[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nils_010

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:41

wat je het beste kan doen(ligt aan de camera) is iso op automatisch zetten met een maximum van 1600 en een sluitertijd van minimaal 1/400 van een seconde en vervolgens je camera op A zetten.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:51

Wat is het beste voor je diafragma voor binnen foto's? Iemand heeft me gevraagd om foto's te komen maken bij de proefjes op de manege, maar die zijn dus in de binnenbak. Ik vermoed dat f/4 dan het beste is maar ik weet het dus niet zeker, en is een flitser gebruiken dan een goed plan of beter van niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:57

Zo ver mogelijk open zetten, je diafragma.
Want binnen heb je álle licht nodig die je maar kunt krijgen.
En let goed op, want sómmige maneges zijn van binnen zó donker dat fotograferen gewoon niet mogelijk is.

Flitsen is géén goed idee. De meeste flitsers hebben maar een zeer beperkt bereik. En ook je sluitertijd zal dan vrij traag worden. Bovendien krijg je van de paarden dan een groen oog te zien en ziet de hele foto er een beetje kil uit.

Dus diafragma ver open, iso hoog en hopen dat je dan een sluitertijd kunt halen die snel genoeg is om je foto te bevriezen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:58

Dus met ISO hoog bedoel je een ISO van 1600 of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:01

ja, afhankelijk van hoe donker het is ;)
Soms heb je binnen maar iso 800 ofzo nodig... is echt afhankelijk per binnenbak.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:04

Oké dan zal ik het eens uit gaan proberen, op zich is onze binnenbak goed verlicht. Er zitten veel ramen in het dak waardoor er voldoende natuurlijk licht naar binnen kan en dan er hangen ook nog lampen bij, maar het zal wel een kwestie van uitproberen worden vermoed ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:07

Dat klinkt in ieder geval goed, vooral die dakplaten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:00

Is inderdaad even uittesten bij welke ISO je (icm grootst mogelijk diafragma) een sluitertijd hebt die kort genoeg is :j Mijn ervaring is dat het ook nog 'ns sterk afhangt van het weer; op een grauwe regenachtige dag is de hoeveelheid licht aanzienlijk minder dan op een zonnige dag, ook in een binnenbak.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:26

Ik heb een vraagje

Dat paardenfotografie boek op pagina 59
is dat een aanrader?
en staat daar uitleg over digitale camera's of
heb je alleen wat aan het boek als je een spiegelreflex hebt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:29

ik vind het boek echt fijn om te lezen staat niet in van merken camera maar eerder uitleg over standen hoe je camera te hanteren hoe diafragma etc werkt..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:07

Ik ben nu net begonnen met oefenen met de Nikkor 55-200mm. Deze staat dus op automatisch scherpstellen, maar soms wil deze niet scherpstellen? Blijft het beeld wazig en wil het hulplichtje niet branden. Aan wat ligt dit? Doe ik iets fout?

Edit : heb toestel weer even aan en uit gedaan en alles was weer goed...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:18

Vaak kan hij niet scherp stellen omdat je te dicht op je onderwerp zit.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:20

Yasmine schreef:

Wel ik was dichtbij bezig, en als ik 'm dan terug verder af deed wou hij niet scherpstellen. Was waarschijnlijk omdat ik inderdaad eerst te dichtbij deed. Good to know :-), thx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:52

Ieder objectief heeft een minimum scherpstelafstand. Die staat ook wel op je objectief ergens. Even uitzoeken wat de minimum scherpstelafstand voor jouw objectief is en dan kun je er rekening mee houden :j

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:54

Elixir schreef:
Yasmine schreef:

Wel ik was dichtbij bezig, en als ik 'm dan terug verder af deed wou hij niet scherpstellen. Was waarschijnlijk omdat ik inderdaad eerst te dichtbij deed. Good to know :-), thx!

op de voorkant van de lens (of de zijkant pin me er niet op vast zit niet thuis) staat een aanduiding in meters. bij een 55-200mm gok ik iets van 1,1 meter dat is de minimale scherpstelafstand.

edit: ik weet het zeker, minimale scherpstelafstand is 1.1Meter bij deze lens

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:23

is t niet zo dat je bij macro ook flink in moet zoomen om dichtbij je plaatje te komen omdat je ook zit met je brandpuntafstand?
of is die brandpuntafstand zo dusdanig klein dat dat niet hoeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:31

De term 'macro' betekend eigenlijk alleen dat de verhouding van de werkelijkheid tot de grootte op een 35mm filmpje (of fullframe sensor) 1:1 tot 10:1 is.
Dus minimaal 1cm in het echt is 1cm op de (fullframe) sensor.

