[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:52

Sander_ schreef:
Ja de B&W werd me ook echt aangeraden op een ander forum, maar ben toch bang dat het het glaswerk van de lens beïnvloedt of zo. Bloos!
Bedankt trouwens, ben er al helemaal gelukkig mee, wil niet meer zonder. Knipoog

Ik ga binnenkort een leuke test doen met een niet-meer-te-redden Sigma 24-70... Eens even kijken hoe zo'n lens nu precies in elkaar zit en ook de frontlens eens flink testen. Lees: "hoe veel verschil maakt een UV- of protectiefilter bij geweld", "wat geeft meer schade, geweld met of zonder UV-filter" en "hoe veel geweld kan een frontlens überhaupt hebben".... I'll let you know Knipoog

Ik gebruik nóóit filters bij wijze van protectie. Bij mij moeten ze als ik ze écht wil gebruiken toch zeker een zeker fotografisch nut hebben.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:21

Sander_ schreef:
Ja de B&W werd me ook echt aangeraden op een ander forum, maar ben toch bang dat het het glaswerk van de lens beïnvloedt of zo. Bloos!
Bedankt trouwens, ben er al helemaal gelukkig mee, wil niet meer zonder. Knipoog

Een filter kan de afbeeldingskwaliteit van een objectief beinvloeden. Dat geld zeker voor een goedkoop filter. Vaak hoor je dat mensen een duur L objectief hebben gekocht voor de beste kwaliteit en doen er dan ter bescherming een goedkoop filter op. Dat is dus niet goed. Dan zal het filter de kwaliteit negatief beinvloeden. Als je een topobjectief hebt, doe er dan ook een topfilter op. De duurste filters van B&W zijn van zodanige kwaliteit dat ze de kwaliteit van het objectief niet beinvloeden. De goedkopere filters van B&W doen dat wel net als goedkope filters van ieder ander merk. Van B&W weet ik dat de dure filters een zodaige kwaliteit hebben dat zij voor wat betreft de afbeeldingskwaliteit geen verschil maken. Als je dus een dure hoge kwaliteit objectief hebt, is het beter geen filter er op te doen dan een slechte kwaliteit.
Polarisatie filters moet je gebruiken met een bepaald doel, nl. schittering weg te halen. Je moet het dan ook meestal draaien om te kijken wanneer de beste resultaten bereikt worden. Heb je geen speciaal doel met het pol-filter, haal hem er dan af. Er bestaan ook pure beschermings filters die gewoon uit een stuk glas bestaan die geen enkele invloed hebben op het beeld. Ook zijn er objectieven, oa. de L serie teleobjectieven van 400/500mm van Canon, die hebben zelf al een beschermingslens erop zitten. De voorste en achterste lens bestaat dan uit een zogenaamde 0 lens, oftewel een lens die het licht net zo laat doorgaan alsdat het er in gekomen is. Een lens ter bescherming dus van de andere lezen. Ook een UV filter is hiervoor geschikt. Een UV is voor een digitaal toestel nl hetzelfde als een 0 lens, doordat een sensor niet gevoelig is voor UV straling.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:26

Welke filter zou jij op een 70-200 F4L zetten puur voor de bescherming Kokomo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:31

Nerootjeh schreef:
Welke filter zou jij op een 70-200 F4L zetten puur voor de bescherming Kokomo?

Denk dat ik het antwoord wel weet: Geen.
Zou het zelf ook niet eens overwegen.

Als je tóch een UV-filter ter bescherming wil plaatsen, dan een hele goeie (en die zijn vaak duurder dan hoe veel mensen aan een UV-filter uit willen geven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:34

Weten jullie toevallig een lensje die 2ehands rond de 100/130 zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:35

SmeeJ schreef:
Weten jullie toevallig een lensje die 2ehands rond de 100/130 zit?

......Toelichting? Wat voor lens zoek je? Groothoek, prime, standaardzoom, tele(zoom), merk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:52

Oh sorry Bloos.
Nou, ik zoek een lens voor de canon eos 350D.
Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor rijfoto's/macro fotos Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:59

Daar ga je al de mist in, daar gebruik je usually niet dezelfde lens voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:11

Hmm, eigenlijk heb ik ook al een lens met macrofunctie Bloos.
Nou, ik wil ze wel iig voor rijfoto's + paardenfoto's Ja,

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:10

Dan val ik hier ook maar binnen. Ik ben echt een leek op dit gebied, maar ik ben op zoek naar een nieuwe lens. Ik heb de Nikon D40, met kitlens 18-55. Maarrr hier kan ik dus nie tzo ver mee zoomen, dus ben er eigenlijk al op uitgekeken. Meestal maak ik foto's bij hockey, en dan kan ik gewoon geen fijne foto's maken omdat het te ver weg is. Dat is dus wat ik het liefste wil, maar dan nog wel een redelijk algemene lens, dat ik m ook nog voor andere dingen kan gebruiken. Verder moet hij geen 1000-en euro's kosten, ik doe het maar voor mn lol, dus liefst 100 tot 200 euro. Verder moet het ook nog een AF-S lens zijn, omdat anders de D40 er niet mee kan werken o.i.d. Is deze droom te verwezenlijken?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:29

SmeeJ schreef:
Oh sorry Bloos.

