[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:19

Ik begrijp er helemaal niks van, maar ik kijk wel gewoon Lachen

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:35

Emmaa_ schreef:
Ik begrijp er helemaal niks van, maar ik kijk wel gewoon Lachen
Kijk op de lens of er CANON EF ..-...mm staat, de EF geeft dan aan dat deze ook op een digitale SLR past, geen autofocus.
Staat er CANON FD ..-...mm dan pas deze niet op.
@Chr1s, heb mijn 24-105mm f/4 L IS. toch nog binnen, nieuw, omgerekent €700 incl uv-HAZE filter van B&W
Zal morgen wat foto's voor je maken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:28

Oke, ik ben heel slecht thuis in lenzen. Maar ben wel erg geïntereseerd geraakt in de macro-lenzen.
Heeft een van jullie een aanrader? Want ik weet niet eens wat beter is, (bv.)een 60mm of een 105mm?

De lens mag wat kosten. Ik zou er dan eventueel details van bloemen/insecten/etc mee willen fotograferen.
Ik fotografeer met de Nikon D50. Voorkeur gaat dan ook wel uit naar een Nikkor lens.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:36

heo betrouwbaar is het om lenzen en filters 2e hands te kopen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:43

Volgens mij ligt dat toch erg aan de persoon of site die je voor je hebt Lachen
Er zijn veel betrouwbare mensen op marktplaats, maar ook veel onbetrouwbare Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:46

Betrouwbaar zolang je zelf goed blijft opletten! Belangrijk bij tweedehands artikelen is om te controleren wat de staat van het objectief is (en de prijs waard..).
Let hierbij op uiterlijke kenmerken van gebruik (gebruikssporen, krassen), nog belangrijker is natuurlijk het glaswerk: monteer het objectief als het even kan op je camera om te kijken hoe en wat.
Let ook op of het draaien aan de zoomringen of scherpstelringen soepel gaat, geen zand o.i.d. ertussen zit. Ja

edit: en bij de bajonetfitting waar het objectief met de camera zit aangesloten is het misschien ook verstandig om te controleren of dit nog in orde is, bij veelvuldig gebruik kan de vatting namelijk iets "uitweiden" (of hoe je dat ook noemt), waardoor er wat speling ontstaat.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:55

even een vraagje
wat is het verschil tussen
Sigma AF 28-70/2.8 EX DG COMPACT Canon
en de Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Canon
Wat is het wezelijke verschil tussen deze 2? (behalve dat de macro €100 duurder is Tong uitsteken)
Weet niet echt wat ik me bij het verschil tussen compact en macro precies moet voorstellen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:32

Oef ik zie door de bomen het bos niet meer... Ik ben sinds november in het bezit van een canon 400d met kitlens. Leuke lens om je camera mee te leren kennen maar ik wil er nu toch iets meer mee gaan uithalen, vooral nu het buitenseizoen in de paardensport weer gaat beginnen, zoek ik dus een telelens.
Ook voor om mijn toekomstige hondje vast te leggen, mijn katten en uiteraard alle andere beestjes die ik tegen kom Knipoog. (ik ben dus ook in de natuur, weide, bossen, water te vinden)

Ik zat eerst te denken aan de Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM. Maar af en toe denk ik dan, kan ik misshcien niet beter voor een L-serie doorsparen maar dat wordt wel een heel stuk duurder, is dat het wel voor mij waard...???
En in de L serie heb je die met en zonder IS, ze verschillen een hoop in prijs, dus dan heb ik mijn vraag heb je tussen die 2 lenzen veel baat bij de IS?

Misschien hebben jullie voor mij wel een geschiktere lens/objectief in gedachte, voor die tips houd ik me graag op aanbevolen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:47

Tja, het is natuurlijk maar net hoe hoog je eisen (gaan) zijn. Als je denkt dat je binnen nu en een tijdje steeds hogere kwaliteit van je lens gaat verwachten, is het misschien het verstandigste even door te sparen en meteen voor die (nog hogere) kwaliteit te gaan. Knipoog
Aan een lens in de L-serie zal je zeker je hoofd niet stoten. Of je IS nodig hebt is afhankelijk van wat je gaat fotograferen. Bij stilstaande objecten (macro's e.d.) is het handig, maar bij soorten fotografie waar je toch al snelle sluitertijden nodig hebt (paardensport), heeft het geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:49

Sander: minder nut, niet géén nut... Zelfs met zeg maar 1/250 tot 1/500 is het mogelijk om bewegingsonscherpte te krijgen vanuit jezelf. Het heeft ook bij bijvoorbeeld paardensport zeker nut, maar inderdaad, het grote verschil zul je pas merken met langere sluitertijden.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:17

Ja daar heb je gelijk in, niet goed geformuleerd. Het zoekerbeeld is natuurlijk rustiger en dat heeft altijd zijn voordelen. Maar ik praat als iemand die de voordelen ervan nog niet heeft mogen ervaren, dus wellicht schuif ik de voordelen van IS wat snel terzijde. Haha!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:32

Dankjullie voor de antwoorden! Eigenlijk heel logisch van de IS met snelle sluiterstijden. Ik ben zo weer een stukkie wijzer, zal volgende week eens langs een winkel gaan kijken wat ze me daar adviseren en misschien nog andere opties voor me hebben.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:01

Nouks schreef:
Sander: minder nut, niet géén nut... Zelfs met zeg maar 1/250 tot 1/500 is het mogelijk om bewegingsonscherpte te krijgen vanuit jezelf. Het heeft ook bij bijvoorbeeld paardensport zeker nut, maar inderdaad, het grote verschil zul je pas merken met langere sluitertijden.

