[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:02

xTitanic schreef:
Haha ik kan het dus ook nooit laten om een voorproefje te sturen! Altijd enorm excited als het op nieuwe beelden aankomt.

Maar wil nog even mijn vraag herhalen naar de fotografen toe. Wie hadden/hebben jullie als voorbeeld? Naar wie kijken jullie op? Omdat paarden forograferen toch niet iets is wat je op school leert.
Ik persoonlijk heb in BE/NL nu niet direct iemand. Maar ben erg fan van tiere_photo op instagram en Carina Maiwald. En nog een paar fotografen die minder bekend zijn.

Ondanks dat hij alleen landschappen fotografeerde is Ansel Adams mijn grote voorbeeld. Ik heb prachtige boeken van hem waar zo kundig het echte fotograferen in wordt uitgelegd. Oa daarom ben ik ook meer analoog gaan werken en met minder standaard lenzen.

Edit: [FK] [FOTO] Helios en Vivitar 90% ruw. 10% 'doka'werk.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-03-19 13:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:04

xTitanic schreef:
[ [url=m/dJPWaj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een andere fotot genomen en het paard met een andere positie erbij geplakt, de paarden hebben dus nooit op deze manier interactie gehad
[ [url=m/grVUJ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap dat je dit kan he maar dat gaat me toch te ver.

(staat los van wat Tigra bedoelt denk ik, maar dit is voor mij persoonlijk dus niet realistisch)

Zo.. Ja. Oke. :') Ik snap het :')
Ik vind het knap dat iemand dat kan hoor. Maar het gaat wel ver idd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:06

Nogmaals Magda: Ik kwam niet met de brood vergelijking. En nee, wat als ik mijn brood liever wat krokanter of juist minder krokant gebakken wil? Ik wil kunnen kiezen wat ik graag eet. Maar goed, als je het niet wilt snappen...

En die: Vroeger was het ook zo. Tijden veranderen. Deze mogelijkheden zijn er nu gewoon gekomen. Wij doen onze was toch ook niet meer met een wasrek?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:09

DeMolenhoek schreef:
Nogmaals Magda: Ik kwam niet met de brood vergelijking. En nee, wat als ik mijn brood liever wat krokanter of juist minder krokant gebakken wil? Ik wil kunnen kiezen wat ik graag eet. Maar goed, als je het niet wilt snappen...

Dan moet je bij de bakker een aparte bestelling maken of het zelf bakken.
Andersom is het net zo, je wilt het niet snappen dat je een fotograaf boekt om zijn of haar kunst dan krijg je dat ook.

Edit, en nu haal je een wasrek erbij, omdat? Ook vroeger kreeg je het werk waar de fotograaf achter stond. Maar nu ineens is dat niet meer normaal. Is dat een veranderende tijd? Vind ik niet. Wel een veranderende mentaliteit tov de fotograaf.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-03-19 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:10

Tigra_ schreef:
Marjoow schreef:
Misschien ligt de crux hem niet in het feit dat de klant niet de hoeveelheid foto's krijgt die hij/zij wenst te ontvangen, maar in het feit dat de klant geen idee heeft hoeveel tijd, moeite en eigen geld een fotograaf in een fotoshoot stopt?

Ik heb duizenden euro's geïnvesteerd in mijn hobby en heb die er door opdrachten en nabestellingen er bij lange na niet uit.
De tijd en moeite die in het nabewerken gaat zitten wordt volgens mij door velen onderschat.

Niet iedereen wil bewerkte foto's. Ik zie ze liever niet bewerkt je betaald voor een fotoshoot en niet voor het bewerken ik zou dat toch niet doen. Ik verwacht dat een fotograaf goede foto's maakt zonder ze verder bij te werken. En dat scheelt al heel wat tijd.

