[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:58

Ik weet niet hoe de prijs/kwaliteit zich verhoud tussen Canon en Tamron, maar de nieuwste update van Tamron komt Qua prijs in de buurt van de Nikkor. En nee, hij wint het niet.

Maar gezien dit om tweede hands lenzen gaat, zal het zeker niet om de nieuwste versie gaan.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:25

Hallo bokkers :Y)

ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een goede lens.
Ik wil graag een lens waar ik portret foto's mee kan maken, maar ook rijfoto's/wedstrijdfoto's van paarden van ver af. Ik zelf dacht aan de tamron 18-200, (het liefst wil ik niet elke keer de lens verwisselen), ik fotografeer nu met een EF-S 18-55 (standaard) lens en een canon EOS 450D.

Het liefst wil ik een zo goedkoop mogelijke lens aangezien ik niet zoveel geld heb, dus geen lens van 400 euro haha..

Ik weet dat ik moet letten op de F-waarde, ik heb hier alleen niet zoveel verstand van als het gaat om op meerdere locaties fotograferen. Iemand zei tegen mij; een lagere f-waarde = meer licht in de lens, maar welke kan ik dan het beste hebben? Ook zei ze dat ik moest letten op de IBS (image stabilizer), zegt mij eerlijk gezegd niks..

Ik fotografeer niet alleen paarden, ook mensen en andere (huis)dieren!

Al met al, weet iemand een fijne lens? :-)

Alvast bedankt :j

edit; kan iemand mij ook het verschil uitleggen tussen een telelens, zoomlens en een telezoomlens? Mijn moeder heeft het wel uitgelegd maar ik weet niet welke ik het beste kan aanschaffen, ik had ergens een mooie telezoomlens gezien voor een leuke prijs nml..

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:01

Ik heb je een pb gestuurd over diafragma :)
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 12-05-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:05

xWouter schreef:
SuperLiesje schreef:
Ik ben deels uit mijn lenzendilemma :P Ik heb besloten dat ik mijn 75-300 ga vervangen voor de 70-200 F4 non IS.

Nu zit ik alleen nog met mijn kitlens. Deze wil ik toch ook graag vervangen door een iets veelzijdiger lensje ivm vakanties en dagjes weg etc. Ik wil hier gewoon leuke huis tuin en keukenplaatjes mee kunnen maken zonder dat in constant van lens moet wisselen, dus hoeft volgens mij geen lens uit het top-segment te zijn. De canon 15-85 vind ik dan ook een beetje te prijzig. Waar ik nu naar zit te kijken zijn de canon 17-85 en de canon 18-135
Welke raden jullie aan? Of is er nog een ander die ik over het hoofd zie?

Ik zelf heb voor maar liefst 50!!! Euro een perfecte lens, al zeg ik het zelf, 2e hands gekocht voor op vakantie. Gewoon ook huis tuin keuken omdat ik zo mijn dure lenzen thuis kon laten. Foto's zijn haarscherp en stelt snel scherp. Praat over de Sigma 18-105 f2.8-4

Die zal ik eens onderzoeken! Bedankt voor de tip!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:38

Sylbana schreef:
Hallo bokkers :Y)

ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een goede lens.
Ik wil graag een lens waar ik portret foto's mee kan maken, maar ook rijfoto's/wedstrijdfoto'telezoom arden van ver af. Ik zelf dacht aan de tamron 18-200, (het liefst wil ik niet elke keer de lens verwisselen), ik fotografeer nu met een EF-S 18-55 (standaard) lens en een canon EOS 450D.

Het liefst wil ik een zo goedkoop mogelijke lens aangezien ik niet zoveel geld heb, dus geen lens van 400 euro haha..

Ik weet dat ik moet letten op de F-waarde, ik heb hier alleen niet zoveel verstand van als het gaat om op meerdere locaties fotograferen. Iemand zei tegen mij; een lagere f-waarde = meer licht in de lens, maar welke kan ik dan het beste hebben? Ook zei ze dat ik moest letten op de IBS (image stabilizer), zegt mij eerlijk gezegd niks..

Ik fotografeer niet alleen paarden, ook mensen en andere (huis)dieren!

Al met al, weet iemand een fijne lens? :-)

Alvast bedankt :j

edit; kan iemand mij ook het verschil uitleggen tussen een telelens, zoomlens en een telezoomlens? Mijn moeder heeft het wel uitgelegd maar ik weet niet welke ik het beste kan aanschaffen, ik had ergens een mooie telezoomlens gezien voor een leuke prijs nml..

