[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:02

Eigenlijk is "over- of onderbelicht" een term voor alles dat zo-wit-als-maar-kan of zo-zwart-als-maar-kan is, maar ook voor alle kleuren die buiten de kleurruimte vallen en daardoor worden afgekapt met de felste kleur mogelijk. Als je in Photoshop een foto selecteerd en de R, G of B-waarde is 0 of 255 (of meerdere zijn 0 of 255) kun je al spreken van "over- of onderbelicht". In de praktijk maakt een beetje spierwit, pikzwart of extreem rood, blauw of groen niet zo veel uit, maar als een heel oppervlak exact dezelfde kleur heeft, valt de detail weg.

In het geval van jouw foto had je 't eigenlijk niet echt kunnen voorkomen. Je voorgrond is erg donker en je lucht desondanks nog steeds wit. Hoeft ook niet altijd een bezwaar te zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:29

ok bedankt..ik dacht namelijk dat je je achtergrond dus ook kon manipuleren qua donkerte en lichte d.m.v je camera..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:32

Niet zonder dat daarmee ook de voorgrond donkerder wordt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:33

aha ok dan snap ik dat ook weer

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:00

Ik heb een vraag; ik snap helemaal niks van ISO waarden en diafragma iod. En ik fotografeer dus nauwelijks met mijn Fujifilm Finepix S5600. Alleen nou zijn al mijn foto's alsof er een waas overheen zit. Ik denk dat ik per ongeluk wat veranderd heb.
Wat zijn de standaard instellingen, de ISO waarden etc.. waar deze camera het best op kan staan zodat ik weer normale foto's krijg?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:05

Had niemand tips voor mij? Lachen

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:13

Hee! Handig topic dit! Ik heb de eerste twee pagina's doorgelezen, en ik heb een vraag (a)
Ik weet niet of hij al in het topic stond, maar ik heb gewoon geen tijd om 53 pagina's door te lezen.
Dat ga ik nog wel een keer doen, maar nu niet Bloos

De vraag: Ik heb een Sony Cybershot DSC H50 *ofzo*
Ik ben er over het algemeen erg tevreden ocver (hoewel ik het liefst een spiegelreflex zou willen, omdat je daar zelf een lens op kan zetten) maar ik weet niet hoe je nou goede bewegingsfoto's kan maken zodner de sportstand te gebruiken. Dus eigenlijk, hoe kan je de sluitertijd omlaag zetten? Daar snap ik niks van!
En hoe werkt dat met ISO?

Alvast bedankt!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:20

Als je bewegingsfoto's wil maken, moet je toch echt je sluitertijd omhoog doen. Clown Anders gaat het niet lukken.
Waarom koop je geen fotografieboek met alles basisbeginselen? Daar leer je veel meer van. Waarom wil je de sportstand niet gebruiken?

Heeft jouw sony een MASP (of SPAM oid) functie op je draaischijfje? Iets met die vier letters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:47

Sheran schreef:

Nors opkijken

Ik reageer toch op jouw vraag bovenaan deze pagina?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:48

Nouks schreef:
Sheran schreef:

Nors opkijken

Ik reageer toch op jouw vraag bovenaan deze pagina?

Ik dacht dat dat bedoeld was voor buster4ever, aangezien die ook reageerde op jou Clown

Evengoed bedankt, hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:55

Sheran schreef:
Ik dacht dat dat bedoeld was voor buster4ever, aangezien die ook reageerde op jou Clown

Evengoed bedankt, hahaha

Nou ja, 't gaat volgens mij duidelijk over de termen over/onderbelicht, daar wilde je uitleg over toch? Clown

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:57

Nouks!
Ik heb een vraag voor jou. Schijnheilig (als iemand anders me kan helpen, ook goed!)
Ik wil een sieraad fotograveren, zonder flits, maar het is elke keer te donker, en het sieraad komt helemaal niet mooi scherp erop. Al mn lampen staan aan, en het is hier écht licht, en ik ben al wat met de instellingen bezig geweest, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.. Heb jij een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:59

Camera op statief (langere sluitertijd voor goede belichting) en custom witbalans gebruiken + RAW schieten om witbalans na de tijd nog bij te kunnen stellen. Enigszins diafragmeren om het gehele sierraad scherp te krijgen.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:11

smeetjoew schreef:
Als je bewegingsfoto's wil maken, moet je toch echt je sluitertijd omhoog doen. Clown Anders gaat het niet lukken.
Waarom koop je geen fotografieboek met alles basisbeginselen? Daar leer je veel meer van. Waarom wil je de sportstand niet gebruiken?

Heeft jouw sony een MASP (of SPAM oid) functie op je draaischijfje? Iets met die vier letters?

Ik heb wel vier letters apart, de M , de A, de S en de P Clown Maar dat mag zeker niet?
Ja, omhoog, ook best. Sportstand doe ik altijd, ik wil ook eens iets anders kunnen Vork

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:15

Ik raad je echt aan om het op de sportstand te houden. Ik weet uit ervaring - maarja, dat was een Kodak - dat de handmatige functies niet fijn werken.

Zet 'm eens op de A stand (dus niet Auto, maar A). Dan bepaalt je camera de sluitertijd en moet je zelf het diafragma zoveel mogelijk omlaag zetten. Dus een zo laag mogelijk getal. Meestal aangegeven met F.(...)

