[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:36

Waarom wil je overstappen van D60 naar een andere body? Wat voor lenzen heb je nu? Wat ontbreekt er aan je D60 en wat is jouw budget?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:14

Bagheera_206 schreef:
Waarom wil je overstappen van D60 naar een andere body? Wat voor lenzen heb je nu? Wat ontbreekt er aan je D60 en wat is jouw budget?

Ik moet zeggen dat ik het echt een fantastische body vind, máár...: ik mis de AF in de body, waardoor ik selectiever nieuwe lenzen moet kiezen. Verder vind ik de body zelf ietwat aan de kleine kant. Deze body is ondanks z'n degelijkheid toch een instapmodel en ik vraag me af wat ik dus méér krijg bij een luxere body.

Huidige lenzen:
Nikon AS-F Nikkor 18-135mm 5-5.6
Nikon AS-F Nikkor 35mm 1.8
Nikon AF Nikkor 50mm 1.8
Nikon AF-S DX 55-200mm 1:4-5.6

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:16

Wat is je budget voor een nieuwe body? En wil jij nieuwe lenzen aanschaffen dan? Wat mis je aan je huidige set van objectieven? Dat ziet er uit als een mooie allround set aan objectieven. :)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:17

Budget tot 800 euro ongeveer, maar alleen als ik er echt op vooruit zou gaan en daarvoor heb ik me nog te weinig kunnen verdiepen in andere body's. En ja, nieuwe lenzen zullen er wel komen, een grotere en betere zoomlens bijvoorbeeld voor de sportfotografie. Maar tot nu toe best een leuk setje inderdaad.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:20

Die grotere/betere zoomlens voor sportfotografie zal wss AF-motor in de lens hebben dus daarvoor hoef je niet perse over te stappen naar een body met AF-motor. Mocht je toch echt graag een overstap willen doen dan is volgens mij de D7000 de eerste camera die een AF-motor heeft. Die valt nog net binnen je budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:21

Mando schreef:
Dank je wel voor je antwoord.
Dus de EF-S 55-250mm IS II is een lens begrijp ik uit je woorden.
Waar staat dan 55-250mm voor is dat de afstand ofzo....

Ik moet het dan zo zien... deze set zit een lens bij maar dan zou ik een extra lens moeten hebben en deze past daar op.

Dan zou ik klaar zijn voor een dagje dierentuin _O-...

De mm's geven aan wat voor zoombereik een lens heeft. Met 18-55mm kun je vrij ver uitzoomen en niet zo ver inzoomen. Een 55-250 begint waar de 18-55 ophoudt en daarmee kun je bovendien dus nog veel verder inzoomen (tot 250mm).

Een telezoomlens (zoals bijvoorbeeld de 18-55, prima tip van Richard) is als je het leuk vindt paarden te fotograferen eigenlijk onmisbaar. Zou je bovendien een spiegelreflexcamera met alleen een 18-55 hebben gehad, dan was je ook daarmee waarschijnlijk bij de robbentocht van een koude kermis thuis gekomen. Vermoedelijk zou je met de 18-55 dan ook niet genoeg kunnen hebben ingezoomd.

Ook voor een dagje dierentuin, waarbij de dieren vaak redelijk ver weg zitten (minimaal enkele meters, soms wel 20 meter of meer van je verwijderd) is een 55-250 een goed idee. Met een telezoomlens ben jij helemaal klaar voor een robbentocht, foto's van je paarden én een dagje dierentuin.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:29

Super dank je wel voor je antwoordt.

Ik ga hem bestellen, denk nog deze maand niet de lens maar wel de camera.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:17

Tsja.........
Ieder objectief heeft zijn prijs natuurlijk, het is niet zonder reden dat we je de 55-250 aanbevelen.
Maar als geld echt een issue is voor je, dan is dit objectief natuurlijk altijd nog prettiger dan géén tele-objectief.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:23

Hoezo is deze aanbieding niet goed dat?
Ik dacht, als je 55-250 aanbeveelt dan is toch een 75-300 beter of zie ik dat verkeerd, dan kan ik toch verder inzoomen...
Citaat:
Een 55-250 begint waar de 18-55 ophoudt en daarmee kun je bovendien dus nog veel verder inzoomen (tot 250mm).

