tantjeuh, je sluitertijden kunnen veel langer! In principe snap je wel dat je een korte sluitertijd nodig hebt en dat je bij onvoldoende licht je ISO omhoog gooit, maar 1/1000 is nergens voor nodig. Tot ca. 1/320 kun je zeer scherpe actiefoto's (paarden in beweging) maken. Ik neem aan dat je met een sluitertijd van 1/320 met honden ook nog wel veilig zit. Om zeker te blijven van een goed resultaat, zou ik de ISO zelf omhoog gooien zodra je rond de 1/320 of 1/400 "hangt", dan heb je niet plotseling een bewogen foto als je je meer richting schaduw draait ofzo.
Mijn kitlens werkt sinds gisteren niet meer, geeft de melding Err 99. Iemand enig idee wat dit betekent? Ga vandeweek er maar even mee langs de fotozaak anders...
vanavond is er vuurwerk en misschien dat ik me camera erbij pak, wie o wie heeft er tips... ik heb géén statief en nog nooit in t donker foto's gemaakt
Phoeh, ik moet even in mijn geheugen graven hoor. Kan me herinneren dat ik m'n ISO iig op 1600 had staan, sluitertijd varieerde wat, maar zat ongeveer rond 1/40ste. Diafragma grootste gat.
Nouks, jij had me nog een site gegeven, maar dat is allemaal engels. (Ben niet zo'n held met engels) Ondertussen heb ik t boekje doorgelezen, en ben ik bekend met de diafragma, sluitertijd, iso waarden etc. Alleen om nou te combineren en uit te vogelen wanneer welke het beste is is nog lastig. Iemand tips daarvoor? En wanneer zetten jullie de stand op Tv, en wanneer op Av? Diafragma krijg ik ook niet kleiner dan f 5.6, is dat normaal? Ik wil elke keer een foto maken van iets waarvan het onderwerp dichtbij is en scherp is, en de achtergrond wazig, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. (Ben elke keer aan het oefenen op mn labello die hier staat ) Blackfoto's ga ik morgen of van de week is proberen (en wederom denk ik van mn labello ) In ieder geval heel erg bedankt. Heb ook al heel veel van dit topic doorgelezen, en er staan echt nuttige dingen in!
Ik heb sinds een aantal dagen de sony alpah 200. Ben hier wat mee aan het oefenen zo ook op paarden die springen. nu kreeg ik dit als resultaat. Heb gefotografeerd op de automatische stand en op de sportstand. Er waren ook foto's die beter gelukt waren. Heeft er iemand tips en/of ervaring hoe ik dit op kan lossen?!
Niet zo raar met een sluitertijd van 1/60. had je je ISO omhoog gezet naar ISO 1600, had je 2 stops winst gehad qua sluitertijd en zou je op 1/250 uitkomen. Krap aan, maar daarmee zal het resultaat in ieder geval vrijwel zonder beweging zijn.
Nee, blijft gewoon staan hoe je het instelt. Handigst is om je camera op A/Av te zetten (niet zeker hoe dat heet bij Sony), de ISO op te schroeven en je diafragma zo groot mogelijk in te stellen, dan pakt 'ie automatisch de snelst mogelijke sluitertijd. Houd er wel rekening mee dat zelfs op ISO 1600 het kan voorkomen dat je sluitertijd nog steeds te lang is om het beeld echt te "bevriezen", je gebruikt niet bepaald een lichtsterke lens.
en a is? een handmatig ingestelde functie? En door de iso op te schroeven wordt het diafragma groter? Uhuh, ik wil nu zoveel mogelijk proberen met deze lens en pas als ik echt het toestel beter begrijp andere dingen erbij kopen. en zoals je vast wel door hebt snap ik er nog niet veel van haha
Nee, door de ISO op te schroeven wordt de ISO hoger, door je diafragma zo grootst mogelijk in te stellen vangt je sensor zo veel mogelijk licht, zodat je sluitertijd zo kort mogelijk kan zijn.
Verder zou ik je van harte willen aanraden sowieso eens de handleiding van je camera door te lezen
dat is waar. maarja als je zo'n ding hebt wil je meteen beginnen en niet eerst een heel boekwerk lezen haha. maar ga er vanavond eens even wat tijd insteken. In iedere geval alvast bedankt voor de tips
Volgens je exif stond je camera op auto of sport, bij de meeste camera's gaat de iso dan niet verder dan 400 iso, gevolg in jouw situatie gaat de sluiter tijd/diafragma naar beneden. Sony heeft een in gebouwde anti shake in de body (canon heet dat IS en nikon VR in de lens), heb je deze aan bij sport opnames, waar je mee beweegd met je object, werk het alleen maar tegen waardoor je blury foto's krijg. Je zou dus de draai knop boven op, op S kunnen zetten (shutter priority),sluiter snelheid 1/250 of sneller (draai wieltje draaien). ISO op auto zetten(ISO knob boven op indrukken), in deze instelling wordt ISO automatisch van 100 t/m 3200 iso geregeld. Auto Focus mode op auto (AF-A) of continius (AF-C) instellen, Fn (function butten) indrukken en met je draai wieltje Auto Focus mode selecteren en daarna auto (AF-A) of continius (AF-C) instellen. Maak je foto's van niet bewegen de objecten (gebouwen bv.)zet je je Auto Focus mode op single (AF-S) werk nauwkeuriger, of auto (AF-A) En belangrijk, anti shake (schuif) knop op off zetten. Succes.
@jazz4ff: ik zal het eens proberen maar zoals ik al zei, ik heb deze camera net een paar dagen en heb er dus ook nog niet veel mee gedaan. En ik moet idd gewoon even het boekje lezen maarja dat is zo dik hé Ook aan jou even de vraag: Als ik dit allemaal zo instel, blijft het dan zo, of moet ik het dan weer opnieuw doen als de camera uit is geweest?
DmNqUe: als je geïnteresseerd bent in een bepaalde camera, kun je die vraag denk ik beter in het camera-topic stellen. Dit topic is meer bedoeld voor praktische tips & tricks
ik heb een vraagje ik was laatst weer eens aan t fotograveren met zon en nam de foto's met de zon mee maar nu blijft de achtergrond dus behoorlijk overbelicht.. ik vind t paardje nog wel goed gelukt maar die achtergrond moet ik hiervoor me diafragma lager zetten?? ik fotograveer trouwens met een fuji finepix S6500
Het kan aan mij liggen, maar ik vind je achtergrond absoluut niet overbelicht. Als je zelf vind van wel kun je het ook een beetje donkerder maken met photoshop. Maar ik vind het niet nodig om je diafragma te veranderen. Is je scherm niet te licht?
In dit topic heb ik aan het einde een vraag gesteld nav het commentaar, maar ik krijg er maar geen antwoord op Toch zou ik het wel graag willen weten. Hebben jullie tips?