 kan zetten.?
Mijn camera staat eigenlijk nog ingesteld zoals ik hem kocht.. Heb er nog weinig mee gedaan omdat ik weinig snap van de instellingen ove iso, diafragma en sluitertijd..
Kunnen jullie me helpen??
Wil dit weekend weer foto's maken op concours maar wil dan wel mooie foto's :-)