De Tamron 70-300 mm kan je voor paardenfotografie en macro gebruiken en zit rond de 100 euro tweedehands, en rond de 150 voor nieuw. Fijne lens voor weinig geld!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:33

Annemarie_ schreef:
SmeeJ schreef:
Oh sorry Bloos.

De Tamron 70-300 mm kan je voor paardenfotografie en macro gebruiken en zit rond de 100 euro tweedehands, en rond de 150 voor nieuw. Fijne lens voor weinig geld!

Maar de kwaliteit is er ook naar Knipoog
Zou ik eerder die van canon zelf nemen(75-300, die Paoline te koop heeft), of toch nog even doorsparen en dan misschien kijken voor de 55-250 IS (weet niet of je veel op Af foto's maakt? Want dan is USM handig Knipoog).
Of misschien de 55-200 USM.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:36

Flowerpull schreef:
Dan val ik hier ook maar binnen. Ik ben echt een leek op dit gebied, maar ik ben op zoek naar een nieuwe lens. Ik heb de Nikon D40, met kitlens 18-55. Maarrr hier kan ik dus nie tzo ver mee zoomen, dus ben er eigenlijk al op uitgekeken. Meestal maak ik foto's bij hockey, en dan kan ik gewoon geen fijne foto's maken omdat het te ver weg is. Dat is dus wat ik het liefste wil, maar dan nog wel een redelijk algemene lens, dat ik m ook nog voor andere dingen kan gebruiken. Verder moet hij geen 1000-en euro's kosten, ik doe het maar voor mn lol, dus liefst 100 tot 200 euro. Verder moet het ook nog een AF-S lens zijn, omdat anders de D40 er niet mee kan werken o.i.d. Is deze droom te verwezenlijken?

Ik kon iig deze lens vinden: http://kieskeurig.nl/kopen/5944D857763A ... 2FC4E8.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:26

Bedankt x_Marr Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:59

Elessar schreef:
Kan ik me erg goed voorstellen! Ben wel benieuwd naar voorbeeldfoto's. Al nieuwe foto's op je site? Lachen

Nog niet op mijn site, gisteren wel eerste foto's van een paard ermee gemaakt (zie link). Ja
Binnenkort update ik sowieso mijn hele site.

http://img230.imageshack.us/img230/2471/17485889am5.jpg

Nouks schreef:
Ik ga binnenkort een leuke test doen met een niet-meer-te-redden Sigma 24-70... Eens even kijken hoe zo'n lens nu precies in elkaar zit en ook de frontlens eens flink testen. Lees: "hoe veel verschil maakt een UV- of protectiefilter bij geweld", "wat geeft meer schade, geweld met of zonder UV-filter" en "hoe veel geweld kan een frontlens überhaupt hebben".... I'll let you know Knipoog

Ik gebruik nóóit filters bij wijze van protectie. Bij mij moeten ze als ik ze écht wil gebruiken toch zeker een zeker fotografisch nut hebben.

Graag, ik ben benieuwd.
Over de filter: ik wil er een filter opschroeven met de intentie dat het natuurlijk het frontelement beschermt, meer nut heeft een UV sowieso niet. Maar wat zijn jouw precieze redenen om er geen UV op te zetten dan? Er van uitgaande dat ik dus een 'topkwaliteit' UV-filter aanschaf, dan beïnvloedt het de lens niet. Of vind je het gewoon onnodig?

@Kokomo: Ik vind het logisch dat de filter van goede kwaliteit moet zijn, van die goedkope prullen kun je IMO niet verwachten dat ze kwaliteit garanderen. Het probleem is dat ik niet weet welke filters het beste zijn, ik weet alleen dat je een goede coating moet hebben. Daarom dacht ik de MRC-type van B&W te pakken. Zijn dit de betere filters van B&W, of zit ik dan niet goed? Ik dacht met 60-100 euro wel klaar te zijn, niet dus denk ik? Lachen

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:10

Nouks schreef:

Zo dacht ik kort geleden ook over, de hood bescherm mijn lens wel.
Maar met de soms niet zichbare zand deeltjes in de lucht bij een binnen bak, ontkom je er niet dat ze ook op mijn front lens komt te zitten, ff een lens doekje erover om een vinger afdruk weg te vegen................. Boos!
Nu ben ik bezig om somige lenzen te voorzien van B+W uv MRC 010 filter pro en andere met B+W uv MRC haze filter.
Nog een reden, meeste canon L lenzen zijn pas spat en stof vrij in combinatie met een filter.
En uv schijnd meer schadelijk/invloed voor een analoog film te zijn dan bij digitale SLR, dus ik denk dat het meer om de bescherming gaat dan om de uv stralen (hier inde polders tenminste) gaat.
Sander_ schreef:
Daarom dacht ik de MRC-type van B&W te pakken. Zijn dit de betere filters van B&W, of zit ik dan niet goed? Ik dacht met 60-100 euro wel klaar te zijn, niet dus denk ik? Lachen
Tussen de 60 en 100 zit je op een goede range.
Voor mijn groothoek lenzen gebruik ik de B+W uv slim filters (extra smal om vignetering te voorkomen), prijs licht tussen de 100 en 170 €

