[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:01

Ja hoor, daar ben ik het mee eens, maar mijn persoonlijke ervaring is dat je met één lens (laat ik het dan zo zeggen) voorlopig genoeg oefenmateriaal hebt. Wat niet wil zeggen dat je lens nr 2 niet alvast kopen moet! Ik heb hier ook die telelens klaarliggen voor wat mooie dagen, dan schroef ik 'm er ook echt wel op!

En wuis, ik had ook al ervaring met diafragma, sluitertijd etc, maar toch is een dslr wel weer heel anders. Vind ik dan tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:10

Nouja, ik zal het morgen zien! *LOL*

Kan echt niet wachten!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:02

Myukii schreef:
Ik ben van plan wat meer macro-foto's te maken, maar met de objectieven die ik nu heb, kun je niet verder komen dan een close-upje. Aangezien macro objectieven nogal prijzig zijn, wil ik graag tussenringen kopen.

Iemand suggesties? En kun je met tussenringen een echte macrofoto maken, of alleen een close-up? Lachen

Het begrip Macro is in de volksmond tegenwoordig een andere als de officiele aanduiding. Wat versta jij precies onderr macro. Als ik dat weet kan ik je wel adviseren.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:09

Zoiezo een vergroting van 1:1 Groter mag natuurlijk áltijd, maar ik denk dat dat wel erg lastig wordt Knipoog

Als het dicht in de buurt komt van 1:1 vindt ik het óók goed, maar het liefste heb ik toch wel een echte macro-foto.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:32

Wij hebben net een Canon eos 350D gekocht en naast de kit-lens willen we er nog een lens bijkopen. Ik zie hier aldoor als advies de Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO voorbij komen, maar zelf zaten we te denken aan de Canon EF 70 - 300f/4.5 - 5.6 IS UMS. Aangezien er een verschil in prijskaartje zit tussen die 2 zou ik graag willen weten of de laatste lens het duurder aanschaffen waard is of dat we voor bijv. paardenfotografie ook goed uit de voeten kunnen met de Sigma lens ?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:33

Myukii schreef:
Zoiezo een vergroting van 1:1 Groter mag natuurlijk áltijd, maar ik denk dat dat wel erg lastig wordt Knipoog

Als het dicht in de buurt komt van 1:1 vindt ik het óók goed, maar het liefste heb ik toch wel een echte macro-foto.

Een echte macro zit op een vergroting van 1:1 tot 5:1 op de sensor. Dat betekend dus dat je een stukje van 22,2 x 14,8 mm levensgroot of groter in beeld krijgt. Dat gaat tot 4,44x2,96 mm.
Het enige objectief dat echte macro maakt van Canon is de MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo. Daar kun je dus geen gewone foto's mee maken. Er zijn 3 hulpmiddelen om van je gewone objectief een close-up of macro-objectief te maken. De 1e en eenvoudigste is een close-up lens er voor zetten. Deze zijn voor een redelijke prijs te koop, maar als je er wat meer voor over hebt en het beste wilt zijn er de Canon 250 en 500 en ook van bv B&W heb je hele serie's die lopen van 1 t/m 5 waarmee de sterkte wordt aangeduid. een andere mogelijkheid is tussenringen die je in 2 soorten hebt. Met of zonder overbrenging. Dat wil zeggen dat bij de goedkope geen instellingen van je objectief worden doorgegeven aan de camera. Met deze werkt ook de AF niet meer en kan de camera het diafragma niet instellen. Het moet dan dus mogelijk zijn om het diafragma op je objectief in te stellen en dat is tegenwoordig bij de meeste niet mogelijk. Met overbrenging doen dat dus wel en die zijn dan natuurlijk ook weer duurder. De derde mogelijkheid is een balg tussen je objectief en camera, ook weer met of zonder overbrenging. Een balg geeft de mogelijkheid traploos in te stellen, dat kan dus niet met tussenringen, en gaat veel verder dan tussenringen. De prijs hiervan is hoger dan beide andere oplossingen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:38

