[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:28

Femke schreef:
Nils_010 schreef:

zit nu op me werk en kan niet bij mijn foto's. Maar hier een voorbeeld, dus deze foto is niet van mij, maar dit kan je als resultaat krijgen
[im]http://www1.pictures.zimbio.com/gi/Longines+Royal+International+Horse+Show+Day+_I4_DrecnLNl.jpg[/img]

[im]http://pixdaus.com/pics/1225166313q4zpEye.jpg[/img]

Dat soort foto's zijn inderdaad ook 'ns leuk om te schieten.

Al zou ik 't persoonlijk dood eng vinden om m'n apparatuur daar te laten staan, terwijl de paarden voorbij gestampt komen....

zo dichtbij hoeft het niet, je kan je camera ook tussen de planten aan de zijkant van de waterbak zetten daar komt (normaal) geen paard

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:30

JolandaS schreef:
Ik mis bij dit soort foto's de invloed van de fotograaf. De foto wordt in dit geval bijna alleen maar gemaakt door de camera. Als je een of andere trigger bij de hindernis monteert, dan hoef je er niet eens bij te blijven. Kun je in de kantine koffie gaan drinken terwijl je camera plaatjes produceert.

daarom loop ik met 2 van die camera's 1 waarmee ik wel zelf schiet en 1 die ik voor deze doeleinden gebruik *\o/* zo heb ik van elke ruiter die er is in elk geval 1 goede foto

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:56

Ik vind het eigenlijk een beetje flauw om andermans foto's te plaatsen. Was juist zo benieuwd wat JIJ ervan maakte op die manier ;)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:08

Nouks schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje flauw om andermans foto's te plaatsen. Was juist zo benieuwd wat JIJ ervan maakte op die manier ;)

moet je even geduld hebben zit op me werk en heb hier die foto's niet he :+ zal vanavond wel even gaan zoeken.

toch in elk geval even 1 (jumping maassluis)
Afbeelding

en nog 1 Mark Houtzager (CHIO Rotterdam)
Afbeelding

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:51

Hallo allemaal,

Mijn naam is Duodenum (IRL heet ik Simone) en ben sindskort in het bezit van een Fujifilm S2950. Ik ben al wat met de instellingen aan het uitproberen geweest, maar kom er niet helemaal uit en zie door de termen en de getallen even het bos niet meer! ;)

Ik vind het lastig om de sluitertijd op het diafragma aan te passen en andersom. En de term ISO is mij niet helemaal bekend, althans ik weet wel ongeveer wat het betekend, maar niet hoe ik ermee moet werken. Wanneer pak ik een lage ISO en wanneer een hoge? Op het moment staat de camera op ISO auto800 (heb ook de keuze uit auto400 en kan handmatig instellen van 64 tot 6400).

Verder heb ik nog het probleem dat op het moment dat ik mijn sluitertijd sneller zet om bijvoorbeeld bewegende beelden te fotograferen (dit in stand S waarin ik zelf de sluitertijd kan instellen en mijn camera automatisch het diafragma regelt) mijn foto's behoorlijk donker worden en ook krijg ik erg veel ruis op de foto's (dit heb ik geprobeerd bij grauw weer, nog niet bij zonlicht). Ook in stand P (waar ik het diafragma instel en de camera zelf de sluitertijd aanpast) wil het niet lukken om fijne foto's te krijgen. Ik zou kunnen proberen om het volledig handmatig in te stellen, maar daarvoor heb ik wat tips nodig, want daar kom ik zelf niet goed uit.

Voor bewegende foto's heb ik ook de sportstand al geprobeerd (SR auto stand), alleen vind ik de kwaliteit van deze stand niet erg fijn, ook hier weer vrij veel ruis en vrij donkere foto's. De auto-stand heb ik ook geprobeerd, deze geeft qua kleuren de mooiste foto's alleen zijn deze vrij bewogen.

En dan; als ik binnen foto's wil maken (in welke stand dan ook) krijg ik vaak de melding dat de foto's onscherp worden. Heb al geprobeerd om te spelen met mijn ISO en ook al met het diafragma, maar het wordt er niet beter op, hebben jullie misschien tips voor mij wat ik nog zou kunnen proberen?

