[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miranda_x

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:27

Nee met een gewone normale camera gemaakt, die dacht ik 10 megapixels heeft! ;) Van een vriendin,
in ieder geval bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:30

Heeft je vriendin ze niet nog op groter formaat?

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:35

Ze heeft er niks aan veranderd, dus wel balen, en raar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:47

Het kan zo zijn dat ze haar camera op "medium" formaat had ingesteld ipv op "large" en dan maakt de camera inderdaad kleinere foto's dan het maximale formaat dat de camera eigenlijk kan.
In dat geval is er niets meer aan te veranderen.

Het scheelt dan wel ruimte op het opslag kaartje (dus je kunt meer foto's op het kaartje maken), maar grote afdrukken maken met die foto's is dan niet mogelijk. Belangrijk om vóór het fotograferen dus die keuze te maken.

Kleiner maken kan altijd nog, groter maken wordt vaak een stuk lastiger.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:20

Hoe doen jullie het bij het nemen van foto's op springwedstrijd? Stellen jullie scherp op de hindernis? (maar dan veranderd hij vaak van scherpstelpunten), of proberen jullie mee te volgen met het paard (wat ik verschrikkelijk moeilijk vindt). Ik heb ook met diafragma breed open foto's genomen, maar dat zorgde ervoor dat mijn ruiter vaak onscherper was dan het paard en de hindernis. Wat ik dus niet van plan was.
Iemand tips om die springmomenten echt goed vast te leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:38

@Elixir; Misschien is het iets om in één van de fotografie HK topics deel te nemen?
Daar worden allerlei onderwerpen over paardenfotografie (waaronder ook de vraag die je nu stelt) regelmatig besproken en kun je heel veel van elkaar leren. ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:19

Elixir schreef:
Hoe doen jullie het bij het nemen van foto's op springwedstrijd? Stellen jullie scherp op de hindernis? (maar dan veranderd hij vaak van scherpstelpunten), of proberen jullie mee te volgen met het paard (wat ik verschrikkelijk moeilijk vindt). Ik heb ook met diafragma breed open foto's genomen, maar dat zorgde ervoor dat mijn ruiter vaak onscherper was dan het paard en de hindernis. Wat ik dus niet van plan was.
Iemand tips om die springmomenten echt goed vast te leggen?

Jij had Nikon als ik het me goed herinner toch?

Je zit met twee soorten instellingen in dit geval. Wil je dat de camera opnieuw blijft focussen terwijl je object beweegt dan moet je AF-C gebruiken. Alleen hóe dat precies handelt heeft te maken met je AF punt selectie. Kies jij ervoor om die op één AF punt vast te zetten (meen dat ik daar vorige keer wat over uitgelegd had) dan zal je camera ook alleen het onderwerp volgen binnen dát AF punt. Zet je je camera op automatisch AF punt kiezen, dan gebruikt hij in eerste instantie alleen het middelste AF punt, tot hij heeft kunnen focussen en daarna zet hij alle AF punten aan en zal je onderwerp blijven volgen (en in focus proberen te houden) zolang het binnen het gebied van de (alle) AF punten blijft.

Als jij dus kies voor één vast AF punt zal je camera nooit zomaar veranderen van scherpstelpunt zoals jij nu aangeeft.

Wil jij het paard volgen dan is AF-C dus de juiste keuze, bedenk wel dat je dan zo'n twee seconden voordat je af wil drukken al je onderwerp moet volgen (sluiterknop half indrukken) want die tijd heeft je camera nodig om een correcte focus te kunnen maken in deze stand. Of je hierbij kiest voor één AF punt of álle AF punten is een persoonlijke keuze en kan per situatie verschillen wat het meest praktische is.
Besef ook dat het volgen van een paard zéker indien dit naar jou toe komt lopen héél veel van je lens vraagt, je zal hier dus een behoorlijk goede/snelle lens voor moeten hebben om dit goed te doen.

Wil je van tevoren scherpstellen op de hindernis, dan hoeft je camera dus niets te volgen, je wil op één plek scherpstellen en dat ook zo houden, je onderwerp beweegt niet. Je kunt dan dus gebruik maken van de AF-S stand. Ik zou adviseren om in dit geval zéker gebruik te maken van één AF punt in plaats van automatische AF punt selectie, omdat jij zo nauwkeurig vast kan stellen wáár je wil dat de camera op scherp stelt. ;)

Diafragma volledig openzetten zou ik indien het niet absoluut noodzakelijk is afraden, omdat je objectief compleet open vrijwel altijd een stuk slechter presteert dan wanneer je minimaal 1 stop diafragmeert.

