[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:45

Het waren nu:
urban/urbex
night
art (-ificial)
street
human
macro
movement
culture/architecture
landscape
the netherlands
animals
free

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:05

*springt even binnen*
F_Orumster, er is ook centraal thema topic, misschien kan je daar iets uit halen? :D Zelf ben ik heel slecht in thema's verzinnen :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:41

Ik zit ook in het hwna topoc en denk dat ik het huidige thema ook meeneem. Tegenlicht.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:50

Leuke tip: check het werk van Adrian Sommeling.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:58

F_Orumster schreef:
Leuke tip: check het werk van Adrian Sommeling.

gaaf zeg.. zit heel veel moois tussen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:47

Waarom zijn statiefkoppen zo duur -O-

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:46

Air schreef:
Waarom zijn statiefkoppen zo duur -O-

Misschien eens tweedehands kijken? Ik heb mijn statief via marktplaats gekocht, scheelde me een dikke 75 euro en was nog zo goed als nieuw.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:50

Al gedaan, maar ik gebruik eigenlijk nooit een statief en ben ook niet van plan hem heel vaak te gaan gebruiken.
Punt is dat ik nog een oud statief van mijn moeder heb gevonden, alleen de kop is lam waardoor je hem niet meer vast kan zetten.
Helaas is een statiefkop dan ook weer net een te prijzig plaatje voor iets wat je zelden gaat gebruiken. :P

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:00

Wat voor een prijs zou je willen neerleggen?
Het statief wat ik gebruik is van Hama, de star 63, kostte me 35 of 40 euro en valt me niks tegen ( of kijk eens of hun losse koppen hebben die wellicht passen (hamaholst.nl of googlen op Hama holst :) )

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:05

En waar wil je het statief voor gaan gebruiken? En welke lens gebruik je? (ivm gewicht)

Want statieven hoeven echt niet duur te zijn als je ze voor simpele dingen wilt gaan gebruiken.
Ik wilde een statief om goed gelijkmatig mee te kunnen filmen en ja dan zit je in een hogere prijsklasse.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:49

Zoals ik al zei ga ik hem dan zelden gebruiken, ik ben er dus ook niet serieus naar aan het kijken :))
Vond het alleen zo apart dat statiefkoppen in verhouding zo duur zijn..

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:54

Hallo allemaal! Ik heb even een vraagje. Ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.
Ik ben benieuwd of je onderstaand effect op een foto ook kan krijgen als je fotografeert met natuurlijk licht? Ik zou graag een serie proberen te maken met wat donkerdere foto's, een beetje glamour-achtig. Wat voor opstelling/instellingen zou je dan moeten gebruiken? Normaal gesproken werk ik met een achtergrond-scherm. (Ik heb een witte en zwarte achtergrond).

Afbeelding

Even een link, foto was te groot.
http://www.memoriesforlife.nl/wp-content/uploads/2012/02/zwangerschapsfotografie-zuidholland-2(pp_w899_h412).jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:02

Kijk eens goed naar het licht op deze foto... Daar kun je alle informatie uit halen die je nodig hebt.

Het model is hier belicht vanaf schuin achteren.
Waardoor de voorkant bijna geheel een silhouet is. En de linker zijde van het model (vanuit het model zelf gezien) nog wel licht krijgt.

Daarnaast is er een achtergrond gebruikt, waar ook een lamp op is gezet voor het achtergrond effect rechts boven in de hoek.

Deze exacte belichting is niet na te maken met alleen natuurlijk licht, als je óók een achtergrond doek/papier wil gebruiken. Want het licht zou dan moeten komen vanaf de plaats waar het doek al hangt. En het effect dat je nu op het doek ziet, is dan dus ook niet na te bootsen, omdat er 2 lichtbronnen zijn en in de natuur hebben we er maar 1: de zon.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:22

Dat deze foto niet met natuurlijk licht gemaakt is, had ik gezien :) Het gaat meer om het effect van het licht en de sfeer op de foto, die ik graag zou willen nabootsen. En dan voornamelijk de donkere kleuren verkrijgen als je slechts één natuurlijke lichtbron hebt. Niet per se de lichte vlek boven in de hoek i.c.m. de belichting van schuin achter, maar puur het van schuin achter(?) belichten om een wat donkerdere foto te krijgen.

Vorige week heb ik bijvoorbeeld geoefend met mijn witte en zwart achtergrond. Met de witte achtergrond waren de foto's geslaagd. Met de zwarte achtergrond niet. Die werden erg grijs/grauw. De achtergrond was ook niet mooi diepzwart, maar grijzig geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:26

Zo lang je verder ook geen achtergrond gebruikt en het zonlicht dus de kans geeft om vanaf achteren te vallen, kun je het model wel op die manier belichten.
Maar dan moet je dus inderdaad zowel de achtergrond als het accentje op de achtergrond in die voorbeeld foto laten vervallen.

Het klopt wat je beschrijft over je achtergronden.
Je kunt een witte achtergrond niet zomaar volledig wit krijgen zonder extra licht er op (of zonder dat je model ernstig overbelicht raakt, als je maar met 1 lichtbron werkt). Zal altijd lichtgrijs blijven.
En hetzelfde geldt voor zwart; dat zal ook naar grijs blijven neigen als het model in hetzelfde licht staat als de achtergrond die je gebruikt.

Wat je wel kunt doen om een zwarte achtergrond te krijgen, is het model in het zonnetje zetten en het model voor een donkere opening van bijvoorbeeld een schuur zetten (net zoals black foto's bij paarden).
Het heftige contrast van de schaduw en donkerheid in de schuur zorgt dan wél voor een zwarte achtergrond.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:21

Zijn hier mensen die ook verstand hebben van Photoshop Elements voor mac?
Ik heb nmr 11 gekocht in de Itunes store, maar ik heb alleen de editor en niet de organizer.. Iemand enig idee hoe dat kan?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:09

Lucifertje: ik denk dat je sneller antwoord krijgt in t topic voor vragen over fotobewerking.
Ik kan je zelf niet helpen. K heb zowel geen ervaring met mac als met elements.

Celiien: een erg algemene vraag... Waar wil je specifiek tips over?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:15

Hmm, vooral hoe ik bijvoorbeeld de foto's interessanter kan maken.
bijvoorbeeld deze foto:
Afbeelding
Vind het zonde dat het rechteroogje een beetje wegvalt, snappen jullie wat ik bedoel? of komt dat puur en alleen door het licht?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:15

links zeker iets van raam??

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:17

serre :j

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:18

Ik zou de witbalans aanpassen, foto warmer maken en wat ophelderen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:20

Moet ook zeggen, de foto's leken warmer met flits dan zonder flits, alleen vond ik het zielig voor ray :+ Ik zal even een vb zoeken met flits
of maakt dat niets uit?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:21

flits zou ik niet mooi vinden (je uitklap flits), wat wel mooier kan zijn is dan rechts een reflectie scherm te plaatsen :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:42

Hallootjes! Ik heb afgelopen weekend mijn eerste spiegelreflex gekocht en heb ook met mijn compact altijd al wat gespeeld met compositie etc. Zou nu graag een goed boek kopen dat me wat meer tips en trics geeft over fotografie. Het gaat me om een basis boek, met wat uitleg over spelen met Iso, diafragma en sluitertijd, maar ook over compositie etc.
Kan iemand me een bepaald boek aanraden?

Ik heb veel online tutorials gekeken, youtube etc en daar ook veel uitgehaald, maar hou van een ouderwets boek!