[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xvanity22

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:45

na het lezen van het bovenstaande berichtje tog wel beetje nieuwsgierig wie er ervaringen heeft met de Nikon D3000 ben aan het sparen en heb het geld al bijna bij elkaar!
Zou graag wat voorbeeldfoto's zien ;)

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:45

welke camera en leuke opvolger voor nikon d60
ik heb zitten kijken na de d3000 of de d5000 nou had ik begrepen dat de meningen verdeelt zijn daar over

had eventueel ook na de canon eos1000 en 450 gekeken

iemand evaring met deze modelen en zijn ze kwa menu beetje gelijk aan de nikond60

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:07

xvanity22 schreef:
na het lezen van het bovenstaande berichtje tog wel beetje nieuwsgierig wie er ervaringen heeft met de Nikon D3000 ben aan het sparen en heb het geld al bijna bij elkaar!
Zou graag wat voorbeeldfoto's zien ;)

Houd deze site even in de gaten. Hij staat er nog niet tussen, maar dat laat nooit lang op zich wachten ;)

monique1983 schreef:
iemand evaring met deze modelen en zijn ze kwa menu beetje gelijk aan de nikond60

Canon-camera's zijn heel anders dan Nikon-camera's qua menu.. ook wel logisch ;)

Waarom wil je een nieuwe body?

Nouks schreef:
Ik vind 't wel degelijk uitmaken... Ik vind dat Nikon één hele grote fout begaat met de D40(X), D60 en nu ook de D3000, namelijk het feit dat alleen met AF-S lenzen autofocus gebruik kan worden. Dat beperkt je behoorlijk in de lenskeuze. Besparen op de verkeerde dingen vind ik dat :=

Dat hangt er sterk vanaf hoe je het bekijkt. Bij Canon wordt er simpelweg altijd op bespaard. Het verschil tussen een Nikon AF-S lens en een AF-D lens is dat er bij de eerste een focusmotor in de lens geplaatst is en bij een AF-D lens zit die er niet. Hier wordt er dus vertrouwd op een focusmotor in de body.

Bij Canon zit er nooit een focusmotor in de body en moet er dus altijd één in de lens zitten. Voordeel is dat objectieven die op Canon passen altijd voorzien zijn van zo'n focusmotor, bij Nikon is dit niet zo... maar wie er bespaart op de verkeerde dingen kan je je dus afvragen :P

Nouks schreef:
Bovendien, mocht je van plan zijn op hoge ISO te fotograferen (binnenbakken, concerten, beweging in donker weer), check dan voor de grap eens deze website:

http://kenrockwell.com/nikon/d3000/high ... arison.htm

De D3000 geeft op hoge ISO véél slechtere resultaten dan de D40, die opgevolgd is door de D40X, die opgevolgd is door de D60, die opgevolgd is door de D3000... Hoe scheef is dat!

Mja, die Ken Rockwell... zoals ik al ooit op msn zei, ik vind 'm nogal full of oliebol :P Maar goed, persoonlijke (en ongezouten) mening I guess. Voor dit specifieke geval zal ik het even onderbouwen:

Ken Rockwell vermeldt in zijn "onderzoek" nergens of hij überhaupt of RAW of JPEG geschoten heeft, wat voor settings er in-camera voor de JPEG-conversie zijn gebruikt is dus niet zichtbaar en zou hij vanuit RAW geschoten hebben dan is er nog van belang dat Nikon een aantal kleine aanpassingen heeft doorgevoerd aan z'n NEF-formaat. Van belang is dan dus het merk/type en versie van de RAW-converter (dcRAW - een opensource bron van Dave Coffin die door veel vooraanstaande grafische pakketten wordt gebruikt voor de conversie van camera RAW naar een gebruikelijker fotoformaat - loopt bijvoorbeeld meestal een beetje achter op dit gebied) en ook welke instellingen hierin gebruikt zijn. Een RAW-converter verscherpt standaard vaak bijvoorbeeld een stukje. Daar wordt je foto heel wat mooier van, maar het stuwt ook het ruisniveau omhoog. Nikon-camera's hebben bij in-cam JPEG-conversie standaard vrij stevige ruisreductie en de instellingen hiervoor worden ook in de NEFs opgeslagen. Sommige RAW-converters luisteren hier wel naar en andere doen het duidelijk niet.
Als laatste en misschien wel grootste punt van kritiek is er Auto White Balance. Op de voorbeeldfoto's is duidelijk zichtbaar dat de D40 foto geler/"warmer" oogt dan de foto van de D3000. Open nu eens een high ISO RAW van een willekeurige camera met een CCD-sensor en schuif je witbalans volop naar blauw (dus koud). Dat veroorzaakt... juist, RUIS!