Daarnaast, een springend paard vanaf de zijkant zal je vele malen makkelijker compleet scherp krijgen dan eentje van voren, een logisch gevolg van de benodigde scherptediepte die dan groter is. :)

Hoeveel scherptediepte je hebt hangt niet alleen af van je diafragmagetal, maar ook van je brandpuntafstand (groter getal = minder scherptediepte) en de afstand tot je onderwerp, als je onderwerp verder weg staat heb je méér scherptediepte dan wanneer het dichterbij staat. Vanwege al deze factoren durf ik je dus geen diafragmagetal te geven waarmee je 'altijd goed' zit.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:15

Hier een vraag van een stille meelezer.
Woensdag heb ik mijn eerste opdracht voor een stalgenoot.
Ze wil graag foto's van haar paard voor de sulky. Ze gaat dan op het weiland mennen met hem.

Welke van de volgende lensen is het verstandigste te gebruiken:
50mm
18-200 mm
of
75-300 mm

En zouden jullie aanraden met statief of zonder?

Groetjes

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:49

Ik kom even dit topic binnenvallen, hoop echt dat jullie me kunnen helpen, maar ik ben bang van niet...

(even voor de info, ik heb een Canon 400D met 2 CF kaartjes, een Sandisk en een Kingston. Beide gebruik ik al jaren)

Gisteren zag ik dat er nog foto's op mijn ene CF-kaartje stonden (Dat zag ik op de camera, dus het kaartje deed het), en die wilde ik eraf halen, zoals altijd door het kaartje in de kaartlezer van de computer te stoppen. Deze keer deed de computer niks, dus ik heb het vaak geprobeerd en uiteindelijk mijn andere kaartje ook geprobeerd. Die deed het ook niet op de computer en toen dacht ik dat ik de foto's wel via de camera van mijn kaartje af kon halen, en toen hadden beide kaartjes een foutmelding.
Misschien zijn ze beschadigd ofzo, ik heb geen idee..
Ik heb ze al in een andere computer proberen te doen, maar ze doen het echt niet meer.

Hebben jullie misschien een oplossing? Misschien heeft iemand die eerder meegemaakt?
Ik baal er echt vreselijk van! En daarbij komt dat ik vandaag een shoot heb......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:16

Het zou kunnen zijn dat de kaartlezer van binnen beschadigd is of kortsluiting veroorzaakt heeft op de kaartjes.

@Ash: Welke lens je wil gebruiken is o.a. afhankelijk van de afstand die je neemt tot het paard.
Ga je er heel dichtbij staan, dan kan de 50mm wel handig zijn. Maar ga je er verder vanaf staan, dan kun je die lens thuis laten.

Hoe lichtsterk zijn je objectieven?
(bijv. f4-5.6 etc.)

Een statief heb je alleen nodig als je zelf heel veel beweegt met je hand.
Want voor het paard kies je een sluitertijd die al zo snel is dat je het onderwerp bevriest en dus geen statief nodig hebt.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:17

_Pansy_ schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen, hoop echt dat jullie me kunnen helpen, maar ik ben bang van niet...

(even voor de info, ik heb een Canon 400D met 2 CF kaartjes, een Sandisk en een Kingston. Beide gebruik ik al jaren)

Gisteren zag ik dat er nog foto's op mijn ene CF-kaartje stonden (Dat zag ik op de camera, dus het kaartje deed het), en die wilde ik eraf halen, zoals altijd door het kaartje in de kaartlezer van de computer te stoppen. Deze keer deed de computer niks, dus ik heb het vaak geprobeerd en uiteindelijk mijn andere kaartje ook geprobeerd. Die deed het ook niet op de computer en toen dacht ik dat ik de foto's wel via de camera van mijn kaartje af kon halen, en toen hadden beide kaartjes een foutmelding.
Misschien zijn ze beschadigd ofzo, ik heb geen idee..
Ik heb ze al in een andere computer proberen te doen, maar ze doen het echt niet meer.

Hebben jullie misschien een oplossing? Misschien heeft iemand die eerder meegemaakt?
Ik baal er echt vreselijk van! En daarbij komt dat ik vandaag een shoot heb......

