[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:47

Dat is pas écht een monster inderdaad. Ga hier voorlopig wel heel blij mee zijn denk ik :j. Zal een voorbeeldfototopic maken zodra ik 'm heb.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:23

Ben wel erug benieuwd waar je hem voor gaat gebruiken. :j

Iemand die een logische aanvulling weet op mijn lenzen? 28-70mm 2.8 , 70-200 2.8 , 50mm 1.8 ik houd me vooral bezig met bruiloften en paarden, en wil in de toekomst (nieuwe huis) meer gaan doen met een studio, en die dan ook een vast plekje gaan geven.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:25

Was van plan om hiervoor in de bosjes te gaan liggen wachten tot de buren iets spannends doen :j ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:30

Voor bruiloften lijkt me meer groothoek een logische aanvulling... Zou persoonlijk geen bruiloft willen fotograferen zonder 16-35. Of nou ja, eigenlijk fotografeer ik überhaupt liever geen bruiloften, maar als dan toch, dan niet zonder mijn 16-35 :D

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:12

Dat dacht ik al. Ik ben nu nog heel erg blij met mijn lenzen hoor (ook voor bruiloft trouwens) Maar een groothoek zou inderdaad wel een mooie aanvulling zijn. :)

Manon; zit er zoveel ruimte tussen jou en de buren hun huis dan? :+ Nee even serieus, wat ga je met 500mm zoom doen? :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:13

Vind naas een 16-35 vervangen van 50 1.8 door 50 1.4 (bij voorkeur Sigma) ook wel de moeite waard. Of als je cash over hebt de 50L 1.2 van Canon.

50 1.4 van Sigma vind ik persoonlijk een mooier objectief (ja, echt..), maar ze hebben nog weleens focus probs (exemplarisch) en dat is op z'n minst kwalitatief uitermate vervelend als je bruiloften schiet. Als je van MF'en houdt >> 50 1.4 Sigma (maw: hij komt er hier bij :P )
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 17-05-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:14

Faelivrin schreef:
Manon; zit er zoveel ruimte tussen jou en de buren hun huis dan? :+ Nee even serieus, wat ga je met 500mm zoom doen? :+
Nee maar de bosjes zitten nogal ver weg. Fotografie van dieren in dierentuin etc, foto's bij evenmenten zoals Jumping Amsterdam en er zijn ongetwijfeld nog meer dingen te bedenken.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:23

Die 50mm gebruik ik nog maar weinig, alleen bij bruiloften. Denk dat ik als ik echt wat anders wil wel richting de groothoek ga is ook wel leuke aanvulling voor de bruiloften, kan je erg leuke dingen mee doen. Ik vraag me alleen nog steeds af waarom die krengen toch zo duur zijn. Iemand een idee of stel ik nu een hele domme vraag? :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:26

Euhm... misschien is dat omdat goede objectieven niet heel makkelijk te construeren zijn?

Ik weet een heel goed alternatief... maar die deel ik pas als ik er zelf eindelijk één gevonden heb :D

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:29

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html wat vinden we van deze? Ik weet dat Sigma af en toe wel ziektes heeft, maar lees overal dat in deze groothoek-serie Sigma boven Nikkor becijferd word! :) Iemand persoonlijk ervaring?

Jammer HLP :+ Nu heb je me nieuwsgierig. :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:50

Die 10-20 4-5.6 is behoorlijk goed. De nieuwe 8-16 is echter nog een flink stukje beter, en dan heb je echt HEEL veel groothoek :D

Beide helaas niet lichtsterk. Er is een 10-20 3.5 van Sigma, maar die vind ik toch echt slechter dan de 10-20 4-5.6
Voor groothoek+lichtsterk op crop is er nog steeds maar één echte: Tokina 11-16 2.8!

Wat betreft die groothoek: Daar heb jij niks aan, als ik dit zo lees werk je met crop..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:53

Hoe bedoel je HLP? Ik volg je even niet geloof ik. :o Vond een groothoek juist een leuke aanvulling! Kan daar best een hoop mee, in mijn ogen, zeker met de bruidsreportage's. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:10

die groothoek heb je zeker wat aan, maar mijn favoriete groothoekobjectief niet. Extreme groothoek begint bij mij bij 14mm, bij jou bij 8 of 9. Ik werk eigenlijk alleen nog maar met een fullframe, behalve voor extra telebereik.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:49

Okee, nu snap ik je.. Ik heb toen ik mijn D300 kocht ook de overweging genomen om een FullFrame camera aan te schaffen maar wilde toch eerst een tussenstap nemen. :) Welke lens raad je nu dus aan? De Sigma die ik gaf in de link? Die Tokina is dus te heftig voor mij? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:04

dat staat er niet. De tokina is lichtsterk en bijzonder scherp, sigma 8-16 biedt veeeel groothoek. De oude 10-20 is zeker niet slecht. Zit een ff er in de nabije toekomst in -> er is geen betere wide voor ff dan de nikkor 14-24 2.8.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:20

Elessar schreef:
Mo, ik denk niet dat dat objectief aan jouw eisen voldoet. Qua mm's is het een fijne lens, maar denk dat ie qua de snelheid van 't scherpstellen wel wat te kort komt. Heb je al gekeken naar de 24-85 USM of de 17-85 IS USM?

