[FOTO] Verzameltopic voor Fotografen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:01

Merel, goed voorbeeld (en gave foto, zag hem ook al op FB voorbij komen :j ). Je hebt het nou eenmaal niet altijd voor het zeggen met je achtergronden. Soms heb je een gave plaat waarbij het hekwerk wat stoort, vliegjes rondom het oog, etc. Natuurlijk wil je van een bestaande plaat niet een geheel niet kunstwerk maken (hoewel, dat kan ook best je doel zijn :) ), maar soms is een foto nét even wat mooie met minder 'ruis' eromheen. (less is more ;) ).

Ik heb hier daar een voorbeeldje van:

Afbeelding

Met dit als origineel:

Afbeelding

Dat is IMO een compleet andere plaat geworden. Echter het moment, scherpte, belichting etc zaten al in de "hoofd"foto- het enige wat er anders is, is dat de achtergrond niet zo afleidt van de actie in de foto..
(En ja, voor de scherpe ogen onder ons: als je het wéét, zie je de kloonstukjes heus wel zitten :D Maar wat niet weet.. dat niet deert?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:02

Zo daar is aardig wat aan gesleuteld inderdaad. Wel netjes gedaan trouwens!

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:02

Er zijn ook genoeg foto's waarop ik niets weg werk. Ik heb ook een aantal portret foto's genomen waarin Gráni in een kleinere omheining stond zonder zijn touwhalster, daar hoef ik dan niets aan te doen. Alleen wat kleuren.

En ik fotografeer over het algemeen ook liever in een mooi natuurgebied, dan hoef je ook bijna niets weg te werken vaak omdat de omgeving dan niet storend is. :)

Dat is inderdaad een behoorlijke verbetering Nikki :)

Zo extreem waren de hekken bij Gráni niet, maar zoiets geeft wel duidelijk weer wat er dan met een foto nog gedaan kan worden haha. :)

Maar wat wel zo is, de basis van de foto moet goed zijn, anders heeft het geen zin om na te gaan bewerken. Ik gooi ook altijd eerst de slechte foto's weg en dan ga ik kijken wat ik overhoud en dan ga ik dus kleuren/contrast aanpassen en soms dingetjes weg werken (ik beperk dat wel altijd zoveel mogelijk). Maar ik kwam er laatst ook achter dat bijvoorbeeld Gabrielle Boiselle ook veel dingen heeft weg gewerkt. Ik heb bijvoorbeeld het boek "fascination horse" en "paarden" en daarin staat dezelfde foto van een paard. De ene keer met tuig en de andere keer zonder. Eerste keer dacht ik: "huh?????"

Afbeelding
Dit is de foto waar het om gaat.

Nog even voor de duidelijkheid dus, foto is van Gabrielle Boiselle en ik heb hem van google afgehaald ter illustratie ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:08

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:11

Maar dan heb je het toch nog een beetje rommelig gehouden rond het paard qua sneeuw. als je toch aan het wegwerken bent :o

Rennie89

Re: [FOTO] Verzameltopic voor Fotografen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:12

bewust omdat het anders té zou opvallen :P Maar heb hem slecht bewerkt omdat mijn muis kuren heeft |o Hij valt de hele tijd uit of schiet opeens een andere kant ui 8)7

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:17

Heb je geen tablet dan? Dat werkt zoveel fijner imo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:22

heb ik wel maar die werkt poedersuiker op de windows. Op de mac werkt die ideaal omdat die aan het scherm aanpast maar bij de windows niet 8)7

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:29

Deze foto leverde heel wat hilarische lachmomenten op _O- Geweldig die puppenkop van dr. Keihard naar de camera toe rennen etc. Ik had haar in eerste instantie heel mooi voor de bosrand gezet maar ze bleef maar rondkruimelen (tja pups he), en was dus al lang blij dat ze even ging zitten en ik toch een leuke portretfoto heb kunnen maken.
Ze groeit nu zo hard, daar moet je wel snel foto's van maken! Voor je het weet zijn ze groot :D

Verbeter puntjes vindt ik zelf dat het wat dichterbij had gemogen, ietwat onrustige achtergrond en wederom flets door de felle zon. Iemand enig idee hoe ik dat fletse kan verbeteren?

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Iets met de kleuren gespeeld
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 10-02-12 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:34

Irene96 schreef:
Ik heb photofiltre gewoon staan, maar ik doe behalve verkleinen en copyright eigenlijk niets aan mn foto's, vind ik niet nodig. De kwaliteit moet je schieten, niet bewerken.

Hmm daar ben ik het niet helemaal mee eens. Nauurlijk moet de foto al wel goed zijn want dat is wat fotografie is, maar bewerken kan heel nuttig zijn om de foto net een tikje meer te geven :)

Leuke foto Kgambler, wat een onwijs mooie kleur heeft dat beestje ook. Mooi weggewerkt dat halster! Zie je niks meer van.

Dat vindt ik echt een perfect voorbeeld van hoe je een foto mooier kan maken door nabewerking WildWings :D Gelijk een heel ander effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:35

Ach wat een zoet koppie! Hij is wat 'flets' omdat hij gewoon flink overbelicht is, dat haalt veel details en contrast eruit. Je kleurbalans lijkt ook niet helemaal OK te zijn zo op het eerst gezicht, dat maakt de kleuren weer wat minder realistisch en helpt dan ook niet zo mee. Lekker door oefenen om in eerste instantie de basisprincipes rustig onder de knie te krijgen. Misschien kan je een cursusdagje volgen bij jou in de buurt ofzo? :)

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:36

Niet mijn beste werk, maar als je hem wat donkerder maakt en iets meer kleur toevoegd, wordt hij al beter.

