Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:06

Ik ben amateurfotograaf, ik heb me ook ingeschreven voor een meeting, wat meer ervaring opdoen enzo, nooit mis.

Het probleem is echter dat tegenwoordig veel mensen het verschil niet zien tussen foto's van een pro, en foto's van een amateur. Ik schrik soms echt van resultaten van mensen die fotoshoots aanbieden, tegenwoordig denkt iedereen maar te denken dat je met een spiegelreflex direct een pro bent.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:47

Ik ben nu 3x als model meegeweest naar een meeting. Met alle 3 de paarden 1x. 2x met een jonge (4 en 5 jaar) die nog een hoop moeten leren. De 5-jarige was bij de standfoto's dan ook een lastig model. Ik ga vooral mee voor de gezelligheid. Ik geef me met meerdere paarden of voor de meetings bij mij in de buurt (uitgezonderd Noordwijkerhout, want ik wilde toch een strandrit maken :o ) en dan hebben de fotografen de keus of ze 1 van mijn paarden uitkiezen. De 3 meetings waar ik ben geweest waren allemaal super qua organisatie en het weer zat ook mee. Van alle 3 de meetings zal ik ook foto's bijbestellen. Ik wil gewoon van alle paarden een mooie foto aan de muur :D
Als er een kleine bijdrage aan de modellen wordt gevraagd, heb ik daar geen problemen mee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:19

RusselNuwell schreef:
Ik ben amateurfotograaf, ik heb me ook ingeschreven voor een meeting, wat meer ervaring opdoen enzo, nooit mis.

Het probleem is echter dat tegenwoordig veel mensen het verschil niet zien tussen foto's van een pro, en foto's van een amateur. Ik schrik soms echt van resultaten van mensen die fotoshoots aanbieden, tegenwoordig denkt iedereen maar te denken dat je met een spiegelreflex direct een pro bent.

Oh het verschil zie je wel hoor.. ;). Een foto van een pro ziet er veeeel beter uit dan een foto van iemand die zomaar een DSLR in zn handen gedrukt krijgt. Zelfs een leek zou dat zien :P.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:26

Ik wordt vanwege mijn paarden ook best wel vaak benaderd door fotografen die ze graag op de foto willen zetten of die vragen of ik naar een meeting wil komen.
Of het de markt verzadigd? Ik denk dat het wel meevalt, want lang niet alle paarden maken kans om uitgekozen te worden. Ik denk dat er meer paarden niet dan wel worden gekozen. In theorie zouden er dus nog genoeg over moeten blijven die op een gegeven moment besluiten dat ze een betaalde shoot willen.

Ik heb zelf best veel mazzel dat mijn paarden wel gekozen worden, ik ben daar erg blij mee. Voor een portfolio shoot of meeting zou ik niet snel betalen. Zoals gezegd worden er van beide kanten kosten gemaakt en het levert ook voor beide kanten wel wat op.
Ik heb geen hoge verwachtingen tijdens zo'n shoot, fotografen mogen uitproberen wat ze willen en hebben zelf gewoon meer te zeggen dan wanneer het een shoot in opdracht betreft. :j Ik vind dat geen probleem en pas me graag aan. Doe er ook alles aan om het paard zo schoon en mooi mogelijk te hebben op zo'n shoot. En als er dan achteraf mooie foto's tussen zitten, ben ik ook best bereid een nabestelling te doen. Graag zelfs :D