Bedankt voor je tip :)
Naar deze lenzen heb ik eigenlijk nog niet gekeken maar dat ga ik zeker eens doen. Ik vraag me af of het bereik wel genoeg is, ik zou eigenlijk liever richting 120 gaan. Soms sta je dicht op de baan en kun je nog net een stukje van bijv. een andere bocht meenemen en dan is het wel fijn om toch iets extra bereik te hebben.
Afijn, ik ga gewoon eens kijken, bedankt :)

Nu ik er toch ben heb ik ook nog een vraagje:
Ik heb op verschillende plaatsen al wat geinformeerd over het nut van IS voor de doeleinden waar ik m'n camera voor gebruik. De meningen zijn nogal verdeeld van "onmisbaar" tot "nauwelijks nut". Ik gebruik geen statief maar heb wel een redelijk vaste hand, meestal heb ik ook wel wat steun (in de vorm van een dranghek oid.) in de buurt.
Hoe denken jullie hierover?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:01

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:44

Die tokina bedoel ik idd.
Tokina is net zo stevig als een Canon L-serie, ze zijn vrijwel zonder uitzondering ragscherp, enige nadelen zijn eigenlijk chromatische aberratie (hebben ze ook vrijwel allemaal.. softwarematig makkelijk te corrigeren, als je JPEG schiet doet je D300 dat zelf voor je) en ontzettend slechte marketing/leveringsvoorwaarden. Tenzij je voorraden aan kan leggen is Tokina zo goed als niet te verkopen voor een webwinkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:56

Alleen de vraag is wel in hoeverre extreme groothoek überhaupt gewenst is... Is echt gevalletje "love it or hate it".

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:02

Voor de afwisseling in de foto's is het wel een leuke aanvulling, ben ik dan van mening..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:15

Nouks schreef:
Alleen de vraag is wel in hoeverre extreme groothoek überhaupt gewenst is... Is echt gevalletje "love it or hate it".

Klopt, maar dat was jou idee :D

Ik zou eigenlijk sowieso niet met een 24-70 op een crop-body willen schieten.. 17-55 is een veel prettiger bereik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:26

Nee hoor, was helemaal niet mijn idee :) Ik kan me goed voorstellen dat je met 28mm groothoekbereik mist, zeker op een cropcamera, althans ik zou het verschrikkelijk missen. Maar 11-16mm etc is dan toch weer een ander verhaal.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:23

Nouks schreef:
Nee hoor, was helemaal niet mijn idee :) Ik kan me goed voorstellen dat je met 28mm groothoekbereik mist, zeker op een cropcamera, althans ik zou het verschrikkelijk missen. Maar 11-16mm etc is dan toch weer een ander verhaal.

Weet ik :D Ik interpreteerde je verkeerd, dacht nl. dat Faelivrin ook FF op APS-H schoot, maar dat blijkt niet zo te zijn.. En 11-16 is idd vrij extreem.
De 14-24 of 16-35 kan voor Faelivrin een oplossing zijn, maar ik had in haar geval toch voor een 17-55 2.8 gekozen (zoals ik had) ipv 2 objectieven in dat bereik.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:45

Oscar schreef:
Bedankt voor je tip :)
Naar deze lenzen heb ik eigenlijk nog niet gekeken maar dat ga ik zeker eens doen. Ik vraag me af of het bereik wel genoeg is, ik zou eigenlijk liever richting 120 gaan. Soms sta je dicht op de baan en kun je nog net een stukje van bijv. een andere bocht meenemen en dan is het wel fijn om toch iets extra bereik te hebben.
Afijn, ik ga gewoon eens kijken, bedankt :)

Nu ik er toch ben heb ik ook nog een vraagje:
Ik heb op verschillende plaatsen al wat geinformeerd over het nut van IS voor de doeleinden waar ik m'n camera voor gebruik. De meningen zijn nogal verdeeld van "onmisbaar" tot "nauwelijks nut". Ik gebruik geen statief maar heb wel een redelijk vaste hand, meestal heb ik ook wel wat steun (in de vorm van een dranghek oid.) in de buurt.
Hoe denken jullie hierover?

Snap ik. Blijft toch lastig een glaasje te vinden wat aan jouw eisen voldoet.
Wat betreft IS, dat ligt (voornamelijk) aan de sluitertijden die je pakt. Wanneer je veel dieren buiten fotografeert en eigenlijk alleen korte sluitertijden pakt, heeft die IS inderdaad 'nauwelijks nut'. Wanneer je echter langere sluitertijden pakt kan het wel heel prettig zijn en kan je er soms wel 2 stops mee winnen. Zelf beweeg je toch ook wel iets, dat soort lichte onscherpte reduceert die IS. Dat zie je vooral als je op veel mm's schiet.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:48

HLPhoto schreef:
Nouks schreef:

Weet ik :D Ik interpreteerde je verkeerd, dacht nl. dat Faelivrin ook FF op APS-H schoot, maar dat blijkt niet zo te zijn.. En 11-16 is idd vrij extreem.
De 14-24 of 16-35 kan voor Faelivrin een oplossing zijn, maar ik had in haar geval toch voor een 17-55 2.8 gekozen (zoals ik had) ipv 2 objectieven in dat bereik.

Rustig rustig rustig. :+ Mag ik eerlijk bekennen dat ik helemaal niks mis. :o HLP jij bedoeld nu dat ik ipv die 28-70 beter een 17-55 had kunnen kiezen? Ik had voor een FF camera kunnen kiezen maar daar pasten mijn lenzen niet op en dan had ik ook een nieuw lenzenbestand op moeten bouwen en dan werd het helemaaaaaal een duur geintje. Volgende stap is dus een FF camera. Maar zoals ik al zei ik mis op dit moment niks ik zocht alleen nog een leuke aanvulling naar mijn idee was die er bijna niet maar een groothoek is er inderdaad nog niet. Dus dat zou voor mij dan een logische stap zijn. Ik mis dus echt helemaal niks (of klinkt dat nu heel gek?) :))