Netje schreef:
Wij hebben net een Canon eos 350D gekocht en naast de kit-lens willen we er nog een lens bijkopen. Ik zie hier aldoor als advies de Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO voorbij komen, maar zelf zaten we te denken aan de Canon EF 70 - 300f/4.5 - 5.6 IS UMS. Aangezien er een verschil in prijskaartje zit tussen die 2 zou ik graag willen weten of de laatste lens het duurder aanschaffen waard is of dat we voor bijv. paardenfotografie ook goed uit de voeten kunnen met de Sigma lens ?

De 70-300 van Canon is een objectief die heel erg goed is. Velen zeggen dat dat objectief eigenlijk zo goed is dat dat best een 'L' serie objectief genoemd mag worden. De 'L' staat voor de beste serie objectieven van Canon. Er is dus echt wel verschil in kwaliteit tussen de Canon en de Sigma. Het is aan jou om te beslissen of je dat voor een objectief over hebt. Het kwaliteitsverschil rechtvaardigt dat prijsverschil in ieder geval wel.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:40

Oké, super, bedankt! Met tussenringen kun je dus een échte macro krijgen? Lachen Want, ik ben niet zo'n held in wiskunde, en heb ook geen idee hoe je kunt berekenen wanneer je met welke tussenring een vergroting van 1:1 hebt, of 5:1 of juist maar 1:5..

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:00

Myukii schreef:
Oké, super, bedankt! Met tussenringen kun je dus een échte macro krijgen? Lachen Want, ik ben niet zo'n held in wiskunde, en heb ook geen idee hoe je kunt berekenen wanneer je met welke tussenring een vergroting van 1:1 hebt, of 5:1 of juist maar 1:5..

Je hebt hele mooie setjes tussenringen in 3 verschillende lengtes, die je dus ook allemaal kunt combineren en zodoende 6 verschillende lengtes kunt maken. http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-04.html

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:40

@Netje: de Canon heeft ook beeldstabilisatie, iets wat bij uit de hand geschoten foto's geheid een grotere scherpte oplevert bij 300 mm dan de Sigma.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:32

Kokomo schreef:
Myukii schreef:

Je hebt hele mooie setjes tussenringen in 3 verschillende lengtes, die je dus ook allemaal kunt combineren en zodoende 6 verschillende lengtes kunt maken. http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-04.html

Ah, echt super, bedankt voor het opzoeken! Veranderd met een tussenring ook de afstand die je moet nemen tot je onderwerp? Bij verschillende objectieven verschilt dat natuurlijk wél, maar ik heb een 90-300mm lens, waarbij de minimale afstand voor goede scherpstelling tot het onderwerp anderhalve meter is. En dat moet toch niet véél meer worden, want anderhalve meter weg voor een macro-foto is toch wel ver weg Knipoog
Uiteraard kan ik ook gewoon mijn kitlens gebruiken, daarmee kun je al een heel stuk dichterbij komen, maar toch zou ik het het fijnst vinden als de afstand niet veranderd met tussenringen Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:16

Myukii schreef:
Ah, echt super, bedankt voor het opzoeken! Veranderd met een tussenring ook de afstand die je moet nemen tot je onderwerp? Bij verschillende objectieven verschilt dat natuurlijk wél, maar ik heb een 90-300mm lens, waarbij de minimale afstand voor goede scherpstelling tot het onderwerp anderhalve meter is. En dat moet toch niet véél meer worden, want anderhalve meter weg voor een macro-foto is toch wel ver weg Knipoog
Uiteraard kan ik ook gewoon mijn kitlens gebruiken, daarmee kun je al een heel stuk dichterbij komen, maar toch zou ik het het fijnst vinden als de afstand niet veranderd met tussenringen Lachen