Een shoot in opdracht is natuurlijk een ander verhaal voor zowel fotograaf als model. Ik zou daar wel bepaalde eisen aan stellen en dat is logisch. Toch zou ik het zelf niet snel doen, ook niet als mijn paarden nog nooit een shoot hadden gehad. Ik vind zelf vaak de kosten veel te hoog. Eerst wordt er namelijk voor de shoot zelf een pittig bedrag gevraagd en daar krijg je dan hetzelfde voor als bij een portfolioshoot, namelijk foto's met watermerk. Wil je de orginelen of nabestellingen dan komt dat er nog eens bovenop aan kosten. Ik vind het vooral vreemd dat het gesplitst wordt. Bij een betaalde shoot hoor je naar mijn idee ook gewoon de foto's (Of in ieder geval een bepaald aantal) zonder watermerk op goede kwaliteit te krijgen. Iedereen kan wel bedenken dat wanneer er een shoot geboekt wordt, dat men foto's wil hebben en/of evt wil laten afdrukken.
Ik heb zo namelijk wel eens een shoot geboekt (familie fotos) wat dik 100euro koste (een uurtje schieten) en dan hadden we alleen nog maar foto's met watermerk... wat moet je daar nou mee?! := Familiefoto zijn over het algemeen niet om op internet te plaatsen, het lijkt me vrij logisch dat we dat wilden laten afdrukken, maar daarvoor kwam er nog eens een dik bedrag bovenop. Afdrukken bij de fotograaf was overigens ook nog eens veel duurder dan gewoon zelf via internet bij een bedrijf.
Van te voren was dit overigens ook niet goed aangegeven door de fotograaf, anders hadden we zeker een ander gezocht.
(Nu overigens ook weer met het feest van mijn ouders, fotograaf heeft wat foto's gemaakt in 1,5 uur tijd, maakt een totaalprijs voor de shoot en originele afbeeldingen voor 250 euro. Ik vind dat nogal wat hoor := Zo goed was de kwaliteit overigens ook niet, weinig nabewerking naar mijn idee, foto's leken veel op mijn eigen gemaakt met de canon 500d)
Ik ben overigens best bereid wat te betalen voor een shoot in opdracht, waar goede foto's uit komen, maar wel binnen de perken.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:37

Wat betreft die kleine foto's zijn we ook ergens blijven hangen in het negatieven tijdperk, maar wat het is als je als fotograaf er je brood mee wilt verdienen dat je dan juist van de nabestellingen leeft, omdat het geld dat je krijgt voor een fotoshoot zelf alleen ook de fotoshoot dekt en niet de nabewerkings tijd, dat verdien je weer terug met je nabestellingen, als je grote foto's zonder logo "weg zou gaan geven" als brood verdienende fotograaf dan zou je de prijs van je fotoreportages juist zo hoog moeten maken dat geen mens meer naar je omkijkt :+ Dus het ligt helaas wat lastiger, maar ik snap je punt wel heel goed :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:47

Ik snap op zich ook wel dat jullie het van nabestellingen moeten hebben, maar is het geen idee om zoiets vast te leggen? Dat bijvoorbeeld bij een x-aantal nabestellingen de shoot zelf goedkoper wordt oid? Dan zou ik zoiets zelf persoonlijk sneller doen. :j

Even heel zwart-wit: Ik wil niet voor 1 uitvergrote foto (30/50 ofzo) 150 euro kwijt zijn...

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:21

Hmm ja maar van te voren weet je nooit hoeveel iemand gaat nabestellen ik heb ook wel eens gehad dat ze gewoon niet nabestellen, het is heel verschillend. ik heb bij mijn prijs van €120,- per paard, €40 aan nabestellingen inzitten dus achteraf mag de klant voor €40,- "gratis" aan nabestellingen uitkiezen dan heb je bij mij al genoeg keus wat je daarvoor zou kunnen kopen je kan voor dat geld bijv. 1 afdruk van 50x70! en 1 afdruk van 15x20 krijgen. En wil je iets duurders dan gaat die €40,- daar gewoon als "korting" vanaf.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:23

of heel veel 10x15

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:29

8 om precies te zijn :P maar ik werk niet meer zo veel meer met 10x15tjes.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:33

ik alleen als ik ze in plak in een album, maar dan nog vaak ook 13*18

Maar om even terug te komen op Faline... Ik snap je punt
voor de rest ben ik niet zo spraakzaam meer. *gaapt*

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 01:33

LisaDijk schreef:
Hmm ja maar van te voren weet je nooit hoeveel iemand gaat nabestellen ik heb ook wel eens gehad dat ze gewoon niet nabestellen, het is heel verschillend. ik heb bij mijn prijs van €120,- per paard, €40 aan nabestellingen inzitten dus achteraf mag de klant voor €40,- "gratis" aan nabestellingen uitkiezen dan heb je bij mij al genoeg keus wat je daarvoor zou kunnen kopen je kan voor dat geld bijv. 1 afdruk van 50x70! en 1 afdruk van 15x20 krijgen. En wil je iets duurders dan gaat die €40,- daar gewoon als "korting" vanaf.

