[TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:42

Ik heb het net geprobeerd, maar ik heb nog teveel kleur op mn achtergrond. Dan werkt het doordrukken niet en moet ik alsnog met een zwarte penseel aan de slag.
Met een 'gewone' telefooncamera is het mij dus nog niet gelukt om al een plaatje te schieten waarbij de achterkant zo donker is als de foto van TS in OP.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:47

Met een telefoon ga je dat resultaat ook niet krijgen... :=

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:29

Vandaar mijn vraag. In de OP staat niet vermeld wat voor camera je nodig hebt, heb ik een dure Nikon nodig of kan het bijv. ook met een 'gewone' digitale camera?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:30

Dit staat er in de openingspost De basis: een camera die het liefst handmatig ingesteld kan worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:58

Ja, dat lees ik. Maar dat beantwoord dus niet mijn vraag. Kan dat met een digitale huis/tuin/keukencamera of heb ik daar een Nikon camera voor nodig die allerlei snufjes erop heeft. Wat betekend dan dat handmatig instellen en hóe moet ik die camera dan instellen?

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:00

Handig! :)

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:05

Ik kreeg via Facebook de link toegestuurd en heb al gebruik gemaakt van de tips. Bedankt voor de tips!

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:08

Thanks Nikki :)
Van mij mag je vaker met dit soort topics komen hoor, heel graag zelfs!

Mijn poging:
Afbeelding

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:09

Jotoma schreef:
Ja, dat lees ik. Maar dat beantwoord dus niet mijn vraag. Kan dat met een digitale huis/tuin/keukencamera of heb ik daar een Nikon camera voor nodig die allerlei snufjes erop heeft. Wat betekend dan dat handmatig instellen en hóe moet ik die camera dan instellen?

Als je camera een Manueel stand heeft, kun je hem handmatig instellen (diafragma, iso, sluitertijd). Een telefoon kan je bijv niet handmatig instellen en een compact camera volgens mij ook niet. Alle spiegelreflexcamera's kun je in ieder geval handmatig instellen, zowel de goedkopere als de dure.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:18

Ok, bedankt. Onze compacte camera is afgelopen zomer overleden en ben nu aan het kijken voor spiegelreflex. Wat is de optimale stand om hem op in te stellen voor blackfoto's?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:58

er zijn ook 'compact'camera's wat heel kort in de buurt van spiegelreflex komen en je wel handmatig kunt instellen. Het enige verschil is bij die camera's tov spiegelreflex grotendeels dat je geen lenzen kunt wisselen en alleen de zoom van de camera zelf hebt. Maar er zijn genoeg compact camera's wat handmatig in te stellen zijn. Even goed googelen en je inlezen op i-net .. Het is nog steeds het fijnst om een spiegelreflex hiervoor te gebruiken, maar met compact is het niet onmogelijk

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:34

Jotoma schreef:
Ok, bedankt. Onze compacte camera is afgelopen zomer overleden en ben nu aan het kijken voor spiegelreflex. Wat is de optimale stand om hem op in te stellen voor blackfoto's?

Die is er niet, elke keer is het weer anders omdat je iedere keer andere lichtomstandigheden hebt. Ja de manueel stand, maar die regelt dingen niet automatisch. Dus wanneer je hem op deze stand zet, stel je je belichting in op het paard, wat je handmatig doet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:07

Aangezien ik ziek thuis zit en dus niets beter te doen heb, heb ik een research naar de compactcamera's gedaan die handmatig zijn in te stellen en heb ik me verdiept in diagfragma, sluitertijd en iso. Als ik een goede blackfoto wil maken en ervan uit ga dat ik mijn paard half in de zon zet (dus van fel licht uitgaande) en voor de rest in de stal moet mijn diafragmagetal laag zijn, de sluitertijd ong 125 en de iso niet hoger dan 800. Klopt dat ongeveer? Ik begrijp dat dit altijd verschillend is, maar ik ben even aan het zoeken naar een gemiddelde om het te begrijpen.

