[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:46

Goed stukje inderdaad. Ja Lachen

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:37

Kheb niet het hele topic doorgelezen.. Maar, op sommige foto's heb ik nog wel eens een beetje blauwige gloed.. Neem aan dat het komt door verkeerde instellingen, maar ik niet niet welke/hoe/wat..
Iemand een idee? Nagelbijten / Gniffelen
[Canon EOS350D overigens..]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:16

Misschien aan je witbalans?

Ik heb op bijna al mijn foto's zodra er iets minder zon is en de foto's wat donkerder worden dat de kwaliteit drastisch achteruit gaat. Foto's worden min of meer groenig, met een apart soort ruis. Waar kan dit aan liggen? (eos 300D)

Oja, en scherpstellen op snelbewegende objecten.. gaat bijna altijd mis Haha! Tips, iemand Clown?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:16

WildWings schreef:
Misschien aan je witbalans?

Ik heb op bijna al mijn foto's zodra er iets minder zon is en de foto's wat donkerder worden dat de kwaliteit drastisch achteruit gaat. Foto's worden min of meer groenig, met een apart soort ruis. Waar kan dit aan liggen? (eos 300D)

Oja, en scherpstellen op snelbewegende objecten.. gaat bijna altijd mis Haha! Tips, iemand Clown?

Daar heb ik ook altijd moeite mee (ik heb een Lumix, Panasonic DMC FX-01) maar als er iets minder zon is zijn de foto's heel snel bewogen..
Ook vind ik het scherpstellen op bewegende opjecten moeilijk, heb bij bewegende paarden eigenlijk altijd wel iets wat niet helemaal scherp is.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:39

Mlies schreef:
Kheb niet het hele topic doorgelezen.. Maar, op sommige foto's heb ik nog wel eens een beetje blauwige gloed.. Neem aan dat het komt door verkeerde instellingen, maar ik niet niet welke/hoe/wat..
Iemand een idee? Nagelbijten / Gniffelen
[Canon EOS350D overigens..]

Toen ik mijn Canon EOS 300D ging ophalen
werd er mij verteld door die vrouw dat er verschillende kleuren bij de merken horen.
Canon = Blauw
En Konica Minolta = Rood
Etc. etc.

Dat zou het misschien kunnen verklaren.
Ze heeft het zelf mogen testen. Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:03

Rare gloed over je foto laat mij toch het meest aan de witbalans denken, Mlies. Ja
Als je 'm op AUTO hebt zou het in principe goed geregeld moeten zijn, maar zelfs de camera zal bij sommige situaties de witbalans niet goed kunnen inschatten, dus af en toe kan er best een kleurafwijking zijn.
Zelf ervaar ik bijv. als het bewolkt is en ik verander de witbalans niet, dan krijg ik hele grauwe, blauwachtige kleuren (EOS 350D). Knipoog

[edit] Ben het net even vergeten te vermelden, maar 'koude' of juist 'té warme' kleuren die een foto minder mooi maken zijn in Adobe Photoshop erg makkelijk weer mooi te maken. Via 'Photofilter' onder Images (geloof ik) kun je dat goed instellen.

@LoveLeandro: Wat het scherpstellen bij (snel-) bewegende objecten bemoeilijkt is dat het diafragma-stop vaak heel klein is (F3.2 of zo), om zoveel mogelijk licht binnen te halen. Hierdoor is er zeer weinig scherptediepte en moet je idd heel secuur scherpstellen.
Je zou dit dus kunnen oplossen door het diafragma iets meer te openen (eigenlijk zou F5-F7 wel goed zijn) maar het nadeel hiervan is dat de sluitertijd weer langer moet worden, en dat resulteert weer in bewogen benen bij paarden. Clown

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:59

Oke, zal er volgende keer eens even naar kijken! Dankjewel. Lachen

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:08

@mlies, dat ligt waarschijnlijk aan je witbalans. Je zal deze wel op tl of lamplicht hebben gezet. Wanneer dit niet helpt kun je misschien gebruik maken van een grijskaart.

