[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:38

_Sanne schreef:
Nou ik had vanavond dus een fotoshoot.. En zou meteen vanuit me werk ernaar toe gaan.
Wou me camera niet in de auto laten liggen dus nam die mee naar binnen.
Collega helemaal enthousiast en wou de camera zien, dus ik haal de camera uit me tas en wil naar haar lopen en struikel over iets wat voor me voeten lag.. En liet zo me camera vallen.

Krijg hem nou niet meer aan de praat. ;( Gelukkig zat de 50mm erop en niet me 70-200 maar toch balen!

Oh wat K zeg. :( Nou ja geluk bij ongeluk dat je je 70-200mm ook niet hebt laten vallen zeg. Was hij wel verzekerd? Ik weet eigenlijk niet eens of dat ook binnen mijn verzekering valt als ik hem uit mijn handen laat sodemieteren. :=

_Sanne

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:40

Oohh dat is een goeie! Ik zal morgen verzekeraar is bellen. Heb hem toch nog nodig over me nieuwe auto :=
Kan het hem meteen vragen hehe

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:44

Check idd even of je kostbaarhedenverzekering kunt afsluiten en wat er precies gedekt is etc. Ik heb mijn set apart laten verzekeren via een kostbaarhedenverzekering.

Huh? Ook ongelukje met je auto gehad? :=

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:57

Nee nee heb gewoon nieuwe auto gekocht en had er nog een vraag over :=

Gelukkig geen ongelukje haha

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:03

Ik schrok al. Ongelukje niet alleen met camera, maar ook met auto is wel heel ernstig. :=

--- edit

Maar we dwalen af. Hopelijk kunnen ze iig nog je 60D reanimeren. :(:)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:53

Mijn budget is 600 euro tot max 700 euro voor enkel de body.

Hoge iso gebruik ik niet, maar wel de 100, die je dus niet op de D80 hebt.
D7000 vind ik best al duur.

Ook moet de nieuwe compatibel zijn met mijn SB700 flitser.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:08

Voor de Nikonians die over willen stappen naar fullframe en D800 nog onbetaalbaar is...

Nikon heeft vandaag hun instap "voelvreempje" bekend gemaakt. De D600. Waarschijnlijk iets van 2100 euro oid. Nu snap ik ook waarom de Canon 5D3 en Nikon D800 zo duur zijn. Die hebben ze omhoog geschoven in de line-up en er een instap FF onder geplaatst. Canon, kom maar op met je 6D om de 5D2 te vervangen en tegengas te geven aan de D600. }:)

Afbeelding
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... sumer/d600

24.3-megapixel FX-format (full-frame) CMOS sensor with excellent signal-to-noise ratio and wide dynamic range. Delivers richly detailed images with smooth tonal gradations.

Highly sensitive autofocus with Multi-CAM4800 39-point AF system: delivers fast and precise coverage across the frame. Sensitive down to -1 EV and compatible up to f/8.

ISO 100–6400: extendable up to 25,600 (equivalent) and down to 50 (equivalent). Enables faster shutter speeds for finely detailed images with minimal noise.

Multi-area D-Movie records FX- and DX-format Full HD (1080p) movies in 30p, 25p and 24p. Max recording time approx. 29 minutes 59 seconds. Offers uncompressed HDMI output to external devices and high-fidelity audio control.

EXPEED 3 image processing engine with 14-bit A/D conversion and 16-bit image processing for superb tonal gradation.

HDR (High Dynamic Range): ideal for high-contrast scenes. Takes two shots within a single shutter release to create an image with an extremely wide dynamic range, low noise and rich color gradation.

Active D-Lighting: capture more detail in high-contrast lighting conditions. Nikon’s Active D-Lighting automatically retains the details in both dark and bright areas for stunning images with natural contrast.

Scene Recognition System: the camera’s image sensor and its 2,016-pixel RGB sensor provide precise data to the Scene Recognition System, which optimizes exposure, autofocus and white balance immediately before the shutter is released for sharply defined images.

Time-lapse shooting: use Interval Timer Shooting to trigger the shutter at preset intervals. Use Time Lapse Photography to save images as movie files and view slow action in fast playback, with playback rates from 24 to 36,000 times faster than normal.

Picture Controls customize the look of your stills and videos by fine-tuning parameters such as sharpness, saturation, and hue before capture.

Precision 8-cm (3.2-in.), 921k-dot, VGA LCD monitor with automatic monitor brightness control. Delivers bright, crisp image playback with a wide color reproduction capacity.

