Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoed__

Berichten: 6573
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:38

susupluus schreef:
@welmoed_ het lijkt er veel op, maar het is een berghond van de Maremmen, beide erg mooie rassen overigens!


Ja, die lijken zeker op elkaar. Mijn ouders hebben al jaren Tatra's, die vind ik persoonlijk net nog wat mooier omdat ze wat forser in hun kop zijn.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:45

Heeft er iemand ervaring mee met als beginnend fotograaf aanmelden bij KVK etc ? En wanneer moet dit wel en wanneer nog niet ? Ik moet bij mijn werk toestemming vragen om betaalde shoots te doen naast mijn werk. Maar voor zowel mij als mijn teamleidster is het nog een beetje onduidelijk of ik mij moet inschrijven bij de KVK. Het zal namelijk eerst gaan om een onkostenvergoeding van de tijd die ik in mijn hobby steek zeg maar. Mocht het goed gaan zal ik natuurlijk wel meer gaan vragen, maar dat is nu nog niet het geval. Gaat er dus om wanneer je als bedrijf wordt gezien etc

Mag ook via privebericht ;)

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 07:32


droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:13

@mmvs: ik heb een gelijkaardige situatie gehad in het verleden (bijklussen als IT’er in de avonduren).
Het ging er bij mijn werkgever voornamelijk om, dat mocht ik door werkzaamheden in de avonduren in de ziektewet belanden wel zwart op wit stond dat deze werkzaamheden bekend waren bij hen.

Een simpel mailtje richting HR met daarin uitgelegd dat ik in de avonduren bijkluste en kun akkoord als reply was voldoende in mijn geval om dit af te dichten.

Ik zou dus even goed navragen wat je werkgever precies verlangt voor je onnodig werk gaat doen ;)

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:26

Die laatste twee zijn echt heel leuk susupluus!

Vandaag paard van een vriendin op de foto gezet :)
Afbeelding

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 08:09

Oh wauw! Die foto spreekt echt enorm, prachtig paard!

welmoed__

Berichten: 6573
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:30

Ja inderdaad, die foto spreekt! Heel mooi!

Ik ben gevraagd om dinsdag de uitvaart van mijn oom te fotograferen. Best spannend.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:36

welmoed__ schreef:
Ja inderdaad, die foto spreekt! Heel mooi!

Ik ben gevraagd om dinsdag de uitvaart van mijn oom te fotograferen. Best spannend.


Jeetje, wat heftig ook! Gecondoleerd en heel veel sterkte & succes.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:48

Gianti, wow wat een prachtig portret! Echt heel erg mooi <3

Heeft iemand wellicht een paar praktische tips voor mij? Ik ben Vorige week geopereerd aan mijn schouder en moet werkelijk alles met 1 arm/hand doen. Geopereerde arm zit ingesnoerd in een sling. Ik dacht dat ik wel zou kunnen fotograferen met 1 hand maar ik worstel me suf...vooral nu met paddestoelenfotografie (laag bij de grond). Camera stelt niet scherp, standpunt innemen is haast niet te doen zonder zelf om te vallen en als een melaatse op de grond in het bos te liggen om mijzelf daarna weer omhoog te moeten heisen _O- .

Fotografie op ooghoogte kan ik met een statief doen, maar de rest?

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:21

Dankjulliewel!
Heftig Welmoed. Sterkte en succes.

Wachten tot je arm het weer doet :+ @eekhoornerik

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:26

welmoed__ schreef:
Ja inderdaad, die foto spreekt! Heel mooi!

Ik ben gevraagd om dinsdag de uitvaart van mijn oom te fotograferen. Best spannend.

Ach, nee, dat valt wel mee.

Verdiep je even in de lokatie en het programma zodat je weet wanneer je waar moet staan.
Probeer je een beetje discreet op te stellen. Sommige mensen vinden het storend en zelfs ongepast maar het is wel dankbaar werk, vind ik. Gecondoleerd en sterkte.
Ik merk wel dat het wat simpeler is als je een taak hebt. Je verschuilt je een beetje achter je taak en toch helpt het enorm in de verwerking.

