[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:41

_SteR_ schreef:
Ik houd dit topic al een tijdje in de gaten voor goede tips, erg handig!

Ik heb even een vraagje. Ik wil een mooie witte rand om mijn foto's heen. Alleen wanneer ik met photofiltre naar frames ga, er dan een witte rand omheen doe, dan verlies ik zoveel van mijn foto.
Is er niet de mogelijkheid om het OM die foto heen te doen, in plaats van IN de foto? Zodat ik wel gewoon mijn foto behoud.

Ik hoop dat iemand me snapt.. Clown

Wat je ook kunt doen bij Photofiltre, is naar 'image' gaan, en dan 'outside frame'. Dan komt er een 'gewone' witte (of andere kleur) rand om de foto heen.
Ik weet niet of je dat bedoelt? Want het is wel een 'gewone' rand, misschien bedoel je een apartere rand?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:56

Hoe kan ik er een witte rand om doen met photoshop 6.0 elements?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:47

ponyta schreef:
Hoihoi Bokkerss!!

Na lang zoeken op google enzo Knipoog bokt ook een beetje weet ik het nog niet:(!
Ik heb een olympus mju 700 en wil graag een foto met scherptediepte er in!
Maar weet niet hoe het moet, ik weet wel dat het kan, maar hoe?

Iemand tips?

Dat heeft te maken met je diafragma, laag diafragma-getal (F) zorgt voor kleine scherptediepte. Als je je camera op handmatig zet zou je dat denk ik moeten kunnen instellen? Moet je even in het boekje kijken hoe dat bij jouw camera precies werkt Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:48

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:24

hoihoi!

ik heb een Canon PowerShot A470 gehad, en ik heb dr al veel foto's meegemaakt. Maar ze zijn een beetje 'kleurloos', de kleuren zijn beetje dof. Weet iemand hoe ik dit kan instellen?

En misschien een beetje dom; waar zijn ISO-waardes percies voor? Clown

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:12

LoveLeandro schreef:
_SteR_ schreef:
Ik houd dit topic al een tijdje in de gaten voor goede tips, erg handig!

Ik heb even een vraagje. Ik wil een mooie witte rand om mijn foto's heen. Alleen wanneer ik met photofiltre naar frames ga, er dan een witte rand omheen doe, dan verlies ik zoveel van mijn foto.
Is er niet de mogelijkheid om het OM die foto heen te doen, in plaats van IN de foto? Zodat ik wel gewoon mijn foto behoud.

Ik hoop dat iemand me snapt.. Clown

Wat je ook kunt doen bij Photofiltre, is naar 'image' gaan, en dan 'outside frame'. Dan komt er een 'gewone' witte (of andere kleur) rand om de foto heen.
Ik weet niet of je dat bedoelt? Want het is wel een 'gewone' rand, misschien bedoel je een apartere rand?

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Dit bedoelde ik inderdaad, dat de foto niet ten koste gaat van de rand. Ik deed namelijk een rand óver de foto heen, zo mis je de randen van de foto zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:29

Tam_ schreef:
hoihoi!

ik heb een Canon PowerShot A470 gehad, en ik heb dr al veel foto's meegemaakt. Maar ze zijn een beetje 'kleurloos', de kleuren zijn beetje dof. Weet iemand hoe ik dit kan instellen?

Misschien je witbalans veranderen?

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:07

Tinkelbell schreef:
Tam_ schreef:
hoihoi!

Misschien je witbalans veranderen?

Waar vind je die percies? Bloos Ik verander wel iets afentoe, maar dat is donkerder/lichter, en dan blijven de kleuren nog steeds dof..

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:50

Tam_ schreef:
Waar vind je die percies? Bloos Ik verander wel iets afentoe, maar dat is donkerder/lichter, en dan blijven de kleuren nog steeds dof..
ISO is trouwens voor beeldruis, 200 is een normaal ISO als je boven de 400 gaat merk je al snel dat je 'korrelige' fotos krijgt.
Je witbalans is instellen wat de blichting is Knipoog Dat kan bewolkt zijn (icoontje is dan een wolkje) zonlicht (icoontje is dan een zonnetje) tl licht (icoontje is dan een tl lamp) etc etc Lachen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:03

Iemand tips met welke instellingen ik moet leren spelen en ik welke standen? Bij de canon eos 450D.
Heb hem sinds kerst, en totaal geen tijd gehad om uitgebreid alles door te nemen en te oefenen. Misschien iemand tips?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:10

Suus__ schreef:
Tam_ schreef:
ISO is trouwens voor beeldruis, 200 is een normaal ISO als je boven de 400 gaat merk je al snel dat je 'korrelige' fotos krijgt.
Je witbalans is instellen wat de blichting is Knipoog Dat kan bewolkt zijn (icoontje is dan een wolkje) zonlicht (icoontje is dan een zonnetje) tl licht (icoontje is dan een tl lamp) etc etc Lachen

ISO is niet voor beeldruis, liever niet Knipoog Door je ISO hoger in te stellen kan je onder minder lichte omstandigheden, toch nog voldoende lichte foto's krijgen. Je kan dan bijvoorbeeld toch nog een iets snellere sluitertijd gebruiken bij 800 ISO, terwijl bij 200 ISO dat niet lukt.