Vooral die kaartjes even niet gebruiken. Ik weet niet of je iemand kent die goed is met computers maar meestal kan je de kaartjes nog wel met speciale herstel software uitlezen. Als je vervolgens het kaartje weer kan formateren (als dat lukt) kun je het kaartje op zich weer gebruiken. Ik raad je aan om gewoon een nieuw kaartje te kopen, maar ik moet wel zeggen dat deze tip vooral op eigen ervaring is gebaseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:24

En als aanvulling daarop: formatteren áltijd in de camera doen, nooit foto's via je pc van je kaartje verwijderen of formatteren.
Want dat kan ook voor leesfouten zorgen :j

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:37

Super bedankt voor de reacties :) Shoot is gelukt omdat ik het kaartje mocht lenen van de eigenaresse van het paard.
Mijn broer heeft verstand van computers en werkt in een computerzaak, dus die heb ik gebeld. Hij heeft nog even extra een collega gevraagd en hij gaat het vrijdag proberen te regelen voor me. En hij regelt een nieuwe kaartlezer.
Ik zal jullie tips aan hem doorgeven.
Super bedankt!

Ik wil liever geen nieuw kaartje kopen, omdat ik aan het sparen ben voor een andere camera, waar SD kaartjes in kunnen :P

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:35

Femke schreef:
En als aanvulling daarop: formatteren áltijd in de camera doen, nooit foto's via je pc van je kaartje verwijderen of formatteren.

Ik hoor verschillende mensen dat stellig beweren maar kan iemand mij dan uitleggen wat het verschil is tussen formatteren in de camera en in de PC?

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:17

JolandaS schreef:
Femke schreef:

Ik hoor verschillende mensen dat stellig beweren maar kan iemand mij dan uitleggen wat het verschil is tussen formatteren in de camera en in de PC?

uhm, het heeft temaken met het feit dat elke camera net iets andere info wegschrijft op het kaartje. Als je in je computer je kaartje formatteerd naar FAT32 en je doet het kaartje in je camera werkt het (hoogstwaarschijnlijk) prima. Alleen is het voor de meeste fotografen de gewoonte om het in de camera te doen omdat je dan zeker weet dat het kaartje in orde is (omdat de camera het kaartje anders niet zou formatteren)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:26

Mijn gewoonte is om het via de PC te doen en dat werkt al jaren probleemloos. Juist ook omdat ik niet van tevoren weet welk kaartje ik in welke camera ga gebruiken. Want wat gebeurt er als ik een kaartje formatteer in de ene camera en vervolgens in een andere camera ga gebruiken? Dan lijkt mij de kans op fouten/problemen net zo groot als bij het formatteren via de PC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:36

Ik weet niet precies de technische details hierover uit m'n hoofd.
Maar van camera naar andere camera is geen enkel probleem.
Terwijl op pc formatteren en daarna in de camera stoppen heel vaak leesproblemen geeft.

Ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt toen ik m'n eerste DSLR aan had geschaft, ben toen gaan googlen en tóen vond ik dus pas dat het fouten op kan leveren.
Sindsdien doe ik het trouw in de camera.

Geeft nóg een voordeel; je haalt de foto's er pas op het aller, aller, allerlaatste moment vanaf en ook pas als je het kaartje weer nodig hebt.
Ik heb 't helaas (voor de tijd dat ik een 2e back up had) eens mee moeten maken dat ik tijdens het verkleinen de verkeerde map te pakken had waardoor ik alle originelen verkleint had tot 300 pixels. En toen bleek dat er bij het maken van m'n back up een schrijf fout was geweest.
Omdat ik toen m'n kaartjes al leeg had gemaakt, kon ik ook dáár m'n foto's niet meer vanaf halen.
Dat doe ik dus niet meer. Ik laat de bestanden er lekker zo lang mogelijk op staan. En formatteer pas als het kaartje weer nodig is.

'k Gebruik daarom ook 3 verschillende kaartjes. Dus pas bij de 4e reportage is het 1e kaartje weer nodig.

* edit...
Wat research op internet gaf me al wat meer antwoorden over dat formatteren.
Geheugenkaarten zijn door de fabrikant al optimaal geformatteerd.
Wanneer je met een computer formatteert, zal die het hele kaartje, incl. databases leeg halen. En daar zitten ook bestanden/indelingen bij die je camera nodig heeft om foto's correct weg te schrijven.
Een camera formatteerd in een soort quick format en behoudt die bepaalde nodige bestanden/indelingen die voor het wegschrijven van de nieuwe foto's nodig is.