Canon heb ik geen verstand van. Diafragma van 2.8 is een groot gat, dan kan er meer licht door en kan in een gelijke situatie je sluitertijd omlaag. Bij diafragma van 6, is gat kleiner en moet je sluitertijd langer zijn in gelijke situatie om zelfde hoeveelheid licht te krijgen.
Daarnaast bepaald je diafragma wat er wel en niet scherp is. Via depth of field calculator kan je best bekijken hoe die invloed is.
Ik heb geen verstand van canon, ik heb sony En die heeft beeldstabilisatie in de bod.

Een telelens is lens om dingen van veraf te fotograveren, deze lenzen vergroten vaak. Ik weet niet vanaf hoeveel mm het tele genoemd wordt.
Zoomlens is lens met verschillende mm's, brandpunt Om dan wat in of uit te zoomen kan je je lens gebruiken. Tegenovergestelde is primelens, deze heeft vast brandpunt, vast mm, bv 100 mm. telezoom is dus combi, zowel zoom als voor verweg, voor mij is mijn telezoomlens mijn 75-300 mm lens.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:11

juliedo24 schreef:

dankje heb ik beantwoord net!

@horsefreak, dankjewel! Dus eigenlijk is de 'telezoomlens' het best?
Ik heb een lens gezien met diafragma f/3,5-6,3 (18-200 zoals ik eerder had genoemd) is dat goed? :-)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:16

Sylbana schreef:
juliedo24 schreef:

dankje heb ik beantwoord net!

@horsefreak, dankjewel! Dus eigenlijk is de 'telezoomlens' het best?
Ik heb een lens gezien met diafragma f/3,5-6,3 (18-200 zoals ik eerder had genoemd) is dat goed? :-)

Diafragma kan je wel vergeten, simpelweg omdat je budget niet genoeg is voor lenzen met een leuke F waarde. Geeft niet, betekent wel dat je niet veel moet verwachten bij minder licht.
Je geeft aan graag een 18-200 te willen vanwege het niet hoeven wisselen. Ik ga je dat toch sterk afraden!!! Zo'n lens noemen we een superzoom, hij kan van alles wat, dat lijkt handig en is het misschien ook wel, maar het gaat wel ten koste van de kwaliteit van je lens!! Ik zou absoluut nooit gaan voor een superzoom en al helemaal geen Tamron. Ja lekker goedkoop dat wel, maar je hoeft er echt totaal geen kwaliteit van te verwachten.
Wat ik je aan zou raden is een Canon 55-250 IS USM (niet verwarren met zijn duurdere STM broer). Ja, dan moet je af en toe van lens wisselen, maar dat is het zeer zeker waard. Deze lens heeft een leuke prijs en voor dat geld een erg leuke kwaliteit. Geschikt voor portretten en dieren, zolang er voldoende licht is (maar dat hou je met elke lens in jouw budget).

http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-ef ... -5-6-is-ii

Kan zijn dat hij elders goedkoper is nog, maar dan heb je een idee. Als zelfs dit te duur is, dan zou ik of een poosje doorsparen nog, óf iemand zoeken met verstand van zaken die je kan helpen naar een tweedehands exemplaar van deze lens. Voldoende mensen beginnen met deze lens en stappen later over naar meer professionele lenzen, dus er zullen er voldoende tweedehands te koop zijn. :)

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:34

Dankjewel voor je antwoord!
Oh ik hoor juist van heel veel mensen dat ze dit zo'n fijne lens vinden en een vriend van mij liet foto's zien en die waren erg mooi! Alhoewel hij wel een Nikon heeft.. Geen idee of dit uitmaakt?

Deze vind ik niet te duur en zal ik zeker eventjes naar kijken! Dit zit nog binnen mijn budget haha. Wil hem het liefst ook uittesten etc en ken deze winkel/site niet, is deze betrouwbaar met evt bestellen? En kan je hem ook retouren als hij niet goed is/niet bevalt?
Alleen het diafragma is wel hoger dan van de 18-200, dus minder licht, toch? Is dit niet erg? Het hoeft geen super diafragma te zijn hoor, dan moet ik inderdaad even door sparen! Maar de foto's met mijn standaard lens vind ik gewoon echt niet mooi en ik mis vaak een stuk voor het inzoomen.. Af en toe de lens eraf halen vind ik niet zo erg, maar bijvoorbeeld met een 75-300, dan moet ik aan de andere kant van de kamer zitten als ik een foto wil maken van bijv. mijn kat haha, valt dat met de 55 wel mee?

edit; ik zie dat hier ook IS op zit en (als ik goed heb gekeken) bij de 18-200 niet, heeft dit veel meerwaarde?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:07

Ja, die winkel is een grote betrouwbare fotozaak dus dat is het probleem niet. Hoe het precies met uitproberen zit weet ik niet eigenlijk. Misschien heeft een winkel meer bij jou in de buurt hem ook nog wel?