Ik deed het voor de vrouw van mijn neef. Had daar verder niks van gezegd; discreet foto's gemaakt en hem aangegeven dat hij ze mocht hebben.
Een jaar later kreeg ik opeens de vraag of hij ze mocht hebben. Toen pas kon hij het emotioneel aan. Ik heb hem de CD gegeven die al die tijd rustig op zijn verzoek lag te wachten.

welmoed__

Berichten: 6573
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:30

Hij zal op een natuur begraafplaats worden begraven, dus dat vind ik wel erg mooi. Verder kan ik me ivm corona nog niet echt verdiepen. Heb een filmpje gezien van een zaaltje waar we nog in gaan, maar verder niet.
Bedankt iedereen!

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:55

Hefitg, maar wel een mooie taak lijkt mij.



verder: hele mooie foto van dat paard hierboven.

Zelf ben ik nu bezig om een portfolio op te bouwen in mijn omgeving. Heel leuk om te doen. Ik krijg er echt energie van :D Al moet ik wel bekennen dat ik rijfoto's echt het minst leuk vind om te doen. Het liefst leg ik paarden vast met één baasje en dan zeker geen geposseerde foto's. :D

maaikemuis
Berichten: 5309
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:24

eekhoornerik schreef:
Gianti, wow wat een prachtig portret! Echt heel erg mooi <3

Heeft iemand wellicht een paar praktische tips voor mij? Ik ben Vorige week geopereerd aan mijn schouder en moet werkelijk alles met 1 arm/hand doen. Geopereerde arm zit ingesnoerd in een sling. Ik dacht dat ik wel zou kunnen fotograferen met 1 hand maar ik worstel me suf...vooral nu met paddestoelenfotografie (laag bij de grond). Camera stelt niet scherp, standpunt innemen is haast niet te doen zonder zelf om te vallen en als een melaatse op de grond in het bos te liggen om mijzelf daarna weer omhoog te moeten heisen _O- .

Fotografie op ooghoogte kan ik met een statief doen, maar de rest?


Heb je een pittenzak in de la liggen? Daar leg ik namelijk mijn camera op voor hele lage standpunten. En bij thuiskomst lekker op je schouder ;)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16280
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:17

Wat voor sluitertijd gebruiken jullie altijd als je een stilstaande hond of paard op de foto zet? Ik merk dat mijn portretfoto's vaak iets bewogen zijn waardoor ik de foto echt niet mooi vind. Ik heb vorige week bijvoorbeeld een foto gemaakt waarbij het diafragma op 2.8 stond en de sluitertijd op 160/200. Is dat toch iets te langzaam?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:43

Wat een goede tip Maaike! Ik heb nog wel een pittenzak :j. Dank je :).

Welmoed, wat een mooie en bijzondere opdracht. Kan me goed voorstellen dat je het spannend vind, je wilt het toch goed doen en dierbare foto’s als herinnering maken. Veel sterkte ook met het verlies van je oom...

Isabel

Berichten: 2274
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:37

Vandaag onze honden op de foto gezet *-:)
Afbeelding
Afbeelding

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:19

droomy schreef:
@mmvs: ik heb een gelijkaardige situatie gehad in het verleden (bijklussen als IT’er in de avonduren).
Het ging er bij mijn werkgever voornamelijk om, dat mocht ik door werkzaamheden in de avonduren in de ziektewet belanden wel zwart op wit stond dat deze werkzaamheden bekend waren bij hen.

Een simpel mailtje richting HR met daarin uitgelegd dat ik in de avonduren bijkluste en kun akkoord als reply was voldoende in mijn geval om dit af te dichten.

Ik zou dus even goed navragen wat je werkgever precies verlangt voor je onnodig werk gaat doen ;)


Ik heb dit dus laatst met mijn teamleidster besproken en zij wist het niet goed. Zij dacht dus dat ik wel een KVK inschrijving etc moest hebben, maar wist het niet zeker. Bij ons is de “HR” niet even snel te bereiken helaas.. ik ga het van de week nog eens bespreken en misschien dat ze mij een contactpersoon kan geven binnen de organisatie..

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:58

Maureen95 schreef:
Wat voor sluitertijd gebruiken jullie altijd als je een stilstaande hond of paard op de foto zet? Ik merk dat mijn portretfoto's vaak iets bewogen zijn waardoor ik de foto echt niet mooi vind. Ik heb vorige week bijvoorbeeld een foto gemaakt waarbij het diafragma op 2.8 stond en de sluitertijd op 160/200. Is dat toch iets te langzaam?

