HeavensLove schreef:ik heb zelfs geen vast aantal foto's dat ik lever aan de klant, ik lever gewoon de beelden die ik goed vind (met de gedacht van, als men dit puliceert op fb ofzo, ok de mensen mogen die foto zien met mijn naam erop)
ik heb ook al reportages gedaan waarbij ik echt 70 foto's had die ik geleverd heb, maar dat waren dan geen shoots van een uurtje, maar shoots van 3 uren ofzo en waarbij we op verschillende plaatsen gewerkt hebben, met andere outfits enz... maar dat zijn ja uitzonderingen en heeeel veel werk erna
Maar reken eens na, 3 uur shooten, en dan nog 70 foto's nabewerken. Daar ben je uren mee bezig. Als je dan 30 euro vraagt (even als voorbeeld) verdien je dus praktisch niks.
Zelfs hobbymatig is dat toch niet aantrekkelijk
Even los van het geld moet het wel gewoon leuk blijven (of je moet met heel veel plezier stapels foto's nabewerken
)
99% van de fotografen op bokt is echt spotgoedkoop, ik weet dit ook nog wel van 'vroeger' toen ik tekenopdrachten deed, is precies hetzelfde verhaal. Grotendeels door het goedkope aanbod maar vooral ook omdat de gemiddelde bokker gewoon heel weinig geld over heeft voor dit soort dingen en graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.
Met fotografie staat men er dan vaak ook nog eens niet bij stil dat nabewerking ook tijd kost.
Vandaar mijn opmerking, imo is het beter om eerst veel te oefenen, een portfolio op te bouwen, je eigen draai en stijl te vinden en dan pas betaalde shoots gaan doen. Dan kun je beginnen met een hoger starttarief wat het later ook makkelijker maakt je tarieven te verhogen (anders krijg je al heel snel het 'maar vroeger was je maar 20 euro', dat heb ik regelmatig voorbij zien komen). Daarnaast heb je wat meer ervaring en meer tijd gehad om naamsbekendheid te verkrijgen.
Nadeel is dus wel dat je dan niet (althans de meeste
) na een halfjaartje al kan denken 'het is wel prima, laat ik maar betaalde shoots gaan doen'