Diafragma is volledig uitgezoomd inderdaad ietsje kleiner, maar volledig ingezoomd juist groter. Als je het zou vergelijken op dezelfde mm dan komt het wel met elkaar overeen :)

Qua mm sluit deze exact aan op je 18-55. Deze begint precies waar je andere lens ophoud. Dus of dat voor jou qua afstanden binnen te doen is kan je beoordelen door volledig in te zoomen met de lens die je nu hebt.

IS is wel fijn als je stilstaande dingen fotografeert bij wat minder licht, je kan dan langere sluitertijden gebruiken voordat je eigen beweging onscherpte veroorzaakt :)

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:18

Logo komt me wel bekend voor dus had al wel het idee dat het bekend was haha! Ja een winkel hier in de buurt heeft hem ook, wel voor 100 euro goedkoper. Dacht eraan om hem misschien daar te proberen en dan evt te bestellen, vind dat alleen zo eng ben dan altijd bang dat hij kapot gaat of kwijt raakt..
Heb even reviews opgezocht en las er veel goeds over, dat het een canon is ipv een tamron vind ik ook wel fijn!

Ja precies! Heb jij toevallig zelf ook ervaring met deze lens en eventueel wat foto's? (ik weet dat het grotendeels ook aan de fotograaf ligt maar ben wel benieuwd naar meerdere ervaringen) Heb de begin post al gezien hihi :D

Mijn moeder zegt alleen dat zij zelf eerder voor een zoomlens zou gaan dan voor een telelens. Het is voor haar al wel een tijd geleden (zeker voor mijn geboorte) dat ze fotografeerde, wat raad jij aan voor de dingen die ik wil fotograferen?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:19

Ik heb vandaag via MP een zo goed als nieuwe canon 70-200 f4 opgehaald voor €375 :) helemaal blij mee! Aankoopbon is erbij, zit nog ruim 1,5 jaar garantie op!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:09

SuperLiesje schreef:
Ik heb vandaag via MP een zo goed als nieuwe canon 70-200 f4 opgehaald voor €375 :) helemaal blij mee! Aankoopbon is erbij, zit nog ruim 1,5 jaar garantie op!

Super! +:)+

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:13

Nu nog op zoek naar n tas waar ie inpast :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:11

Sylbana schreef:
Logo komt me wel bekend voor dus had al wel het idee dat het bekend was haha! Ja een winkel hier in de buurt heeft hem ook, wel voor 100 euro goedkoper. Dacht eraan om hem misschien daar te proberen en dan evt te bestellen, vind dat alleen zo eng ben dan altijd bang dat hij kapot gaat of kwijt raakt..
Heb even reviews opgezocht en las er veel goeds over, dat het een canon is ipv een tamron vind ik ook wel fijn!

Ja precies! Heb jij toevallig zelf ook ervaring met deze lens en eventueel wat foto's? (ik weet dat het grotendeels ook aan de fotograaf ligt maar ben wel benieuwd naar meerdere ervaringen) Heb de begin post al gezien hihi :D

Mijn moeder zegt alleen dat zij zelf eerder voor een zoomlens zou gaan dan voor een telelens. Het is voor haar al wel een tijd geleden (zeker voor mijn geboorte) dat ze fotografeerde, wat raad jij aan voor de dingen die ik wil fotograferen?

Sorry voor mijn late reactie, ik was even vergeten dat ik nog moest reageren.

Ik heb zelf geen ervaring met deze lens, ik ben begonnen met zijn iets duurdere broertje, en heb nu een lens in een hele andere prijsklasse :) Maar ik weet dat erg veel mensen met deze lens werken en heb er op Bokt zeker wel mooie foto's van langs zien komen.

Een zoomlens is niks meer dan een lens waar je mee kan in en uitzoomen, dat is dit dus ook gewoon. Het is vanwege het bereik ook een telelens. Het is dus een telezoom. Je moeder bedoelt waarschijnlijk een superzoom en in het vorige bericht heb ik je uitgelegd waarom ik dat absoluut niet adviseer. Met je kitlens + deze lens heb je een ruimer bereik dan met een 18-200 alleen betere kwaliteit met als klein minpuntje dat je af en toe moet wisselen, maar daar leer je vanzelf mee omgaan hoor :)

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:19

@Alwiene, geeft niet kan gebeuren :-). Oh oke! Zelf ken ik niemand die deze lens heeft bij mij in de buurt.. Ik denk dat ik binnenkort even naar een camera winkel ga en me daar even laat informeren over deze lens.

Oh zo! Oke, ja volgens mijn moeder was een zoomlens wat beter/fijner of iets dergelijks hahaha. Ja precies, het wordt waarschijnlijk ook niet vaak wisselen, want vaak kan ik nog wel een stukje verder weg gaan staan/zitten, met een 75-... zou het weer een ander verhaal zijn hahaha. Dankjewel!

