[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:51

Hallo allemaal,
Ik heb even jullie afvies nodig.
Vandaag stond ik op het punt een Nikon D3100 met 18-55 kitlens te kopen.
Echter werd mij dit in de winkel afgeraden, omdat deze volgens de verkoper eigenlijk al wat verouderd is.
Hij raadde me uberhaupt geen reflex-camera aan, en zei dat ik veel beter voor een nieuwe systeemcamera kon gaan.
Hij raadde me de samsung nx1000 aan.
Volgens hem heeft deze dezelfde functies als een reflexcamera (alles handmatig in te stellen, verwisselbare lenzen, etc), maar is deze veel sneller met het maken van foto's en verbruikt deze minder stroom (hoeft geen flitser oid omhoog te klappen, reflexcamera's verbuiken tevens veel stroom in live-view).
Dus ik ben nu een beetje in de war, weet niet zo goed wat ik moet doen.
Ik ben een beginnende fotografe, vanaf aankomend collegejaar zal ik een " fotoklas" van de universiteit volgen naast mijn studie (soort uitgebreide cursus).
Ik ben met name geinteresseerd in portretfotografie, en daarnaast vind ik het leuk om dieren te fotograferen (dus ook paard in actie) en sport.
Wat raden jullie mij aan?

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:06

Bagheera_206 schreef:
Als je max 300 euro uit wilt geven kun je mss nog ergens een 2e hands spiegelreflex vinden op Marktplaats. Dan red je het wel met jouw budget. Maar je zou ook door kunnen sparen. :=

ja, ik denk dat ik door ga sparen.. :j
want ik wil het liefst wel een nieuwe, hoewel ik denk dat je op marktplaats ook nog best goede camera's kan krijgen..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:39

nexthorse schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb even jullie afvies nodig.
Vandaag stond ik op het punt een Nikon D3100 met 18-55 kitlens te kopen.
Echter werd mij dit in de winkel afgeraden, omdat deze volgens de verkoper eigenlijk al wat verouderd is.
Hij raadde me uberhaupt geen reflex-camera aan, en zei dat ik veel beter voor een nieuwe systeemcamera kon gaan.
Hij raadde me de samsung nx1000 aan.
Volgens hem heeft deze dezelfde functies als een reflexcamera (alles handmatig in te stellen, verwisselbare lenzen, etc), maar is deze veel sneller met het maken van foto's en verbruikt deze minder stroom (hoeft geen flitser oid omhoog te klappen, reflexcamera's verbuiken tevens veel stroom in live-view).
Dus ik ben nu een beetje in de war, weet niet zo goed wat ik moet doen.
Ik ben een beginnende fotografe, vanaf aankomend collegejaar zal ik een " fotoklas" van de universiteit volgen naast mijn studie (soort uitgebreide cursus).
Ik ben met name geinteresseerd in portretfotografie, en daarnaast vind ik het leuk om dieren te fotograferen (dus ook paard in actie) en sport.
Wat raden jullie mij aan?

Heb je hem ook heel duidelijk verteld wat je nou precies wilt? _O-

Op dit moment heb ik nog te weinig ervaring/kennis van de systeemcamera's, maar als hier verder mee door wilt gaat, waar het wel op lijkt als je naar een fotoklas gaat, is het fijn om makkelijk uit te kunnen breiden met flitser, lenzen, etc. Als je bijvoorbeeld een lens wilt upgraden en je oude lens wilt verpatsen is dat veel makkelijker als je groot gangbaar merk als Canon of Nikon hebt. De systeemcamera's zijn nog niet zo lang op de markt en erg weinig 2e hands te vinden dus als je bijvoorbeeld 2e hands lens wilt kopen zijn die er niet te vinden in tegenstelling tot Canon en Nikon. Over een paar jaar zal er ongetwijfeld meer op de markt zijn, maar nog lang niet van wat er nu op de markt is voor de normale spiegelreflexen.

Die man heeft het juist omgedraaid mbt stroomverbruik. Bij een spiegelreflex kijk je door de zoeker, dus heb je geen live-view, staat je scherm uit en verbruik je weinig stroom. In tegenstelling tot de systeemcamera's moet het schermpje aan de achterkant of in de zoeker wel aan en stroom trekken. :=

Het kan idd kloppen dat een systeemcamera meer foto's per seconde kan maken, omdat er geen spiegel omhoog/omlaag hoeft te klappen. Maar denk jij dat "bursten" een functie is die veel zult gaan gebruiken? In ieder geval niet bij portretfotografie. Soms is het handig bij de paardjes, maar vaak is het beter om op het juiste moment de foto te maken.

Een ander nadeel van de systeemcamera's is dat de sensor kleiner is dan de gemiddelde spiegelreflex. Uiteraard met uitzondering van de nieuwe Canon EOS M. :+ Die sensor is even groot als die van de 550D/600D/650D. Hoe groter je sensor des te minder snel zul je last hebben van ruis. Een ander nadeel van kleinere sensor is dat het moeilijker is om je object goed scherp te krijgen en de achtergrond echt mooi wazig te krijgen. :=

Ik denk dat de systeemcamera bezig is met een goede inhaalrace qua autofocus, maar op dit moment is een normale spiegelreflex net een tikkie sneller met autofocus en dat is nou net juist wat je nodig hebt voor bij de bewegingsfoto's van je paardjes en bij sportfotografie.

