[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:05

Pandameisje,
Ik kijk ook naar kwaliteit, en no offence, maar ik vind ze beiden behoorlijk goed.
Als ik zie dat jij voor 30 euro 200 foto's levert, dat zou ik niet eens durven te doen.
Ik, en de meeste fotografen, leveren echt niet zoveel :)

Maar je zit ook in een compleet ander tarief en levering.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:05

Ken hem niet. Dat hij zo begonnen is zegt niet dat het een slimme zet of advies was.
Genoeg fotografen die ook begonnen met originele weggeven en na jaren eindelijk naamsbekendheid hebben en veel ervaring hebben gekregen in het fotograferen. Dat maakt het weggeven van originele nog niet goed :P

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:06

Fiffill schreef:
Daarnaast is het ook gewoon slechte reclame voor jezelf, als jij 15 mooie foto's aan een klant kan leveren en de klant deze trots op FB, bokt etc zet is dat mooie reclame, maar als jij meer foto's moet gaan leveren alleen om dat aantal te halen zullen er ook mindere foto's tussen zitten. Lijkt me niet dat je daar blij van wordt als fotograaf zijnde.

Wie die fotograaf is maakt weinig uit, kan nog wel een slechte tip zijn :P

ik ga binnenkort ook me prijzen wel om hoog gooien en minder foto's geven maar je moet beginnen met reclame of niet.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:06

Ylvy schreef:
Pandameisje,
Ik kijk ook naar kwaliteit, en no offence, maar ik vind ze beiden behoorlijk goed.
Als ik zie dat jij voor 30 euro 200 foto's levert, dat zou ik niet eens durven te doen.
Ik, en de meeste fotografen, leveren echt niet zoveel :)

Maar je zit ook in een compleet ander tarief en levering.

die 200 is een typfout die zie ik nu pas ook daar moest 100 foto's staan heb het aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:07

Lifaya, daar ben ik het mee eens, maar aangezien er meerdere mensen zijn die dit erg weinig vinden...

Ik vind het wel jammer dat er zo gevallen wordt over het feit dat ik nog maar een half jaar fotografeer.
Voor ik hiermee begon filmde ik ontzettend veel, ruim 7,5 jaar en met steeds betere apparatuur.
Fotograferen is anders dan filmen, maar toch in veel opzichten ook weer hetzelfde en eigenlijk makkelijker en ondertussen vind ik het ook een stuk leuker.
Ik ben absoluut geen arrogant mens en mensen die mij kennen weten dat ik ontzettend perfectionistisch ben en mezelf nooit een compliment zal geven en die van anderen ook heel moeilijk kan accepteren, maar ik hoor wel regelmatig dat ik er aanleg voor heb :o en ik denk dat dat ook heel belangrijk is.

Courses

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:08

In de fashion wereld is een fotoshoot 3 tot 5 bewerkte foto’s (wanneer je een normale reportage boekt). 30 foto’s editen op hoog niveau retouch per shoot is echt geen doen :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:09

Pandameisje schreef:
Fiffill schreef:
Daarnaast is het ook gewoon slechte reclame voor jezelf, als jij 15 mooie foto's aan een klant kan leveren en de klant deze trots op FB, bokt etc zet is dat mooie reclame, maar als jij meer foto's moet gaan leveren alleen om dat aantal te halen zullen er ook mindere foto's tussen zitten. Lijkt me niet dat je daar blij van wordt als fotograaf zijnde.

Wie die fotograaf is maakt weinig uit, kan nog wel een slechte tip zijn :P

ik ga binnenkort ook me prijzen wel om hoog gooien en minder foto's geven maar je moet beginnen met reclame of niet.

Zo krijg je geen reclame om je kwaliteit maar om je tarief en het aantal foto's dat je maakt. Dat wil toch geen enkele fotograaf? Enkel gekozen worden omdat je zo goedkoop bent binnen een vak dat juist creatief en gevarieerd moet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:10

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:13

ik heb zelfs geen vast aantal foto's dat ik lever aan de klant, ik lever gewoon de beelden die ik goed vind (met de gedacht van, als men dit puliceert op fb ofzo, ok de mensen mogen die foto zien met mijn naam erop)
ik heb ook al reportages gedaan waarbij ik echt 70 foto's had die ik geleverd heb, maar dat waren dan geen shoots van een uurtje, maar shoots van 3 uren ofzo en waarbij we op verschillende plaatsen gewerkt hebben, met andere outfits enz... maar dat zijn ja uitzonderingen en heeeel veel werk erna

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:14

KoudbloedKim schreef:
Lifaya, daar ben ik het mee eens, maar aangezien er meerdere mensen zijn die dit erg weinig vinden...