Ja ik vraag het maar?...

Tuurlijk als je zo'n aanbieding zie dan denk ik dat is best netjes maar als jullie zeggen dit is niets en je moet die combinatie van bol.com hebben dan ga ik daarvoor... mij maakt dan die 133 euro niets uit.

Camera is toch hetzelfde als kijk ik daar overheen?

Edit: ik zie het al, hier staat geen II IS bij is dat het verschil dan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:36

Dat zie je inderdaad verkeerd, "beter" en "slechter" heeft niets te maken met de aantal mm's. Op zijn hoogst om te bepalen of een bepaald brandpuntafstand (zo noem je dat, de mm's) geschikt is voor de vorm van fotografie die je wil beoefenen (in dit geval oa paarden, dieren). Je kunt dus bijvoorbeeld zeggen dat een groothoekobjectief goed/geschikt is voor bijv. landschappen of architectuur, en een teleobjectief voor dieren en sport. Maar om de kwaliteit van een objectief te bepalen, kijk je naar heel andere dingen:

- Wel of geen stille en snelle autofocusmotor? In het geval van Canon heet dit: "USM". Een lens met USM is duurder dan een lens zonder.
- Wel of geen beeldstabilisatie? Bij Canon heet dit "IS". De lens uit de Makro-aanbieding heeft geen IS, de 55-250 wel.

Daarnaast heb je nog, heel algemeen gesproken o.a. de volgende zaken:

- Snelheid, stilte, nauwkeurigheid van de autofocus.
- De scherpte van het objectief.
- Eventuele lensfouten, en in hoeverre die aanwezig en/of gecorrigeerd zijn. (Een bekend voorbeeld hiervan is vervorming, en in hoeverre dat (gemeten op hetzelfde brandpuntafstand, dus bijv. 2 verschillende 18-55's allebei op 18mm) van elkaar verschilt. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld vignettering: donker worden van het beeld naar de randen toe. Of chromatische aberratie: paarse randjes langs gebieden met veel contrast (donkere boom tegen lichte lucht, witte chabrak op donker paard)).
- Algemene bouwkwaliteit van het objectief.
- De onscherpte van het objectief, oftewel "bokeh". Hoe dat er uit ziet: rustig of juist heel onrustig.
- De minimum scherpstelafstand, bijvoorbeeld voor macrofoto's, kan ook invloed hebben op de prijs.

Ik ken de aanbieding van Bol.com overigens niet en heb geen idee of die in een set met de 55-250 inderdaad de goedkoopste zijn, dus over prijzen even geen uitspraken van mij, maar hierbij dus wat algemene info. Heb je een linkje naar de Bol.com aanbieding, dan wil ik ze best even vergelijken (kijken of er meer verschillen zijn behalve het tele-objectief).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 06:19

Ow, werkt dat zo. Dank je wel voor je uitleg. Nu snap ik het ook een beetje.

Dit zou de set zijn van Bol.

http://www.bol.com/nl/p/canon-eos-1100d-18-55mm-ii-is/9000000011191123/

http://www.bol.com/nl/p/canon-ef-s-55-250mm-f-4-5-6-is-ii/9000000011803597/

Ik zag deze staan bij de makro en dacht nou als het hetzelfde type toestel is dan is het goed. (omdat ik ook 1100d zag staan)
Ben erg blij met je uitleg omdat ik er helemaal geen verstand van heb.
Ik hoef helemaal niet professioneel te fotograferen maar wil wel eens wat mooiere foto's dan van een compact cameraatje
of van mijn telefoon. :D

Ik had de link ook even naar Corina Plat gemailt en die vond het voor mij een leuke set.