Dat wordt bereikt door een combinatie van brandpuntafstand en minimale scherpstelafstand. Maar dat kan op verschillende combinaties brandpuntafstanden/scherpstelafstanden bereikt worden.

De term "marco" wordt vaak ten onrechte op camera's gezet. Eigenlijk is dat gewoon een stand om rood en groene kleuren in de foto extra sterk te maken (het bloemetje op de automatische standen), meer niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:38

dus inprincipe maakt het dus qua lens niet uit?
en kan je dus ook een gewone kitlens gebruiken voor macro foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:40

De lens maakt juist wél uit, de meeste "gewone" objectieven zijn absoluut niet bruikbaar voor échte macrofotografie. Er zijn wel wat budgetoplossingen, bijvoorbeeld je kitlens achterstevoren voor je camera houden (best lastig/vereist enige oefening/lastig qua scherpte) of het gebruik van tussenringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:46

Je hebt dus juist een hele specifieke macro lens of tussenringen nodig voor macrofoto's (zoals nouks hier al beschrijft) ;)
Want alleen een bepaalde specifieke combinatie van brandpuntafstand en scherpstelafstand zorgt dat je die macroverhoudingen kunt bereiken.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:50

Scherpstellen doet de Nikon ook zelf bij het half indrukken van de ontspanknop, maar het mikken is echt puur mikken tot je de juiste punten scherpgesteld hebt? Of heb je daar een trucje voor?
Ik druk hem enkele keren in tot dat ik die (ja hoe noemen ze ook) vakjes? ongeveer in het midden van mijn voorwerp zie staan (tenzij ik het anders wil). Doe ik dit dan correct of ben ik dan echt amateuristisch bezig :P?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:55

Ik denk dat je met vakjes je AF-punten bedoelt :D En je kan zelf kiezen welk vakje je wil gebruiken om op scherp te stellen door dat AF punt te selecteren. Of bedoel je dat niet? :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:03

Alwiene schreef:
Ik denk dat je met vakjes je AF-punten bedoelt :D En je kan zelf kiezen welk vakje je wil gebruiken om op scherp te stellen door dat AF punt te selecteren. Of bedoel je dat niet? :)

Jaja, bedoel dat echt wel :D! Gebruik 'm denkek vooral op de AF-S stand, soms ook AF-A en misschien moet ik voor bewegende beelden de AF-C gebruiken?
Maar het toestel kiest dus die AF-punten zelf, je moet dus hele tijd zoeken tot je de juiste hebt? En als je een geheel voorwerp wilt scherpstellen, heb je dan best een AF-punt in het midden, of rondom rond (heb toch al zoiets gezien toch dacht ik :D).
Dit is dus echt zoeken naar de juiste scherpstelling? Vind het natuurlijk moeilijk om dit te doen bij beweging, maar het lukt toch wel ongeveer. Heb nog een paar nieuwe foto's gemaakt, vond er al een paar geslaagde onder!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:33

Uh, AF-S AF-A en AF-C zijn niet wat ik bedoel. Die standen zorgen ervoor of de scherpstelling aangepast wordt als je onderwerp beweegt of niet.

De AF punten zijn die hokjes. Je kan je camera zo instellen dat de camera een hokje uitkiest om op scherp te stellen, maar die kan zich makkelijk vergissen. Je kan ook handmatig één van de hokjes kiezen en dan degene die op dat punt zit waar jij op scherp wil stellen dus ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:51

Alwiene schreef:
Uh, AF-S AF-A en AF-C zijn niet wat ik bedoel. Die standen zorgen ervoor of de scherpstelling aangepast wordt als je onderwerp beweegt of niet.

De AF punten zijn die hokjes. Je kan je camera zo instellen dat de camera een hokje uitkiest om op scherp te stellen, maar die kan zich makkelijk vergissen. Je kan ook handmatig één van de hokjes kiezen en dan degene die op dat punt zit waar jij op scherp wil stellen dus ;)

Hoe doe je dat dan? Ik weet dat je je lens handmatig kan scherp stellen door hem vooraan op de M te zetten ipv op de A, maar dat heeft niets te zien met die AF-punten toch? Of heb ik het alwéér mis :P?
Soms wil ik 'm wel veel liever handmatig scherpstellen, maar weet nog niet hoe dat moet.
Maar dit lukt niet in een parcours lijkt mij? Want dan gaat alles waarschijnlijk wat te snel?