Bij paardensport kan IS zelfs tegen je werken. IS zal proberen het grootste deel van het beeld te gaan stabilizeren. Dat gebeurt natuurlijk ook bij andere sporten. Gevolg kan zijn dat de IS het verkeerde deel dus gaat proberen te stabilizeren, waardoor je onerwerp nog onscherper wordt. Kan dus, het zal soms ook wel op de goede manier werken. Doordat je daar niet zeker van bent, zou ik zelfs adviseren de IS in zo'n geval uit te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:27

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:39

Elessar schreef:
Paoline schreef:
Mocht er iemand interesse hebben? Haha! [EA-OV] Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 II Telezoomlens

Geen interesse, sorry, maar welke lens ga je nu aanschaffen Plien? Lachen

Ik twijfel tussen de Sigma 50-150mm F2.8 APO HSM, de Canon 70-200 F4 USM en de Sigma 70-200mm F2.8 APO HSM. Haha! Maar ik denk dat ik een van de Sigma's neem omdat ik wel errug graag een lichtsterke lens wil. Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:40

Kan ik me voorstellen! Ja Als ik het geld had dan had ik ook wel een F2.8 lens aangeschaft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:41

Heb er ook erg hard voor gewerkt, zowat elke cent die ik verdien gaat opzij voor een lens. Tong uitsteken

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:45

Schieten jullie altijd met UV-filters op jullie objectief?

Ik heb nu sinds deze week mijn Canon 70-200 2.8 binnen, met zonnekap, maar vind het beestje toch wat te duur om zonder UV-filter mee in een paardenbak te staan.
Nu zeggen sommigen dat een zonnekap voldoende is. Echter heb ik wel zoiets van, er kan altijd wel vuil ronddwarrelen, en ik heb dan liever dat dat op de filter komt.

Nadeel van UV-filter lijkt me dat de kwaliteit van de foto achteruitgaat, of niet? Sowieso koop ik een duurdere kwaliteitsfilter, maar lijkt me dat een lens helemaal is afgesteld met duur glas, en dan zet je dan een 'goedkoop' glas/plastic plaatje ervoor... Nagelbijten / Gniffelen

Ik was aan het denken aan de B/W-lijn met MRC, kost 60€. Dit is wel een goede, toch?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:53

Die B&W schijnt inderdaad een goede te zijn! Gefeliciteerd met je nieuwe lens trouwens, Sander! Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:55

Ik heb nu nog een goedkoop filter voor mijn nieuwe lichtsterke lens. (Sigma 50-150)
Misschien ga ik dat in de toekomst veranderen.

Toch wil ik er graag nog een 70-300 of zoiets bij voor meer zoom. Ja
Dus misschien wel interesse.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:57

Ja de B&W werd me ook echt aangeraden op een ander forum, maar ben toch bang dat het het glaswerk van de lens beïnvloedt of zo. Bloos!
Bedankt trouwens, ben er al helemaal gelukkig mee, wil niet meer zonder. Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:59

Polarisatiefilters heb ik goede verhalen over gehoord, zijn alleen wel een stuk duurder

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:01

Sander_ schreef:
Bedankt trouwens, ben er al helemaal gelukkig mee, wil niet meer zonder. Knipoog

Kan ik me erg goed voorstellen! Ben wel benieuwd naar voorbeeldfoto's. Al nieuwe foto's op je site? Lachen

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:31

Sander_ schreef:
Schieten jullie altijd met UV-filters op jullie objectief?

Ik heb nu sinds deze week mijn Canon 70-200 2.8 binnen, met zonnekap, maar vind het beestje toch wat te duur om zonder UV-filter mee in een paardenbak te staan.
Nu zeggen sommigen dat een zonnekap voldoende is. Echter heb ik wel zoiets van, er kan altijd wel vuil ronddwarrelen, en ik heb dan liever dat dat op de filter komt.

Nadeel van UV-filter lijkt me dat de kwaliteit van de foto achteruitgaat, of niet? Sowieso koop ik een duurdere kwaliteitsfilter, maar lijkt me dat een lens helemaal is afgesteld met duur glas, en dan zet je dan een 'goedkoop' glas/plastic plaatje ervoor... Nagelbijten / Gniffelen

Ik was aan het denken aan de B/W-lijn met MRC, kost 60€. Dit is wel een goede, toch?

zonnekap is echt niet voldoende! ik heb ook zo'n lens en je ziet soms gewoon op filter dan echt zand zitten. Ook al ga ik er voorzichtig mee om, het komt er gewoon op! het is wel aanrader om filtertje erop te doen