[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:35

Femke schreef:
Da's waar over objectieven, maar goed, daar is natuurlijk een financieel belang mee gemoeid.
Of er nou in de camera of in de pc geformatteerd wordt, maakt voor een fabrikant financieel gezien natuurlijk niets uit. ;)

Wél als het gaat over garantie. De handleiding is er natuurlijk niet alleen om de gebruiker te helpen. :)

Femke schreef:
Het is inderdaad wel zo dat een ándere camera eerst een nieuwe map aan wil maken om de foto's in op te slaan. Ik weet niet in hoeverre zo'n extra map zal conflicteren bij gebruik in meerdere camera's.
Interessant in ieder geval om over na te denken. :j

Mijn camera's maken niet op dezelfde manier mappen aan. Dat aanmaken gebeurt al als je het kaartje erin stopt, nog voordat je een foto gemaakt hebt. Als ik het kaartje in een camera stop, eruithaal en in een andere camera stop, dan staat er een (onnodige) map op.
Die zie ik overigens pas als ik de kaart in de kaartlezer stop. In de camera zie je die niet maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat fouten oplevert.

Ik ben in de loop van de jaren een heleboel mensen tegengekomen die stellig beweren dat de enige juiste manier om de te formatteren in de camera is, maar nog steeds niemand met overtuigende argumenten.
De meest gehoorde reactie is: 'omdat in de handleiding staat dat dat het beste is'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:38

JolandaS schreef:
Mijn camera's maken niet op dezelfde manier mappen aan. Dat aanmaken gebeurt al als je het kaartje erin stopt, nog voordat je een foto gemaakt hebt. Als ik het kaartje in een camera stop, eruithaal en in een andere camera stop, dan staat er een (onnodige) map op.
Die zie ik overigens pas als ik de kaart in de kaartlezer stop. In de camera zie je die niet maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat fouten oplevert.

Dat schrijf ik inderdaad ;)

JolandaS schreef:
Ik ben in de loop van de jaren een heleboel mensen tegengekomen die stellig beweren dat de enige juiste manier om de te formatteren in de camera is, maar nog steeds niemand met overtuigende argumenten.
De meest gehoorde reactie is: 'omdat in de handleiding staat dat dat het beste is'.

Tja, wellicht de meest gehoorde reactie.
In mijn geval zeg ik het altijd omdat ik het uit eigen ervaring gemerkt heb dat het inderdaad fouten op kan leveren.
Hóe het precies zit weet ik niet, maar dát het gebeurd heb ik zelf ervaren.
Maakt voor mij dus niet uit of er wel of geen overtuigende argumenten zijn, ik weet uit eigen ervaring dat het zo is.
De verklaring is natuurlijk interessant, dus als iemand expert is op dit gebied: ik houd me warm aanbevolen.
Maar ik zal mensen altijd aanraden om het via de camera te doen, omdat ik weet dat het problemen op kán leveren als je 't via de pc doet. En niet omdat ik braaf de handleiding volg. In mijn geval.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:15

En daar tegenover staat dat ik al 100-en keer kaartjes via de PC heb geformatteerd, zonder een enkel probleem. Dus op basis van mijn ervaring zie ik geen reden om het anders te gaan doen.
Formatteren in de camera geeft ook geen garantie dat er nooit iets mis kan gaan met je kaartje. Bij mij heeft een kaartlezer een keer een kaartje verziekt. (De bestanden hebben we nog terug kunnen halen.) En toch gebruik ik nog steeds een kaartlezer.
Risico's kun je alleen maar beperken, nooit uitsluiten.

Elixir

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:17

Nu pas terug op bokt! Alwiene, bedankt voor de tips. Het beste zal dus inderdaad zijn op AF-S stand en scherpstellen op hindernis. Diafragma heb ik zondag ook paar keer aangepast om te zien wat goed was enz. Verder valt alles vrij goed mee, heb al wat goede foto's. En welk topic werd bedoeld van paardenfotografie hier op bokt? Iemand een linkje? Anders doorspit ik bokt even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:04

Nou, ik zou dus juist géén AF-S gebruiken als je actie shots wil maken, want dan volgt je autofocus het onderwerp niet tijdens het scherpstellen, hij stelt dan namelijk maar 1x scherp en blijft die afstand houden, ook al beweegt je onderwerp.
AF-C is de juiste keuze bij actie shots ;)

Zou je de AF-S gebruiken, dan is het paard waarschijnlijk al verder dan het punt van je scherpstelling en zal je vaak te maken krijgen met onscherpe foto's.
Gebruik je AF-C, dan blijft de camera de focus continu bijstellen tot je de uiteindelijke foto maakt. Dus ook als het paard gewoon blijft bewegen, blijft de autofocus zorgen dat het paard scherp blijft.

