Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:07

Ik heb het verslag gelezen en krijg het idee dat het met name gericht was op fotografen die van fotografie hun beroep of serieuze bijbaan hebben gemaakt of willen gaan maken. Voor de hobbyfotografen die het leuk vinden om 'voor de lol' te fotograferen en er af en toe een zakcentje mee te verdienen, is kennis over de rechten e.d. uiteraard wel nuttig.

yvonnepuntnl schreef:
@Femke:Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Maar voor de jonge en pas beginnende fotografen is dit wel een leerproces. Zeker als je pas begint, weet je niet goed waar je kwaliteiten liggen. En dan is onderhandelen natuurlijk best moeilijk. Tegen hen zou ik willen zeggen: Stap niet te snel die betaalde markt op. Zorg dat je weet dat je kwaliteit levert, dan sta je ook veel sterker.

Helemaal mee eens Yvonne. Je kunt pas goed onderhandelen als je inzicht hebt in je kosten, in de tijd die je aan een opdracht kwijt denk te zijn etc. Als je meer ervaring hebt, kun je ook vaak sneller en met minder photoshoppen tot het gewenste resultaat komen.
Fotografen in opdracht is echt heel anders als het paard van een vriendin op de foto zetten. Bij een opdrachtgever kun je niet aankomen met mislukte foto's omdat de bak te donker was, het paard niet zo makkelijk was, je je dag niet had. Dan moet je zeker weten dat je kwaliteit kunt leveren en niet afhankelijk zijn van toevalstreffers en ideale omstandigheden.

LisaDijk schreef:
Er was een vrouw op de bijeenkomst en zij vertelde dat ze fotografie er naast haar vaste baan bijdeed als hobby. Maar haar standpunt was, waarom zal ik minder vragen dan een een prof die fulltime fotografie doet? ze had een heel goed standpunt vond ik, ik weet niet of er over haar reactie wat in de notule staat, maar ik kan ineens niet in de notule komen.

Goed standpunt, kwaliteit heeft niks te maken met parttime of fulltime werken als fotograaf.

De vergelijkingen met de loodgieter, bakker, hoefsmid, dierenarts etc. gaan wat mij betreft niet op want dat zijn allemaal noodzakelijke uitgaven. Een fotoreportage van je paard laten maken is een luxe.
Bovendien is het voor allerlei beroepen noodzakelijk om een bepaald diploma te hebben, ingeschreven te zijn in een register, vestigingspapieren te hebben etc. Ik kan er dus vanuit gaan dat die dierenarts gediplomeerd is, 'het vak van dierenarts beheerst'.
Dit geheel in tegenstelling tot een vrij beroep als fotograaf. Iedereen die een camera kan kopen, is dat automatisch.

Het argument dat je je camera moet terugverdienen als pure hobby-fotograaf heb ik nooit begrepen.

Stel je voor: ik heb geen enkele ervaring met met paarden, maar het lijkt me erg leuk als hobby om paard te rijden.
Ik koop een dressuurpaard op Z-niveau en een paar weken/maanden later maak ik een website en bied ik mijzelf tegen betaling aan als professioneel ruiter 'omdat ik mijn paard natuurlijk wel moet terugverdienen'. Dan ga ik anderen laten betalen zodat ik kan oefenen met paardrijden?
Iedereen vind het normaal dat hobby's geld kosten en dat je voor allerlei vaardigheden/beroepen heel veel tijd moet investeren, behalve bij fotografie.

@Lifaya:
Als jouw vader voor de hobby schildert en af en toe een schilderij verkoopt, is hij geen bedrijf.
Op het moment dat hij een website maakt, zijn werk te koop aanbiedt, adverteert om opdrachten te krijgen etc. dan zou hij wel als bedrijf gezien kunnen worden.

Zodra je jezelf presenteert als fotograaf, geld gaat vragen voor je diensten, reclame maakt e.d. ben je het beroep van fotograaf aan het uitoefenen, inclusief alle rechten en plichten. Of je aan het einde van het jaar geld overhoudt of bij moet leggen, zegt iets over je ondernemerskwaliteiten, niet of je fotograaf bent of niet.

Een pure hobby-fotograaf die gevraagd wordt een foto te leveren aan een blad of een commerciële website o.i.d. hoeft dat uiteraard niet gratis te doen. Dat is een leuk extraatje.