M.a.w.: Deze test zal heel misschien iets zeggen over de prestaties van een camera in de handen van iemand die niet actief bezig is met fotograferen en gewoon lekker op standje auto JPEGjes wil knallen. In FotoKunst gaat het om leren fotograferen en fotografische kunst, toch? Als je je enigszins gaat verdiepen in de techniek zullen deze cams elkaar hoogstwaarschijnlijk niet zoveel ontlopen.

Waarom niet? Als volgt... Het grappige is dat de Nikon D40X exact dezelfde sensor gebruikt als de D60, de D80, de D200 en de D3000. Bij de overgang van D80/D200 naar D40X/D60 is wel een nieuw Bayer-filter toegepast maar verder zijn er geen verschillen in juist dat onderdeel van de camera dat de foto daadwerkelijk opneemt. Het resultaat bij exact dezelfde instellingen in RAW zal dan ook nagenoeg identiek zijn. Dit geldt ook voor de Sony Alpha 200, 300 en volgens mij ook de 350; deze camera's gebruiken allemaal dezelfde sensor als Nikon. Nu zeggen jullie waarschijnlijk... een Nikon-sensor in een Sony-camera? Nee dus... andersom! Al deze camera's zijn voorzien van de Sony ICX493AQA, een sensor die bekend staad om z'n detailverlies en ruisproductie bij hogere gevoeligheden (ISO).

De D40 daarentegen is voorzien van een 6.3 megapixel sensor die stamt uit de tijd van de D50 en de D70, deze sensor presteert - per-pixel! - inderdaad onder alle omstandigheden beter bij hoge gevoeligheden dan die nieuwere 10.2 megapixelsensor. Op gelijk formaat afgedrukt worden de verschillen al kleiner en wint de 10.2 mp het in het middengebied (ISO 400-800) zelfs.

Toch zou ik - voor fotografie bij weinig licht - maar één Sony sensor willen hebben: de Sony IMX021 en zijn "mutaties". Deze sensor staat juist bekend om z'n perfecte prestaties (qua detail én ruis) tot en met ISO 3200, daarboven is de ruis nog redelijk te doen maar loopt het detail knalhard terug. Je vindt dit beestje in de Nikon D5000, D90, D300, D300s en natuurlijk in de Sony Alpha 700.

Als laatste puntje: Als je degelijke informatie uit een betrouwbare bron wil hebben kijk je wat mij betreft niet bij Ken Rockwell ;) Als er iemand is die wat van Nikon weet, doordachte en goed gedocumenteerde testverslagen heeft en niet eens te beroerd is je terúg te mailen als je informatie tekort komt op z'n site is het wel Thom Hogan: zie http://www.bythom.com

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:53

heeft iemand toevallig een panasonic lumix dcm-tz7? En weet hoe je vidieo's van camera naar de pc kan zetten?

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:26

Ik mag een spiegelreflex kiezen voor mijn verjaardag.. Ik heb niet veel ervaring met een spiegelreflex dus ik zou graag een niet al te ingewikkelde willen.. Zelf zat ik ik te denken aan de Canon 1000D.. Hebben jullie suggesties

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:39

monique1983 schreef:
welke camera en leuke opvolger voor nikon d60
ik heb zitten kijken na de d3000 of de d5000 nou had ik begrepen dat de meningen verdeelt zijn daar over

had eventueel ook na de canon eos1000 en 450 gekeken

ikb en van de D50 overgestapt naar de D300!!!! Maar dit is niet te vergelijken met de toestellen die jij hier nu noemt.. Ik zou zowiezo niet overstappen naar Canon, want dan kan je niets meer met je lenzen en moet je het hele menu weer opnieuw leren.. Volgens mij kan je beste kijken naar de D90 ipv de toestellen die jij nu noemt..

Waarom wil je overstappen en wat doe je met je camera?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:18

Ik meld mij hier als echt amateurtje ook even.
Momenteel ben ik in het bezit van een Panasonic dmc fx10.Deze camera heb ik in februari 2008 aangeschaft. Heerlijke camera waar ik zeer tevreden over ben! Helaas is hij nou bijna op. Heleboel mensen zullen denken nu al? Ja nu al, de camera wordt twee keer per week intensief gebruikt en als je dan mij kent en tussen de paarden loopt ben ik er niet altijd even voorzichtig mee. (Lees in mn jaszak mee op het paard, waarna ik er dus een keer afgevallen ben, camera in de ene hand, druk paard in de andere hand, enz enz) Aan het begin nooit problemen met lens oid gehad. Maar na 1,5 jaar begonnen er wat mankementjes te kopen, lens kwam er soms niet uit of kon niet scherp stellen. Inmiddels begint hij ontzettend veel moeite te vertonen met bewegende objecten en buitenfoto's (van bijv. een paard) in de schemering. Maar aan de andere kant blijft hij ontzettend goede foto's maken.