Bij deze; mensen met ervaring met deze lens en (voorbeeld)foto's? :-).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:26

Een lens met een vast brandpunt is qua kwaliteit vaak nog beter, maar vaak duur en in sommige situaties minder handig. Ik vind vast brandpunt wel fijn voor portretfotografie, maar paardjes doe ik liever gewoon met 70-200mm.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:55

Hallo!

Ik fotografeer sinds ongeveer anderhalf jaar met een Nikon d3100 met een tamron 18-200 mm.

Nu wil ik graag een andere lens kopen, ik richt mij vooral op paardenfotografie. Ik begreep dat de Nikon 70-200mm hier fijn voor is?

Hebben jullie tips voor mij, over welke lens het beste is. Ik heb hier nog vrij weinig verstand van.
Ik vind het belangrijk dat ik goede scherpe beweging én portretfoto's kan krijgen.

:wave:

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:36

Hoi!
As zaterdag krijg ik mijn eerste spiegelreflexcamera, de canon eos 1000d die we per toeval over mochten nemen van een collega van mijn moeder. Het is helaas wel alleen een body, dus de lens moet ik nog kopen.
Ik wilde sowieso de 18-55 kitlens gaan kopen, en ik zat na te denken over de Canon EF-S 55-250 mm - f/4-5.6 IS II - telezoom lens. Maar deze lijkt mij ook wel mooi: Tamron AF18-200 mm - f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) Macro - superzoom lens omdat hij een macro-functie heeft en er staat bij dat je ook op het veld goede foto's kunt maken.
Ik zal vooral mijn paarden(actiefoto's) en andere dieren gaan fotograferen, en soms ook kleine dingetjes, zoals de bloemen van mijn vader etc.
Welke lens is dan slimmer om te kopen? Ik heb namelijk echt geen idee :o

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:04

De tamron lens zou ik je echt niet aanraden. De 55-250 daar en tegen wel.
18-55 zou ik persoonlijk niet kopen, maar dan gelijk voor kitlens van een niveau hoger gaan.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:41

@joysie ik zat in het zelfde dilemma en kijk ff naar het advies wat ik heb gekregen..

@bagheera wat bedoel je precies met vast brandpunt?;$

Ik heb de 55-250mm lens gereserveerd en ga 5 juni kijken of het wat is (helaas kan eerder niet doordat we dan pas die richting op moeten).

Heeft iemand tips voor mij hoe ik het best beweegbare plaatjes kan vast leggen? Zoals paarden die springen, mijn adhd kat. Ik betrap me zelf elke keer weer op een paar onscherpe stukjes..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:28

Sylbana schreef:
@joysie ik zat in het zelfde dilemma en kijk ff naar het advies wat ik heb gekregen..

Ik heb de 55-250mm lens gereserveerd en ga 5 juni kijken of het wat is (helaas kan eerder niet doordat we dan pas die richting op moeten).

Heeft iemand tips voor mij hoe ik het best beweegbare plaatjes kan vast leggen? Zoals paarden die springen, mijn adhd kat. Ik betrap me zelf elke keer weer op een paar onscherpe stukjes..

Een lens met een vast brandpunt of primelens is eigenlijk gewoon een lens waar je niet mee kan in of uitzoomen. Dat soort lenzen heeft vaak een groter diafragma en geeft een betere beeldkwaliteit dan zoomlenzen in dezelfde prijsklasse, voor bijvoorbeeld portretten zijn ze dus erg mooi maar voor andere toepassingen is het natuurlijk niet handig als je niet kan zoomen.

Onscherpte kan door verschillende dingen komen, onscherpte door beweging komt meestal door een te lange sluitertijd. Maar er zijn verder nog een heleboel redenen waarom een foto niet scherp kan zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:24

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:19

xMayo schreef:
Hallo!

Ik fotografeer sinds ongeveer anderhalf jaar met een Nikon d3100 met een tamron 18-200 mm.

Nu wil ik graag een andere lens kopen, ik richt mij vooral op paardenfotografie. Ik begreep dat de Nikon 70-200mm hier fijn voor is?

Hebben jullie tips voor mij, over welke lens het beste is. Ik heb hier nog vrij weinig verstand van.
Ik vind het belangrijk dat ik goede scherpe beweging én portretfoto's kan krijgen.

:wave:

De Nikkor 70-200mm f/2.8 VR2 is idd een fijn paardenlensje. :) Ik weet alleen niet of die binnen jouw budget valt. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:22

Sylbana schreef:

Misschien kun je eens nadenken of een cursus fotografie wat voor je zou zijn om verder te komen met jouw hobby?

Ondertussen kun je dan een bijleesje doen in onderstaand topic:
[FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

troytroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:42

Hoi,
Ik heb gister een 18-270 Tamron gekregen ( alvast voor mijn verjaardag, zelf ook mee betaalt ) en ik had de vraag of iemand er ver stand van had?