High-performance viewfinder with approx. 100% frame coverage and 0.7x magnification. Offers DX Crop Mode with viewfinder marking.

5.5 fps continuous shooting: capture fast-moving action at five-and-a-half frames per second.

Quiet shooting mode: perfect for discreet photography, the sound of the camera’s mirror return mechanism is noticeably reduced.

Mirror balancer: minimizes the bounce of the mirror’s down movement, extending viewing time and allowing more time for AF operation—one reason the D600 achieves AF and focus tracking even during high-speed continuous shooting.

Compact, light and durable: built to withstand severe conditions, the camera boasts magnesium alloy top and rear covers and weighs only 760 g (without battery). Weather-sealed to the same degree as Nikon’s professional D800 SLR, it offers enhanced resistance to moisture and dust.

Dual-axis electronic virtual horizon: you can confirm the camera's position relative to the horizontal plane and its pitch (forward or rear rotation) using the LCD monitor, or the viewfinder.

Twin SD card slots: two SD memory card slots offer enhanced shooting flexibility. Use the second card when the first is full, or record stills on one and movies on another. SDXC and UHS-I compatible.

Wireless transfer: Nikon’s optional WU-1b Mobile Adapter lets you share images directly from the D600 to a smartphone or tablet, or to control the camera remotely via your smart device*.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:37

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:11

Nikon D600

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:44

tesseke schreef:

Ik kom even binnenvallen.....

Je hebt het over een D90 gehad en nu over een D80. De D80 moet je sowieso laten liggen, want dat model is èn niet meer verkrijgbaar (voorloper van de D90), èn hopeloos verouderd. Hetzelfde geldt enigszins voor de D90, al weet ik niet of die nog te krijgen is (wss wel). Een trapje hoger dan de D90, is de D7000. Die D7000 is bijna niet te vergelijken met de D90, betere prestaties, kwalitatief betere body enz.

Wat betreft iso en de D90, lees dit eens goed: http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... nsumer/d90
En dan m.n. dit:
Hoge lichtgevoeligheid (ISO 200-3200), uitbreidbaar tot maximaal ISO 6400 (equivalent) en minimaal ISO 100 (equivalent). Doordat u kortere sluitertijden kunt gebruiken, wordt de kans op onscherpte bij opnamen van snel bewegende onderwerpen of met weinig licht aanzienlijk verminderd.

Het kan dus wel ;)

Je flitser is compatibel met alle FX en DX camera's van Nikon.

Als je het er voor over hebt (want het is idd een hele smak geld), dan zou ik echt doorsparen voor een D7000. Daar zal je uiteindelijk veeeel meer plezier van hebben, dan van die D90. Wat overigens echt geen slechte camera is (ik heb ze beide), maar ze zitten beide toch in een iets ander segment, dat merk je als je met beide gewerkt hebt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:07

Nerwen schreef:
tesseke schreef:

Ik kom even binnenvallen.....

Je hebt het over een D90 gehad en nu over een D80. De D80 moet je sowieso laten liggen, want dat model is èn niet meer verkrijgbaar (voorloper van de D90), èn hopeloos verouderd. Hetzelfde geldt enigszins voor de D90, al weet ik niet of die nog te krijgen is (wss wel). Een trapje hoger dan de D90, is de D7000. Die D7000 is bijna niet te vergelijken met de D90, betere prestaties, kwalitatief betere body enz.

Wat betreft iso en de D90, lees dit eens goed: http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... nsumer/d90
En dan m.n. dit:
Hoge lichtgevoeligheid (ISO 200-3200), uitbreidbaar tot maximaal ISO 6400 (equivalent) en minimaal ISO 100 (equivalent). Doordat u kortere sluitertijden kunt gebruiken, wordt de kans op onscherpte bij opnamen van snel bewegende onderwerpen of met weinig licht aanzienlijk verminderd.

Het kan dus wel ;)

Je flitser is compatibel met alle FX en DX camera's van Nikon.

Als je het er voor over hebt (want het is idd een hele smak geld), dan zou ik echt doorsparen voor een D7000. Daar zal je uiteindelijk veeeel meer plezier van hebben, dan van die D90. Wat overigens echt geen slechte camera is (ik heb ze beide), maar ze zitten beide toch in een iets ander segment, dat merk je als je met beide gewerkt hebt.

Leuke foto van Nikki in je profiel! ;) Maar jij hebt dus D90/D7000 combi? Mooie combi. :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:11

Mooie foto hè :) Ik ben helemaal fan van Raphi (de hond), dus vandaar dat plaatje in mijn verder zeer lege profiel.