Even de zoekfunctie gebruiken voor de HK topics.
Er lopen er een aantal. Zoektermen: "Fotografen" "verschuif je focus" , etc.
Ik weet ze niet zo 1,2,3 terug te vinden, maar met de zoekfunctie heb je ze zó te pakken ;)
Dit is er al eentje:
[HK] Fotografen deel 32: Met fotograferen zijn wij nie fertig!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:06

Femke schreef:
Nou, ik zou dus juist géén AF-S gebruiken als je actie shots wil maken, want dan volgt je autofocus het onderwerp niet tijdens het scherpstellen, hij stelt dan namelijk maar 1x scherp en blijft die afstand houden, ook al beweegt je onderwerp.AF-C is de juiste keuze bij actie shots ;)

Zou je de AF-S gebruiken, dan is het paard waarschijnlijk al verder dan het punt van je scherpstelling en zal je vaak te maken krijgen met onscherpe foto's.
Gebruik je AF-C, dan blijft de camera de focus continu bijstellen tot je de uiteindelijke foto maakt. Dus ook als het paard gewoon blijft bewegen, blijft de autofocus zorgen dat het paard scherp blijft.

Ik weet ze niet zo 1,2,3 terug te vinden, maar met de zoekfunctie heb je ze zó te pakken ;)

heb jij wel eens een hindernis door een bak zien rennen? :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:08

LOL Nils, precies Femke, het ging erom als ze op de hindernis wilde scherp stellen ivm niet héle snelle lens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:08

Oh, nee hoor...
Maar wil jij een scherpe hindernis op de foto, of een scherp paard?

De hindernis staat wel stil, maar het paard beweegt ;)
Als je het paard scherp wil hebben, is het verstandig om dus op het paard scherp te stellen.

Ja, het paard vliegt inderdaad (heel kort/snel) over de hindernis heen. Maar dat geeft geen garantie op een scherp paard wanneer hij over de hindernis gaat. Zeker niet als je met een vrij beperkte DOF werkt.

Van een trage AF op de lens (of de body) heb je eigenlijk alleen last als je op hele korte afstand foto's maakt (waarbij het paard dus relatief snel ten opzichte van jou beweegt).
Sta je wat verder weg, dan zouden er geen problemen moeten zijn met de scherpstelling, ook niet met minder snelle lenzen/body's.

Nóg een tip; een paard dat recht op je af komt lopen, komt relatief snel naar je toe. Daar heb je een hele snelle AF voor nodig.
Een paard dat zeg maar van links naar rechts van je loopt (of rechts naar links), blijft ongeveer op dezelfde afstand ten opzichte van jou, dus je AF hoeft dan nauwelijks aan te passen.
Ga je oefenen met spring foto's, dan is het dus makkelijker om daar eerst mee te beginnen (foto's van opzij dus, ipv vanaf voren).

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:13

Femke schreef:
Oh, nee hoor...
Maar wil jij een scherpe hindernis op de foto, of een scherp paard?

De hindernis staat wel stil, maar het paard beweegt ;)
Als je het paard scherp wil hebben, is het verstandig om dus op het paard scherp te stellen.

Ja, het paard vliegt inderdaad (heel kort/snel) over de hindernis heen. Maar dat geeft geen garantie op een scherp paard wanneer hij over de hindernis gaat. Zeker niet als je met een vrij beperkte DOF werkt.

klopt maar de meeste lenzen geven bij volledig open diafragma niet de optimale scherpte helaas. Dus meestal sta je op F5 (ergens daar in de buurt). Als ik mijn camera op afstand bedien (dus op zo'n ministatiefje in de buurt van de hindernis) staat de camera ook op een hindernis scherpgesteld. Maar het ligt er maar net aan wat je wilt, wat soms nog wel eens wil gebeuren bij AF-C is dat de camera op het moment dat je het net niet wilt opeens op de achtergrond scherpsteld als je net je scherpstelvlak van het paard af laat schieten of dat er in de aanloop naar de hindernis nog een plantje halverwege staat o.i.d. Ik blijf er in elk geval bij dat als je op safe wilt spelen en gewoon je foto's wilt/moet maken van paarden die springen dat het fijner is om op het midden van een hindernis scherp te stellen en te wachten tot het paard er boven hangt.