Ik vind het wel jammer dat er zo gevallen wordt over het feit dat ik nog maar een half jaar fotografeer.
Voor ik hiermee begon filmde ik ontzettend veel, ruim 7,5 jaar en met steeds betere apparatuur.
Fotograferen is anders dan filmen, maar toch in veel opzichten ook weer hetzelfde en eigenlijk makkelijker en ondertussen vind ik het ook een stuk leuker.
Ik ben absoluut geen arrogant mens en mensen die mij kennen weten dat ik ontzettend perfectionistisch ben en mezelf nooit een compliment zal geven en die van anderen ook heel moeilijk kan accepteren, maar ik hoor wel regelmatig dat ik er aanleg voor heb :o en ik denk dat dat ook heel belangrijk is.

Het gaat er niet per se om hoe lang je fotografeert, het gaat er om hoe je werk er op dit moment uit ziet. En daar heb je reacties op gekregen.

Een halfjaar is gewoon erg kort, dan weet je bij wijze van spreke net hoe je camera werkt.
Er zijn ook fotografen die er na 10 jaar nog niks van bakken dus wat dat betreft heeft ervaring qua jaren er niet zo heel veel mee te maken maar zeker als je net begint ben je nog ontzettend veel aan het uitvogelen en dat ga je terug zien in je werk. Het duurt even voor je echt je eigen stijl gaat ontwikkelen en bij de een gaat dat sneller dan de ander. Niemand zegt dat er geen verbetering in je werk zit maar je bent wel duidelijk nog zoekende.
Als het goed is blijf je jezelf altijd verbeteren natuurlijk maar als je kijkt naar de bekendere fotografen op bokt zul je zien dat die allemaal een vrij herkenbare, eigen stijl hebben en dat is waar de meeste mensen op af komen.

Mensen reageren op wat ze in je portfolio zien staan, dat is immers je visitekaartje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:17

Dat snap ik, het herkenbare moet inderdaad nog wat herkenbaarder worden. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:23

HeavensLove schreef:
ik heb zelfs geen vast aantal foto's dat ik lever aan de klant, ik lever gewoon de beelden die ik goed vind (met de gedacht van, als men dit puliceert op fb ofzo, ok de mensen mogen die foto zien met mijn naam erop)
ik heb ook al reportages gedaan waarbij ik echt 70 foto's had die ik geleverd heb, maar dat waren dan geen shoots van een uurtje, maar shoots van 3 uren ofzo en waarbij we op verschillende plaatsen gewerkt hebben, met andere outfits enz... maar dat zijn ja uitzonderingen en heeeel veel werk erna

Maar reken eens na, 3 uur shooten, en dan nog 70 foto's nabewerken. Daar ben je uren mee bezig. Als je dan 30 euro vraagt (even als voorbeeld) verdien je dus praktisch niks.
Zelfs hobbymatig is dat toch niet aantrekkelijk := Even los van het geld moet het wel gewoon leuk blijven (of je moet met heel veel plezier stapels foto's nabewerken :+ )

99% van de fotografen op bokt is echt spotgoedkoop, ik weet dit ook nog wel van 'vroeger' toen ik tekenopdrachten deed, is precies hetzelfde verhaal. Grotendeels door het goedkope aanbod maar vooral ook omdat de gemiddelde bokker gewoon heel weinig geld over heeft voor dit soort dingen en graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.
Met fotografie staat men er dan vaak ook nog eens niet bij stil dat nabewerking ook tijd kost.

Vandaar mijn opmerking, imo is het beter om eerst veel te oefenen, een portfolio op te bouwen, je eigen draai en stijl te vinden en dan pas betaalde shoots gaan doen. Dan kun je beginnen met een hoger starttarief wat het later ook makkelijker maakt je tarieven te verhogen (anders krijg je al heel snel het 'maar vroeger was je maar 20 euro', dat heb ik regelmatig voorbij zien komen). Daarnaast heb je wat meer ervaring en meer tijd gehad om naamsbekendheid te verkrijgen.
Nadeel is dus wel dat je dan niet (althans de meeste :D ) na een halfjaartje al kan denken 'het is wel prima, laat ik maar betaalde shoots gaan doen'

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:26

ik denk er zelf dat ik ook uur tarief ga vragen en dan alleen de goede foto's geef.

maar ts doe waar jij je beste bij voelt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:36

Pandameisje schreef:
ik denk er zelf dat ik ook uur tarief ga vragen en dan alleen de goede foto's geef.

Je geeft toch altijd enkel de beste foto’s? :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:44

Courses schreef:
Pandameisje schreef:

Je geeft toch altijd enkel de beste foto’s? :)

ja dat sws

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:12

KoudbloedKim schreef:
Dat zijn inderdaad onze eigen paarden, daar zijn inderdaad de meeste foto's van. :o
Er komen er vanzelf meer bij, heb via pb al een paar leuke aanvragen gehad!

