[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:44

rijoyco schreef:
Volgens mij mogen jullie blij zijn dat [***] nog alle vragen wil beantwoorden, want veel vragen zijn wel een beetje van het niveau ik wil wel alles weten-maar er vooral geen moeite voor doen.....en dat [***] de enige is die antwoord geeft..
tja, er zijn blijkbaar te weinig anderen die er of genoeg van weten-of zin hebben om antwoord te geven.

Dat is idd al vaker ter sprake gekomen. Kheb een tijd bijna alleen vragen via PM beantwoord omdat bepaalde mensen het schijnbaar niet konden hebben dat ik niet spaarzaam ben met het delen van m'n kennis. Beantwoordde eerder nog veel meer vragen, ben tegenwoordig al behoorlijk selectief in wat ik wel en niet beantwoord.

Citaat:
Maar een histogram kan ook heel nuttig zijn om een foto te beoordelen, of kijk je daar (ook) nooit naar [***]?
Dan kan je eventueel nog iets over-of onderbelichten mocht dat nodig zijn.

Jep, als ik op m'n display kijk is 't standaard een kleine preview, m'n settings en een (RGB) histogram op één klein schermpje. Ik zie echt geen reden om foto's te gaan beoordelen op mijn scherm.

Daarnaast is het vooral een kwestie van je camera kennen. In wat voor situaties gaat de lichtmeter de mist in en moet je compenseren? Als je dat eenmaal weet, hoef je echt de helderheid van je foto niet te controleren op een (soms behoorlijk bedrieglijk) display.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:48

Hee, hier ben ik weer met een vraag Knipoog

Ik heb dus een canon 300d, ik snap nu wel wanneer je wat moet instellen en weet ook hoe je de iso & wb instelt. Alleen de sluitertijd lukt dus niet. Diafragma weet ik dan wel, maar als ik dan de sluitertijd verander, (wat zal moeten door aan het instelwiel te draaien) dan zie ik alleen die getalletjes van het diafragma veranderen. Verward

Verder snap ik ook niet echt wat ik met de lichtmeter moet doen en hoe je daarop dan ziet dat de belichting goed is.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:52

Cyn_ schreef:

Ik heb dus een canon 300d, ik snap nu wel wanneer je wat moet instellen en weet ook hoe je de iso & wb instelt. Alleen de sluitertijd lukt dus niet. Diafragma weet ik dan wel, maar als ik dan de sluitertijd verander, (wat zal moeten door aan het instelwiel te draaien) dan zie ik alleen die getalletjes van het diafragma veranderen. Verward

Verder snap ik ook niet echt wat ik met de lichtmeter moet doen en hoe je daarop dan ziet dat de belichting goed is.

Je knopje AV erbij ingedrukt houden, zo kun je je sluitertijd veranderen Knipoog

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:56

_SteR_ schreef:
Cyn_ schreef:

Je knopje AV erbij ingedrukt houden, zo kun je je sluitertijd veranderen Knipoog

Zo dat is een snelle reactie OK dan!

Maar in de handleiding staat:
Selecteer de gewenste sluitertijd.
• Draai aan het instelwiel om de
gewenste sluitertijd in te stellen.

Selecteer de gewenste diafragmawaarde.
• Houdt de knop <av +-> ingedrukt en
draai aan het instelwiel om het
gewenste diafragma in te stellen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:59

Hij staat wel op de goede functie ingesteld? Dus niet op Av ofzo.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:00

manzano schreef:
Hij staat wel op de goede functie ingesteld? Dus niet op Av ofzo.

Ja, hij staat op M

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:06

Hmm, als ik hem in stand M heb, kan ik links de sluitertijd veranderen zonder AV ingedrukt te houden, wanneer ik AV ingedrukt houd, kan ik het diafragma getal veranderen.

Heb ook een Canon, maar dan een 1000D, ik weet niet zeker of dit hetzelfde is als bij jou toestel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:08

Cyn, welke van beide je instelt met de av-knop ingedrukt en welke van beide door simpelweg enkel aan het wieltje te draaien, hangt af van de modus waar je camera op staat. In ieder geval zul je met de av-knop ingedrukt altijd de tweede mogelijkheid instellen, das het belangrijkste. Op de Av-modus stel je het diafragma en de belichtingscompensatie in, op Tv de sluitertijd en belichtingscompensatie, op M diafragma en sluitertijd.