Het grootste voordeel van een systeemcamera is wel het gewicht en zijn compactheid. :) Lijkt mij ook wel ideaal, maar helaas vind ik ze nog net even te duur om er eentje bij te nemen. :=

Oh ja, de verkoper had gelijk dat de D3100 al iets verouderd is, want deze is inmiddels al opgevolgd door de D3200.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:26

Bagheera, ontzettend bedankt!
Dat is precies wat ik ook al dacht!
Ik heb de man inderdaad heel duidelijk uitgelegd wat mijn plannen met de camera zijn, maar volgens hem zou de spiegelreflexcamera helemaal verdwijnen en was het dus nu de beurt aan de systeemcamera.
Maar goed, de man vertelde dat hij zelf de nx1000 had en daarmee heel leuk gespeeld had op vakantie. Dus hij had een iets ander doel met de camera dan ik ;)

De systeemcamera's zijn absoluut bezig met een opgang, maar ik kan het me gewoon niet indenken dat deze de spiegelreflexcamera gaat verdrijven. Het lijkt mij meer dat deze ernaast komt te staan.
Daarnaast moet de markt daarvoor nog behoorlijk op gang komen.

Het lijkt mij dat ik nog steeds het beste kan gaan voor een spiegelreflex.
Dus dan zal het toch de D3100 of 3200 gaan worden.
Thanks!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:48

Ik zou persoonlijk (op dit moment) voor de D3100 gaan, de D3200 vind ik nog te prijzig voor wat 'ie meer kan ten opzichte van de D3100.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:55

Er is ook niets mis met de D3100. De D3200 is nog erg nieuw en relatief ook nog erg duur. := Dan kun je beter voor de D3100 gaan zodat je meer budget hebt voor bijvoorbeeld een lens voor bij de paardjes. Heb je de Canon 1100D ook nog in overweging genomen? ;)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:43

Ik heb het inderdaad even zitten vergelijken, maar neig meer naar de D3100. En inderdaad blijft er dan wat meer geld over voor nog een andere lens voor bij de paarden etc.
Ik heb idd de canon 1100D ook overwogen, maar mijn voorkeur gaat meer uit naar de nikon. Waarom weet ik niet helemaal goed uit te leggen, het is meer een gevoel. Ik heb met zowel de canon als de nikon wat proeffoto's mogen maken in de winkel, en ik had een beter gevoel bij de Nikon.
Zijn er echt voordelen aan de Canon tov de nikon D3100? Of maakt het eigenlijk niet zoveel uit.
Ik heb veel op internet opgezocht, en kwam steeds zowel pluspunten van de nikon als pluspunten van de canon tegen.
Dus zal het er uiteindelijk om gaan wat beter in de hand ligt, denk ik?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:48

Tussen die modellen is het kwestie van smaak en voorkeur. Beide prima. Canon heeft klein voordeel, omdat er iets meer lenzen beschikbaar zijn die geschikt zijn voor bij de paardjes als je later wilt gaan upgraden. That's all. :)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:57

Ik ga van de week in de winkel beide camera's nog eens uitproberen.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:06

Nog 1 vraagje.
Bij de winkel waar ik de camera wil gaan aanschaffen zie ik dat de canon 1100D wordt aangeboden met een 18-55 DCIII lens of een 18-55 IS II. Wat is het verschil? En wat is beter?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:08

Dat de tweede een Nikon lens is en niet past. Misschien IS ipv VR? Dan kan het wel. IS is met beeldstabilisatie.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:13

Op internet heb ik dit gevonden:

IS (Image Stabilizer)
In het objectief ingebouwde beeldstabilisator van het merk Canon om (beperkte) trillingen weg te werken.

En over de DC lenzen heb ik gelezen dat het wat oudere lenzen zijn.
Klopt dat?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:14

hahaha, ik had het inderdaad net aangepast, gaat idd om om een IS lens :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:18

Dat is het verschil dus. Je hebt het zelf inmiddels al gevonden. :)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:19

Yep, thanks :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:14

Ik heb net de Nikon D3100 binnengekregen via bol.com. Cameratas bijgekocht, maar deze past toch niet perfect. Dat had ik mss wel beter in een 'live' winkel kunnen kopen haha. Maargoed, ga hem terugsturen en andere in de plaats kopen.
Kunnen jullie er mij een aanraden die past en niet te duur is?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:23

Ik vind eentje van case logic heel erg fijn, zal even een linkje zoeken :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:30

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:44

Heel erg bedankt! :)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:25

vorige keer werd mij verteld over een adapter ring zodat je oudere of van een ander merk op je body kan zetten, maar ik vraag me nu dus af of dat zn ring op je body moet of op je lens ? ik weet niet of dit hier goed staat .

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:24

Zo een ring gaat tussen je body en lens in.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:24

Bagheera_206 schreef:
Zo een ring gaat tussen je body en lens in.

Okee ik zag op internet een ring voor de diamaat die ik moet hebben 62 mm die was 12 euro en die moet dan op me body en dan kan de lens erop ?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:41

Dat is waarschijnlijk een tussenring zodat je kan lensjekeren die moet je niet hebben :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:16

Lijkt me ook heel sterk dat dit het juiste type tussenring is... Bij tussenringen voor het bevestigen van andersoortige objectieven op je body staat altijd het type vatting vermeld en niet zomaar enkel een bepaald aantal millimeters. Bijvoorbeeld een Canon FD-adapter voor EOS-camera's voor oude Canon-objectieven.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:33