Als je op de pc formatteerd kan dat dus leiden tot lees/schrijf fouten als je het kaartje weer in de camera stopt, omdat de camera bepaalde dingen 'mist'.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:16

Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring met een photoshop creatie om te zetten in een website? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:28

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:29

En dit is de info die ik heb:
Bij quick format wordt alleen het master boot record en de FAT leeggemaakt, FAT is een soort index.
Bij niet quick gebeurt hetzelfde, maar wordt ook de gehele disk gecontroleerd op 'bad blocks'. Worden die gevonden, dan worden ze gemarkeerd, zodat die plekjes niet hergebruikt kunnen worden.
In beide gevallen blijft de data dus gewoon op disk staan. Omdat de index leeg is gehaald, kunnen de bestanden overschreven worden.
Met recovery-software kunnen de bestanden nog teruggehaald worden.

Ik gebruik niet-quick in de PC. Welke van deze 2 de camera gebruikt, weet ik niet.

Wil je zeker weten dat data weg is, dan dien je 3rd party tools te gebruiken om een disk echt fysiek te overschrijven met data. Dat zit niet in Windows. Handig als je bijv. je camera verkoopt inclusief geheugenkaartjes of als je een PC of laptop wegdoet.

Ik formatteer mijn kaartje(s) pas als ik weer op pad ga en lege kaartjes nodig heb. De foto's staan dan al op mijn PC én op een externe schijf.
Maar dat formatteren gebeurt soms een dag nadat ik de vorige foto's gemaakt heb.....dus als extra back-up reken ik daar niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:37

Maar toch doet de pc er iets op een andere manier mee dan de camera, waardoor er leesfouten kunnen optreden...
Dus de info is nog niet compleet.
Het is niet voor niets dat zowel fabrikant v/d kaartjes als van de camera de aanbeveling geeft om nooit in de pc te formatteren.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:45

Hey,
Ik ben al meerdere malen tegen het volgende probleem aangelopen.
Als ik binnen in huis een foto maak zonder flits is het echt te donker maar als ik mijn flitser aan zet dan is het dus al gauw overbelicht. Hoe kan ik dit oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:49

Je kunt o.a.:
Je iso hoger zetten als je geen flitser gebruikt.
Of een lens kopen die lichtsterker is (lager f-getal, bijv. f2.8 of bijv. een 50mm f1.8 objectiefje).
Of wel flitsen, maar je flitser wat zachter instellen (bijv. -1).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:10

Femke schreef:
Maar toch doet de pc er iets op een andere manier mee dan de camera, waardoor er leesfouten kunnen optreden...
Dus de info is nog niet compleet.
Het is niet voor niets dat zowel fabrikant v/d kaartjes als van de camera de aanbeveling geeft om nooit in de pc te formatteren.

In de handleiding van mijn 1D staat: "kaartjes die niet afkomstig zijn van Canon, of in een andere camera of in een PC zijn geformatteerd werken mogelijk niet in deze camera".
Dus formatteren in mijn 40D en daarna gebruiken in de 1D is volgens Canon net zo'n slecht idee als formatteren in een PC..... Of zouden ze met 'andere camera' een camera van een ander merk bedoelen? :D

En kaartjes van Canon heb ik helemaal niet. Geen idee waar ze die verkopen.
Van de fabrikant van mijn kaartjes kan ik nergens vinden dat ze afraden om de kaartjes via de PC te formatteren. Je moet de kaartjes gebruiken in 'de daarvoor bestemde apparaten'.

Fabrikanten van camera's geven ook de aanbeveling om accessoires en objectieven van hun eigen merk te gebruiken. En dan doen we ineens allemaal niet meer zo braaf wat er in de handleiding wordt aangeraden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:22

Da's waar over objectieven, maar goed, daar is natuurlijk een financieel belang mee gemoeid.
Of er nou in de camera of in de pc geformatteerd wordt, maakt voor een fabrikant financieel gezien natuurlijk niets uit. ;)

Het is inderdaad wel zo dat een ándere camera eerst een nieuwe map aan wil maken om de foto's in op te slaan. Ik weet niet in hoeverre zo'n extra map zal conflicteren bij gebruik in meerdere camera's.
Interessant in ieder geval om over na te denken. :j