Verder kom ik qua camera's uit op Nikon Coolpix of Canon powershot camera's.
Ik weet dat het offtopic is, maar wellicht kan iemand me toch helpen.
Iso is bij Canon 3200 of 6400 en bij Nikon 12.800? Wat is dan beter?
Diafragma is bij Canon voornamelijk 3.5-6.8 en Nikon een enekel van 1.8-5.6? Wat is beter?
Sluitertijd is heel verschillend; Canon vooral 15-1/3200 en Nikon 8-1/4000 en 60-1/2000?

Nikon volg ik dus niet helemaal. Kan iemand mij daar iets over vertellen?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:10

Iso moet je altijd zo laag mogelijk proberen te houden, 800 is echt te hoog!(tenzij het niet anders kan natuurlijk) Mijn foto's zijn gemaakt met een iso van 125 en een sluitertijd van 1/640 sec.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:16

Oh zat ik er in eerste instantie toch dichterbij ahha. Ik had staan ISO 100 bij fel daglicht en bij snelle beweging 1/600.
Echter keek ik een videoblog waar ik toch weer een ander idee bij kreeg, en dat is dus bovenstaande. Ben wel benieuwd wat anderen nog doen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:25

Het probleem met iso is des te hoger je hem zet des te meer ruis krijg je, dat wil je dus voorkomen.
Voor portretten red je het in principe wel met een sluitertijd van 1/200, al zit ik zelf meestal hoger. :P

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:11

Afbeelding

Foto van vanmiddag, ben niet helemaal tevreden over de kleuren, maar is m'n eerste blackfoto :)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:22

Ik ben aan t genieten van alle mooie plaatjes, leuk om te zien.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:52

ik ga het nu ook proberen, heb een paar dagen terug een poging gedaan tot blackfoto met mijn Canon eos 400D en de standaard lens, 18-55 mm. Het regende, bewolkte lucht, en ik was in mijn eentje dus was best moeilijk maar misschien dat ik er toch nog iets moois van kan maken :)
deze foto ga ik proberen:
ik gebruik trouwens photofiltre7, heel ander programma maar toch maar proberen.
Afbeelding

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:28

juliedo24 schreef:
ik ga het nu ook proberen, heb een paar dagen terug een poging gedaan tot blackfoto met mijn Canon eos 400D en de standaard lens, 18-55 mm. Het regende, bewolkte lucht, en ik was in mijn eentje dus was best moeilijk maar misschien dat ik er toch nog iets moois van kan maken :)
deze foto ga ik proberen:
ik gebruik trouwens photofiltre7, heel ander programma maar toch maar proberen.
[ Afbeelding ]

super mooi!!! wat zijn de instellingen van je camera? gaan wij ook een keer samen proberen!!!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:07

Tot nu toe altijd genoten van de foto's die hier geplaatst werden.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben zelf ook maar begonnen met het trekken van blackfoto's.

Mijn allereerste probeersel:
Afbeelding

Mijn tweede:
Afbeelding

En mijn derde:
Afbeelding

Vind het erg leuk om te experimenteren!
Alle afbeeldingen zijn trouwens van hetzelfde paard :)

Kwam er na het maken van de foto's thuis wel achter dat ik veel last had van ruis en onscherpe foto's .. bleek mijn ISO op 1200 te staan... volgende keer maar beter opletten dus

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:37

Komt er ook een topic over hoe je iets weg kan werken op een foto? :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:58

Sorry als het al aan gegeven is maar ik weet niet welke je moet downloden! Kan iemand me hierbij helpen? Ben niet de handigste hierin! :P

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:14

helloanoukx schreef:
[ Afbeelding ]

Foto van vanmiddag, ben niet helemaal tevreden over de kleuren, maar is m'n eerste blackfoto :)

Dit was trouwens bij regenachtig wier, bewolkt en donker.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:03

*\o/* Mijn aller EERSTE keer tot een poging van black foto's! En ik vind dat ik heel tevreden mag zijn met het resultaat. Hoefde bijna niks te bewerken! De foto's zijn gemaakt met een Canon eos 400d samen een 28:80 canon lens.

Zeker even waard om te kijken!

Jammer genoeg is mijn album echt een vreselijk programma om te uploaden. Maar het kan nu alleen maar zo vanwege ipad. Foto's zijn nog mooier dan dat je ze hier ziet!

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=353789126&key=6DHVSH87
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=353789129&key=PPEGJ6GQ
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=353789128&key=A6CWJJGK