Daarnaast vindt ik het syseem dat ze op wedstrijden vaak hebben veel beter je betaald per foto. Als je nu een dure shoot laat doen en je daar 20 foto's bij krijgt en je er eigenlijk maar 10 echte goede bij vindt zitten is dat toch zonde. Liever een goedkopere shoot en gewoon per foto betalen.

iedereen wil wat anders. En ook is de markt wat verzadigd. Zijn er veel mensen die jaarlijks een fotoshoot doen van hetzelfde paard? Betaald?
Ze gaan op een gegeven moment toch allemaal op elkaar lijken zou ik denken.

Je kunt ook anders redeneren, je betaalt voor een X aantal mooie foto's, de shoot op zich is nodig om die foto's te verkrijgen.
En, zoals eerder al gezegd, een beetje fotograaf fotografeert in RAW, en dan ontkom je niet aan enige nabewerking(als in ontwikkelen van het negatief).
Het RAW formaat heeft nl alle info zonder bewerking beschikbaar, in jpg wordt er in de camera al bewerkt en gecomprimeerd maar daar heb je weinig invloed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:16

magda_90 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Dan moet je bij de bakker een aparte bestelling maken of het zelf bakken.
Andersom is het net zo, je wilt het niet snappen dat je een fotograaf boekt om zijn of haar kunst dan krijg je dat ook.

Edit, en nu haal je een wasrek erbij, omdat? Ook vroeger kreeg je het werk waar de fotograaf achter stond. Maar nu ineens is dat niet meer normaal. Is dat een veranderende tijd? Vind ik niet. Wel een veranderende mentaliteit tov de fotograaf.

Als je had gelezen dan had je gezien dat ik daar ook achter vraag ;)

magda_90

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:17

Ik lees perfect wat je schrijft hoor, ik kan het alleen niet helpen dat de uitleg er niet in gaat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:18

:') Jongens toch. Ik ben het niet met jou eens, ok? Mag toch? Kun je de nutteloze discussie dan nu laten zijn?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:21

Niet zo lang er sneren gemaakt worden. Er niet mee eens zijn is wat anders dan beweren dat er onvolledige producten geleverd worden of de kunst die maar gratis weggeven moet worden. Daarmee kaats je precies de bal terug en ben je in mijn ogen net zo onrespectvol als je de fotografen hier van beticht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:22

Magda, waar het 'fout' ging is dat de meeste mensen hier lazen alsof DeMolenhoek alle foto's wilde hebben voor de prijs van de fotoshoot met 10 foto's erbij. Maar dat is niet zo, zij wil zelf kiezen welke en hoeveel foto's en eventueel dus allemaal, maar ze wil er wel voor betalen. Het is niet zo dat ze ze gratis wil hebben, omdat dat zo hoort. Ze wil die mogelijkheid hebben en dan niet de mislukte foto's, maar de gelukte en daar wil ze een vergoeding voor betalen.

En die mogelijkheid vind ik niet gek in combinatie met de vergoeding. Lijkt me dat elke fotograaf die mogelijkheid wel wil geven, alleen noemen zij dat nabestellingen. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:27

Dat gedeelte heb ik prima gelezen hoor. Maar ook het gedeelte dat ze het deel wil waar de fotografen niet achter staan en daar struikel ik over.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:28

Er zullen misschien fotografen zijn die zo wel willen werken en natuurlijk ieders goed recht. Goed overleg tussen fotograaf en klant over wat er geleverd wordt en hoe en voor welke vergoeding, daar valt of staat het mee. :)

Het is wel precies die discussie die het fotograferen in opdracht steeds minder aantrekkelijk maakt. Maar dat is mijn eigen perfectionisme en daar ben ik me ook van bewust. :)
In mijn ogen is dat perfectionisme ook een kwaliteit: ik wil alleen goede beelden leveren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:32

xTitanic schreef:
[ [url=m/dJPWaj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een andere fotot genomen en het paard met een andere positie erbij geplakt, de paarden hebben dus nooit op deze manier interactie gehad
[ [url=m/grVUJ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap dat je dit kan he maar dat gaat me toch te ver.

(staat los van wat Tigra bedoelt denk ik, maar dit is voor mij persoonlijk dus niet realistisch)

Hmmm, dat gaat wel heel ver ja. Dan hoef je geen foto's meer te trekken.