edit: buurd = buurt (WAT SLECHT) :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:17

Nooit last van gehad hoor, scherpstel velden die van 't paard af schieten.
Ik kies ze zelf, dus ik bepaal welk veld het scherpstelveld is. Dan kan er niets mis gaan ;)
Enkel veld is dan dus ideaal.

Je kunt inderdaad ook de camera een scherpstelveld laten kiezen, maar die camera weet inderdaad niet dat je een paardenfotograaf bent ipv een bosjes- of balkjesfotograaf.
Een dynamische of automatische scherpstelveld keuze kan dus wel, maar brengt risico met zich mee.

Prima geschikt voor bijv. autosport. Met grote objecten die relatief vloeiend op een bepaald traject (de weg) blijven.
Maar voor paarden, die minder voorspelbaar zijn, werken die systemen nog niet optimaal om er 100% op te kunnen vertrouwen.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:20

Femke schreef:
Nooit last van gehad hoor, scherpstel velden die van 't paard af schieten.
Ik kies ze zelf, dus ik bepaal welk veld het scherpstelveld is. Dan kan er niets mis gaan ;)
Enkel veld is dan dus ideaal.

Je kunt inderdaad ook de camera een scherpstelveld laten kiezen, maar die camera weet inderdaad niet dat je een paardenfotograaf bent ipv een bosjes- of balkjesfotograaf.
Een dynamische of automatische scherpstelveld keuze kan dus wel, maar brengt risico met zich mee.

Prima geschikt voor bijv. autosport. Met grote objecten die relatief vloeiend op een bepaald traject (de weg) blijven.
Maar voor paarden, die minder voorspelbaar zijn, werken die systemen nog niet optimaal om er 100% op te kunnen vertrouwen.

ook nooit gehad dat als een paard op je afspringt en je trekt je camera mee dat het vlakje er heel even naast zit? of dat er iets in de voorgrond stond voor een hindernis?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:51

Femke schreef:
Nóg een tip; een paard dat recht op je af komt lopen, komt relatief snel naar je toe. Daar heb je een hele snelle AF voor nodig.
Een paard dat zeg maar van links naar rechts van je loopt (of rechts naar links), blijft ongeveer op dezelfde afstand ten opzichte van jou, dus je AF hoeft dan nauwelijks aan te passen.
Ga je oefenen met spring foto's, dan is het dus makkelijker om daar eerst mee te beginnen (foto's van opzij dus, ipv vanaf voren).

En dat is dus precies de situatie waar ik op doelde, waarbij ik aanraadde om dan maar op de hindernis scherp te stellen, aangezien ik begreep dat dit de manier is waarop ze haar foto's wil maken, had dat van voren/opzij er ook bij verteld namelijk, hetzij met wat minder info erbij ;)
Maar denk dat je mijn hele verhaaltje niet gelezen hebt en alleen reageert op de reactie van Elixer hierop, waardoor het allemaal misschien wat onlogischer overkomt dan het m.i. is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:46

Klopt, 'k had alleen op Elixer d'r bericht gereageerd ;)

@Nils: Nee... Ik zorg dat het vakje altijd perfect op het paard blijft zitten.
Hangt natuurlijk ook wel van je cam af... Als je een camera hebt met maar 3 of 5 focus punten, dan kan het inderdaad wel 'ns problemen geven.
Mijn cam heeft er 51. Als m'n uitsnede ietsje verandert, dan blader ik gewoon snel door naar het volgende scherpstel punt en staat 't paard weer perfect in focus :j

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:40

Femke schreef:
Klopt, 'k had alleen op Elixer d'r bericht gereageerd ;)

