[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:56

Ik ben op zoek naar iets leukere lens dan mijn gewone kitlensje 18-55, en ben op marktplaats voor 100,- een 75-300 mm tegengekomen, is dat iets ofniet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:38

Met of zonder USM?
En zit er nog garantie op en is het dichtbij je huis zodat je kan controleren of er niks kapot is? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:40

Arielle_ schreef:
Ik ben op zoek naar iets leukere lens dan mijn gewone kitlensje 18-55, en ben op marktplaats voor 100,- een 75-300 mm tegengekomen, is dat iets ofniet?

Zoek je een vervanger voor je kitlens omdat die niet voldoet aan je eisen, of zoek je een lens erbij?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:46

Nouks, waar kan jij dan een (Canon) 80-200 mm F.2.8 objectief vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:47

....Zoals ik al zei is het een oudere lens die nog geregeld tweedehands wordt aangeboden. Wil niet zeggen dat ze met bosjes op Marktplaats te vinden zijn.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:49

hm nee ik kan er geen op marktplaats vinden helaas. Wel goed dat je het even zegt, dat lijkt mij namelijk ook wel een fijne lens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:56

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:02

Ook op kamer-express.nl staat er 1 tweedehands Ja

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:00

Bedankt voor de tip, Anouk. Je brengt me wel aan het twijfelen. Ze zeggen dat de 70-200 F4 mét IS de scherpste canon-zoom is momenteel, en hij past ook in mijn budget.
Van de andere kant, wil ik eigenlijk gewoon een goede 2.8 Voor portretten en veel licht tijdens sportfotografie. Maar goed, komt het uiteindelijk niet ongeveer op hetzelfde uit, F2.8 non-IS of F4 mét IS? Dan zou de scherpte van de F4 dus de doorslag moeten geven.

Pff, nu ben ik weer gaan twijfelen hoor. De Sigma is denk ik wel uit the picture, ik hoor dat daar veel slechte exemplaren van in omloop zijn. En aangezien ik nog niet het oog heb om backfocus e.d. meteen op te merken.

Maar kun je me uitleggen wat nou precies het verschil is tussen de 70-200 2.8 met en zonder IS? IS zorgt toch eigenlijk alleen voor een paar stops extra? Of heeft het ook invloed op de scherpte? Want ik gok (hoop..) dat ik door de F2.8 eigenlijk geen IS nodig heb, heb nog nooit een IS-objectief gehad dus ben gewend zonder.

Een boel vragen weer, ben er nog niet helemaal uit.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:06

en ik zit weer te twijfelen tussen de Canon 70-200 mm F4 mét IS en zonder IS ... Is die IS nou echt zoveel geld waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:08

Hmmm nee, de F2.8 ga je wel nodig hebben in binnenbakken etc.

De 70-200 F4.0 mét IS staat er inderdaad om bekend optisch (voor mierenneukers noemenswaardig veel) beter te zijn dan de F2.8 zonder.

Het verschil in de F2.8-versie met en zonder IS is ook weer noemenswaardig; de non-IS is optisch duidelijk minder dan de F4 mét, die mét IS komt wel weer heel close. Maar daar betaal je dan ook direct veel meer voor.

IS is erg handig, maar het verschil tussen F2.8 en F4.0 vang je er niet mee op. Daarvoor zijn de sluitertijden bij paardensport gewoon te kort. Als een paard op 1/125 zonder IS beweegt, doet 'ie dat echt op 1/125 mét ook nog wel.

Zoals ik ook Annemarie al heb aangeraden: ga voor de F4-IS-versie als je absoluut kwaliteit wil, maar dan mis je echt de lichtsterkte. Dan is de F2.8-IS-versie absoluut de investering waard, het gat tussen de twee IS-lenzen en de 70-200 F2.8 zónder IS is voor mierenneukers absoluut noemenswaardig.