Naast de links van Yvonne van de KvK en de inkomstenbelasting, wil ik deze over BTW nog even toevoegen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ondernemer
Het kan zijn dat je voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer wordt gezien maar voor de BTW wél.

Tot slot nog iets over het werken voor tijdschriften. De tijdschriften waar ik foto's voor maak, werken met een tarief per foto en een reiskostenvergoeding. De ene keer ben je in 20 minuten klaar met fotograferen, de andere keer ben je ergens een aantal uur. De reistijden variëren ook nogal. Ook lever ik foto's uit mijn archief.
Soms wordt een artikel 2 pagina's, soms 6 of 7. Je weet dus van tevoren niet hoeveel foto's er gebruikt worden en hoeveel je gaat verdienen met de opdracht.
Dan kan ik wel aankomen met een mooie uurtarief-app maar daar hebben ze geen boodschap aan. Bovendien is het helemaal niet ongebruikelijk om voor een vaste opdrachtgever met lagere tarieven te werken dan bij een eenmalige klant.
Is daar iets over besproken?

S123321

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:41

Wat krijgen jullie per foto bij commercieel gebruik? Want vaak lees ik 'in overleg' maar ik heb geen idee wat men daarvoor vraagt. En dan bij paard&sport, paardenkant, hoefslag, ids etc? Daar ben ik benieuwd naar (nieuwsgierig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:00

Er zit een verschil tussen commercieel gebruik (bedrijven die de foto als reclame materiaal gebruiken) en redactioneel gebruik (uitgevers die de foto in een tijdschrift plaatsen).

De prijs voor commercieel gebruik is sterk afhankelijk van het type opdracht.
Is het een klein bedrijf dat plaatselijk een kleine, eenmalige campagne doet met een foto die al bij je op archief staat... Of is het een groot bedrijf dat jou inhuurt voor het maken van een complete reportage die wereldwijd op billboards, advertenties in bladen, in winkels, etc. gebruikt gaat worden?
Daar kan zomaar een paar nullen verschil in zitten qua prijs.

Redactioneel gebruik varieert meestal tussen de paar tientjes (voor een kleine foto) tot hooguit een paar honderd euro (bijv. voor de cover). Afhankelijk van bijv. de grootte van de geplaatste foto en de oplage van het blad.
Je kunt daar met 't blad zelf afspraken over maken.
Als je regelmatig foto's aan ze verkoopt, loopt dat per nummer natuurlijk vrij vlot op. Maar als je maar heel af en toe een foto verkoopt, dan is het geen vetpot.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:56

Oké bedankt, ik bedoelde dan meer redactioneel werk en toch ook wel soms commercieel gebruik (productfoto voor hun website). Ik heb hier (nog) geen ervaring mee.
De huis aan huis bladen betalen niet en ik ben wel de persoon vanuit de vereniging die de stukken tekst schrijft en aanlevert ivm reclame voor de vereniging in de omgeving. Maar die betalen niet voor een foto en plaatsen zelfs geen naam erbij (alleen online maar niet in de papierenversie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:11

Lijkt me een vrij simpel gevalletje dan: Geen betaling = geen foto's :P
Zeker niet als er geen naamsvermelding bij komt te staan.

Voor commerciële foto's is het vaak handig om een uurtarief te berekenen, de tijd die je er mee bezig bent kun je redelijk inschatten. En voor de publicatie zelf bijv. aan de hand van de richtprijzen voor fotografie te kijken wat een gemiddelde prijs voor een dergelijk gebruik is.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:13

@PKfoto: "Vroeger" waren er richtprijzen voor fotografie. Een heel uitgebreid document met prijzen voor allerlei soorten gebruik, formaten, oplages etc. Dat mag niet meer want prijsafspraken maken binnen een branche is verboden. Bovendien waren dat prijzen die in de praktijk helemaal niet haalbaar bleken.

Bij commerciële opdrachten is het gebruikelijk om met een uurtarief te werken, incl. het gebruik van alle foto's.

Femke schreef:
Redactioneel gebruik varieert meestal tussen de paar tientjes (voor een kleine foto) tot hooguit een paar honderd euro (bijv. voor de cover). Afhankelijk van bijv. de grootte van de geplaatste foto en de oplage van het blad.