Maar als een fotograaf zoveel bewerkt aan een foto (wat dus veel tijd kost), dan ga je dat ook terug zien in de prijs. En betaal je dus voor een verzonnen foto en niet voor een weergave van de realiteit op dat moment. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat willen, maar ik ben er niet één van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:33

MyWishMax schreef:
Magda, waar het 'fout' ging is dat de meeste mensen hier lazen alsof DeMolenhoek alle foto's wilde hebben voor de prijs van de fotoshoot met 10 foto's erbij. Maar dat is niet zo, zij wil zelf kiezen welke en hoeveel foto's en eventueel dus allemaal, maar ze wil er wel voor betalen. Het is niet zo dat ze ze gratis wil hebben, omdat dat zo hoort. Ze wil die mogelijkheid hebben en dan niet de mislukte foto's, maar de gelukte en daar wil ze een vergoeding voor betalen.

En die mogelijkheid vind ik niet gek in combinatie met de vergoeding. Lijkt me dat elke fotograaf die mogelijkheid wel wil geven, alleen noemen zij dat nabestellingen. ;)

En ik, en nog meer fotografen met mij in dit topic hebben uitgelegd dat we zo werken. Alleen de "mislukte" foto's komen gewoon niet in de keuzegalerij en dát wil er bij DeMolenhoek niet in.
Ik zet alleen maar in de galerij wat voor mij goed genoeg is, dan is er alsnog zat om te kiezen want doorgaans lever ik een galerij met 50 tot 60 beelden als de klant er 5 in het pakket heeft zitten. De klant is vrij om de overige beelden er bij te bestellen, maar ja, dat kost wel geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:35

Liselot schreef:
MyWishMax schreef:

En ik, en nog meer fotografen met mij in dit topic hebben uitgelegd dat we zo werken. Alleen de "mislukte" foto's komen gewoon niet in de keuzegalerij en dát wil er bij DeMolenhoek niet in.
Ik zet alleen maar in de galerij wat voor mij goed genoeg is, dan is er alsnog zat om te kiezen want doorgaans lever ik een galerij met 50 tot 60 beelden als de klant er 5 in het pakket heeft zitten. De klant is vrij om de overige beelden er bij te bestellen, maar ja, dat kost wel geld.

Klinkt als een prima manier van werken :j.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:35

Ik vind die gemanipuleerde beelden heel knap, maar weinig meer met fotografie te maken hebben. Hoogst persoonlijk. :) ik heb er respect voor, het is ook een kunstvorm, maar zelf zou ik er niet voor kiezen. Dan laat ik liever een schilderij maken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:39

Leo schreef:
Ik vind die gemanipuleerde beelden heel knap, maar weinig meer met fotografie te maken hebben. Hoogst persoonlijk. :) ik heb er respect voor, het is ook een kunstvorm, maar zelf zou ik er niet voor kiezen. Dan laat ik liever een schilderij maken.

Helemaal mee eens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:40

Ja dat is jullie goed recht toch? Ik kom dan gewoon nooit bij jullie. Ook mijn goed recht? Dat gaat er bij mij prima in. Ik heb een andere mening maar blijkbaar blijft magda wachten tot ik jullie mening aan neem?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:42

Liselot schreef:
MyWishMax schreef:

Maar een klant weet toch niet hoeveel foto's jij gemaakt hebt en hoeveel je er bij voorbaat al weg flikkert :) Zou dat dus ook gewoon nooit zeggen. Ik stuur ook wel eens een foto door naar een vriendin waar ik zelf net niet blij mee ben (technisch) maar waarvan ik weet dat zij enorm blij er mee is. Technisch niet het beste maar voor haar belangrijk omwille van blik of interactie met de kids.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:43

Dat is niet wat ik schrijf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:46

Waarom blijf je dan commentaar geven op mijn mening? Je zegt a maar doet b. Dat je er over struikelt, geen probleem hoor. Je kunt dat zeggen maar gewoon blijven doordrammen is niet ok.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:47