De door mij genoemde 80-200 is een lens zonder USM en IS, maar wél F2.8 en optisch ERRUG sterk (absoluut beter dan de 70-200 F2.8 USM). Dus dat zou op zich een erg mooie keuze zijn wanneer je toch een F2.8-lens wilt, maar 1600 euro je iets te hoog gegrepen is.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:14

pfoe wat wordt dat een lastige keuze zeg Clown
Bedankt voor je uitleg Nouks, ik ga er nog eens rustig over nadenken...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:59

Heb net ook even nog wat vergelijkingen gemaakt op photozone, en daar zie je idd dat de F4 een stukje scherper is als de F2.8. Maar dat neemt niet weg dat de F2.8 ook erg scherp is en hele goede kwaliteit levert, toch?
Dan ga ik denk ik toch voor de lichtsterkte. Dat ga ik bij paardenfotografie e.d. toch meer nodig hebben, IS maakt daarbij niet het grote verschil op een wedstrijd. Bedankt weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:15

Sander_ schreef:
Heb net ook even nog wat vergelijkingen gemaakt op photozone, en daar zie je idd dat de F4 een stukje scherper is als de F2.8. Maar dat neemt niet weg dat de F2.8 ook erg scherp is en hele goede kwaliteit levert, toch?

Sure, 't is niet voor niets een L-lens natuurlijk Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:57

Oh handig, had net lijstje getypt druk ik op vernieuwen Huilen van het lachen
Nouja hier again:
- Zoomlens(liefst t/m 300)
- Usm
- Ik ga er vooral dieren mee fotograferen, en een beetje natuur.
- Budget: €300.
Verder eigenlijk geen eisen.. Nagelbijten / Gniffelen

Wordt moeilijk volgens mij, omdat de 75-300 niet heel goed is voor als je er erg lang mee wilt fotograferen (tenmiste wat ik hier aan ervaringen lees).

In eerste instantie had ik dus de 55-250 IS in mn hoofd, maar die heeft geen USM.. en ik denk dat ik dat ga missen, alhoewel ik nou nogsteeds niet zeker weet of USM nou ook nodig is als je eigenlijk altijd handmatig scherpstelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:11

x_Marr: als je toch alleen/vooral manual focus gebruikt heb je niets aan USM, die heb je namelijk nodig voor de autofocus Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:38

Oooh, dat maakt het dus een stuk makkelijker Haha!
Dankjewel Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:53

Weten jullie ook zo waar bijvoorbeeld deze filter voor is? Lachen
B+W kl.verl. 25% dgrijs 49 ES

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:15

Ik heb ook een vraagje, toch nog na het lezen van de laatste pagina's, k hoop dat iemand me advies kan geven:

Ik zoek dus een nieuwe lens (tja..haha), ik heb een Nikon D50, nu met kitlens. Ik zou graag uibreiden met een telelens.

Vanaf april start ik met de vakopleiding aan de fotovakschool, ik wil dus wel goed materiaal aanschaffe,n, wellicht nu iets duurder, maar goed...

Ik heb bruiloften in de planning staan, dus ook binnen in de zaal (donker) en reportage's. Verder fotograveer ik veel landschappen/bloemen en dieren/mensen.

Ik ben een ruim budjet, 1000 +, maar ik twijfel of ik wel een hele dure moet kopen, ivm uit komen van betere versies en of dat handig is op bruiloften (zwaar/ evt andere lenzen die handiger/beter zijn)...

