[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TessaVB

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:08

Ik heb een probleem ;(

Ik had mijn 70-200 2.8 van Sigma in mijn cameratas zitten, en die wou ik wisselen, maar op de een of andere manier was hij open en dus stuiterde hij uit mijn tas. Ik denk wel een meter hoogte op straatsteen.. ;(

Nu gaat het zoomen wat stroever en de kwaliteit is natuurlijk ook niet meer je van het.....

Is het te repareren of is het gelijk einde spel als een lens valt? Er zit geen barst in.. En als het te repareren is, waar zou ik dat het beste kunnen doen, opsturen naar Sigma (maar ik heb hem wel nodig voor mijn opleiding/werk) dus dat zal wel lang duren..

Wordt het een enorm dure grap voor een 'check' en reparatie, of zou ik beter een nieuwe of tweedehandse kopen? Hebben jullie ervaring met reparatie van een lens?

Dat ding was al een rib uit m'n lijf :+ En ik baal dus enorm. :')

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:10

Vanaf een afstand (en zeker zonde foto's) is het eigenlijk onmogelijk te zeggen wat er aan de hand is en wat er gerepareerd moet worden.
Eigenlijk kan alleen een Sigma medewerker daar een goede uitspraak over doen.

Heel vervelend voor je natuurlijk :(:)
Misschien volgende keer 'ns kijken naar een verzekering, zeker als je er zo afhankelijk van bent.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:33

Ai, dat is inderdaad erg rot. Zo is mijn 17-85 ook al een keer aan het rollen gegaan. Ik zou er eerst gewoon even mee langs een plaatselijke fotozaak gaan, die kunnen vaak al wel even een 'uitspraak' doen en misschien hebben ze wel een mannetje lopen bij Sigma :) Wie weet.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:30

hallo,

ik heb een vraag over fotos verkleinen en je kwaliteit te behouden? normaal verklein ik in paint maar na het opslaan is de kwaliteit verdwenen..
iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:32

Compressie zo laag mogelijk zetten tijdens het opslaan (bij opties, maar niet ieder programma heeft dat, soms gebeurd compressie automatisch en dan verlies je inderdaad kwaliteit).

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:23

Is er hier iemand die ervaring heeft met de Nikon D3100???
Ik heb al een hoop dingen erover gelezen op internet.. maar wil graag weten of hier ook nog mensen zijn met ervaring... Goede en slechte uiteraard ;)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:24

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:14

Tnx Nils_010 het zijn interessante sites..
Maar ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar mensen op het forum die eventueel zo'n camera hebben ;)

maar blijkbaar zijn die moeilijk te vinden.. of ze hebben dit topic nog niet gevonden ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:22

@Desiree: ik denk eigenlijk dat er genoeg mensen zijn met de D3100 maar dat ze inmiddels misschien een beetje D3100-moe zijn ;) Is één van de meestbesproken camera's in het centrale Camera-topic op dit moment...

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:23

Nouks schreef:
@Desiree: ik denk eigenlijk dat er genoeg mensen zijn met de D3100 maar dat ze inmiddels misschien een beetje D3100-moe zijn ;) Is één van de meestbesproken camera's in het centrale Camera-topic op dit moment...

Ok... ga ik dat topic even opzoeken.. :) tnx

Edit: heb je toevallig de link van dat topic voor me?? ik ben blijkbaar niet zo goed in het zoeken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:28

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:29

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:31

Ja ik blijf me wel steeds afvragen of de D3100 nu zo erg op de D5000 lijkt, en of de 3100 nu beter is (omdat ie nieuwer is)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:01

Elixir schreef:
Ja ik blijf me wel steeds afvragen of de D3100 nu zo erg op de D5000 lijkt, en of de 3100 nu beter is (omdat ie nieuwer is)?

Ook dat is in het topic dat ik gister tipte besproken :j
HLPhoto heeft dat laatst nog uitgelegd :)

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:20

Hoi allemaal,

Ik heb een paar probleempjes; hoop dat jullie hem misschien kunnen beantwoorden! :)

Ik heb nu een tijdje geleden een nieuwe camera gekocht; de Canon EOS 500D. Ik ben er heel erg blij mee.. maar snap nog niet alles. Dit komt vooral doordat dit mn eerste spiegelreflex is, en die is wel heel anders dan die compactcamera's.

Mijn vragen luiden:

Hoe moet je de sluiertijd/sluimertijd ? instellen? En waarvoor is dat eigenlijk nodig? Er kwam laatst namelijk iemand naar mij toe en die zij dat ik de sluiertijd ( ik weet niet precies hoe het heet ) langer moet instellen.. maar ik wist dus niet hoe dit moest.

Wat betekent: ' ISO ' ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:47

De hoeveelheid licht die op je sensor valt tijdens het fotograferen wordt bepaald door 3 factoren:
Diafragma - Iso - Sluitertijd

Door met die 3 factoren te "spelen" kun je de belichting van je foto dus bepalen.
Het diafragma is de grootte van de opening in je lens. Hoe groter je die opening maakt, des te meer licht er binnen kan komen.

De sluitertijd is de tijd dat de sluiter van je camera (een gordijntje dat voor je sensor hangt om het donker te houden als je geen foto maakt) open staat om licht door te kunnen laten naar je sensor tijdens het maken van de foto.

De iso is de gevoeligheid van je sensor.

Hoe je dat allemaal kunt/moet instellen is afhankelijk van je je jouw camera gebruikt.
Als je 'm op automatisch zet, of op een programma (zoals portretstand of sportstand), dan hoef je zelf niets te doen, dan kiest de camera al die dingen voor je.
Alleen op de standen M, P, Tv of Av hoef je dat zelf in te stellen. Dat kun je dan doen door aan het draaiwieltje op je camera te draaien terwijl je camera in één van deze standen staat en je de ontspan knop even half ingedrukt hebt.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:32

Nouks schreef:
Elixir schreef:

Ook dat is in het topic dat ik gister tipte besproken :j
HLPhoto heeft dat laatst nog uitgelegd :)

Dan heb ik er wl overgelezen want ik volg het topic dagelijks mee :-)

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:04

Ik hoop dat dat dit het goede topic is om mijn vraag te stellen..
Ik wil graag een foto laten uitvergroten bij de hema op poster formaat van 30 x 40. Alleen geeft hij aan dat de foto te klein is.
Hoe kan ik dit oplossen? Of zou iemand dat voor mij kunnen veranderen, zodat ik de foto op 30x40 kan laten uitvergroten?!
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:09

Als je originele bestand te klein is kan je 'm oprekken natuurlijk, maar kwalitatief zal 'ie er niet beter op worden dan.... Beter een nieuwe foto maken die wel voldoende groot is en/of een andere foto uitzoeken?

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:17

Probleem is, dat ze allemaal te weinig pixels hebben helaas! En dit was gewoon een ontzettende mooie foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:19

Hoe groot zijn de bestanden dan?

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:21

1200 x 1600 (afmeting) en 310kb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:26

Oei das niet zo groot inderdaad. Gemaakt met een oude 2 megapixel camera of telefoon? Voor de kwaliteit zou ik het afraden maar als de foto heel belangrijk voor je is zeg ik: gewoon bestellen en er niet met je neus bovenop gaan staan :)