Is dan jouw ervaring met bladen dat je steeds opnieuw (per opdracht) afspraken maakt/onderhandelt over de prijs. Of is het net zoals ik eerder schreef, je weet de tarieven per foto en bij het verschijnen van het blad zie je hoeveel foto's er gebruikt zijn en op welk formaat. (En weet je dus hoeveel je verdiend hebt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:19

JolandaS schreef:
Bij commerciële opdrachten is het gebruikelijk om met een uurtarief te werken, incl. het gebruik van alle foto's.

Dat is natuurlijk maar net wat je zelf afspreekt/onderhandelt. En per fotograaf en klant verschillend.
Ik lever zelf eigenlijk nooit "alle" foto's, alleen de foto's die ze nodig hebben. Anders wordt 't ook onnodig duur voor de klant, als ik levering van alle foto's in de prijs zou berekenen. Kan zo een paar duizend euro schelen op een opdracht.

JolandaS schreef:
Femke schreef:

Is dan jouw ervaring met bladen dat je steeds opnieuw (per opdracht) afspraken maakt/onderhandelt over de prijs. Of is het net zoals ik eerder schreef, je weet de tarieven per foto en bij het verschijnen van het blad zie je hoeveel foto's er gebruikt zijn en op welk formaat. (En weet je dus hoeveel je verdiend hebt.)

Als ik foto's lever uit archief, zijn dat inderdaad vaste afspraken die ik bij de eerste levering onderhandelt heb.

Als ik voor ze op pad ga, reken ik per opdracht voor ze uit wat het ze gaat kosten.
Omdat dat ook per opdracht (type opdracht, aantal foto's, reiskosten/tijd) nogal kan verschillen.
Wanneer het blad van te voren niet duidelijk is over hoeveel foto's ze voor zo'n opdracht reportage willen gaan plaatsen, vind ik dat ZIJ het financiële risico moeten dragen en niet ik. Ik ga er dus inderdaad niet mee akkoord om voor de normale publicatie tarieven per foto een hele dag op pad te gaan. Want het risico is er dan inderdaad dat je voor 1 of 2 foto's (laten we zeggen 50 euro in totaal ofzo) een hele dag op pad bent en alle kosten hebt die daar bij komen. Dan kost het me geld, ipv dat het wat oplevert.
Dus ik vraag dan inderdaad om duidelijkheid. En eventueel (als ze die duidelijkheid niet kunnen geven) een minimum bedrag voor de reportage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:22

Ik heb met allebei ervaring, Jolanda. Ligt er ook een beetje aan of ik werk in opdracht doe (op basis van uren) of archiefmateriaal lever (op basis van aantal gepubliceerde foto's).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:55

PKfoto schreef:
De huis aan huis bladen betalen niet en ik ben wel de persoon vanuit de vereniging die de stukken tekst schrijft en aanlevert ivm reclame voor de vereniging in de omgeving. Maar die betalen niet voor een foto en plaatsen zelfs geen naam erbij (alleen online maar niet in de papierenversie).

Ik begrijp dat dit een bestaande situatie is. Jij hebt ooit afgesproken om gratis tekst en beeld te leveren.
Als het beleid van de huis-aan-huisbladen is om niet te betalen, dan zul je dat niet zomaar veranderd krijgen.
Je schrijft dat het reclame voor de vereniging is. Dan zou ik eens bij die club aankaarten dat je gratis reclame maakt voor hen en of daar wellicht een vergoeding voor is.
Als daar ook geen geld is (zoals bij de meeste verenigingen), dan moet je zelf de afweging maken of je nog gratis voor ze wilt werken.
Recht op naamsvermelding heb je sowieso. Je kunt toch je naam in de foto zetten?

@Femke: bij commerciële opdrachten bedoelde ik 'incl. een afgesproken aantal foto's' i.p.v. 'alle foto's'. Dat is wel zo duidelijk voor klant en fotograaf.
Bij opdrachten voor redactioneel gebruik heb ik altijd wel een indicatie van het aantal foto's. Dus het risico dat ik voor 2 foto's een hele dag op pad ben, heb ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:02

Ik merk dat bladen vaak pas op het laatste moment weten of een artikel wel of niet geplaatst gaat worden en of er een artikel van 1 of bijv. 6 pagina's komt.
Vaak willen redacties nog op korte termijn wat kunnen schuiven. Soms betekend dat foto's schrappen, artikels inkorten of wisselen met een volgende uitgave, etc.