@Nils: Nee... Ik zorg dat het vakje altijd perfect op het paard blijft zitten.
Hangt natuurlijk ook wel van je cam af... Als je een camera hebt met maar 3 of 5 focus punten, dan kan het inderdaad wel 'ns problemen geven.
Mijn cam heeft er 51. Als m'n uitsnede ietsje verandert, dan blader ik gewoon snel door naar het volgende scherpstel punt en staat 't paard weer perfect in focus :j

nja ik blijf t er mee oneens zijn maar het zal wel kwestie van smaak zijn :+ de camera waarmee ik fotografeer heeft er ook 51, incl. 3d tracking en toch blijf ik erbij dat als je helemaal zeker wilt zijn van je zaak 1x scherpstellen veiliger is. Je zei trouwens dat een paard onvoorspelbaarder is dan een raceauto op de weg, maar je bent met me eens dat je bij een paard ook van te voren weet over welke hindernis hij gaat springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:20

Zeker, je weet over welke hindernis het paard zal gaan.
Maar je weet niet óf hij überhaupt zal springen, aan welke kant van de hindernis hij terecht komt, etc. etc.

Dus er zijn nogal wat onvoorspelbare factoren.
Heel handig als je schuin voor de hindernis staat, en je hebt je scherpstelling op het midden van de hindernis vast staan, en het paard komt er helemaal aan de linkerzijde overheen. Dan zit je dus met een onscherpe foto.

Nog 1 ander nadeel van het stilhouden van je scherpgestelde camera op een hindernis; het paard beweegt dan ten opzichte van jou, dus heb je ook nog eens sneller met bewegingsonscherpte te maken. Als je de camera met de beweging van het paard blijft volgen, heb je daar geen last van.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:41

Nils_010 schreef:
klopt maar de meeste lenzen geven bij volledig open diafragma niet de optimale scherpte helaas. Dus meestal sta je op F5 (ergens daar in de buurt). Als ik mijn camera op afstand bedien (dus op zo'n ministatiefje in de buurt van de hindernis) staat de camera ook op een hindernis scherpgesteld. Maar het ligt er maar net aan wat je wilt, wat soms nog wel eens wil gebeuren bij AF-C is dat de camera op het moment dat je het net niet wilt opeens op de achtergrond scherpsteld als je net je scherpstelvlak van het paard af laat schieten of dat er in de aanloop naar de hindernis nog een plantje halverwege staat o.i.d. Ik blijf er in elk geval bij dat als je op safe wilt spelen en gewoon je foto's wilt/moet maken van paarden die springen dat het fijner is om op het midden van een hindernis scherp te stellen en te wachten tot het paard er boven hangt.

Begrijp ik hieruit dat jij voor springfoto's je camera op statief hebt en dus van iedereen precies dezelfde foto maakt? Dat is wellicht op safe, maar ook niet erg boeiend.
Het uitgangspunt om op de hindernis scherp te stellen en er van uitgaan dat het paard dan ook wel scherp wordt, daar heb ik ook mijn twijfels over. Dan moet je met een dusdanig grote scherpte-diepte werken dat je ook altijd veel scherp hebt in je achtergrond. Daar worden de foto's ook niet spannender van.
Ik zou, als ik jou was, toch eens met de continue focus gaan werken en het paard volgen tijdens de sprong. Dan kun je ook meer variëren in staande en liggende foto's en van wat verschillende posities uit fotograferen.
De kans op mislukte foto's is dan wellicht wat groter, maar de kans op betere, leukere, mooiere ook! :)
Als je niet vanaf statief werkt, kun je ook een positie kiezen vanwaar je meerdere hindernissen kunt fotograferen. Dan kun je er toch voor zorgen dat je iedereen op de foto hebt.
Er zit zoveel meer in springfoto's als alleen dat ene moment dat de combinatie boven de hindernis hangt...

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:57

JolandaS schreef:
Nils_010 schreef:

Begrijp ik hieruit dat jij voor springfoto's je camera op statief hebt en dus van iedereen precies dezelfde foto maakt? Dat is wellicht op safe, maar ook niet erg boeiend.
Het uitgangspunt om op de hindernis scherp te stellen en er van uitgaan dat het paard dan ook wel scherp wordt, daar heb ik ook mijn twijfels over. Dan moet je met een dusdanig grote scherpte-diepte werken dat je ook altijd veel scherp hebt in je achtergrond. Daar worden de foto's ook niet spannender van.
Ik zou, als ik jou was, toch eens met de continue focus gaan werken en het paard volgen tijdens de sprong. Dan kun je ook meer variëren in staande en liggende foto's en van wat verschillende posities uit fotograferen.
De kans op mislukte foto's is dan wellicht wat groter, maar de kans op betere, leukere, mooiere ook! :)
Als je niet vanaf statief werkt, kun je ook een positie kiezen vanwaar je meerdere hindernissen kunt fotograferen. Dan kun je er toch voor zorgen dat je iedereen op de foto hebt.
Er zit zoveel meer in springfoto's als alleen dat ene moment dat de combinatie boven de hindernis hangt...