Toevoeging: ik heb de handleiding doorgelezen, hier staat wel in dat ik alles zelf kan instellen, alleen er staat dus niet in wat het allemaal inhoud en hoe te gebruiken! :)

Wie kan mij wat handige tips en tricks geven over het gebruik van en de afstemming van de ISO, diafragma en sluitertijd? :) Alvast hartstikke bedankt! :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:16

misschien een tip voor iedereen, probeer de spiegelreflex simulator eens. Is een programma waar je op een voorbeeld foto alle mogelijke instellingen kan veranderen en het resultaat ziet. Dan weet je ook direct wat elke functie (zoals sluitertijd, diafragma, iso, zoomen en jouw afstand tot het onderwerp en de verschillende lichtomstandigheden) doet

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:54

Leuke link. Bedankt!

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:04

Ik ben opzoek naar de juiste instellingen voor zo'n soort foto:
http://weheartit.com/entry/11970408

Ik heb een nikon D3000 met nikkor 18-55 mm lenst. en evt een tamron 70-300mm lens.

Ik denk dat er ook wel wat bewerking achteraf bij komt kijken, zo ja welk programma zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:11

Die foto is gemaakt met tegenlicht en een groot diafragma (laag getal). Het sfeertje is beeldbewerking.
Qua lens is voor portretten een telelens meestal het meest gewenst, omdat je met een te wijd objectief vertekening krijgt.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:54

Roos_Marijn schreef:

Ik heb een nikon D3000 met nikkor 18-55 mm lenst. en evt een tamron 70-300mm lens.

Ik denk dat er ook wel wat bewerking achteraf bij komt kijken, zo ja welk programma zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

de foto die je aangaf is gemaakt met:

Camera: Canon EOS 5D Mark II
sluitertijd: 1/500ste sec
diafragma: F5,0
Brandpuntsafstand: 108mm
Lens: EF70-200mm F2.8L USM

is gemaakt op 5 augustus 2010 om 12:19 en is nabewerkt met Photoshop CS3 en gemaakt door Sofie Gynning

(lang leve exif info :D )

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:26

Nils_010 schreef:
Roos_Marijn schreef:

de foto die je aangaf is gemaakt met:

Camera: Canon EOS 5D Mark II
sluitertijd: 1/500ste sec
diafragma: F5,0
Brandpuntsafstand: 108mm
Lens: EF70-200mm F2.8L USM

is gemaakt op 5 augustus 2010 om 12:19 en is nabewerkt met Photoshop CS3 en gemaakt door Sofie Gynning

(lang leve exif info :D )

haha, wouw, bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:42

Het zegt alleen zo weinig, met die instellingen (ik mis nog de ISO trouwens) kun je 1001 verschillende foto's maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:44

Inderdaad, het is leuk om bijv. het diafragma te weten, maar verder is alles nogal afhankelijk van de lichtomstandigheden terplekke.
Het is nooit zo dat je buiten 1 op 1 de instellingen van andermans foto kunt overnemen om zelf zo'n zelfde foto te krijgen. Het is allemaal afhankelijk van o.a. de lichtsterkte die je zelf die dag terplekke hebt en bijv. hoe hoog de zon staat, etc. etc.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:20

Femke schreef:
Inderdaad, het is leuk om bijv. het diafragma te weten, maar verder is alles nogal afhankelijk van de lichtomstandigheden terplekke.
Het is nooit zo dat je buiten 1 op 1 de instellingen van andermans foto kunt overnemen om zelf zo'n zelfde foto te krijgen. Het is allemaal afhankelijk van o.a. de lichtsterkte die je zelf die dag terplekke hebt en bijv. hoe hoog de zon staat, etc. etc.

eens maar het geeft je wel een beeld van de gebruikte apparatuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:21

Uiteraard.
Brandpuntafstand en gekozen diafragma zijn daarom ook zéker interessant :j

Ik wilde er eigenlijk voornamelijk op reageren omdat ik ook van héél veel mensen de vraag krijg: "Op welke instellingen moet ik 'm dan zetten?".
Veel mensen denken dat iedere situatie gelijk is en dat ze gewoon een vaste waarde ergens voor kunnen gebruiken om hetzelfde resultaat als een voorbeeld-foto te krijgen.
Dat gevoel kreeg ik bij de vraagsteller hier ook ;) Vandaar mijn opmerking erbij.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:06