Als je zelf de sluitertijd wil bepalen, moet je 'm op de M zetten. Dan kun je dat zelf bepalen, maar dat is erg onhandig omdat je dan steeds testfoto's moet maken.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:24

Okee,bedankt! Ik ben ook wel tevreden over de sportstand, daar niet van.
Alleen ik wil ook die andere manieren weten. A werkt meestal niet zo, maar als ik weer bij de paarden ben zal ik het proberen met het diafragma heel laag (die heb ik inmiddels gevonden Clown) kijken hoe het dan gaat. Die M die had ik net zelf ook uitgevonden. Hoe bedoel je testfoto's ? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:30

smeetjoew schreef:
Als je zelf de sluitertijd wil bepalen, moet je 'm op de M zetten. Dan kun je dat zelf bepalen, maar dat is erg onhandig omdat je dan steeds testfoto's moet maken.

Testfoto's? Zou niet weten waarom. Gewoon je lichtmeter in de gaten houden. Net zoals je op A (Av) de sluitertijd in de gaten houdt en op S/T/Tv het diafragma.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:51

Nou, het Nederlandse weer varieeërt nogal, ik weet niet of jij elke halve minuut op je schermpje kijkt, maar ik iig niet. Ik zou er helemaal gek van worden. Op een bewolkte dag moet je constant je sluitertijd veranderen als het bewolkt is en dan weer de zon gaat schijnen.

Overigens is het idd M, maar ik bedoelde voordat T trouwens. Excuus. Ik gebruik die functies nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:18

Ik kijk niet op m'n schermpje (althans, niet vaak), ik heb het over de lichtmeter. Naar je schermpje hoef je niet te kijken om je foto te beoordelen. Op Manual houd je gewoon de lichtmeter in de gaten, punt uit.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:10

Ik heb nog een vraagje: Mijn flitserfunctie kan niet worden veranderd, nergens behalve bij de easy stand. Eerst kon dit wel. Ik heb de Sony Cybershot DSC H50. Iemand een idee hoe dat komt?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:48

Nouks schreef:
Ik kijk niet op m'n schermpje (althans, niet vaak), ik heb het over de lichtmeter. Naar je schermpje hoef je niet te kijken om je foto te beoordelen. Op Manual houd je gewoon de lichtmeter in de gaten, punt uit.

Oke, ik zeg al niks meer. Als jij voortaan alle vragen beantwoord, prima.
Kunnen we het beter 'Nouks tips and tricks' noemen. Rolleyes

Het kan ook wat aardiger naar mijn mening hoor.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:36

Volgens mij mogen jullie blij zijn dat Nouks nog alle vragen wil beantwoorden, want veel vragen zijn wel een beetje van het niveau ik wil wel alles weten-maar er vooral geen moeite voor doen.....en dat Nouks de enige is die antwoord geeft..
tja, er zijn blijkbaar te weinig anderen die er of genoeg van weten-of zin hebben om antwoord te geven.

Maar een histogram kan ook heel nuttig zijn om een foto te beoordelen, of kijk je daar (ook) nooit naar Nouks?
Dan kan je eventueel nog iets over-of onderbelichten mocht dat nodig zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:43

Ik gebruik zeker wel een histogram, maar dat is altijd achteraf.......... dan ben je voor "het moment" al te laat en dat kan alleen helpen bij de foto's die je erna maakt (ervanuitgaande dat de omstandigheden dan hetzelfde blijven).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:46

Ja voor 'het moment' ben je dan eventueel wel te laat, maar vaak kan je een foto wel voor een tweede keer maken (bijv. portet) en dan kan je mooi je histrogram even nakijken als check-up, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:44

rijoyco schreef:
Volgens mij mogen jullie blij zijn dat [***] nog alle vragen wil beantwoorden, want veel vragen zijn wel een beetje van het niveau ik wil wel alles weten-maar er vooral geen moeite voor doen.....en dat [***] de enige is die antwoord geeft..
tja, er zijn blijkbaar te weinig anderen die er of genoeg van weten-of zin hebben om antwoord te geven.

Dat is idd al vaker ter sprake gekomen. Kheb een tijd bijna alleen vragen via PM beantwoord omdat bepaalde mensen het schijnbaar niet konden hebben dat ik niet spaarzaam ben met het delen van m'n kennis. Beantwoordde eerder nog veel meer vragen, ben tegenwoordig al behoorlijk selectief in wat ik wel en niet beantwoord.

Citaat:
Maar een histogram kan ook heel nuttig zijn om een foto te beoordelen, of kijk je daar (ook) nooit naar [***]?
Dan kan je eventueel nog iets over-of onderbelichten mocht dat nodig zijn.

Jep, als ik op m'n display kijk is 't standaard een kleine preview, m'n settings en een (RGB) histogram op één klein schermpje. Ik zie echt geen reden om foto's te gaan beoordelen op mijn scherm.

Daarnaast is het vooral een kwestie van je camera kennen. In wat voor situaties gaat de lichtmeter de mist in en moet je compenseren? Als je dat eenmaal weet, hoef je echt de helderheid van je foto niet te controleren op een (soms behoorlijk bedrieglijk) display.