..wie helpt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:20

Als ik jou was zou ik in ieder geval proberen het bereik van zeg maar 16 tot 100 milimeter met goede kwaliteit lenzen te coveren. Veel meer tele zul je niet nodig hebben met landschappen/bloemen/mensen/bruiloften. Misschien wel voor dieren, maar dat hangt voornamelijk af van wat voor soort dierenfotografie je bedoelt. Ga voor een leuk setje redelijk tot goed op elkaar aansluitende, lichtsterke zooms (klein gat in bereik kan best, je kunt ook nog lopen) of voor een serie leuke kwalitatief goede, zeer lichtsterke primes.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:23

Nouks schreef:
Als ik jou was zou ik in ieder geval proberen het bereik van zeg maar 16 tot 100 milimeter met goede kwaliteit lenzen te coveren. Veel meer tele zul je niet nodig hebben met landschappen/bloemen/mensen/bruiloften. Misschien wel voor dieren, maar dat hangt voornamelijk af van wat voor soort dierenfotografie je bedoelt. Ga voor een leuk setje redelijk tot goed op elkaar aansluitende, lichtsterke zooms (klein gat in bereik kan best, je kunt ook nog lopen) of voor een serie leuke kwalitatief goede, zeer lichtsterke primes.

Bloos Wat bedoel je met dat laatste?

Dieren, tja van vogels tot lieveheersbeestjes, maar voor die laatste kan ik beter een macro kopen.
Paarden ook wel, maar dat is eigenlijk maar bijzaak.

Poe, dat wordt dan weer even puzzelen...bedankt Tong uitsteken Knipoog Haha!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:23

Beetje domme vraag tussendoor Clown maar op de een of andere manier heb ik het voor elkaar gekregen dat m'n lensdop aan UV filter vast zit en niet meer los gaat, iemand een idee hoe ik dat loskrijg? Blond
Kan gelukkig nog wel foto's maken als ik gewoon UV filter met dop eraf draai maar das toch niet helemaal zoals het hoort Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:32

rijoyco schreef:
[***] schreef:

Bloos Wat bedoel je met dat laatste?

Dieren, tja van vogels tot lieveheersbeestjes, maar voor die laatste kan ik beter een macro kopen.
Paarden ook wel, maar dat is eigenlijk maar bijzaak.

Poe, dat wordt dan weer even puzzelen...bedankt Tong uitsteken Knipoog Haha!

Primes? Lenzen met vast brandpuntafstand. Waarmee je niet kunt zoomen. Haha!

Wat betreft "lieveheersbeestjes tot vogels" heb je denk ik een probleem, als je nu alleen een kitlens hebt mag je dan je hele bereik van groothoek tot minimaal 300mm plus een macrolens gaan aanschaffen denk ik Haha! Weet niet of je je kitlens erbij wil houden/of je daar wel of niet tevreden over bent? Als je daar tevreden over bent zou ik denk ik dat bereik dan maar even laten voor wat het is en eventueel later uitbouwen met primes of een goede vervanger voor kopen, eventueel wel een cheap-ass 50mm erbij kopen.

Voor bruiloften is een kwalitatief goede lens met bereik van ongeveer 16-40 sowieso een must-have (tenzij je idd veel met primes wil gaan werken, heb je er wel meer nodig Knipoog), maar ik weet niet welke dit voor Nikon zal zijn, kheb geen verstand van het exacte aanbod van Nikon...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:44

Aha, nee dan snap ik het, tenminste je bedoelt bijv een 50 mm 1.4/1.8 F ??

Tja, de kitlens, ik ben er redelijk tevreden over, maar met grauw weer wordt het al wel moeilijk, en dat kan je niet gebruiken bij een bruiloft....

Wat zijn macro's ook duur trouwens, poe!

Ik denk dat ik een 'goedekope' telelens neem, zodat ik wel wat kan zoomen, maar inderdaad mijn bereik beneden de 80 goed voor elkaar moet hebben...

En als laatste, als je een bereik van 16-40 neemt voor bruiloften, moet je dan niet te dichtbij staan? Of is dat gebruikelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:49

Nee hoor, valt wel mee. Tis tijden terug dat ik de laatste keer een bruiloft heb gedaan dus zeker weten doe ik het niet, maar over het algemeen is een lens met zo'n bereik erg leuk. Zowel goed voor de overzichten als voor de portretten. Voor de echte closeups dan bijvoorbeeld 50 + 85 mm.

En: denk aan je flitser(s)! Daar al gaan gedacht?