Hoe ik het bedoelde maakt het in principe niet uit hoeveel iemand nabesteld, je hanteert namelijk een vaste prijs voor de shoot als iemand niks nabesteld. Wanneer mensen wel nabestellen, kun je aan de hand van het aantal nabestellingen of de waarde van de nabestellingen bepalen hoeveel kortingen ze eventueel zouden krijgen op de shoot.

Ik zou zelf sneller nabestellingen doen als ik om te beginnen niet al een flink bedrag kwijt was aan een shoot.
Zou dat niet voor meer mensen gelden? En zou je als je korting op shoots geeft bij nabestellingen niet meer vraag krijgen, wat je uiteindelijk meer oplevert? (Geen idee hoor, economisch ben ik niet een uitblinker :') ) Als klant zijnde moet ik zeggen dat het wel aantrekkelijker klinkt. :P
Maar er wordt dus gezegd dat nabestellingen meer opleveren dan de shoot, dan zou je het voor de klant dus aantrekkelijker moeten maken om foto's na te bestellen.

Mijn vraag dus;
Levert het niet meer op als je de kosten voor de shoot halveert als klanten dan wel voor het aanvullende bedrag (of meer) aan nabestellingen doen?

Dus in jou geval Lisa, wat zou je uiteindelijk meer opleveren: 40 euro voor een shoot + 80 euro aan nabestellingen OF 80 euro shoot + 40 euro nabestellingen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 01:53

Ik zelf hanteer een tarief incl een gevarieerde selectie van foto's op klein/internet formaat, gevarieerd tussen 20-50 (soms heb je nou eenmaal paarden die echt niet meewerken, dan kom je vaak al met moeite aan de 20) en dan incl 2 originele bestanden óf 2 afdrukken van 20x30 formaat. Verder kan er altijd nabesteld worden. Maar ik denk niet dat ik snel mijn tarief zal aanpassen op nabestellingen omdat ik merk dat er bij mij eigenlijk bijna nooit word nabesteld aan afdrukken. Afentoe zit er wel iemand tussen die dat wilt :j Maar niet zo erg dat ik merk dat ik het echt in mijn prijs moet gaan rekenen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:46

Faline, mijn ervaring is dat veel mensen dan roepen: 'Ja ik bestel zeker heel wat foto's na! Ze zijn zo mooi!' Vervolgens wacht je. En wacht je. En wacht je. Soms zelfs maanden en dan denk je opeens, hmm zij wilden toch foto's nabestellen? Die nabestelling komt soms nooit meer helaas... Of dan blijft het bij 1 foto.

Ik reken geen hoge kosten voor fotoreportages, maar dit is helaas wel de werkelijkheid zoals ik ervaar ook bij mijn tarieven.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:49

Bij mijn shoots wordt eigenlijk altijd bijbesteld, buiten de foto's die ze inclusief shoot krijgen. Maar ik heb nu 2 meetings meegedaan (honden en paarden) en daarbij geen bestelling gehad.
Dus daarom wil ik wel paarden voor de lens die portfolio waardig zijn om voor mij toch een waardevolle dag te hebben behalve dat het alleen gezellig is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:54

Misschien is mijn tip dan toch wel niet zo heel slecht om alle deelnemende modellen te verplichten minimaal 3 nabestellingen te doen. Zo stimuleer je de fotografen naar een hoger niveau om de nabestellingen te krijgen en denken modellen er goed over na naar welke meeting zij willen afhankelijk van de deelnemende fotografen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:37