Zorg dat je camera altijd op een zo laag mogelijke ISOwaarde staat, en ga er pas mee veranderen als in je in donkere situaties terechtkomt.
Veel (goedkope) camera's geven snel ruis bij hogere ISO waarden, dus dat moet je voorkomen. Bij hogere ISO's kan je het beste in RAW schieten, dan kan je er in de RAW berwerking nog wat ruisreductie op loslaten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:43

Hallo,
Al een tijdje zijn wij in bezit van een Nikon D50, na een paar foto's gemaakt te hebben wil ik me toch wel wat meer verdiepen in de instelingen enz. bewuster foto's maken.
nu was ik op Bol.com aan het kijken voor een boek, kwam ik alleen een boek tegen voor de D60.
nu mijn vraag: zit dit qua instellingen ong. hetzelfde? dus is het eigenlijk gewoon hetzelfde als de D50 qua instellingen enzo? zodat ik er wat aan heb?
http://www.bol.com/nl/p/boeken/bewuster ... escription het gaat om dat boek.
alvast bedankt,
Marian.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:47

Marian_ schreef:
Hallo,
Al een tijdje zijn wij in bezit van een Nikon D50, na een paar foto's gemaakt te hebben wil ik me toch wel wat meer verdiepen in de instelingen enz. bewuster foto's maken.
nu was ik op Bol.com aan het kijken voor een boek, kwam ik alleen een boek tegen voor de D60.
nu mijn vraag: zit dit qua instellingen ong. hetzelfde? dus is het eigenlijk gewoon hetzelfde als de D50 qua instellingen enzo? zodat ik er wat aan heb?
http://www.bol.com/nl/p/boeken/bewuster ... escription het gaat om dat boek.
alvast bedankt,
Marian.

Ik zou voor deze gaan: http://www.bol.com/nl/p/boeken/fotograf ... index.html

Ik heb hem zelf ook (en ook de D50), en ik heb er samen met de handleiding van mijn camera veel aan gehad!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:46

absque_dubio schreef:
Iemand tips met welke instellingen ik moet leren spelen en ik welke standen? Bij de canon eos 450D.
Heb hem sinds kerst, en totaal geen tijd gehad om uitgebreid alles door te nemen en te oefenen. Misschien iemand tips?

Da's wel heel makkelijk hè Tong uitsteken Je hebt hem nog niet eens zo lang. Wat wil je ermee? Wat weet je al? (sluitertijd, ISO, diafragma?) Lees het boekje eerst eens door en ga dan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:05

absque_dubio schreef:

Handleiding lezen. Echt, die dingen zijn zo nuttig Lachen

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:40

Heel even stipje,
aangezien m'n bookmark zo vol zit
dat ik daar het topic waarschijnlijk niet meer terugvind Bloos

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:55

Hihi, ik wist ook wel dat ik de handleiding moest doorlezen hoor, heb er al een stuk uit gelezen. Maar heb het elke keer zo druk met vanalles en nog wat, en wil t snel leren. Huilen van het lachen Schijnheilig
edit; iso waarden ken ik al. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:03

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:49

Het lukt me steeds niet om scherpe rijfoto's te maken. Een van de benen is vaak sowieso bewogen. Iemand instellingen?
Ik heb een Canon EOS 400D.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:10

sluitertijd!
ff spieken op camera... aha, zet hem eens op tv en speel daar mee Ja

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:10

xDramaQueen schreef:
sluitertijd!
ff spieken op camera... aha, zet hem eens op tv en speel daar mee Ja

Oke ! Lachen Thanks.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:02

Tijdje geleden stond de maan zó mooi! Daar wilde ik dus een mooie foto van maken. Ik had het perfecte beeld voor ogen en dat kreeg ik ook wel, alleen is de kwaliteit van de foto dus niet wat het moet zijn... Héél veel ruis en niet écht zwart. (En uploaden doet er nog minder goed aan...)

Dit is wat ik bedoel: foto maan. Ik ben dan met PSP aan de slag gegaan, maar is toch ook niet helemaal wat het moet zijn. Foto maan bewerkt. Ziet er nogal 'schilderachtig' uit.

Mijn vraag is dus: hoe kan ik een mooie, schérpe foto maken, zonder flits, in het donker, zonder (al te veel) ruis? Ik fotografeer met een Nikon D60.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:00

Een langere sluitertijd en statief gebruiken. ISO op 200 laten staan (laagste stand, kan ook lager zijn...).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:49

Ik meld me hier ook eventjes... Ben sinds vorige week trotse bezitter van een nikon D40. Ik heb hem tweedehands kunnen kopen, drie maanden oud, nog volledig onder garantie, 200€... Daar kon ik hem niet voor laten liggen Clown
Ik ben aan het lezen en uittesten gegaan... Maar ik heb toch heel wat last met actiefoto's als de lichtsomstandigheden niet optimaal zijn (schaduw, grauw weer, ondergaande zon). Bij 'actie' denk ik 'snelle sluitertijd', maar dan denkt mijn camera 'ik zie niks!', dan neem ik een iets tragere sluitertijd, maar dan is de actie niet meer helemaal scherp (hondlief is érg snel...) Als ik de zon volledig in mijn rug neem, dan is het licht bij een snelle sluitertijd beter, maar dan staat mijn schaduw bij op de foto Clown .
ISO probeer ik zo laag mogelijk te houden, max 400, anders krijg ik echt wel redelijk wat ruis... Maar misschien moet die dan toch omhoog voor meer scherpte?

vb. http://i193.photobucket.com/albums/z74/Tantjeuh/bewerkt-1.jpg?t=1230645352

http://i193.photobucket.com/albums/z74/Tantjeuh/DSC_0042.jpg?t=1230645387

1. Rechtsboven: 19mm, 1/1250sec, F/3,5
Rechtsonder: 23mm, 1/1000sec, F/3,8
Links: 28mm, 1/1600sec, F/4,2
2. 40mm, 1/400sec, F/5

Tips om dit soort foto's beter/scherper te krijgen?

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:51

even een stipje! super handig topic!