Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Myukii schreef:Ik ben van plan wat meer macro-foto's te maken, maar met de objectieven die ik nu heb, kun je niet verder komen dan een close-upje. Aangezien macro objectieven nogal prijzig zijn, wil ik graag tussenringen kopen.
Iemand suggesties? En kun je met tussenringen een echte macrofoto maken, of alleen een close-up?
Myukii schreef:Zoiezo een vergroting van 1:1 Groter mag natuurlijk áltijd, maar ik denk dat dat wel erg lastig wordt![]()
Als het dicht in de buurt komt van 1:1 vindt ik het óók goed, maar het liefste heb ik toch wel een echte macro-foto.
Netje schreef:Wij hebben net een Canon eos 350D gekocht en naast de kit-lens willen we er nog een lens bijkopen. Ik zie hier aldoor als advies de Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO voorbij komen, maar zelf zaten we te denken aan de Canon EF 70 - 300f/4.5 - 5.6 IS UMS. Aangezien er een verschil in prijskaartje zit tussen die 2 zou ik graag willen weten of de laatste lens het duurder aanschaffen waard is of dat we voor bijv. paardenfotografie ook goed uit de voeten kunnen met de Sigma lens ?
Myukii schreef:Oké, super, bedankt! Met tussenringen kun je dus een échte macro krijgen?Want, ik ben niet zo'n held in wiskunde, en heb ook geen idee hoe je kunt berekenen wanneer je met welke tussenring een vergroting van 1:1 hebt, of 5:1 of juist maar 1:5..
Kokomo schreef:Myukii schreef:Oké, super, bedankt! Met tussenringen kun je dus een échte macro krijgen?Want, ik ben niet zo'n held in wiskunde, en heb ook geen idee hoe je kunt berekenen wanneer je met welke tussenring een vergroting van 1:1 hebt, of 5:1 of juist maar 1:5..
Je hebt hele mooie setjes tussenringen in 3 verschillende lengtes, die je dus ook allemaal kunt combineren en zodoende 6 verschillende lengtes kunt maken. http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-04.html
Myukii schreef:Ah, echt super, bedankt voor het opzoeken! Veranderd met een tussenring ook de afstand die je moet nemen tot je onderwerp? Bij verschillende objectieven verschilt dat natuurlijk wél, maar ik heb een 90-300mm lens, waarbij de minimale afstand voor goede scherpstelling tot het onderwerp anderhalve meter is. En dat moet toch niet véél meer worden, want anderhalve meter weg voor een macro-foto is toch wel ver weg![]()
Uiteraard kan ik ook gewoon mijn kitlens gebruiken, daarmee kun je al een heel stuk dichterbij komen, maar toch zou ik het het fijnst vinden als de afstand niet veranderd met tussenringen
Kokomo schreef:Netje schreef:Wij hebben net een Canon eos 350D gekocht en naast de kit-lens willen we er nog een lens bijkopen. Ik zie hier aldoor als advies de Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO voorbij komen, maar zelf zaten we te denken aan de Canon EF 70 - 300f/4.5 - 5.6 IS UMS. Aangezien er een verschil in prijskaartje zit tussen die 2 zou ik graag willen weten of de laatste lens het duurder aanschaffen waard is of dat we voor bijv. paardenfotografie ook goed uit de voeten kunnen met de Sigma lens ?
De 70-300 van Canon is een objectief die heel erg goed is. Velen zeggen dat dat objectief eigenlijk zo goed is dat dat best een 'L' serie objectief genoemd mag worden. De 'L' staat voor de beste serie objectieven van Canon. Er is dus echt wel verschil in kwaliteit tussen de Canon en de Sigma. Het is aan jou om te beslissen of je dat voor een objectief over hebt. Het kwaliteitsverschil rechtvaardigt dat prijsverschil in ieder geval wel.
Kokomo schreef:Dat is weer niet zo'n goed idee om een goedkoop UV filter er voor te zetten. De 70-300 is een erg goed objectief, zeker voor die prijs, en als je daar een goedkope kwaliteit filter op zet had je net zo goed een goedkopere slechter objectief kunnen kopen. Bedenk wel dat een totaal systeem net zo goed of slecht is als het slechtste onderdeel daarvan. Ik weet zo niet of er een zonnekap bij zit, maar ook die geeft bescherming. Mocht je het eerst zoner filter te gaan doen, ga voor het poetsen van de voorste lens eerrst het zan en stof er zoveel mogelijk afblazen voordat je echt poetst. Je kunt dat doen door blazen of een zacht kwastje gebruiken. Ook kun je met een zacht doekje eerst wat stof van de lens af slaan met dat doekje. Een brilledoekje voldoet prima. De beste filters zijn wel de B&W filters. Die heeft ze dacht ik in 3 kwaliteitsklasse's. Maar koop niet de goedkoopste, dat zou zonde van zo'n goed objectief zijn. Ik heb zelf een 70-200 L objectief met een B&W filter van zo'n 90 euro. Het is deze of geen. Laat je geen "Slim" filter aansmeren. Die zijn speciaal voor groothoekobjectieven.