Bassenqua schreef:
Wat ik overigens niet héél erg snap is het tekort aan boekingen voor fotoshoots :? Er zijn op de keuring/show van het NMPRS altijd meerdere fotograven aanwezig waar je gratis een korte fotoshoot kan laten maken, foto's kun je dan wel tegen betaling verkrijgen. Ik weet dat deze fotograven behoorlijk werk hebben aan shoots bij fokkers en dan praat ik over betaalde boekingen. De investering die deze meiden doen is om in zowel Nederland/ Belgie/Frankrijk overal hun gezicht te laten zien op elke keuring en show van de minipaardjes, na de keuring/show alle foto's online te zetten en daarmee hun kwaliteit werk laten zien en een stuk bekendheid verkrijgen en op die manier halen ze hun boekingen binnen en geloof me, dat zijn er redelijk wat!!!!! De prijzen die ze rekenen liggen gemiddeld rond de 100,00 incl. een x aantal foto's, maar weinig mensen die daar moeite mee schijnen te hebben. Misschien een idee om op die manier als fotograaf een investering te doen? Pik er een ras uit waar je gevoel goed bij ligt en zorg dat de fokkers in dat ras je leren kennen.

Gewoon maar een ideetje. ;)

ja, als je het slim aanpakt kun je er best wat geld mee vangen maar dan moet je wel een beetje gevoel voor ondernemerschap enzo hebben. Heb ooit een hele korte periode met een vriendin op wat evenementjes gestaan met een cam, printer en de hele reutemeteut. Nou dat was best lekket cashen kan ik zeggen. Helaas was zij de iets meer ondernemende van ons 2 en zijn we er vrij snel meegestopt :') Maar als je er echt geld mee wil verdienen, je zult er idd iets meer moeite voor moeten doen dan 1x in de 2 weken een ad op bokt plaatsen.... :D
moet wel zeggen dat het behoorlijk ten koste van het plezier in fotograferen ging, zag toen wel echt als baantje zegmaar :Y)

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:11

Bagheera_206 schreef:
Misschien is mijn tip dan toch wel niet zo heel slecht om alle deelnemende modellen te verplichten minimaal 3 nabestellingen te doen. Zo stimuleer je de fotografen naar een hoger niveau om de nabestellingen te krijgen en denken modellen er goed over na naar welke meeting zij willen afhankelijk van de deelnemende fotografen. :=

Ik denk dat dit geen goed idee is. Veel modellen worden gevraagd of ze mee willen doen aan een meeting, omdat ze een apart paard hebben. Het lijkt mij dat deze modellen onder die voorwaarde al geen interesse meer hebben. Het is een win-win situatie voor beide partijen, waarom zouden modellen dan wel moeten betalen en fotografen niet?

Het voorstel eerder in het topic om modellen bijv. 5 euro te laten betalen en dat dan te verdelen onder de fotografen ben ik ook geen voorstander van. Dat zou betekenen dat je als fotograaf het niet de moeite vind om te komen als je er niks voor krijgt, maar als je er 5 euro voor krijgt, dan wil je ineens wel komen. Waar gaat het dan nog over. Je bent niet verplicht om naar een meeting te komen, dat blijft eigen keuze van zowel fotograaf als model.
Als het goed is ga je als fotograaf naar de meeting om je Portfolio uit te breiden en voor de gezelligheid. Als je dan nabestellingen krijgt is dat mooi meegenomen. Maar als je echt alleen voor de nabestellingen komt, kan je je beter niet aanmelden voor een meeting.
Als je er dan kosten aan wilt verbinden, doe het dan zo als Lisa doet. Zowel de fotografen als de Modellen laten betalen en het geld is dan voor de organisatie, die er tog ook veel tijd enzo in hebben gestoken. Zeker met alle afmeldingen van tegenwoordig.