Ik werk ook met pakketen, maar de klant krijgt wel alle technisch gelukte foto's te zien. Die stuur ik dan met een groot watermerk in beeld. Als de klant deze heeft uitgezocht bewerk ik het afgesproken aantal foto's na.
Van te voren weet ik meestal wel welke sfeer de klant wil, maar soms zie ik een foto waarvan ik opeens vind dat daar een heel andere sfeer bij past. Die bewerkt ik dan alvast en krijgt de klant als kadootje
.
Foto's voor klanten manipuleer ik niet, ik haal de kleuren en belichting wat op en werk oneffenheden weg (zoals idd halstertouwtjes e.d.)
Foto's van mezelf manipuleer ik wel.

Afbeelding

Afbeelding

Deze 2 vertikte het om stil te blijven staan, dus iemand ertussen om ze vast te houden, met de weet dat ik haar laten weg zou shoppen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:48

magda_90 schreef:
Dat gedeelte heb ik prima gelezen hoor. Maar ook het gedeelte dat ze het deel wil waar de fotografen niet achter staan en daar struikel ik over.

Ik heb altijd wel een aantal foto's die ik persoonlijk niet zou kiezen. Ze zijn gewoon technisch goed, niks op aan te merken, maar voor mij zijn het niet dé foto's. Maar als ze dat voor de klant wel zijn, maakt mij dat niet uit. Eén van de favoriete foto's van 1 van mijn klanten is een foto die ik had kunnen wissen, want de hond heeft 1 oog dicht.
Ik vatte het niet op dat DeMolenhoek die mislukte foto's wil, de technisch niet goede? Wel degene waar de houding misschien niet ideaal is? Want ik doe het hetzelfde als Liselot, hoor. En dus geen foto's waar ik niet achter sta, dus ik snap jou ook Magda.

Dus wat is een mislukte foto? En wanneer sta je er niet achter als fotograaf? Zijn dat alleen de foto's waar technisch iets aan mankeert?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:49

DeMolenhoek schreef:
Waarom blijf je dan commentaar geven op mijn mening? Je zegt a maar doet b. Dat je er over struikelt, geen probleem hoor. Je kunt dat zeggen maar gewoon blijven doordrammen is niet ok.

Wat jij wilt. +:)+

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:59

MyWishMax schreef:
magda_90 schreef:

Ik heb altijd wel een aantal foto's die ik persoonlijk niet zou kiezen. Ze zijn gewoon technisch goed, niks op aan te merken, maar voor mij zijn het niet dé foto's. Maar als ze dat voor de klant wel zijn, maakt mij dat niet uit. Eén van de favoriete foto's van 1 van mijn klanten is een foto die ik had kunnen wissen, want de hond heeft 1 oog dicht.
Ik vatte het niet op dat DeMolenhoek die mislukte foto's wil, de technisch niet goede? Wel degene waar de houding misschien niet ideaal is? Want ik doe het hetzelfde als Liselot, hoor. En dus geen foto's waar ik niet achter sta, dus ik snap jou ook Magda.

Dus wat is een mislukte foto? En wanneer sta je er niet achter als fotograaf? Zijn dat alleen de foto's waar technisch iets aan mankeert?

Ja.. wat is een mislukte foto.. ik denk dat het ook vooral lastig is om niet in hehaling te vallen. Bij portret bv kan je 5 foto’s hebben waar het paard bijna exact het zelfde opstaat, je gaat ook geen 5 dezelfde foto’s doorsturen toch? Bij losgooi foto’s is t altijd wel wat moeilijker, sneller onscherpte en stom toevallig misschien iets in de achtergrond wat nu echt niet weg te werken valt maar waar het paard dan wel mooi opstaat.. en ga zo maar door :')
Ik kan wel in mijn archieven duiken en steeds nieuwe foto’s editen van vorige shoots omdat mijn kijk op fotografie constant verandert.. en mijn photoshop skills er altijd op vooruit gaan :Y)