Ja precies, ik bereken commerciële opdrachten wel inclusief een aantal foto's. En de ene opdracht is ook de andere weer niet.
Heb een tijdje terug voor een bedrijf een serie gemaakt waar ze maar 1 foto uit wilden gaan gebruiken. Terwijl andere klanten juist weer meerdere foto's nodig hebben.
Maar de uiteindelijke prijs wordt bij mij ook altijd inclusief het gebruik van de foto/foto's die ze nodig hebben. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:03

Als een bedrijf mij vraagt een serie van bijvoorbeeld 8 specifieke beelden te maken, dan baseer ik daar mijn offerte op. Besluiten ze uiteindelijk maar 1 of 2 beelden te gebruiken, dan is dat hun keuze, maar ga ik mijn prijzen daar niet op aanpassen. Immers ik heb dan gewoon een dag (bijvoorbeeld) gewerkt voor m'n centen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:11

Femke schreef:
Ik merk dat bladen vaak pas op het laatste moment weten of een artikel wel of niet geplaatst gaat worden en of er een artikel van 1 of bijv. 6 pagina's komt.
Vaak willen redacties nog op korte termijn wat kunnen schuiven. Soms betekend dat foto's schrappen, artikels inkorten of wisselen met een volgende uitgave, etc.

Het zal wel per redactie verschillen hoe makkelijk ze teksten inkorten en foto's schrappen. Ik heb er (nog) geen ervaring mee dat de indicatie niet klopte. Het enige wat niet altijd duidelijk is, is in welke uitgave het artikel geplaatst wordt. Maar ik heb liever dat ze het doorschuiven dan inkorten. :)

Nouks schreef:
Als een bedrijf mij vraagt een serie van bijvoorbeeld 8 specifieke beelden te maken, dan baseer ik daar mijn offerte op. Besluiten ze uiteindelijk maar 1 of 2 beelden te gebruiken, dan is dat hun keuze, maar ga ik mijn prijzen daar niet op aanpassen. Immers ik heb dan gewoon een dag (bijvoorbeeld) gewerkt voor m'n centen.

Logisch!

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:26

Jolanda klopt, dat adviseerde Hilda ook al om het in de foto te zetten. Dat doe ik nu ook. Bij de vereniging schrijf ik ook de verslagen vh spr en dr en onderhoudt gedeeltelijk de site. Dus ik doe het om de vereniging te helpen en nog meer sponsoren aan te trekken (door de reclame in de huis aan huis bladen). Er werd toen gezegd (toen ze nog zelf een niet-paarden zo nu en dan een verslag lieten schrijven over de wedstrijden bij ons) dat er voor foto's geen geld is bij de huis aan huis bladen. Dus dat stukje snap ik dan en doe het dan als een dienst naar de vereniging toe.
Alleen bij de paardenbladen wordt dat dus ook weleens geroepen maar dat is dus niet zo (ben er toen ook niet akkoord mee gegaan).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:54

Francis, ik denk dat de Huis aan Huis het stukje beschouwt als advertorial.
Ik kan een stukje over mezelf schrijven met foto en dat wordt dan in de krant geplaatst als verkapte nieuwswaarde maar dan moet ik voor een x bedrag een advertentie betalen die dan in dezelfde editie of de daar op volgenden moet worden geplaatst. Voor de rijvereniging is het nieuws met reclame waarde.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:02

Ja precies dat is ook de reden dat ik ermee instem. Ik doe dat voor de vereniging als communicatielid zijnde (stukjes aanleveren), die foto erbij is dan extra stukje reclame voor de vereniging wat ik dan voor de vereniging toevoeg en niet voor mezelf.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:02

Even nog een vraag omtrent naamsvermelding: Als ik foto's in opdracht maak en de klant betaald dus de digitale bestanden/foto's om ze vervolgens rechtenvrij te kunnen gebruiken. Heb ik dan nog recht op naamsvermelding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:25

Zo lang je niet je eigen auteursrechten helemaal verkoopt, heb je altijd recht op naamsvermelding.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:41