Maar zou fijn zijn als jij het ook kan vergelijken, er staat niet zoveel uitgebreide info bij de Makro aanbieding dus weet niet of je er dan iets mee kan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:11

De set van de Macro is idd samen met de 75-300mm ipv 55-250mm. Mijn voorkeur zou uit gaan naar de set van Bollie. Dat zijn twee objectieven die breed inzetbaar zijn en je nog veel plezier aan zult beleven.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:52

Kijk even op kieskerig.nl, vul daar het cameratype en lenstype in en je kunt zien wie hem het goedkoopste aanbied :)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:12

De Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 lens is wel een lens die ik op den duur aan wil schaffen, neem aan dat ik daar veel uit kan halen wat landschap-en paardenfotografie betreft. Iemand bekend met deze lens? Zijn er vergelijkbare lenzen in andere prijsklasses?

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:07

Voor mijn verjaardag wil ik graag een siegelreflexcamera kopen! *\o/*

Als totale beginner; wat zouden jullie mij aanraden? En aan wat voor een budget moet ik denken?

Camera is voor recreatief gebruikt, dieren, mensen, landschappen etc. Creme de la creme is niet nodig, maar wel kwalitatief goed en makkelijk in gebruik.

Hoor graag van jullie experts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:33

Mando, ik heb beide sets even voor je vergeleken.

- De camera's zijn inderdaad dezelfde
- De 18-55 van de Makro-set is de versie 3 zonder IS, die van Bol.com is de versie 2 met IS. Deze twee objectieven zijn optisch (qua scherpte enzo) zeeeerrrr vergelijkbaar, die van de Makro doet optisch niet onder voor die van de Bol.com set, maar de Bol.com set is de betere en duurdere lens van deze twee omdat deze IS heeft.
- De telelens van Bol.com betreft de 55-250 met IS in versie 2, er is ook een versie 1 die iets goedkoper is, de verschillen tussen deze twee zijn klein maar wel merkbaar. Versie 2 betekent een verbetering tov de versie 1. (Dit gaat bij de 18-55 niet helemaal zo op omdat de versie 2 IS een opvolger is van de versie 1 IS en de versie 3 zonder IS een opvolger van de versie 2 zonder IS, daarom is het niet zo dat de versie 3 van de Makro beter is dan de versie 2 van Bol.com. Deze twee kitlenzen zijn ongeveer gelijktijdig op de markt gezet en zeer gelijkwaardig, op dus de IS na.)
- De telelens van de Makro is een 75-300 F4-5.6 II, dit is een objectief dat niet meer nieuw te koop is, dus vermoedelijk een restpartij. Het is in ieder geval geen best objectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:38

Ook nog even de 1100D + 18-55 IS II gecheckt, de aanbieding van Bol.com is inderdaad zeer voordelig. Ik heb een drietal grote camerawinkels gecheckt en die zijn ca 20 tot 40 euro duurder in die set. De prijs van de 55-250 heb ik niet gecontroleerd, maar dat is bij Bol.com ook zeker gewoon een nette prijs.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:08

Super, dank je wel voor je uitleg, en vergelijking. Ik ga hem bestellen.
Top.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:52

niemand een advies voor mij? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:02

Oh jawel hoor :j Jou zou ik aanraden eens te beginnen met het doorlezen van een aantal willekeurige pagina's uit dit topic, de vraag die je stelt is verre van uniek namelijk. Kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar mijn adviezen aan Mando ;)

Ook zou je dit artikel eens kunnen doorlezen: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:08

Nog even een vraagje wat betreft de canon eos 60d.
Zeker nu der korting is bij mediamarkt, zit ik toch wel erg te kijken om dit weekend nog een nieuwe camera aan te schaffen.
Nu is de 7d voor mij toch helaas kwa prijs een beetje te hoog gegrepen.
Maar ik vroeg me af, heeft de 60d meer scherpstelpunten dan de 450d?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:20

Ik zie dat de scherpstelpunten het zelfde zijn. Dat zet me toch weer aan het twijfelen :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:03

Maar die van de 60D zijn wel kruisgevoelig. ;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:02

Ik heb hem gekocht! Ben heeeeel benieuwd