ik zei dat ik ook springfoto's maak van statief op afstand. Gewoon zo'n remote controller kan je zelf aan de andere kant gaan staan om
normaal te fotograferen maar foto's van een waterbak maken van heel laag standpunt met groothoek van heel dichtbij ;)
Afbeelding
zo'n ding dus op een D3 met nikon 16-35mm
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 14-07-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:58

Pffff, vanaf statief met afstandsbediening? Wow. Kun je eens wat voorbeeldjes plaatsen? Kan me nauwelijks voorstellen dat dat prettig fotografeert/dat je dan echt weet wat je aan het doen bent :D

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:03

Nouks schreef:
Pffff, vanaf statief met afstandsbediening? Wow. Kun je eens wat voorbeeldjes plaatsen? Kan me nauwelijks voorstellen dat dat prettig fotografeert/dat je dan echt weet wat je aan het doen bent :D

zit nu op me werk en kan niet bij mijn foto's. Maar hier een voorbeeld, dus deze foto is niet van mij, maar dit kan je als resultaat krijgen
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 14-07-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:06

"Dit kan je als resultaat krijgen".... Tsja :roll:

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:08

Nouks schreef:
"Dit kan je als resultaat krijgen".... Tsja :roll:

is niet zo moeilijk je kan namelijk gewoon burst maken, ver genoeg uitgezoomt laten staan en later een crop maken (vooral met een 12mp foto kan je gerust een stuk eraf croppen en toch een grote foto overhouden. :+ vervolgens 9 foto's per seconde nou der zit er echt wel 1 bij die goed is kijk maar naar de 2e foto die is eigenlijk beter

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:18

Ik mis bij dit soort foto's de invloed van de fotograaf. De foto wordt in dit geval bijna alleen maar gemaakt door de camera. Als je een of andere trigger bij de hindernis monteert, dan hoef je er niet eens bij te blijven. Kun je in de kantine koffie gaan drinken terwijl je camera plaatjes produceert.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:23

Femke schreef:
Nou, ik zou dus juist géén AF-S gebruiken als je actie shots wil maken, want dan volgt je autofocus het onderwerp niet tijdens het scherpstellen, hij stelt dan namelijk maar 1x scherp en blijft die afstand houden, ook al beweegt je onderwerp.
AF-C is de juiste keuze bij actie shots ;)

Dit is er al eentje:
[HK] Fotografen deel 32: Met fotograferen zijn wij nie fertig!

*zucht* ik weet meteen waar het 'nu weer aan ligt'. Ik heb alles ingesteld, Iso, sluitertijd, witbalans maar toch ging het mis.. Ik had heel vaak geen scherpe pony, maar achtergrond.

En ja ik heb de AF-S stand gedaan terwijl ik de C had moeten hebbben. Dom dom dom.
Maar ach, kan ik vast oefenen voor de brabantse, maak dan foto's van een stalgenootje. Nu had ik foto's gemaakt van de kinderen van de ponyclub die bij een echt concours HC mocht starten. Kids waren zeer blij over hun foto's (maar ik minder over het resultaat)

Ik ga het meteen opschrijven in mijn boekje :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:26

Had je wel zelf je scherpstelpunt gekozen of stond die op automatisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:27

Nils_010 schreef:
Nouks schreef:

zit nu op me werk en kan niet bij mijn foto's. Maar hier een voorbeeld, dus deze foto is niet van mij, maar dit kan je als resultaat krijgen
[im]http://www1.pictures.zimbio.com/gi/Longines+Royal+International+Horse+Show+Day+_I4_DrecnLNl.jpg[/img]

[im]http://pixdaus.com/pics/1225166313q4zpEye.jpg[/img]

Dat soort foto's zijn inderdaad ook 'ns leuk om te schieten.

Al zou ik 't persoonlijk dood eng vinden om m'n apparatuur daar te laten staan, terwijl de paarden voorbij gestampt komen....