Dat is dan gelijk ook mijn grootste probleem met de meetings, er word erg veel op het allerlaatste moment afgemeld. Een paar weken van te voren is niet erg. Maar er zijn er ook heel veel die een dag of een paar dagen voor de meeting afmelden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:28

Menimo > Dat is wat ik ook bedoel, mooi omschreven :)
Irene96> je bent altijd welkom :) Fijne post :j
Ssdesign > Ik denk dat je je niet schuldig moet voelen om af te zeggen hoor. Vaak staan er nog wel fotografen op de reservelijst en niemand heeft er wat aan als je niet met zin naar een meeting toe gaat.
Uiteraard zijn er modellen die niet makkelijk vast te leggen zijn, die gevaarlijk, druk of vervelend zijn. Maar er zijn ook fotografen die na een meeting nooit met foto's komen en sowieso niets meer van zich laten horen. Vervelende dingen hou je altijd. Ik denk overigens dat als je wat foto's kijkt en teksten leest van mensen over hun paard je best een beeld krijgt van hoe gehoorzaam het dier is en hoe consequent ze in de opvoeding zijn. En er mag natuurlijk ook best om gevraagd worden. Op dit moment is de enige eis dat een paard mooi is, er is mij al regelmatig gevraagd om met llevado te komen, er is nog niemand geweest die gevraagd heeft of hij als 3jarige hengst braaf genoeg is om te komen. En dat ik snap ik wel, als je de foto's ziet van hem is hij heel gehoorzaam. En tot op zekere hoogte is hij dat ook, maar hij zou absoluut niet om kunnen gaan met de prikkels bij zo'n meeting. Dan heb ik mijn handen vol en ben enkel aan het mopperen, geen succes dus :+ Maar genoeg mensen die nog nooit zo'n meeting mee gemaakt hebben en het dan wel met zo'n dier proberen. Er wordt tenslotte niet gewaarschuwd dat het best een heftige situatie is. Laatst nog iemand mee op een fotomeeting (buiten bokt) met paarden die dat paard goed kende in een gebied waar hij altijd kwam, maar toch compleet over de zeik en geen land mee te bezeilen. Zo'n fotomeeting is niet niets voor de paarden.
MarianneV> Nee, klopt, het enige waar ik gratis op verplaatsing ga zijn de fotomeetings. Ik geef wel soms shows tegen enkel reiskosten vergoeding, zoals bijv op Horse Event. Maar het geven van shows is dan ook deel van mijn werk, ik sta bij de kvk ingeschreven. De eerste shows die ik gaf waren echter niet betaald, nog geen reiskosten vergoeding. Daar ging ik heen om te oefenen en ik was blij met de kansen die ik kreeg. Uiteindelijk maak ik de keuze om betaald te willen worden voor mijn werk en heb daar dus al leuke evenementen mee moeten laten schieten. Maar als ik alles waar ik show zou kunnen geven met Jauke af zou gaan wordt het veel te belastend voor hem.
LisaDijk > jij snapt em :j
Ik heb idd niet de allermooiste foto's van de shoots gekozen, maar dit zijn wel foto's die terug komen van een fotomeeting. En ik ben er absoluut blij mee, maar het is voor mij vergelijkbaar met wat ik thuis kan laten maken. Alleen de omgeving is een stuk gaver dan de rijbak bij stal. En ik ben ook echt heel blij met de foto's die door een vriendin gemaakt worden, ik wil namelijk graag leuke en mooie foto's van mijn paard. Ik ben geen fotograaf en ja, dus met minder tevreden :)
Marjoow > het tarief is niet gebaseerd op het feit dat ik een les of show zou geven, maar ik heb geen vast fotomeetings tarief, en dus baseer ik ik het bedrag op andere diensten. En idd, als je meer wilt weten over hoe een oefening er helemaal goed uit ziet en hoe je hem mooi op de foto kan zetten, daar heb ik zeker ideeën over :)

En ik weet dat foto's nabewerken een heleboel tijd kost, en ik vind het ook heel tof dat de fotografen die tijd erin steken. Ik zal dan ook de laatste zijn die na 2 dagen al geirriteerd mensen gaat pben of posten wanneer die foto's nou toch eindelijk online zijn. Vooral de scholieren onder de fotografen hebben ook hun schoolwerk wat gewoon echt voor gaat, en nabewerken kost veel tijd.