Op sommige camera's kun je in de customfuncties ook instellen dat de functies worden omgedraaid (zodat sluitertijd en diafragma bijvoorbeeld net andersom worden ingesteld). Misschien is dat bij jou het geval of kijk je in de handleiding bij de verkeerde modus? Weet niet zeker of die functie op de 300D ook bestaat trouwens...

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:16

Dat zou zo moeten zijn ja, maar ik doe vast wel iets verkeerd Huilen van het lachen

Maar je hoeft toch niks met de Tv of Av modus te doen als je hem in M heb staan? Blond

Ik ga even alles beter doorlezen hoor, snap het nog niet helemaal ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:31

Cyn_ schreef:
Maar je hoeft toch niks met de Tv of Av modus te doen als je hem in M heb staan? Blond

Haha nee hoor, maar het kan dus wel zijn dat je scheef in de handleiding kijkt of dat de functies bij jou door middel van één van de customfuncties zijn omgedraaid Knipoog

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:49

Nouks schreef:
Cyn_ schreef:

Haha nee hoor, maar het kan dus wel zijn dat je scheef in de handleiding kijkt of dat de functies bij jou door middel van één van de customfuncties zijn omgedraaid Knipoog

haha okee, heb net nog een keer gecontroleerd of ik kan lezen & dat kan ik dus ook Tong uitsteken.
Ook geen customfunctie, maar heb wel gemerkt dat het niet klopt wat ik zeg.
Alleen de sluitertijd veranderd & diafragma wil dus niet veranderen, mischien doet het knopje av -+ het niet? Nors opkijken
Dat zal iig echt een voor mij ramp zijn, heb al me geld opgemaakt aan mijn camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:54

Hmmmmm als het knopje het gewoon niet doet, is d'r inderdaad iets niet goed. Heb je een grip bij de camera? In dat geval, doet die op je grip het wel?

Probeer eens in Av of je behalve het diafragma ook de belichtingscompensatie zou kunnen aanpassen of dat dat misschien ook niet lukt?

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:05

Nouks schreef:
Hmmmmm als het knopje het gewoon niet doet, is d'r inderdaad iets niet goed. Heb je een grip bij de camera? In dat geval, doet die op je grip het wel?

Probeer eens in Av of je behalve het diafragma ook de belichtingscompensatie zou kunnen aanpassen of dat dat misschien ook niet lukt?

Ik heb geen grip.
ehh wat is belichtingscompensatie Bloos , iso & wb ofzo, die doen het iig wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:09

Nee, dat is het balkje met de aanduiding -2, -1, 0, 1, 2. In Av en Tv gebruik je dat om de belichting te compenseren (over- of onderbelichten), in M dient het als lichtmeter (als je door de zoeker kijkt, kun je daar zien of je foto goed belicht wordt door te kijken of de aanduiding in de buurt van 0 staat).

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:17

Die doet het dus ook niet Verdrietig
Is zoiets te repareren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:26

Oh oliebol, wat banketstaaf voor je zeg... Is vast wel te repareren, wat dat zou moeten kosten, weet ik aleen niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:31

Je houdt hem wel ingedrukt terwijl je aan het wieltje draait?

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:34

pfff ik vraag eerst even aan me vader of die zoiets kan, hij is wel technisch.
Maar ben bang van niet, dan zal ik maar een maandje of 2 moeten wachten.
rip mijn av knopje Vriendjes zijn?

Maarja iig super bedankt voor de hulp! OK dan!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:35

manzano schreef:

omg!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:37

Jullie mogen me dopen tot de domste van dit topic Nagelbijten / Gniffelen
Dit is echt te erg Clown
Maarja hij doet het dus wel Go jij! Go jij!
whaha & ik ben zo opgelucht, ik zag me al weer een half jaar blut

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:37

Huilen van het lachen
Gelukkig maar!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:43

Cyn_ schreef:
manzano schreef:

omg!

Vork Nouja, gelukkig doet hij het in ieder geval.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:43

Mag ik wat vragen?
Mijn camera doet het uit het niets gewoon niet meer.. Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:46

Hahahaha, mysterie opgelost met dank aan manzano's snuggere opmerking Clown Haha!

Pradaatje schreef:
Mag ik wat vragen?
Mijn camera doet het uit het niets gewoon niet meer.. Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Wat is "doet het gewoon niet meer"? Doet helemaal niks meer? Vastgelopen? Gaat niet aan, gaat niet uit, maakt geen foto als je op de knop drukt, foto's worden zwart? Iets meer details zou prettig zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:46

Hopelijk is het niet zoals bij mij Huilen van het lachen
Zijn je batterijen opgeladen? Camera ooit gevallen?