[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:50

Ja daar heb ik al wel aan gedacht, maar nog niet teveel...haha!
Ik wou wellicht eerst de fotovakschool afwachten, maar dat is wel kort dag..

Heb je daar ook een advies voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:54

Hmmm moet ik je helaas een precies antwoord schuldig blijven; opnieuw op dat gebied geen ervaring met Nikon.

Wel zou ik je aanraden een handmatig in te stellen reportageflitser te kiezen. Zelf alles in kunnen stellen aan je flitser ga je echt mitsen als je voor een simpelere automatische gaat.

En ik waarschuw je vast: flitsen is absoluut niet gemakkelijk en er zijn maar weinig mensen die het goed kunnen, maar als je het eenmaal een beetje door hebt wil je er geheid direct 2 of 3 Clown

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:54

Nouks schreef:
Arielle_ schreef:
Ik ben op zoek naar iets leukere lens dan mijn gewone kitlensje 18-55, en ben op marktplaats voor 100,- een 75-300 mm tegengekomen, is dat iets ofniet?

Zoek je een vervanger voor je kitlens omdat die niet voldoet aan je eisen, of zoek je een lens erbij?

Erbij, met mijn lensje kan ik oa niet zo ver 'inzoomen'.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:58

Nouks schreef:
Hmmm moet ik je helaas een precies antwoord schuldig blijven; opnieuw op dat gebied geen ervaring met Nikon.

Wel zou ik je aanraden een handmatig in te stellen reportageflitser te kiezen. Zelf alles in kunnen stellen aan je flitser ga je echt mitsen als je voor een simpelere automatische gaat.

En ik waarschuw je vast: flitsen is absoluut niet gemakkelijk en er zijn maar weinig mensen die het goed kunnen, maar als je het eenmaal een beetje door hebt wil je er geheid direct 2 of 3 Clown

Dan hoop k voor mezelf dat ik dat talent heb, maar voor mijn portemonee hoop ik dat niet...Clown

Ik denk dat ik mijn docent van de fotovakschool maar eens ga mailen, hij doet ook veel portet en bruiloften...
wellicht heeft hij een goede flitser tip Haha!

Owja, helaas kan ik alleen en flitser aansluiten met een opzetblokje, maar dat nog verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:05

"met een opzetblokje"? Ik neem aan dat je gewoon een flitsaansluiting hebt aan de bovenkant van je camera (flitsschoen)? Dan kan daar gewoon iedere flitser op die gemaakt is voor (nieuwe) Nikon-camera's. Hoeft er als 't goed is niet ook nog een "blokje" tussen (wat je daar ook maar mee mag bedoelen).

Wat talent betreft: als het goed is krijg je d'r wel les in hoor, maar je hebt nogal wat mensen die het allemaal gewoon niet zo goed zien. Flitsen is voornamelijk veel uitproberen, de juiste lichtinval en sterkte van de flits weten te creëren en hinderlijke schaduwen weten te voorkomen. En vooral die laatste is natuurlijk met bruiloften ERRUG belangrijk, dus als je bruiloften wil gaan fotograferen: goed opletten op school Haha!

Verder kun je natuurlijk nog een hoop klooien met off-shoe flitsen, meerdere flitsers tegelijk etc etc.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:06

Nouks, ik ben even in de war, voor de fvs moest ik volgens mij een aansluiting hebben voor een losse flitser, maar daarvoor had ik dat blokje nodig (ben de naam zo ff kwijt...).

Ik ga vandaag eerst maar eens een rijtje maken vane vt. lenzen die ik graag wil. Ik denk dat ik ze maar bij de fotozaak bestel, eens kijken wat ik er nog kan afpraten bij een grote bestelling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:28

...Lijkt me sterk. Je hebt toch gewoon een flitsschoen op je camera zitten?

Ken je niet iemand met een Nikon + ext. flitser wiens flitser je even mag proberen?

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:04

Ik kan mijn SB600 flitser gewoon gebruiken op mijn D50 hoor. Dus gewoon op de flitsschoen inderdaad.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:45

rijoyco schreef:
Nouks, ik ben even in de war, voor de fvs moest ik volgens mij een aansluiting hebben voor een losse flitser, maar daarvoor had ik dat blokje nodig (ben de naam zo ff kwijt...).

Wat jij bedoelt is een opzetstukje voor je flitsschoen waar je een flitskabeltje in kan pluggen.
Hiermee kan je de flitser gewoon op de camera gebruiken,
maar je kan door het kabeltje er tussen te zetten ook vanaf bv de zijkant flitsen
met je opzetflitser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:51

Ooohh, een off-shoe chord! Zeg dat dan! Haha!

Good, zo'n snoertje is dus niet noodzakelijk om je flitser te kunnen gebruiken, wel als je hem als enige flitser wil gebruiken maar niet vanaf je camera.

En als je meerdere flitsers wil gebruiken moet er ééntje aangesloten zijn op je camera, door hem er bovenop te zetten of door een off-shoe chord. De rest hoeft niet verbonden te zijn in dat geval.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:24

Thanks dames!!!!

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro Nikon-D AF (met autofocus??)

of

Sigma 70mm F 2.8 EX DG Macro Nikon (zonder autofous??)

of

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Nikon-D (wat heeft de D te doen achter de Nikon...?)

Zijn deze ook geschikt voor portret (De laatste) en 'normale' fotografie? OF alleen macro????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:13

Rijoyco: als je een 50mm wilt, zou ik gaan voor de Nikon F1.8-versie. Kost niks geloof ik.