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:40

Jazz&Sander: Tuurlijk, zand etc kan krassen veroorzaken. Daar ben ik me ook echt bewust van. Maar ik heb af en toe (eerlijk toegeveven) iets te veel de neiging m'n apparatuur te zien als "gereedschap". Ik word geregeld voor gek verklaard dat ik zo "laks" ben met lenzen wisselen (boeit mij dat stof op de sensor), dat ik lenzen bij gebruik zonder doppen in m'n open tas heb zitten in SMERIGE omgevingen en dat een (klein) krasje (die je verder niet terug vindt op de foto's) me niets doet. Dat ik gerust een L-lens uitleen en dat er wel 'ns een laag bier in de hood van m'n 85mm heeft gestaan... Oh, en dan vergeet ik nog m'n 580EX die laatst kapot viel en gefixt is met productietape.

Ondanks dat je zéér goede filters hebt, zijn de lenzen er niet op gebouwd een maximaal resultaat te leveren mét filter. Dan had Canon er zelf wel een los te draaien/vervangbare protectiefilter voorop gebouwd die de lens beschermt tegen "de invloeden" en "geweld".

Het is dus (ondanks mijn 'laksheid' soms) niet dat ik ze onnodig vind, het is puur de kwaliteit van m'n lenzen en de kans dat de kwaliteit ervan ook maar IETS achteruit gaat. Bovendien ben ik een professioneel concertfotograaf en wil ik ook het risico niet lopen op onnodige vignettering of flares.

Ik blijf zweren bij kale lenzen met zonnekap.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:59

Haha, ik als student ben dan wat voorzichtiger (misschien wel goed dan Knipoog ) dus ik denk dat ik gewoon een goede filter koop, en dan probeer ik wel uit te testen of ik verschillen zie in kwaliteit. Ik ben me nu wel van de voor- en nadelen bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:03

Heeft iemand evt. nog redelijke richtprijzen voor portretlenzen?. Ik wil namelijk (zodra ik mijn camera heb Clown ), er nog een portretlensje bij kopen, maar ik wil er toch niet al te veel geld aan uitgeven. Heb al een zoomlens, een telelens, een kitlens sowieso, en dan bij de camera óók nog een kitlens, maar daar ontbreekt nog een portretlens aan. Wat is zo ongeveer een richtlijn voor een redelijk goede lens?.

Dan weet ik hoe lang ik ongeveer moet sparen. Mijn camera wordt trouwens van Canon.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:05

ik gebruik mijn 50mm f/1.8 veel voor potret.
is wel een prime, en voor €85 ofzo ben je klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:06

Dankjewel!.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:08

vind het zelf een erg fijn objectief, en heb al heel wat mensen er mee gefotografeerd!
Maar misschien hebben de mensen hier nog andere suggesties Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:10

MissToseland schreef:
vind het zelf een erg fijn objectief, en heb al heel wat mensen er mee gefotografeerd!
Maar misschien hebben de mensen hier nog andere suggesties Knipoog

Voor beweging gebruik ik gewoon (nu al) het kitlensje, maar misschien voor portret is het toch mooier om nog een aparte lens te hebben.

Nog een vraag, weet een van jullie hoe je het beste kan zorgen dat je in een binnenbak goed kan fotograferen zonder te flitsen. Ik wist al van het ISO, maar dan krijg je zo'n vreselijke ruis, en daar heb ik echt een pesthekel aan. Als het niet anders kan, ok, maar als het nog op een andere manier zou kunnen?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:13

voor beweging in de bak is die 50mm niet zo geschikt, want je moet dan veel lopen ipv dat je kan zoomen.

voor je binnenbakvraag: de sluitertijd zo lang mogelijk, maar dan krijg je weer kans op bewogen beentjes enzo. En je diafragma getal zo laag mogelijk zetten zodat je het meeste licht vangt..

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:54

@Emma; de beste en duurste oplossing: koop een lichtsterk objectief. Hierbij is het mogelijk het diafragma erg ver open te zetten (2.8, 2.0, of nog verder) waardoor je meer licht vangt.
Langere sluitertijd is denk ik niet de oplossing. Zo worden je foto's helderder, maar daalt de kwaliteit naar een onscherpe prullenbak-foto. Dan nog beter de ISO op 800.

edit: deze vraag kun je beter stellen in het Tips & Trucs topic, als we even precies doen. Clown

Over de 50mm 1.8: Fijn dingetje (zeker voor de prijs), ik gebruik 'm het meest vanaf 2.8, met die diafragma-opening heb je nog ruim voldoende licht en mooie onscherpte, en vanaf ongeveer daar is-ie ook echt haarscherp.