rijoyco schreef:Volgens mij mogen jullie blij zijn dat [***] nog alle vragen wil beantwoorden, want veel vragen zijn wel een beetje van het niveau ik wil wel alles weten-maar er vooral geen moeite voor doen.....en dat [***] de enige is die antwoord geeft..
tja, er zijn blijkbaar te weinig anderen die er of genoeg van weten-of zin hebben om antwoord te geven.
Dat is idd al vaker ter sprake gekomen. Kheb een tijd bijna alleen vragen via PM beantwoord omdat bepaalde mensen het schijnbaar niet konden hebben dat ik niet spaarzaam ben met het delen van m'n kennis. Beantwoordde eerder nog veel meer vragen, ben tegenwoordig al behoorlijk selectief in wat ik wel en niet beantwoord.
Citaat:Maar een histogram kan ook heel nuttig zijn om een foto te beoordelen, of kijk je daar (ook) nooit naar [***]?
Dan kan je eventueel nog iets over-of onderbelichten mocht dat nodig zijn.
Jep, als ik op m'n display kijk is 't standaard een kleine preview, m'n settings en een (RGB) histogram op één klein schermpje. Ik zie echt geen reden om foto's te gaan beoordelen op mijn scherm.
Daarnaast is het vooral een kwestie van je camera kennen. In wat voor situaties gaat de lichtmeter de mist in en moet je compenseren? Als je dat eenmaal weet, hoef je echt de helderheid van je foto niet te controleren op een (soms behoorlijk bedrieglijk) display.