D achter Nikon bij de laatste zal "Digital" zijn. Die 24-70 heb ik ook gehad (maar dan voor Canon), zeer prettige lens, optisch goed, maar diafragma vol open soft. Dus goed bruikbaar vanaf ongefeer F4.

Oh hey, ik zie nu dat het om specifiek macro gaat... Whoops. De laatste is in ieder geval prima te gebruiken als "gewone" lens, dat zal met de andere twee denk ik niet anders zijn. Hoe het met de AF zit bij die 1e twee weet ik niet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:21

MM..die laatste is dus wel een optie, als die ook AF heeft, dat is voor portret wel handig.

Is een 50 mm 1.8 dan nog een toevoeging, bij de bovenste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:49

Allebei zou 'k denk ik niet doen... Maar hoe veel wil je gaan doen met macro?

Je hebt ook macro-tussenringen, misschien een betere optie als je veel macro wil gaan doen...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:00

Poe, het begint me weer te duizelen..haha..tja het is moeilijk om van te voren te gaan zeggen wat ik veel ga fotograveren..

... maar ik dacht, het bereik van de 24-70 is ook wel leuk om 'zo' mee te fotograveren.

Ik vertrek eerst maar eens naar de fotozaak, er rammelt iets in mijn camera...lijkt me niet gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:10

24-70 is een zeer leuk bereik ja, je kan dan alleen wel enige groothoek gaan missen. Lachen

Maar klinkt inderdaad alsof je het liefst alles wel wil, dan kun je het best eerst een leuk standaardbereik dekken. Op het moment dat je beter weet welke kant je uit wil, loop je vanzelf tegen bepaalde limits van je apparatuur aan en kun je op zoek naar een lens oid die je helpt om je doel (beter) te bereiken. Knipoog

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:59

Arielle_ schreef:
Ik ben op zoek naar iets leukere lens dan mijn gewone kitlensje 18-55, en ben op marktplaats voor 100,- een 75-300 mm tegengekomen, is dat iets ofniet?

Heeft niemand een antwoord voor me?
Het belangrijkste is dat ik een lens wil die verder kan inzoomen dan die ik nu heb, en ik zal 'm vooral gaan gebruiken voor paardenfotografie!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:16

Heb je meer info?
Zelf vind ik 75 wel ver weg.
Ik heb een 55-200 en vind dat ik al weleens erg dichtop sta.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:06

Nouks schreef:
24-70 is een zeer leuk bereik ja, je kan dan alleen wel enige groothoek gaan missen. Lachen

Maar klinkt inderdaad alsof je het liefst alles wel wil, dan kun je het best eerst een leuk standaardbereik dekken. Op het moment dat je beter weet welke kant je uit wil, loop je vanzelf tegen bepaalde limits van je apparatuur aan en kun je op zoek naar een lens oid die je helpt om je doel (beter) te bereiken. Knipoog

Dat van die groothoek zeiden ze vandaag ook bij mij in de fotozaak, en dat ik Sigma op mijn lijstje had staan beviel hun al helemaal niet natuurlijk...hahaha!!

Ik ga eerst voor een 50 mm F 1.8...dan kan ik voor de aankomende bruiloften ook fijn in de kerk foto's maken.
En ik koop er een reportageflitser bij, die heb ik toch nodig voor mijn opleiding.
En met dit setje kan ik dan een mooie reportage maken....
En evt. nog een goedkope lens, met wat meer bereik, zoom, zodat ik als het nodig is ook wat verder af kan staan.

En als ik eenmaal verder ben in mijn opleiding weet ik vanzelf wat ik wil, tenminste dat hoop ik dan, en dan zal er ook wel een nieuwe body moeten komen...dus dan denken we wel even verder!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:47

Arielle_ schreef:
Arielle_ schreef:

Heeft niemand een antwoord voor me?
Het belangrijkste is dat ik een lens wil die verder kan inzoomen dan die ik nu heb, en ik zal 'm vooral gaan gebruiken voor paardenfotografie!

Ik had toch echt een reactie op je gegeven Knipoog
Een vraag dus.., als je hem nog even wil beantwoorden? Knipoog
Zie ook dat Nouks ook een vraag aan je heeft gesteld..

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:56

Nouks vraag heb ik beantwoord, en eerlijk gezegd had ik jouw reactie niet gezien, sorry.
Nee, het is niet dichtbij genoeg dat ik 'm even uit kan proberen, maar stel dat er iets mis mee is ( en in haar advertentie staat dat ie in perfecte staat is ) kan ik de afspraak maken ( van te voren ) met haar dat ik 'm altijd terug kan sturen.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:59

Dyonne schreef:
Heb je meer info?
Zelf vind ik 75 wel ver weg.
Ik heb een 55-200 en vind dat ik al weleens erg dichtop sta.

Bedankt voor je reactie.
Ik had verschillende mensen gehoord die zeiden dat het verschil tussen de 18-55 en de 55-200 niet zoveel verschil zat, maar heb er zelf eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:06

Dan zou ik toch wat meer geld er aan uitgeven en hem bij kamera-express.nl bijv. 2e hands kopen, heb je er ook nog garantie op Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:32

Iemand hier ervaring met converters (groothoek, tele) op een DSLR-like camera, of met een macro-voorzetlens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:39

_Tessaa schreef:
Iemand hier ervaring met converters (groothoek, tele) op een DSLR-like camera, of met een macro-voorzetlens?

DSLR-like? "lijkt op DSLR maar is het niet"?

Kheb wel ervaring met teleconverters en macroringen op DSLR....