Bij een vast objectief, geen zoomobjectief, veranderd de afstand van de achterste lens tot de sensor als je de afstandschaal gaat draaien. Hoe verder het onderwerp weg is hoe kleiner de afstand tot de sensor. Hoe dichterbij je komt hoe groter die afstand tot de sensor wordt. Je draait dus net als met een schroef het objectief steeds verder van de sensor af. Tot de kortste afstand tot onderwerp is bereikt en dus de grootste afstand tot de sensor. Door er nu tussenringen tussen te zetten maak je de afstand tot de sensor groter en kan de afstand tot het onderwerp kleiner worden. Je kunt dan dus dichterbij komen. Hoe meer tussenringen je er tussen stopt hoe groter de afstand tot de sensor en hoe dichterbij je bij je onderwerrp kunt komen en dus ook hoe groter de vergroting wordt. Je kunt dit ook wel proberen door je objectief van je toestel te halen en voor je camera te houden. Wel een beetje lastig maar hoe verder je je objectief van je camera houdt hoe dichterbij je bij je onderwerp kunt komen. Je kunt dan zelfs een foto maken. Maar doordat er dan allemaal vals licht binnenkomt en je dat natuurlijk niet stil kunt houden wordt de foto niet mooi. Het beste kun je dat doen in een beetje donkere kamer en dan een felle lamp boven je onderwerp, bv een bloem ofzo te zetten. Dan kun je zien wat het effect is.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:02

Oké, joh, ik wist helemaal niet dat dat ook kon. Maar best logisch, met alleen een body kun je ook een "foto" maken, dus als je het objectief er half voor hebt, vast ook wel. Ga het eens proberen!
Alles is helemaal duidelijk nu, denk ik, super bedankt voor de duidelijke uitleg Ja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:21

Kokomo jij bent erg handig in de camera topic, je legt alles duidelijk uit Lachen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:47

Hallo,
Ik heb een vraag? Wij hebben sinds 2 dagen een nieuwe camera (eos 400D) Er zit dus die standaard lens bij, daar kun je best goed mee oefenen aangezien (echte) fotografie nieuw is voor mij. Je kunt met die lens best veel, maar als ik wil inzoemen op het eendje wat in de sloot zit, dan kom ik niet zo ver.
Nu is mijn vraag, wat voor lens kan ik daar het best voor gebruiken?

Als ik de musjes voor wil fotograferen, dan lukt dat niet, want ze zijn al weg als ze mij zien, omdat ik redelijk dichtbij moet komen om ze dichtbij te halen.
Gr. Jeannine

ps sorry als dit al eerder in dit topic genoemd is, maar had geen tijd om het topic nu door te lezen.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:30

@jeannine, dan heb je een telezoom nodig. Een voorbeeld hiervan is bijv. de Canon 55-200 usm of de Sigma 70-300 APO Macro.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:36

Ook een erg goede is de Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III USM voor 249,00. Ook te krijgen zonder USM motor waardoor die iets meer lawaai maakt en minder snel is voor 205,00.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:56

Okay, bedankt! Ik ga alvast sparen Knipoog

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:46

Kokomo schreef:
Netje schreef:

De 70-300 van Canon is een objectief die heel erg goed is. Velen zeggen dat dat objectief eigenlijk zo goed is dat dat best een 'L' serie objectief genoemd mag worden. De 'L' staat voor de beste serie objectieven van Canon. Er is dus echt wel verschil in kwaliteit tussen de Canon en de Sigma. Het is aan jou om te beslissen of je dat voor een objectief over hebt. Het kwaliteitsverschil rechtvaardigt dat prijsverschil in ieder geval wel.

Sorry dat ik nu pas reageer ! Dank voor de heldere uitleg. We hebben inmiddels besloten voor de duurdere Canon 70 - 300 te gaan. Is het raadzaam er nog een filter bij te bestellen (UV bijv.) en zo ja, welke ??

