Nabewerking kan inderdaad soms mooi zijn, lantaarnpalen haal ik ook best weg net als touwtjes, maar aan de kleuren schroeven weiger ik..
Ivonka
Geplaatst: 09-02-12 23:28
Irene96 schreef:
Nabewerking kan inderdaad soms mooi zijn, lantaarnpalen haal ik ook best weg net als touwtjes, maar aan de kleuren schroeven weiger ik..
Dat is aan sommige foto's ook wel te zien
Fee_
Geplaatst: 09-02-12 23:29
Sommige effecten kan je niet met alleen je camera bereiken. En dan kan nabewerking heel handig zijn.
Anoniem
Geplaatst: 09-02-12 23:30
Dat kan zijn, maar ik laat het zo. Ik wil beter worden in fotograferen, niet in photoshoppen. Maar dat blijft natuurlijk altijd een meningsverschil... Ik zit er niet op te wachten om elke foto na te moeten bewerken in kleur...
Anoniem
Geplaatst: 09-02-12 23:30
Fee_ schreef:
Sommige effecten kan je niet met alleen je camera bereiken. En dan kan nabewerking heel handig zijn.
True, maar dat gaat dan niet om elke foto, dat gaat om een enkele
Ik ook, soms is het ook echt wel handig, maar ik vind qua principe dat je de foto moet schieten en niet net zo lang moet na bewerken tot dattie toch nog schappelijk lijkt, dan moet je je instellingen aanpassen. Maar dat blijft een mening. Ik wil gewoon dat ik op een gegeven moment bereik dat ik mijn foto's echt goed zijn zonder nabewerking, vind ik oa ook zonde van mijn tijd...
Ik vind dat je als fotograaf juist gebruik moet kunnen maken van bewerkings programma's omdat je de kans ervoor hebt! Het is juist leuk een beetje te spelen met foto's en experimenteren, zowel achter de camera als achter de computer. Het moet geen fotomanupilatie worden ofzo maar je kan een foto wel mooier maken dan het origineel.
Ik doe vooral veel met contrast en overbelichtingen en onderbelichtingen weghalen en storende objecten
geloof me, alle goede fotografen bewerken vooral contrast is heel belangrijk, ook is het leuk om wat met de kleuren te klooien. Meeste top-fotografen zullen ook alleen maar in RAW bewerken zodat ze alles tot de puntjes perfect kunnen doen
Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening dus als jij dit het fijnste vind moet je het vooral blijven doen
Tot nu toe vind ik dit de fijnste manier ja, de tijd zal 't leren... Moet zeggen dat ik ook nog nooit 'n echt fotoprogramma heb gehad en ik dus ook geen ervaring heb met hoe het goed kan.
Ivonka
Geplaatst: 09-02-12 23:40
Irene96 schreef:
Subtiel
Ja sorry.. een constatering.
Als jij niet wilt bewerken moet je dat ook niet doen... maar wil je over een tijdje nog wel eens horen
Ik denk dat ik het in de toekomst inderdaad ga gebruiken, maar voor nu is dit mijn standpunt omdat ik qua fotografie nog zoveel te leren heb, ik merk dat ik anders veel te snel lui en tevreden word omdat 'photoshop het toch wel oplost'.
Hm ik lees net dat ik mijn standpunt steeds verder nuanceer, of jullie argumenten zijn sterk, of ik heb 'm in mn eerste post iets te sterk neer gezet, haha.
Ivonka
Geplaatst: 09-02-12 23:55
Fee_ schreef:
Ik zag t net van de website ja
Leuke sites hoor. Niks mis mee
Je blijven verbeteren met fotograferen moet je zeker doen. Photoshop verbeterd geen slechte foto's. En naar mate je fotografie verbeterd, verbeterd ook je PS bewerking. Het wordt vaak meer genuanceerder, kleine toevoegingen of verbeteringen
Fenrir
Geplaatst: 10-02-12 08:40
Met bewerken is inderdaad niks mis. Vaak hoor je het argument "maar vroeger hadden ze alleen rolletjes/film" alsof daar niets aan bewerkt werd. In de doka kun je heel veel nabewerking doen, Photoshop is een soort doka van nu als het ware. Imo hoort nabewerking bij het fotograferen. Je moet (kunt) als het ware je foto ontwikkelen (net als vroeger) in Photoshop. Als je dat niet doet, is het er inderdaad aan af te zien. Fotografie is nooit alleen het drukken op een knopje geweest.
Het gaat hier natuurlijk niet over fotomanipulaties ed. maar over kleur/contrast/helderheid, dat soort dingen.
Natuurlijk kun je er voor kiezen niet na te bewerken. Maar het is niet voor niets dat de meeste (misschien zelfs wel alle?) bekendere fotografen nabewerken, van veel nabewerking tot weinig... het is een hulpmiddel dat er imo gewoon bij hoort, en het doet geen afbreuk aan je beeld als je wel Photoshop zou gebruiken. Je werk wordt er niet minder om, je foto komt er gewoon net wat sprekender uit te zien.
Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik eerst lekker ga fotograferen en pas over een tijdje aan een evt. bewerkingsprogramma ga nadenken....
Fenrir
Geplaatst: 10-02-12 09:42
Dat kan natuurlijk prima. Compositie ed. (alhoewel, je kunt bijsnijden natuurlijk, maar dat is vaak ook tot op zekere hoogte), de foto zélf moet toch uit je camera komen een slechte foto kun je niet goed maken in Photoshop. Het heet niet voor niets nabewerking, er moet wel iets zijn om na te bewerken
MerelBormans
Geplaatst: 10-02-12 11:54
Vroeger in Doca's konden ze ook de foto's wat geler of blauwer maken of wat donkerder of lichter voor zover als dat nodig was, dus het aanpassen van de kleuren en de helderheid en witbalans e.d. dat vind ik nog niet onder het echte bewerken horen. Dat is gewoon de nazorg van de foto. Wat ik wel bij echt bewerken vind horen is dingen wegwerken. Normaal probeer ik dat zoveel mogelijk te beperken, maar soms wordt een foto er wel heel veel beter op als dat storende dingetje even wordt weg gewerkt en dan besluit ik dat ook wel eens te doen. In de sneeuwfoto's van Gráni (die haflinger x rocky mountain horse) maakte het een enorm verschil en zijn de foto's er wel heel veel beter op geworden imo.
Dit is een van de foto's uit de serie van Gráni:
Fyi, er stonden wat hekjes op de achtergrond. En gráni had een touwhalster om die wit was en daarom erg opviel.
Dingen wegwerken vind ik ook verder gaan dan de "basis" nabewerking. Moet zeggen dat ik eigenlijk niet zoveel dingen wegwerk nu ik erover nadenk, maar het scheelt misschien dat ik geen paarden fotografeer dus ik zit niet met halsters en omheiningen.