Maar klopt, ik heb een D90 en een D7000. Ben dan ook een grote Nikon-fan :o. De D90 was mijn eerste spiegelreflex en dit jaar kwam daar een D7000 bij. Een hele, héle fijne camera, eigenlijk op alle fronten beter dan de D90 (terwijl dat ook een erg mooi ding is). De D90 wordt nu veel gebruikt door m'n pa, ik gebruik 'm soms nog als backup. Heb er een 18-105mm, 70-300mm, 18-55mm (zonder VR), 50mm f2.0 en een 43-86mm bij. Oh en er staan nog 2 hele oude analoge Nikon FE's in de kast (waarvan 1 nog steeds werkt) :).

Ooit, later als ik groot ben :+, wil ik de 70-200mm f2.8 van Nikon. Die is nu wat te prijzig := En ik zou nog wel eens een hele goede macrolens willen, maar ook die zijn erg prijzig. En wie weet ooit een fullframe camera, maar dan zit je ook weer met (een deel van) je lenzen. Ach, met het setje wat ik nu heb kom ik ook vooruit :)

Het is voor mij verder gewoon hobby. Ik doe ook geen opdrachten oid :).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:20

Dan heb je ook al een setje en begint de hobby ook al uit de hand te lopen. :) Voor mij is het ook gewoon echt voor de hobby en ter ontspanning. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:48

http://www.canonrumors.com/2012/09/cano ... ial-specs/
Als dit serieus de specs zijn van de Canon 6D ben ik toch wel een beetje teleurgesteld in het AF-systeem. -O- Ik dacht hier een waardige opvolger gevonden te hebben voor mijn 7D. :=

De 7D heeft 19 AF-punten die allen kruisgevoelig zijn. De 6D heeft er maar 11 waarvan alleen de middelste kruisgevoelig is. Voor sportfotografie bij de paardjes wil je zoveel mogelijk AF-punten en het liefst ook kruisgevoelig om je paardjes zo snel mogelijk scherp te stellen en te kunnen blijven volgen.

Ik hoop dat ze alle 11 kruisgevoelig zijn, maar dan zijn het er nog steeds minder dan de 19 van de 7D. -O- Daarnaast heeft de 7D 8fps en de 6D maar 4.5fps. Soms kan bursten wel eens handig zijn binnen sportfotografie. Ik snap dat Canon iets uit moet brengen tegenover de Nikon D600 en dat ze niet in het vaarwater willen zitten van hun eigen 5D3, maar doe er dan op z'n minst 19 kruisgevoelige AF-punten in net als de 7D. De 5D3 heeft er 61 waarvan er 41 kruisgevoelig zijn dus blijft er nog steeds groot verschil met de 5D3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:15

Ik heb er al een paar keer op gegoogled maar kan niks duidelijks vinden.. Wat houden kruisgevoelige AF-punten in en wat is dan het voordeel? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:23

Google maar eens naar crosstype.

De kruisgevoelige punten kijken in beide lengte richtingen (horizontaal/verticaal) naar contrast om hierop scherp te kunnen stellen. Andere punten maar in 1 lengte richting. Of horizontaal of verticaal. Dit houdt in dat kruisgevoelige sneller/nauwkeuriger scherpstellen dan de andere AF-punten. Ook als het iets donkerder wordt stellen deze kruisgevoelige punten wel scherp, terwijl dat niet met de andere punten lukt. De instapmodellen als de 1100D/550D/600D hebben 1 kruisgevoelig punt. Dat is de middelste. Vandaar dat je het beste met het middelste punt kunt scherpstellen als je bewegingsfoto's maakt. Voorheen was dit alleen voorbehouden aan de semi-profi modellen, maar sinds de komst van de 650D zijn alle AF-punten kruisgevoelig net als bij de 60D en 7D. De profi-bodies zoals 1DX en 5D3 beschikken in het midden zelfs over 5 dubbel-kruisgevoelige AF-punten. Die zijn ideaal voor situaties waar snelle en nauwkeurige AF is gewenst zoals bij sportfotografie.