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:17

Ik zou dat zeker doen Netje! Da's behoud van je lenzen, en om het geld moet je het niet laten. Ik heb een goedkope versie gekozen: Hoya UV filter 58 mm voor €28,-.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:51

Dat is weer niet zo'n goed idee om een goedkoop UV filter er voor te zetten. De 70-300 is een erg goed objectief, zeker voor die prijs, en als je daar een goedkope kwaliteit filter op zet had je net zo goed een goedkopere slechter objectief kunnen kopen. Bedenk wel dat een totaal systeem net zo goed of slecht is als het slechtste onderdeel daarvan. Ik weet zo niet of er een zonnekap bij zit, maar ook die geeft bescherming. Mocht je het eerst zoner filter te gaan doen, ga voor het poetsen van de voorste lens eerrst het zan en stof er zoveel mogelijk afblazen voordat je echt poetst. Je kunt dat doen door blazen of een zacht kwastje gebruiken. Ook kun je met een zacht doekje eerst wat stof van de lens af slaan met dat doekje. Een brilledoekje voldoet prima. De beste filters zijn wel de B&W filters. Die heeft ze dacht ik in 3 kwaliteitsklasse's. Maar koop niet de goedkoopste, dat zou zonde van zo'n goed objectief zijn. Ik heb zelf een 70-200 L objectief met een B&W filter van zo'n 90 euro. Het is deze of geen. Laat je geen "Slim" filter aansmeren. Die zijn speciaal voor groothoekobjectieven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:55

Hoe vind ik trouwens een juiste zonnekap voor mijn objectieven?
Is er ook zoiets als een 'allround' zonnekap (ik kan even niet op het goede woord komen Bloos )
Want ik zie bij digitalstreet dat bij elke objectief hoort een bepaalde zonnekap (die moet toch ook te verwisselen zijn op mijn andere objectief edit: zo'n universele? )

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:56

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:26

Ik zie het nut niet om op een forum voorbeeldfoto's van een objectief te plaatsen of je zou al een link naar het volledige formaat moeten doen. Het normale formaat hier is nl. veel te klein om uit die voorbeelden conclusies te trekken. Je zult hier, in een resolutie van 800 pixels, dan ook nauwelijks een verschil kunnen ontdekken tussen een objectief van 100 of van 1000 euro.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:50

Kokomo schreef:
Dat is weer niet zo'n goed idee om een goedkoop UV filter er voor te zetten. De 70-300 is een erg goed objectief, zeker voor die prijs, en als je daar een goedkope kwaliteit filter op zet had je net zo goed een goedkopere slechter objectief kunnen kopen. Bedenk wel dat een totaal systeem net zo goed of slecht is als het slechtste onderdeel daarvan. Ik weet zo niet of er een zonnekap bij zit, maar ook die geeft bescherming. Mocht je het eerst zoner filter te gaan doen, ga voor het poetsen van de voorste lens eerrst het zan en stof er zoveel mogelijk afblazen voordat je echt poetst. Je kunt dat doen door blazen of een zacht kwastje gebruiken. Ook kun je met een zacht doekje eerst wat stof van de lens af slaan met dat doekje. Een brilledoekje voldoet prima. De beste filters zijn wel de B&W filters. Die heeft ze dacht ik in 3 kwaliteitsklasse's. Maar koop niet de goedkoopste, dat zou zonde van zo'n goed objectief zijn. Ik heb zelf een 70-200 L objectief met een B&W filter van zo'n 90 euro. Het is deze of geen. Laat je geen "Slim" filter aansmeren. Die zijn speciaal voor groothoekobjectieven.

Oké, ik ga even zoeken naar zo'n filter (dan maar meteen goed).

Heb even gekeken bij de winkel waar ik de lens het goedkoopst kan bestellen (€ 538) hebben ze alleen deze: B+W 58ES UV. Hij kost € 41 daar; dat is waarschijnlijk een goedkope versie. Misschien moet ik gewoon even naar een andere winkel gaan ?