3 verplichte nabestellingen zou ik ook niet aan mee doen, dan maak ik de keuze om niet te komen. ik weet dat er mensen met paarden zijn die heel veel geld hebben, maar ik val niet onder die categorie. Ik moet hard bikkelen om iedere maand het stalgeld e.d. te kunnen betalen, koop al zelden iets voor mezelf. Dan vind ik foto's kopen echt overbodige luxe. Daarnaast heb ik echt geen plek meer aan de muur en de woonkamer mag ik niet volhangen, dus die foto's zouden dan ergens in een la verdwijnen, zonde!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:34

Op zich het idee achter verplichte nabestelling snap ik wel; er wordt dan ook wat van de fotografen verwacht, en dus zullen mensen misschien wat sneller getrickerd worden iets nieuws te proberen. Als fotograaf kan je dan de mazzel hebben dat meerdere mensen bij jou bestellen, of de pech dat jouw foto's niet goed genoeg worden bevonden. Dit geeft dan ook weer inzicht in de kwaliteit van je foto's; als niemand bij jou besteld, doe je iets niet goed.

Wat betreft modellen; ik vind het dan weer een verschil of iemand zich zelf aanmeldt, of gevraagd wordt. Iemand die gevraagd wordt zou niet verplicht moeten worden na te bestellen.

Daarnaast zou ik als amateur het een stuk aantrekkelijker vinden naar een meeting te komen wanneer daar een workshop aan is verbonden. Daar zou ik ook graag voor betalen. Ik ben 'huisfotograaf' voor de menvereniging waarvan ik lid ben; hier oefen ik al genoeg met het 'simpelweg' paarden fotograferen in verschillende situaties.

Verder vind ik het jammer dat de pro's zo ontzettend afgeven op de amateurs; alsof de hele ingestorte markt hun schuld is. Ja, er zijn mensen die shoots aanbieden met een kwaliteit om van te huilen. Maar klanten maken om een reden de keuze zo'n shoot te doen ipv een shoot van een pro. Aan de pro's de uitdaging die reden te vinden en hier creatief mee om te gaan. Ik ben amateur, doe geen shoots, maar zelfs ik heb ideeën hoe je een shoot aantrekkelijker zou kunnen maken.
Kortom; stop met vingertje wijzen en zakdoek volsnotteren, en ga er eens wat aan doen ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:20

Is het geen idee om alle mensen die meedoen tijdens de meeting (dus fotografen én modellen) een kleine bijdrage te laten doen (bijv. rond de € 2). De fotografen kunnen dan hun beste foto laten zien in het topic en hier mogen de modellen op stemmen. De foto die wint wordt besteld en opgestuurd naar de eigenaar van de ene helft van het geld (of krijgt een besteltegoed) en de andere helft is voor de fotograaf. Op die manier is het voor iedereen leuk!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:22

My_Little_P schreef:
Is het geen idee om alle mensen die meedoen tijdens de meeting (dus fotografen én modellen) een kleine bijdrage te laten doen (bijv. rond de € 2). De fotografen kunnen dan hun beste foto laten zien in het topic en hier mogen de modellen op stemmen. De foto die wint wordt besteld en opgestuurd naar de eigenaar van de ene helft van het geld (of krijgt een besteltegoed) en de andere helft is voor de fotograaf. Op die manier is het voor iedereen leuk!

sorry hoor, maar ik ga niet betalen zodat iemand anders een foto kan bestellen...

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:42

Dan moet je ook niet gaan zeuren als een meeting geen nabestellingen oplevert. Je zou het ook kunnen zien als een uitdaging de beste en apartste foto te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:44

Waarom moet het steeds overgeld gaan? Je gaat toch voor jezelf? Wil jij het niet gratis doen, dan ga je niet.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:53

Daar ben ik het mee eens , maar ik weet niet of je iets hebt gelezen, het ging over de nabestellingen en daar reageerde ik op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:57

Ik heb alles gelezen. Je weet in principe dat als je naar zo'n meeting gaat je er niet op gaat verdienen, elke nabestelling is meegenomen.. Als je er aan wilt verdienen, dan moet je zorgen dat je geboekt wordt...