Zonde! Als je zoveel gratis shoots hebt gedaan zou ik foto's van die paarden op de voorpagina zetten. Ik heb ook een boel mooie foto's van mijn eigen paard, puur omdat je die eindeloos kunt fotograveren & dan uiteindelijk gewoon de mooiste pakt. Maar dit laat niet zien dat je binnen bepaalde periode en met verschillende modellen goed resultaat kunt leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:17

Er staan ook veel andere paarden op, 2 andere friezen, 2 andere Tinkers, Shetlanders, Welshje, etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:20

KoudbloedKim schreef:
Er staan ook veel andere paarden op, 2 andere friezen, 2 andere Tinkers, Shetlanders, Welshje, etc.

Als je de website opent zie je eigenlijk alleen maar foto's van een Fries en een Trekpaard. Portfolio is ook veel van dezelfde.
Eigenlijk zou je 1, max 2 foto's van hetzelfde paard in je portfolio willen hebben. En vergeet niet dat elke Fries (of Haf, Fjord etc) er praktisch hetzelfde uitziet, dus ik zou ook geen drie Friezen doen al zijn het verschillende :) Voor de kijker zit daar weinig variatie in. Of de foto's moeten echt verschillen (denk aan sneeuw vs lente of water etc)

Het lastige is (als ik het op jullie portfolio baseer) dat jullie nog maar heel weinig materiaal hebben, ik zou er zelf een aantal uithalen die wat minder zijn, maar dan heb je dus nog maar heel weinig foto's over - te weinig voor een goed portfolio, vandaar dat ik ook zou adviseren eerst meer door te oefenen om je port op te bouwen :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:27

Als klant heb ik liever een aantal 'wow' foto's dan 100! foto's van 1 shoot. Ik kan ze toch niet allemaal aan de muur hangen. Meer foto's voegt voor mij echt niets toe.

En als fotograaf zou ik ook alleen de beste foto's willen leveren; dus 100 % scherp, goede compositie; belichting top. Foto's waar je niet 100% achter staat moet je niet openbaar willen maken; is echt geen reclame voor jezelf.

Juist als er al zo'n overvolle markt is ga je je echt niet onderscheiden door kwantiteit.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:28

Op de voorpagina staan toch alleen foto's van jouw paard en het paard van je vriend + 1 pup? Als je zoveel materiaal hebt, waarom dat dan niet showen op je voorpagina?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:29

Nee, nog een ander paard staat erbij op.
Deze foto's vind ik persoonlijk mooi en mensen kijken vooral naar je portfolio, daar staan genoeg andere foto's bij.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:31

Dat andere paard kan ik echt niet vinden :') Ik weet niet of je het nu belangrijker vind om je gelijk te halen of om tips te krijgen...

Ik denk dat jij en Kim best wel bekend zijn op Bokt, net als dat je nu een relatie hebt & je vriend een Fries heeft. Ik zou niet verder kijken dan je voorpagina, zodra ik zie dat je alleen je eigen paarden als voorbeeldfoto's toont zou ik geen interesse meer hebben. Ik weet niet waar je op baseert dat mensen vooral naar je portfolio kijken? Zo zou ik iig niet redeneren :)
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 08-12-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:32

Daar vergis je je denk ik in, de eerste indruk is heel belangrijk. Ik denk dat het weinig mensen interesseert hoe het paard/vriend/hond van de fotograaf eruit ziet als ze een website aanklikken. Dat is misschien leuk voor een 'about' pagina (alhoewel imo ook niet allemaal nodig), maar niet de voorpagina. Dat is toch je visitekaartje als het ware, het is het eerste wat mensen zien.

In je portfolio zie ik ook vooral dezelfde paarden/types, er is weinig afwisseling.

Edit:
Het gaat er niet alleen om wat jij mooi vindt, wat trekt mensen? Wat willen mensen zien? Ik kan je wel vertellen dat dat niet 10 foto's van je eigen paard en vriend zijn al vind je ze zelf nog zo leuk :P

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:37

Ik zou inderdaad ook meer variatie willen zien. Verschillende rassen/achtergronden/bewegings of stand foto's etc.
Daarnaast zou ik je website strak en neutraal houden. De achtergrond die je nu gebruikt stoort.

Overigens als ik google op jullie naam, komen er meerdere fotografie websites naar voren. Je bent dus via google lastig te vinden wanneer de website écht online komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:46

Doubtless schreef:
Dat andere paard kan ik echt niet vinden :') Ik weet niet of je het nu belangrijker vind om je gelijk te halen of om tips te krijgen...
Dat gevoel heb ik persoonlijk eerder andersom. :)

Ik heb de foto's gekozen waarvan ik denk dat ze portfoliowaardig zijn.
Er zijn nog een hoop die erbij zouden kunnen, maar dat zijn dezelfde rassen als er nu al staan.

Over de voorpagina; de gemiddelde bezoeker weet niet van wie de paarden zijn, dus die vlieger gaat al niet op.