Succes!

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:31

Wat bedoelen jullie precies met 'moeite met scherpstellen op snelbewegende objecten'? Bv:
-je krijgt hem niet op het goed punt scherp, er is iets anders scherp dan het onderwerp.
-bewogen door lange sluitertijd, vooral de benen ed zijn bewogen
-heb je allemaal horizontale lijnen? (wat eigenlijk ook icm de sluitertijd gebeurt)
-of nog iets anders?
Dat kan namelijk naar verschillende oorzaken/oplossingen gaan. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:35

Ik krijg hem niet op het goede punt scherp Haha! Ik heb dan ook wel diaframga 3.4 - 4.0 zie ik net bij die foto's zou 5.6 al uit kunnen maken? En hoe los ik dat dan op met sluitertijd zodat ik geen last krijg van bewegingsonscherpte?

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:26

Kan iemand me helpen, ik heb een Canon A530 leuke camera maakt scherpe foto's

Maar toch zijn mijn foto's altijd een tikkeltje overbelicht,
iemand daar een tip voor.

En iemand tips voor foto's met uitstraling, dat lukt me nog niet echt af en toe dan.
Bloos

Alvast bedankt.

Gr Iris

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:34

Ik denk niet dat een groter diafragma dan veel zin heeft. Er is meer scherptediepte, waardoor er meer scherp lijkt, maar je blijft altijd zien waar het scherpstelpunt ligt. Als die niet goed ligt, blijft het een 'wazige' foto.
Voor het scherpstellen zelf heb ik geen tips... Ik doe het zelf eigenlijk nooit met de automaat, voor handmatig scherpstellen is het gewoon oefenen. En als je niet plotseling zoomt is het meestal best bij te houden. Je moet voor jezelf de hoek waarin je staat zeg maar gunstig kiezen. Dat hij niet vlak voor je langs komt, een soort raceauto idee, want dan wordt het extra lastig. Knipoog
Ter conpensatie van de langere sluitertijd zou je je ISO omhoog kunnen doen, maar doe dat niet teveel. Dat gaat weer ten koste van je kwaliteit.

Ik zou een diafragma van 7.1/9 nemen, met een ISO van 200, evt 400. Als je ISO lager kan vanwege betere lichtomstandigheden, waarbij je nog steeds goede foto's kan maken, moet je dat altijd doen! Als je twijfelt kan je hem beter laten staan. Ik weet niet of dit echt een goede maatstaaf is, ben zelf niet veel met sport bezig, dus heb er niet heel veel ervaring mee. Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:44

Weet je dat ik net een idee voor zo'n topic wilde opperen.....
Istie eral Rolleyes

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:50

@wildthings, sluitertijd omhoog om onscherpte te voorkomen en desnoods een statief gebruiken. Ook een kleinere diafragma opening kan je proberen.
In donkere ruimtes (bijv. een manege)zou ik gewoon een statief gebruiken, sluitertijd op 1/180 of 1/250, iso op 400 of 800 en een grote diafragma opening bijv. f2.8.

@iriojappa, overbelichting kun je voorkomen door onderbelichten.
Om foto's te krijgen die je iets doen moet je je creativiteit in de strijd gooien.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:20

imo ogen heeft het niet veel nut om een statief te gebruiken. Bij de sluitertijden die jij noemt heb je niet zo snel een statief nodig, en bij langere sluitertijden is het paard toch bewogen, en maakt het dus ook niet uit of jij wel of niet de camera bewogen hebt.
Daarnaast is een diafragma van 2.8 ook niet heel vanzelf sprekend. In ieder geval niet met een zoomlens, wat je meestal toch wel gebruikt met sportevenementen.