Ik lees in de notulen:
"Arnd: redactionele fotografie naamsvermelding, bij commerciële fotografie niet standaard".
Op bijv. een folder met ruitersportartikelen staat vaak ergens genoemd wie de vormgever/drukker/fotograaf zijn, maar op posters en allerlei ander reclamemateriaal zie ik nooit de naam van een fotograaf (en de vormgever en drukker).
Als je foto gebruikt wordt bijv. op de posters of in een advertentie voor aankondiging van een evenement, dan is het niet meer puur jouw foto, maar een onderdeel van een groter geheel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:01

Tja, maar in een magazine is een blad of artikel ook niet meer puur je foto. Ook onderdeel van ''t geheel.
En bij hengstenadvertenties ook... Daar zit vaak ook flink wat vormgeving in en vaak foto''s van meerdere fotografen.

Maar ook daar is het gewoon mogelijk om naamsvermelding te krijgen.
Ik heb toen dus ook op die stelling gereageerd, met mijn ervaring dat het wellicht niet standaard gedaan wordt, maar dat dat niet automatisch betekend dat je er dan ook maar nooit om hoeft te vragen.
Ik probeer namelijk bij iedere opdracht die naamsvermelding er gewoon bij te krijgen. En als je daar tijdens je onderhandelingen een strakke poot over houdt, zijn er maar weinig bedrijven die dat echt weigeren.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:54

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:58

ook voor de mensen die er niet zijn geweest :) :D

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:53

Helaas wist ik niet van die lezing af,was er graag bij geweest.

Maar is het volgende ook ten sprake gekomen?
Ik heb een fotobestand verkocht met afdrukkwaliteit "voor eigen gebruik" (Voor eigen gebruik houd in dat deze bestanden niet gebruikt mogen worden voor publicatie hiervoor zijn de webbestanden,wel wordt er bij het kopen van een digitaal bestand met afdruk kwaliteit een gratis webbestand geleverd (600 x 400 pixels) dit bestand is bedoeld voor Social Media zoals Facebook,Hyves en Twitter) deze tekst staat vermeld onder het kopje bestellen/tarieven.
Ook staat deze informatie onder de Algemene Voorwaarden en de Veelgestelde vragen.

Nu wordt zo'n bestand toch gebruikt op een website en ook nog zonder naamsvermelding,na wat zoek werk heb ik begrepen dat je voor een schadevergoeding 2x het normale tarief mag berekenen voor het gebruik van de foto en dat bedrag mag je nog een keer verdubbelen i.v.m. het missen van de naamsvermelding.
Maar stel dat deze schadevergoeding wordt betaald mogen ze deze foto dan laten staan ook zonder naamsvermelding?
En gaat het ook per keer? Deze foto is 2x geplaatst in een nieuwsrubriek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:04

Je kunt voor een minnelijke schikking in feite zoveel vragen als je wil.
Maar of zo n bedrag ook betaald zal worden is een tweede...

En nee... De schikking geeft nog geen recht op plaatsing van de foto. Tenzij je dat zelf zo afspreekt.

Mijn ervaring in de prakrijk is dat de berekening die je hierboven noemt erg hoog uitpakt.
Wat mensen zodanig afschrikt dat ze niet willen of gewoonweg niet kunnen betalen.
De gang naar de rechter is daarna nog je enige mogelijkheid en dat kost flink wat geld. Tenzij je daar zakelijk goed voor verzekerd bent.

Ik probeer t nooit zo ver te laten komen. Liever onderling goed oplossen. Dqn hou je er misschien zelfs nog n vaste klant aan over.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:21

Bedankt voor je antwoord Femke.

Ja ik probeer er ook samen uit te komen maar ondanks dat ik ze erop gewezen heb dat de koop van het fotobestand hun nog geen recht geeft deze te gebruiken op het internet blijven de foto's gewoon staan,ik heb dan ook het voorstel gedaan van het plaatsen van een webbestand met watermerk.
Ik kan me voorstellen dat deze berekening bij jouw tarieven hoog uitvallen (en terecht begrijp me niet verkeerd) maar met mijn tarieven valt het nog wel mee daarbij moet het ook niet te laag zijn want ik zit gewoon weg niet te wachten op dit soort plaatsingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:48

Je kunt sowieso natuurlijk eisen dat de foto's per direct van de site afgehaald worden, in afwachting van het verdere verloop van je schikking :)