1/1200 altijd minimaal :+

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:13

Ik ben nog een beetje aan het puzzelen soms met mijn nieuwe camera (canon 90d). Met name met de scherpstelpunten. Waar mijn vorige er te weinig had heb ik nu moeite met de hoeveelheid van deze haha.

Zoals portret foto’s van paard en baasje. Of t paard is scherp of het baasje... hoe krijg ik het gehele paard en baasje scherp? Welke manier van scherpstellen gebruiken jullie dan ? Omdat ik er nog weinig ervaring mee heb qua scherpstellen merk ik ook dat ik vergeet wat anders te proberen als ik aan het shooten ben.

En welke raden jullie aan voor actie foto’s, zoals rij foto’s? Met name springen vind ik een dingetje.. aangezien de camera van te voren wel de hindernis ziet en die scherp heeft maar het paard dan niet ...

Ik gebruik trouwens een zoomlens, f2.8 70-200 mm.

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:25

Om 2 onderwerpen scherp te krijgen kan je ook je diafragma wat dichter zetten. Dat zorgt voor meer scherpte diepte en dus meer van je foto scherp :).
Ik zet hem dan vaak op 3.5 dan heb je net meer oppervlakte scherp. Idem dito met rijfotos.
Springen moet je dus niet de hindernis in focus pakken maar je paard net even drie meter voor de hindernis in focus pakken en dan iets meebewegen naar de hindernis toe. Als je hinders en aanrijlijn in 1 lijn in zicht hebt dus echt zorgen dat je camera op het paard wat in de aanrijlijn loopt al scherp hebt!

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:31

eekhoornerik schreef:
Gianti, wow wat een prachtig portret! Echt heel erg mooi <3

Heeft iemand wellicht een paar praktische tips voor mij? Ik ben Vorige week geopereerd aan mijn schouder en moet werkelijk alles met 1 arm/hand doen. Geopereerde arm zit ingesnoerd in een sling. Ik dacht dat ik wel zou kunnen fotograferen met 1 hand maar ik worstel me suf...vooral nu met paddestoelenfotografie (laag bij de grond). Camera stelt niet scherp, standpunt innemen is haast niet te doen zonder zelf om te vallen en als een melaatse op de grond in het bos te liggen om mijzelf daarna weer omhoog te moeten heisen _O- .

Fotografie op ooghoogte kan ik met een statief doen, maar de rest?



Dank je wel <3 heb helaas geen tips voor je, beterschap!

welmoed__ schreef:
Ja inderdaad, die foto spreekt! Heel mooi!

Ik ben gevraagd om dinsdag de uitvaart van mijn oom te fotograferen. Best spannend.


spannend, succes :D en ook gecondoleerd!

paljaslaura schreef:
Die laatste twee zijn echt heel leuk susupluus!

Vandaag paard van een vriendin op de foto gezet :)
[ [url=m/W5om62.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel mooi!

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:35

mmvs schreef:
Ik ben nog een beetje aan het puzzelen soms met mijn nieuwe camera (canon 90d). Met name met de scherpstelpunten. Waar mijn vorige er te weinig had heb ik nu moeite met de hoeveelheid van deze haha.

Zoals portret foto’s van paard en baasje. Of t paard is scherp of het baasje... hoe krijg ik het gehele paard en baasje scherp? Welke manier van scherpstellen gebruiken jullie dan ? Omdat ik er nog weinig ervaring mee heb qua scherpstellen merk ik ook dat ik vergeet wat anders te proberen als ik aan het shooten ben.

En welke raden jullie aan voor actie foto’s, zoals rij foto’s? Met name springen vind ik een dingetje.. aangezien de camera van te voren wel de hindernis ziet en die scherp heeft maar het paard dan niet ...

Ik gebruik trouwens een zoomlens, f2.8 70-200 mm.


Ik hoor een beetje verschillende dingen uit je bericht, wat vind je lastig, de autofocus modus (one shot, Ai servo), AF veldstand (één punt, dynamisch, etc) of de scherptediepte (dus diafragma) :D



Vandaag intensief fotografie dag. 2 modellen met allebei 3 looks :)) maat kan niet wachten om te editen :))
Afbeelding

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:27

Ben benieuwd Gianti! Prachtig model

welmoed__

Berichten: 6573
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:48

Ik zag op instagram al wat voorbij komen in je verhaal, zag er erg tof uit!