1DX en 5D3:
Afbeelding

Vandaar dat ik niet snap dat de 6D er maar 11 krijgt met 1 kruisgevoelig punt. Maar ja dit zijn nog speculaties. Volgens mij volgt de officiele aankondiging deze week en hopelijk zijn het gewoon 19 kruisgevoelige net als de 7D. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:06

Vandaag is hij dan echt officieel gelanceerd de Canon EOS 6D. Het instappertje onder de "voelvreempjes". :) Ik vermoed dat de 5D2 snel van de markt gehaald zal worden. Als ik het goed begrijp is de AF met 11 punten zodanig goed dat hij beter is dan z'n voorgangers. Tja, welke voorgangers dan. Als ze hem vergelijken met de 5D2 snap ik het wel dat hij beter is. Ik ben benieuwd wat de testen uitwijzen vs AF van 7D en 5D3 tov snelheid en precisie slecht licht en hoe goed deze is met AI SERVO om te blijven scherpstellen als ik een paardje wil "tracken".

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:48

@Richard eigenlijk snap ik niet zo goed wat je probleem is. Full frame-camera's zijn traditioneel gezien nooit bedoeld geweest voor sport en/of moeilijke lichtomstandigheden waarbij een snelle en zeer nauwkeurige AF erg van belang is. Ik vind het een camera met hele nette specs voor een "instapper". De 1DX is letterlijk de eerste camera die een FF-sensor met snelheid combineert, dus ik snap eigenlijk niet waarom je dat voor een 6D (een "instapper"!) ook verwacht had.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:00

Ik ben in het weekend even naar de fotowinkel geweest, en heb besloten om mijn D3100 toch nog even aan te houden. Heb wel andere software voor HDR foto's, nog niet getest.

Was overigens wel helemaal weg van de D7000. (De lens die erop zat was ook wel waauw, maar ook wel buiten het budget momenteel.)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:23

Hoi mede-bokkers,

Ik zoek een nieuwe camera(budget €250) Ik heb 1 voorwaarde en dat is goede sport foto's omdat ik heel graag foto's wil maken van paarden, maar ook natuur.
Iemand die een suggestie heeft? Ik heb vrijwel geen ervaring met de ''professionele'' camera's dus een beetje uitleg zou fijn zijn! :) xoxo

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:26

Dat gaat je niet lukken voor 250 euro.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:27

Yinthee schreef:
Dat gaat je niet lukken voor 250 euro.

nee dat dacht ik al, maar ik heb maar even gegokt op een topic.

Wat is er zo geweldig aan spiegelreflex eiig?:)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:07

Deijs schreef:
Hoi mede-bokkers,

Ik zoek een nieuwe camera(budget €250) Ik heb 1 voorwaarde en dat is goede sport foto's omdat ik heel graag foto's wil maken van paarden, maar ook natuur.
Iemand die een suggestie heeft? Ik heb vrijwel geen ervaring met de ''professionele'' camera's dus een beetje uitleg zou fijn zijn! :) xoxo

Ik had je volgens mij al aangegeven dat je voor 250 euro niks gaat vinden, dus ik snap niet helemaal waarom je 't ergens anders weer probeert.
Als je m'n advies niet wilt geloven, vraag 't dan niet weet je :O Beetje zonde van m'n tijd.

Anyways, DSLR's hebben gewoon een veel betere kwaliteit foto's dan 'normale' compact camera's door de techniek en de spiegel die erin zit.
Maar, als je dit soort dingen nog moet vragen, waarom wil je er uberhaubt dan eentje kopen?
Als je even Google't vind je dit zelf ook wel namelijk.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:08

Courses schreef:
Deijs schreef:
Hoi mede-bokkers,

Ik had je volgens mij al aangegeven dat je voor 250 euro niks gaat vinden, dus ik snap niet helemaal waarom je 't ergens anders weer probeert.
Als je m'n advies niet wilt geloven, vraag 't dan niet weet je :O Beetje zonde van m'n tijd.

Anyways, DSLR's hebben gewoon een veel betere kwaliteit foto's dan 'normale' compact camera's door de techniek en de spiegel die erin zit.
Maar, als je dit soort dingen nog moet vragen, waarom wil je er uberhaubt dan eentje kopen?
Als je even Google't vind je dit zelf ook wel namelijk.

En ik heb een kennis die zegt dat je wél een camera vind die goed foto's kan schieten;) het hoeft niet persé spiegelreflex te zijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:14

Dan koop je die camera toch? :)
Dit is het DSLR topic, als je daar in een budget geeft word er natuurlijk aangenomen dat je opzoek bent naar een DSLR.
Als je dit advies niet aan wilt nemen, prima, maar probeer 't dan niet overal wel weer.
't Is niet zo dat ik maar iets verzin om je dwars te zitten.

Er zijn genoeg camera's die 'goede' foto's kunnen schieten, maar 't ligt alsnog voor 90% aan de fotograaf zelf.