Ik weet niet of ik het hier moet vragen, ik zou niet weten waar anders, maar kan een Micro SD kaartje gewoon in een Nikon D3000?
Mijn mams heeft als cadeautje een 4 GB micro SD kaart voor me gekocht, alleen omdat mijn Nikon opeens 1.7K aangeeft ben ik een beetje in de war.
Met mijn 2GB SD kaart gaf de Nikon 887 aan, dat stond dus voor de foto's.
Weet iemand wat die 1.7K betekent?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:09

1.7 x 1000 = 1700 foto's dus

1K = 1.000

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:10

Oh oké top, bedankt ik raakte er een beetje in de war door :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:10

Niet nodig. :P

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:42

Heeft iemand een suggestie voor foto's in huis maken?

Heb net deze foto gemaakt, maar het is zo lastig! Kan de juiste instellingen niet te pakken krijgen.

Had hem nu op : ISO 400. En sluitertijd op 1/6 en diafragma op 3,5.

Sluitertijd heb ik super laag vind ik zelf, maar bij 125 is hij zo donker.

Heb een Nikon D60 met een VR Nikkor 18-105 lens :)

Afbeelding

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:25

parouscha schreef:
Heeft iemand een suggestie voor foto's in huis maken?

Heb net deze foto gemaakt, maar het is zo lastig! Kan de juiste instellingen niet te pakken krijgen.

Had hem nu op : ISO 400. En sluitertijd op 1/6 en diafragma op 3,5.

Sluitertijd heb ik super laag vind ik zelf, maar bij 125 is hij zo donker.

Heb een Nikon D60 met een VR Nikkor 18-105 lens :)

http://94.100.114.36/1364700001-1364750 ... _IuCv.jpeg

enige oplossing is iso richting de 1200 te gooien en sluitertijd echt veel hoger, 1/6 met een dier is nooit helemaal scherp te krijgen. Al moet ik zeggen dat ik deze nog heel scherp vind voor deze sluitertijd
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 25-07-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in de quote in link gezet, gelieve geen foto's te quoten!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:45

Wat voor lens heb je o.a voor dieren fotografie binnen nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:01

Liefst een zo lichtsterk mogelijke... bijv. een f2.8 lens.
Maar die zijn erg duur ;)

Een 50mm f1.8 of zelfs de f1.4 zijn ook mogelijkheden...
Zo'n 50mm f1.8 objectief is erg goedkoop en is van goede kwaliteit. En natuurlijk super lichtsterk.

Wat ook wel 'ns helpt, is om een licht gedeelte van de kamer uit te zoeken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:05

En zo'n 50mm merk je daarmee echt een flink verschil?

En klik je die gewoon op je andere lens of haal je je lens eraf, zodat je alleen de body hebt? Staat een goedkope lens te koop op marktplaats :)

Maar als ik weinig verschil merk, dan spaar ik liever even door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:09

Het gaat om de lichtsterkte, niet eens zo zeer om 't aantal mm's.
Maar die 50mm lens is één van de weinige lenzen die voor weinig geld als zeer lichtsterk objectief te koop is.

Misschien is 't een goede tip om je wat meer te verdiepen in de basis van fotografie, zodat je precies begrijpt wat je doet, en hoe het allemaal werkt :)

Kijk, als je 's avonds als het buiten al donker is foto's wil gaan maken in huis, zonder flits...
Dan zal dat ook met zo'n 50mm f1.8 lens op bijv. iso 1600 niet lukken. Dan is het gewoon té donker.
Onze ogen kunnen zich daar aan aanpassen, maar je camera niet.

Maar je moet je afvragen wat je precies wil fotograferen en waar en waarom.
Want iedere lens heeft weer bepaalde specifieke eigenschappen die voor een bepaald doel handig zijn.

Je haalt altijd je lens van je body af, voordat je er weer een andere op zet ;)
Let er bij je aankoop op, dat de lens wel op je body kan. Dus koop niet een Nikon lens voor een Canon body, om maar wat te noemen...