[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:47

Haha ja, echt te erg Clown
Zelfs op msn lachen ze me uit ROFL

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:49

Doet helemaal niks meer Knipoog
Nog nooit eerder uitgevallen, batterijen volledig opgeladen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:53

Ben je er net mee buiten geweest?
Dan kan het de kou zijn namelijk Ja

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:54

Nee niet mee buiten geweest, hij is al heel de vakantie binnen Lachen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:44

Moet er zelf ook niet aan denken dat mn camera het opeens niet meer doet.. Scheve mond

Iemand tips hoe je met sneeuw, goede foto's kan maken van een zwart energiek paard? Clown
Veel foto's zijn helaas mislukt vanmiddag. De sluitertijd kon ik niet omhoog gooien, want dan werd het te donker. Scheve mond

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:16

Wie heeft nog wat leuke ideeën/tips/trucjes voor het maken van zelfportretjes? Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:29

absque_dubio schreef:
Iemand tips hoe je met sneeuw, goede foto's kan maken van een zwart energiek paard? Clown
Veel foto's zijn helaas mislukt vanmiddag. De sluitertijd kon ik niet omhoog gooien, want dan werd het te donker. Scheve mond

Kun je het diafragma ook instellen? Misschien proberen met een groter diafragma?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:31

absque_dubio: waar had je de ISO op staan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:27

diafragma had ik op 5.6
Ik lag vannacht in mn bed, en kon niet slapen, en toen wist ik eindelijk wat het nou was.
Nouks, jij hebt gelijk. Mn ISO stond te laag. Kan ik hem in het vervolg dan beter op AUTO doen, of op 400 oid?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:28

Maar niemand weet dus wat zou kunnen zijn?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:34

Pradaatje schreef:

Gaat je camera nog steeds niet aan?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:36

Ik/vader hebben een spiegelreflex camera van Canon dacht ik?
Op welke stand moet je hem zetten op buiten/binnen de mooiste fotos te krijgen?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:04

saannee1 schreef:
Ik/vader hebben een spiegelreflex camera van Canon dacht ik?
Op welke stand moet je hem zetten op buiten/binnen de mooiste fotos te krijgen?

Lees de handleiding door voor tips Knipoog

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:01

Pradaatje schreef:

Zit er een knoop batterij in je camera (om de instelling van je camera vast te zetten als je de accu verwijderd), deze kan je waarschuinlijk in de accu compartiment vinden.
Als deze leeg is werk je camera niet.
Gr.Frans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:40

absque_dubio schreef:
diafragma had ik op 5.6
Ik lag vannacht in mn bed, en kon niet slapen, en toen wist ik eindelijk wat het nou was.
[***], jij hebt gelijk. Mn ISO stond te laag. Kan ik hem in het vervolg dan beter op AUTO doen, of op 400 oid?

AUTO gaat standaard niet hoger dan 400. Handigst met beweging is om gewoon te lichtmeten, te kijken of je sluitertijd kort genoeg is en eventueel daar je ISO op aan te passen. Ik kan geen standaard getal geven, dat zal per situatie verschillen. Kheb in binnenbakken bijvoorbeeld aan ISO 1000 en F4.0 al wel eens voldoende gehad, terwijl in diezelfde binnenbak afgelopen weekend aan ISO 1600 en F1.8 nog onvoldoende was.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:42

Ik heb nu dus een nieuwe camera waar ik binnenkort mee wil beginnen te fotograveren.
Ik krijg deze voor mijn verjaardag. Ik wil me meer gaan verdiepen in het fotograveren en ben nu dus op zoek naar een goed boek met goede en handige tips die je kan gebruiken bij het fotograveren.
Wie weet een goed boek.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:21

Hallo, ik heb gister een nikon d40 gekocht 2e hands van marktplaats. Ben hier erg blij mee. Ik ging gister een beetje experimenteren en ik heb kennelijk ergens op gedrukt en ik weet niet meer wat. Als ik de foto's terug kijk geeft hij zwarte knipperende vlekken aan waar het overbelicht is. Ik wil dit graag weg hebben maar ik weet niet hoe.... Kan please iemand me helpen. PS ik heb het handleidindgs boekje maar hier kan ik het niet in vinden...

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:57

powerzoe schreef:
Hallo, ik heb gister een nikon d40 gekocht 2e hands van marktplaats. Ben hier erg blij mee. Ik ging gister een beetje experimenteren en ik heb kennelijk ergens op gedrukt en ik weet niet meer wat. Als ik de foto's terug kijk geeft hij zwarte knipperende vlekken aan waar het overbelicht is. Ik wil dit graag weg hebben maar ik weet niet hoe.... Kan please iemand me helpen. PS ik heb het handleidindgs boekje maar hier kan ik het niet in vinden...

de foto op je camera even opzoeken en dan op de 4-punt toets even naar boven of beneden drukken. ik geloof even doordrukken totdat de foto weer gewoon is Knipoog

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:12

absque_dubio schreef:
Gaat je camera nog steeds niet aan?