Voor de interessante foto's inderdaad gewoon de creativiteit in de strijd gooien en veel uitproberen/oefenen. Lachen

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:56

Heey ik heb een Panasonic dmc-fx01
En ik vraag me maar af hoe ik Scherp gesteld krijg op bijvoorbeeld een slak! en de rest heel wazig!?
Kan iemand me dat precies uitleggen ?
Want ik snap het boekje niet zo en niet waar alles zit

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:43

Butterfly14 schreef:
imo ogen heeft het niet veel nut om een statief te gebruiken. Bij de sluitertijden die jij noemt heb je niet zo snel een statief nodig, en bij langere sluitertijden is het paard toch bewogen, en maakt het dus ook niet uit of jij wel of niet de camera bewogen hebt.
Daarnaast is een diafragma van 2.8 ook niet heel vanzelf sprekend. In ieder geval niet met een zoomlens, wat je meestal toch wel gebruikt met sportevenementen.

Voor de interessante foto's inderdaad gewoon de creativiteit in de strijd gooien en veel uitproberen/oefenen. Lachen

Die diafragma was ook maar een vorbeeld. Diafragma moet in ieder geval helemaal open. Een paard kan ook stilstaan/stappen dan is een statief zeker wel makkelijk --> langere sluitertijden (gemm. onder de 1/125) om zo bijv. iso te verlagen en daardoor minder ruis en/of bewogen beelden. Daarnaast in een donkere manege met 200-300 mm uit de hand schieten kan je ook last krijgen van onscherpte cq bewogen beelden.
Dus een statief is echt wel makkelijk.

Jan Willem

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:45

@kellieeh, kiezen voor een grote diafragma opening (is het laagste f getal)

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:49

JW18 schreef:
Een paard kan ook stilstaan/stappen dan is een statief zeker wel makkelijk

maar het ging hier om snelbewegende onderwerpen Tong uitsteken

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:00

Ik heb wat moeite met de macrostand. Ik heb een pentax optio M10.
Ik kan niet goed scherpstellen op de voorgrond zegmaar.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:42

Butterfly14 schreef:
Wat bedoelen jullie precies met 'moeite met scherpstellen op snelbewegende objecten'? Bv:
-je krijgt hem niet op het goed punt scherp, er is iets anders scherp dan het onderwerp.
-bewogen door lange sluitertijd, vooral de benen ed zijn bewogen
-heb je allemaal horizontale lijnen? (wat eigenlijk ook icm de sluitertijd gebeurt)
-of nog iets anders?
Dat kan namelijk naar verschillende oorzaken/oplossingen gaan. Lachen

Meestal zijn bij mij de benen ofzo bewogen.
Ik krijg zulk soort foto's:
http://img86.imageshack.us/img86/6682/z ... leixz3.jpg
http://img177.imageshack.us/img177/6709 ... leiet4.jpg

maar ik heb geen spiegelreflex en kan haast niets instellen op mijn camera, dus weet niet of jullie een oplossing hebben..

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:47

als ik deze foto's zie lijken ze wel goed scherpgesteld, maar met een te lange sluitertijd genomen. Kan je je diafragma of iso instellen? En heb je verschillende standen op je cam, die je bv met een wieltje kan veranderen?

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:21

Heeft er iemand de canon PowerShot S40? Bloos

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:23

@Astor; het lijkt me niet de bedoeling dat je je vraag in verschillende centraaltopics gaat stellen. Beperk je alsjeblieft tot het topic waar het voor is, dit is voor tips & trics. Lachen

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:10

Butterfly14 schreef:
als ik deze foto's zie lijken ze wel goed scherpgesteld, maar met een te lange sluitertijd genomen. Kan je je diafragma of iso instellen? En heb je verschillende standen op je cam, die je bv met een wieltje kan veranderen?

Dit was de kortste sluitertijd van mijn camera (de sportstand)
ik kan de sluitertijd dus wel een beetje veranderen, maar alleen langer dan bij de foto's.
ik kan wel het diafragma een klein beetje veranderen en de ISO kan ik ook instellen.
Wat zou ik daaraan moeten veranderen?
en ik heb ook erg veel standen op mijn camera Lachen deze foto's zijn genomen met de sportstand.