nexthorse schreef:Hallo allemaal,
Ik heb even jullie afvies nodig.
Vandaag stond ik op het punt een Nikon D3100 met 18-55 kitlens te kopen.
Echter werd mij dit in de winkel afgeraden, omdat deze volgens de verkoper eigenlijk al wat verouderd is.
Hij raadde me uberhaupt geen reflex-camera aan, en zei dat ik veel beter voor een nieuwe systeemcamera kon gaan.
Hij raadde me de samsung nx1000 aan.
Volgens hem heeft deze dezelfde functies als een reflexcamera (alles handmatig in te stellen, verwisselbare lenzen, etc), maar is deze veel sneller met het maken van foto's en verbruikt deze minder stroom (hoeft geen flitser oid omhoog te klappen, reflexcamera's verbuiken tevens veel stroom in live-view).
Dus ik ben nu een beetje in de war, weet niet zo goed wat ik moet doen.
Ik ben een beginnende fotografe, vanaf aankomend collegejaar zal ik een " fotoklas" van de universiteit volgen naast mijn studie (soort uitgebreide cursus).
Ik ben met name geinteresseerd in portretfotografie, en daarnaast vind ik het leuk om dieren te fotograferen (dus ook paard in actie) en sport.
Wat raden jullie mij aan?
Heb je hem ook heel duidelijk verteld wat je nou precies wilt? 
Op dit moment heb ik nog te weinig ervaring/kennis van de systeemcamera's, maar als hier verder mee door wilt gaat, waar het wel op lijkt als je naar een fotoklas gaat, is het fijn om makkelijk uit te kunnen breiden met flitser, lenzen, etc. Als je bijvoorbeeld een lens wilt upgraden en je oude lens wilt verpatsen is dat veel makkelijker als je groot gangbaar merk als Canon of Nikon hebt. De systeemcamera's zijn nog niet zo lang op de markt en erg weinig 2e hands te vinden dus als je bijvoorbeeld 2e hands lens wilt kopen zijn die er niet te vinden in tegenstelling tot Canon en Nikon. Over een paar jaar zal er ongetwijfeld meer op de markt zijn, maar nog lang niet van wat er nu op de markt is voor de normale spiegelreflexen.
Die man heeft het juist omgedraaid mbt stroomverbruik. Bij een spiegelreflex kijk je door de zoeker, dus heb je geen live-view, staat je scherm uit en verbruik je weinig stroom. In tegenstelling tot de systeemcamera's moet het schermpje aan de achterkant of in de zoeker wel aan en stroom trekken. 
Het kan idd kloppen dat een systeemcamera meer foto's per seconde kan maken, omdat er geen spiegel omhoog/omlaag hoeft te klappen. Maar denk jij dat "bursten" een functie is die veel zult gaan gebruiken? In ieder geval niet bij portretfotografie. Soms is het handig bij de paardjes, maar vaak is het beter om op het juiste moment de foto te maken.
Een ander nadeel van de systeemcamera's is dat de sensor kleiner is dan de gemiddelde spiegelreflex. Uiteraard met uitzondering van de nieuwe Canon EOS M.
Die sensor is even groot als die van de 550D/600D/650D. Hoe groter je sensor des te minder snel zul je last hebben van ruis. Een ander nadeel van kleinere sensor is dat het moeilijker is om je object goed scherp te krijgen en de achtergrond echt mooi wazig te krijgen. 
Ik denk dat de systeemcamera bezig is met een goede inhaalrace qua autofocus, maar op dit moment is een normale spiegelreflex net een tikkie sneller met autofocus en dat is nou net juist wat je nodig hebt voor bij de bewegingsfoto's van je paardjes en bij sportfotografie.
Het grootste voordeel van een systeemcamera is wel het gewicht en zijn compactheid.
Lijkt mij ook wel ideaal, maar helaas vind ik ze nog net even te duur om er eentje bij te nemen. 
Oh ja, de verkoper had gelijk dat de D3100 al iets verouderd is, want deze is inmiddels al opgevolgd door de D3200.