Helaas niet,

JAZZ4ff schreef:
Zit er een knoop batterij in je camera (om de instelling van je camera vast te zetten als je de accu verwijderd), deze kan je waarschuinlijk in de accu compartiment vinden.
Als deze leeg is werk je camera niet.
Gr.Frans

Knoop batterij Bloos ik heb gewoon zo'n 4 kante Lachen
Ga is onderzoeken..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:21

powerzoe schreef:

De eerste foto's die ik maakte dacht ik opeens dat mijn camera stuk was Haha!, al dat geflikker op het scherm... Oplossing is hierboven al gegeven, foto op je schermpje halen en op het bovenste vierpunttoest drukken (als je doordrukt krijg je ook al je efix-gegevens enzo).

Misschien een onbeleefde vraag Bloos , hoeveel heb je je 'm betaald? (ik heb namelijk een week of twee geleden ook een D40 tweedehands gekocht, en heb er geen idee van of ik nu een 'juiste' prijs, of een 'dure' prijs, of een 'goedkope' prijs heb gekregen)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:46

Nouks schreef:
absque_dubio schreef:
diafragma had ik op 5.6
Nouks, jij hebt gelijk. Mn ISO stond te laag. Kan ik hem in het vervolg dan beter op AUTO doen, of op 400 oid?

AUTO gaat standaard niet hoger dan 400. Handigst met beweging is om gewoon te lichtmeten, te kijken of je sluitertijd kort genoeg is en eventueel daar je ISO op aan te passen. Ik kan geen standaard getal geven, dat zal per situatie verschillen. Kheb in binnenbakken bijvoorbeeld aan ISO 1000 en F4.0 al wel eens voldoende gehad, terwijl in diezelfde binnenbak afgelopen weekend aan ISO 1600 en F1.8 nog onvoldoende was.

Nouks, dat lichtmeten waar jij het steeds over hebt, hoe doe je dat en wat houdt het in? Is dat dat -2, -1, 0, 1 en 2 wat ik in mijn zoeker onderin zie als ik scherpstel? En dan heb je goed licht als hij op 0 zit ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:28

Lichtmeten doe je inderdaad aan de hand van dat balkje.

Indien op M: je stelt gewenste diafragma en sluitertijd in, kijkt door zoeker naar 't balkje, ziet op het balkje of je foto met die instellingen goed belicht wordt (richtlijn: 0, zijn uitzonderingen op).

Te licht? Kortere sluitertijd, meer diafragmeren of ISO omlaag.
Te donker? Langere sluitertijd, minder diafragmeren of ISO omhoog.

Net zo lang tot je balkje ongeveer op 0 staat.

Lichtmeten op Av net ietsje anders:

- Stel gewenste diafragma + belichtingscompensatie (zie onder) in
- Kijk door zoeker, stel scherp, kijk naar sluitertijd.

Sluitertijd te lang? ISO omhoog of diafragma verder open.
Sluitertijd te kort? ISO omlaag of meer diafragmeren.

- Belichtingscompensatie:

Camera meet in principe je onderwerp "gemiddeld belicht". Echter, als je onderwerp heel licht is, bijvoorbeeld een foto met veel wit, (hierbij rekening houdend met lichtmeetmodus), zal je camera de neiging hebben de foto te donker (midden-grijs) te maken. Dan ga je dus bewust overbelichten door in de richting van +1 te compenseren.

Donker onderwerp (zwart) zal je camera juist snel te licht willen maken. Dan ga je dus bewust onderbelichten.

Bewust over- of onderbelichten om zo tot een goede belichting te komen doe je dan ook weer óf naar aanleiding van je lichtmeter (op M), óf door de belichtingscompensatie anders in te stellen dan op 0.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:39

Super bedankt voor de duidelijke uitleg! Hier ga ik me eens mee bezig houden & in verdiepen Lachen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:41

Heel erg bedankt voor de uitleg Nouks!
Ik vind het nog wel heel lastig, maar met jouw uitleg erbij is het een stuk duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:48

imd: ik heb dit linkje al heel vaak gepost, maar 't blijft ook gewoon een heel duidelijke website met heldere uitleg (wel in het Engels). Maar hier ga je direct door naar een uitleg over belichten (belichtingscompensatie) in jip-en-janneketaal:

http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2B.html
http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ba.html

Tis dus wel belangrijk om te weten dat je in iedere modus kunt "lichtmeten", maar dat je dat dus altijd doet aan de hand van de "variabele": in M door middel van de "lichtmeter", in Tv door middel van het diafragma, in Av door middel van de sluitertijd.