Toch wil ik langzaam maar eens gaan kijken na een andere camera. Eentje waarvan je kan zeggen dat hij zelden tot nooit onscherpe foto's maakt bij beweging, en eentje die ook niet bij het minste geringste uit elkaar valt (bij wijze van). Wegens mijn enorme zuinigheidscapaciteit is 200 euro toch wel het maximale wat ik uit wil geven. Wie o wie heeft een idee (of hoe ik de mankementjes van mijn huidige camera eruit kan halen)

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:34

aangezien op de d60 niet alle lenzen kunnen dat is de reden van overstappen na het idee er voor teminsten

maar ben er nog niet echt over uit
blijf wel gewoon bij nikon iniedergeval

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:41

monique1983 schreef:
aangezien op de d60 niet alle lenzen kunnen dat is de reden van overstappen na het idee er voor teminsten

alle lenzen voor Nikon kunnen erop, alleen de lenzen zonder autofocusmotor hebben op een D60 het grote minpunt dat je handmatig zal moeten scherpstellen.

monique1983 schreef:
maar ben er nog niet echt over uit
blijf wel gewoon bij nikon iniedergeval

prima merk. Maar welke lenzen wil je dan zoal gebruiken? En wat heb je nu?

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:17

ik had en f2,8 lens gezien dacht 35-150 ofzo maar die zit ook met die autofocus motor
voor de binnen bakken leuke foto te maken eigelijk

ik heb nu
de 18-55 nikon vr
de 55-200 nikon vr

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:19

Hoeveel kost een tweedehands spiegelreflex camera?
Als hij maar mooi scherp kan stellen is het al goed. :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:23

@ Fredlover: Denk eens aan een Canon EOS 20D, met een beetje moeite heb je 'm voor ca. 200,-.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:30

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:40

ik heb nog een 30d te koop.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:49

Voor hoeveel? :D

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:01

Ik wil voor mijn verjaardag heel graag een digitale camera.
Een spiegelreflex is te duur en te groot, ik zat meer te denken aan:
- Kleine compacte digitale camera.
- Sowieso 8 maar liever meer megapixel.
- Als je klikt, meteen foto (lees, springfoto's ed.)
- Optische zoom.
- Niet meer dan 250 euro.

Weet iemand een camera voor mij?
Alvast bedankt :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:10

250,- vaste prijs.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:53

Dat is niet duur.
Ik heb al een 30D, als 2e camera, maar ik weet nog iemand die nog op zoek is naar zoiets.
Zitten er nog lenzen bij?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:32

fokfanaat schreef:
250,- vaste prijs.

Oei daar wil ik wel even over nadenken... 30D is idd een mooie reserve body!

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:40

Ik zoek een camera, waar je op het knopje drukt en dat -ie meteen foto's maakt.
Dus niet een lange sluitertijd, (vooral voor springfoto's) dus heeft iemand misschien iets? :+

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:50

http://link.marktplaats.nl/303854092

Is dit misschien iets?
Mijn moeder vindt het onzin om een dure te kopen, maar ik weet niet of dit een goede is..
Aangezien sommige van jullie er meer verstand van hebben dan ik.. *D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:54

Ik mag een camera kopen.
ik wilde eerst een kleintje, maar denk ook dat ik met een spiegelreflex vele mooiere foto's kan maken.
Nou heb ik niet al te veel geld. wat zijn goedkope maar ook goede camera's?
hij moet wel meteen foto maken en niet eerst nadenken

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:01

Fredlover10 schreef:

Is dit misschien iets?
Mijn moeder vindt het onzin om een dure te kopen, maar ik weet niet of dit een goede is..

Daar kun je best fijne foto's mee maken. Ik heb er ook 1 en heb er altijd heel veel plezier mee gehad.
Bij buitenwedstrijden kon ik er prima springfoto's mee maken. Wel wat eerder indrukken dat met mijn huidige spiegelreflex, maar dat went vanzelf. Je kunt zat oefenen met digitale foto's, dus dat goeie moment krijg je snel genoeg te pakken....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:02

yvonnepuntnl schreef:
Dat is niet duur.
Ik heb al een 30D, als 2e camera, maar ik weet nog iemand die nog op zoek is naar zoiets.
Zitten er nog lenzen bij?

nee geen lenzen, hoogstend een 50 1.8

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:02

Fredlover10 schreef:

Is dit misschien iets?

Is een prima instapper :) Heb zelf een jaartje gefotografeerd met z'n broertje, de S6500fd. Vond ik een fijne camera.
Let wel: het is dus een semi-spiegelreflex en geen echte he.. Ik vond de advertentietitel wat verwarrend overkomen :)