Kan alleen overdag rond dit tijdstip mijn foto's niet zo goed beoordelen omdat er veel licht achter mijn monitor is. Dus weet niet zeker of hij op andere schermen ook goed is... (normaal wacht ik tot 's middags/ 's avonds met foto's bewerken...)

http://i48.photobucket.com/albums/f238/ ... oos3-2.jpg

En Bailey_4ever, dank je wel, fijn te horen dat het wegwerken goed is gegaan :3. Altijd toch een beetje bang dat het niet goed gaat en het nog goed te zien is haha.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:40

WildWings schreef:
Ach wat een zoet koppie! Hij is wat 'flets' omdat hij gewoon flink overbelicht is, dat haalt veel details en contrast eruit. Je kleurbalans lijkt ook niet helemaal OK te zijn zo op het eerst gezicht, dat maakt de kleuren weer wat minder realistisch en helpt dan ook niet zo mee. Lekker door oefenen om in eerste instantie de basisprincipes rustig onder de knie te krijgen. Misschien kan je een cursusdagje volgen bij jou in de buurt ofzo? :)

Bedankt voor je uitleg :) Ik heb hem nu nog gewoon op de auto instellingen staan. Het is indd wel de bedoeling om een keer een cursus te gaan volgen, ik geloof dat er hier in de buurt ook iemand zit die ze voor een leuk prijsje aanbiedt :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:50

kgambler schreef:
Niet mijn beste werk, maar als je hem wat donkerder maakt en iets meer kleur toevoegd, wordt hij al beter.

Kan alleen overdag rond dit tijdstip mijn foto's niet zo goed beoordelen omdat er veel licht achter mijn monitor is. Dus weet niet zeker of hij op andere schermen ook goed is... (normaal wacht ik tot 's middags/ 's avonds met foto's bewerken...)

http://i48.photobucket.com/albums/f238/ ... oos3-2.jpg

En Bailey_4ever, dank je wel, fijn te horen dat het wegwerken goed is gegaan :3. Altijd toch een beetje bang dat het niet goed gaat en het nog goed te zien is haha.

Hier is hij nogal vreemd van kleur :+ Het zand is blauw etc hihi

Edit: Ter vergelijking heb ik mijn eigen bewerking aan mijn foto-post toegevoegd :)

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:03

Kan inderdaad wel dat de kleuren wat minder goed zijn uitgevallen, maar afgezien van het zand zag hij er volgens mij wel beter uit al door hem iets donkerder te maken. Daardoor komt er iets meer kleur terug. Ik moet trouwens ook maar echt niet bewerken rond dit tijdstip XD kan het gewoonweg niet goed genoeg zien... En om nu weer een gordijn ervoor te hangen is ook weer zowat, ben juist blij met het zonnetje ^^

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:05

Heb ook iets geprobeerd met contrast van de foto van de hond, alleen vind dat ie nu te veel contrast heeft :')

Afbeelding

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:07

:') ahaha

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:07

T is wat :+ :+

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:09

Dat zwart moet wat minder heftig.

Dit is ook wel een wat lastigere foto om mee te werken omdat de hond zo zwart is, het zand zo wit/overbelicht en de foto ook niet op de meest gunstige kwaliteit is geupload. In RAW fotograferen kan je echt helpen de foto's qua kwaliteit veel te verbeteren. Overbelicht zand kan bijvoorbeeld nog redelijk gecorigeerd worden. (neemt nog niet weg dat je alsnog moet proberen op de beste instellingen te fotograferen) maar je kan gewoon net wat meer met je foto's als ze op raw zijn gefotografeerd.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:40

RAW? :o

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:57

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:08

wauw prachtige fotos komen er weer voorbij, heb genoten :D

Zal zo even de fotos van vandaag uploaden van 2 grote kittens :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:18

Bailey_4ever schreef:
Deze foto leverde heel wat hilarische lachmomenten op _O- Geweldig die puppenkop van dr. Keihard naar de camera toe rennen etc. Ik had haar in eerste instantie heel mooi voor de bosrand gezet maar ze bleef maar rondkruimelen (tja pups he), en was dus al lang blij dat ze even ging zitten en ik toch een leuke portretfoto heb kunnen maken.
Ze groeit nu zo hard, daar moet je wel snel foto's van maken! Voor je het weet zijn ze groot :D

Verbeter puntjes vindt ik zelf dat het wat dichterbij had gemogen, ietwat onrustige achtergrond en wederom flets door de felle zon. Iemand enig idee hoe ik dat fletse kan verbeteren?

Afbeelding

[img]http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Bailey_4ever/Naamloos4.jpg[/i mg]

Edit: Iets met de kleuren gespeeld

De achtergrond is inderdaad erg licht, en als je er gewoon contrast ed. in gooit zou hij alleen maar witter worden.
De versie van Nadineex heeft inderdaad iets teveel contrast en die van kgambler is wel wat donker en het zand is blauw? :+

Ik heb ook wat geprobeerd. Heb alleen een beetje contrast voor je gedaan zodat hij wat minder flets wordt en tegelijk geprobeerd het wit tegen te houden.

Afbeelding

Hondje staat er schattig op, maar geweldige foto zal het nooit worden qua techniek en als je alleen een .jpg hebt om mee te werken kun je met het overbelichte al meteen veel minder.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:33

Ik heb net ook even wat met de hondenfoto geprobeerd, maar wilde niet goed lukken. :=

Nog een fotootje van mijn kant. M'n lieve vriendje.
Afbeelding

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:38

Welk programma gebruiken jullie om de foto's als RAW op te slaan en om te bewerken? Paint shop pro las ik een paar pagina's terug. Ik heb het standaard programma van canon wel maar dat vindt is dus echt waardeloos := Kan ik helemaal niks mee.