Het is inderdaad aan te raden om je bekendheid te vergroten middels exposities of je werkt uit te lenen aan plaatsen waar potentiele klandizie vandaan komt, zoals inderdaad een manege of een ruiterclub (bepaald soort clubs trekt een bepaald publiek, er zijn bijvoorbeeld clubs waar de wat rijkere paardeneigenaar komt die een totaal ander budget heeft dan een lief paardenmeisje van veertien). Rebeltje, ik krijg gelukkig nooit meer de vraag of ik het gratis doe, wel af en toe de vraag "vraag je hier nou geld voor, hoeveel kost het dan als ik dit en dit zou willen?" Ik zie om eerlijk te zijn niet zo'n enorm kwaliteitsverschil. De technisch wat gevorderde mensen hebben ook nog erg veel ruimte voor vooruitgang (het blijft een leerproces) maar worden naar mijn idee toch nog erg onderbetaald. Met mijn tijdelijke prijsbevriezing om veel opdrachten in de wacht te slepen merk ik dat het bijna de moeite niet meer waard is. Ik moet simpelweg op die manier teveel werk verzetten om een acceptabel maandloon te krijgen, maar dat is een andere discussie. Van belang is dat wanneer je tegen betaling werkt je degelijk materiaal hebt, zoals Oneilltje79 al zei.
Goed, ik ga eens taxeren. Ik moet even een pauze inlassen van al het opdrachtenwerk. Ik begin halverwege p.64
@sonnyke: hij is technisch nog zeer rommelig. Veerstructuur ontbreekt, er is geen enkele structuur te vinden op de snavel en er is weinig verschil te bemerken tussen veren en bladeren. Het takje vind ik nog het beste. Gewoon blijven oefenen, enige waarde is verwaarloosbaar (je zit dus beneden de 10euro dus t is de moeite (nog) niet).
@mijntjuhh: een blad is niet groen, een zonnebloem niet geel. Je mag dus best wat spannendere kleuren gebruiken. Technisch is hij ook nog wat rommelig; je hebt niet de keuze gemaakt tussen subtiele overgangen OF vlakken maar een beetje van allebei, dat komt je schilderijtje niet ten goede. Daarnaast zijn losse bloemen op een overwegend wit vel niet verkoopbaar.
@fantine: er zit weinig textuur in je tekening. Je werkt erg in grote vlakken en hebt geen diepte in je tekening verwerkt; de manen zijn bijvoorbeeld een groot vlak, dat is jammer. Ik ben het overigens niet eens met Mik_ dat je voor zachtere potloden zou moeten gaan, het ligt nauwelijks aan of je H of B soort potloden gebruikt of echt heel zachte Bs. "wat zwart is ook zwart laten zijn" is ook echt onzin omdat je juist bij zwart het alleen heel zwart kunt laten lijken door er highlights in te verwerken, ik neem aan dat Mik_ meer bedoelde in de schaduw dan zwart omdat zwart iets heel anders is dan schaduw. Je verhoudingen gaan vooruit, al is het hoofd nog wat groot ten op zichte van de benen.
@Mik_: ik vind dit duidelijk een van je mindere tekeningen. Honden zou je echt wat meer mogen oefenen. Er zit geen subtiliteit in maar hij is ook weer niet hard genoeg voor het tegenovergestelde. Hij komt mij erg gehaast over wat je portret niet ten goede komt. Ik verbind er dan dit keer ook geen prijs aan.
@Fnanne: hij komt wat minder uit de verf. Het hoofd komt minder naar voren tegenover de hals. Het crosshatching blijf ik erg goed vinden. 60-70euro voor A4
@RoOws: gelieve niet zoveel in 1 keer te posten, dat ontmoedigt een beetje. Ik kon overigens niet al je tekeningen bekijken. Ik vind het meer schetsen voor in een dummie en dus niet voor verkoop geschikt.
@lontje: nee, ik kan niet zeggen dat mensen hebben afgehaakt bij mij omdat het te duur is, eerder omdat het te goedkoop is omdat ze je toch serieus willen kunnen nemen. Het is dus sterk verschillend, merk ik.
pp65
@babe: je oefent veel! Het wordt denk ik eens tijd dat je wat meer diepte brengt in je schilderijen. Deze is erg vlak. Het bruine paard is erg, tja, bruin (ik mis andersoortige tinten!) en de Fries mag ook wel wat meer dan alleen dat blauwe. Het gras is ERG onnatuurlijk. Wanneer je gras schildert let er dan op dat je zo min mogelijk puur groen gebruikt, het komt erg ongeschoold en onnatuurlijk over. Over het algemeen mist je gehele schilderij diepte terwijl je daarentegen wel heel mooi textuur hebt aangebracht (subtiel) op de paardenvachtjes. De waarde voor dit formaat, versus deze kwaliteit zit ongeveer op 60euro.
@fantine: je bent goed in het verwerken van textuur in lederen voorwerpen, merk ik. De rest heeft nog wat meer oefening nodig. Je paard mist een vacht en de manen zijn wederom wat vlak. Let ook op de verhoudingen.
@nevony: ik dacht dat je potlood tekening een pentekening was! =O Ik vind hem erg vrolijk. 10euro voor A4 Je houtskool tekening is nog erg slordig en de verhoudingen zijn funest. Daarom kleef ik aan die tekening geen waarde.
Groetjes,
Jorieke