[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yvettee

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:32

Heeft hier iemand ervaring met statieven? Ik zoek er namelijk een om te kunnen filmen met mijn slr + 70-200. Hij moet dus stevig zijn en mijn 70-200 kunnen houden. En hij moet mooi soepel kunnen draaien en bewegen, zodat het niet schokt met filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:33

Eigenschappen die vrijwel ieder statief voor spiegelreflex heeft ;)
Kijk wel even goed naar 't maximale gewicht dat het statief kan hebben.

Hoe duur je 't wil maken is dan budget afhankelijk.
Van een paar tientjes tot honderden euro's.

De meeste websites tonen bij hun statieven een uitgebreide product beschrijving. Zo kun je ze goed met elkaar vergelijken.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:46

Oh haha, dan hebben wij waarschijnlijk thuis net het verkeerde statief. Want dat schokt aan alle kanten als ik er mee ga filmen haha.
Maar ik ga eens opzoek.
En als er nog iemand is die filmt met z'n spiegelreflex en nog een tip heeft hoor ik het graag!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:53

Het filmen met mijn statief gaat redelijk, het draaien van links naar rechts gaat in het begin met een schok en daarna wel geleidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:55

Ik heb zelf zo'n statiefje van een paar tientjes ooit gekocht.
Die is prima te "pannen" (horizontaal bewegen), maar 't is allemaal van plastic gemaakt en dat wrijft inderdaad niet zo lekker over elkaar.

Er zijn statieven die een stuk duurder zijn die een wat ingewikkeldere kop hebben, die dat wel heel mooi "smooth" kunnen. Maar dan zit je niet meer in de tientjes categorie.
Dan gaat 't al vlot naar de paar honderd euro.

Maar inderdaad; voor video is 't onmisbaar.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:58

Ik ben aan het rondkijken en zie dat je die koppen zeg maar ook los kunt kopen. Passen die op elk statief? Of is dit nu een domme vraag haha?
Want de rest van het statief is wel nog goed, alleen de kop draait niet mooi soepel hoe ik het wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:01

Dat durf ik je niet te zeggen...
Maar 1 mailtje/telefoontje naar de leverancier/winkel lost n hoop op natuurlijk :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:49

Ik heb cameranu een mailtje gestuurd. Hopelijk verklaren ze me niet voor gek haha.
Heb wel een erg mooie kop gezien nu! En als dit kan ligt hij ook nog binnen mijn budget.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:39

Femke schreef:
Eigenschappen die vrijwel ieder statief voor spiegelreflex heeft ;)
Kijk wel even goed naar 't maximale gewicht dat het statief kan hebben.
Not true. Er is een groot verschil tussen statieven die echt geschikt zijn voor filmen en statieven die geschikt zijn voor fotografie. Grootste zichtbare verschil zit 'm in de kop, maar videostatieven zijn vaak ook vele malen zwaarder uitgevoerd o.a.

Tip aan de vraagstelster: Laat je adviseren door iemand die kennis en ervaring heeft in het maken van video. Not me, I don't have time :)
Cameranu is een goed plan. Die gasten zijn vriendelijk, eerlijk en hebben kennis van zaken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:59

Even een vraagje, ik heb nu een nieuwe lens 70-200 2.8 USM Canon. nu wil ik een UV filter voor deze lens kopen maar dan wel een goede waardoor de kwaliteit van de foto goed kan blijven.

Welk merk is aan te raden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:09

Heb je zo veel last van UV straling op je foto's dan?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:40

Hoi bokkers :)

Ik maak graag foto's van paarden en daarbij is mij een keer vertelt dat je sluitertijd op z'n minst op 400 moet staan, oké prima. Alleen als ik dan de sluitertijd instel dan wordt de foto ontzettend donker, hoe kan ik dat het beste instellen op een wat donkere dag? want dan staat het schuifknopje op S of M en dan krijg ik dus zo'n foto:
http://3.media.hyves-static.net/1530408538/6/6Z4n/0/img1530408538.jpeg
Of een foto die helemaal donker is.

Help?! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:46

Als je je camera op S zet, kiest je camera zelf het diafragma bij de situatie.
Jij moet de sluitertijd én de iso instellen.

Zet je de sluitertijd vrij snel, en je iso erg laag... Dan moet je camera een diafragma waarde kiezen waarbij het diafragma héél ver open staat.
Maar daar zit een grens aan.

Je diafragma kan namelijk niet vérder open, dan de maximale waarde van het objectief (lens) dat je op dat moment gebruikt.

Daardoor kan het gebeuren dat je met de door jou gekozen instellingen eigenlijk een diafragma van f/1.8 nodig hebt voor een juiste belichting.
Terwijl je lens maar open kant tot bijv. f/5.6.

Gevolg: de lens gaat niet verder dan f/5.6 en dat is niet genoeg voor een correcte belichting, waardoor de foto te donker wordt.

Oplossing: Camera niet in de S stand zetten bij situaties waar je licht te kort hebt.
Of je ISO wat hoger zetten (maar daar zit natuurlijk ook een bovengrens aan... als hij al op z'n hoogst staat en het is nog te donker, dan zal je foto altijd te donker blijven).

Wat je in jouw situatie denk ik makkelijker kunt doen, is je camera in de A stand zetten.
JIJ kiest dan het diafragma. Zet die zo ver mogelijk open (= klein f getal).
Jij kiest dan ook de iso. Schat in hoe die moet zijn voor de situatie. Bijv. 200 bij zon. 400 bij lichte bewolking, 800 bij zware bewolking en 1600 als je in een binnenbak werkt (dit zijn richtwaardes, het kan in werkelijkheid natuurlijk heel anders uitpakken).
Kijk dan (op je onderwerp, in de juiste uitsnede) door je lens wat je camera voor sluitertijd aangeeft.

Is die snel genoeg? Niets aan veranderen en lekker de foto maken.
Is die heeeeeeeeel snel? --> Dan kan je iso wat omlaag.
Is hij te traag? --> Dan je iso wat hoger zetten.

Zo hoef je niet continu te kijken of alles nog goed gaat.
Gewoon af en toe, als je van lichtsituatie verandert even een testplaatje maken en je kunt ermee aan de slag :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:47

Super! ik ga het eens even uitproberen, bedankt!

Ohja! nog een vraagje:

Op 1 of andere manier lijkt mijn camera niet écht scherp, ik ben maar een beginner en heb er weinig verstand van.
Is er een optie waarbij ik vrijwel altijd de goede kwaliteit foto's heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:55

Nee...
Want JIJ bent de fotograaf, niet de camera ;)
Je moet de camera als hulpmiddel zien, niet als een magisch apparaat dat 't automatisch doet voor je (hoewel veel functies tegenwoordig aardig fool-proof zijn).

Scherpstellen zal je de camera zelf moeten vertellen.
Want de camera weet niet of jij een hekjes-fotograaf, een bosjes-fotograaf of een paarden-fotograaf bent. Hij kan wel een gokje wagen (in de automatische standen), maar zoals je al zegt; dan is 't niet altijd goed.

Waar onscherpte aan ligt, kunnen heel veel dingen zijn.
Van lenskwaliteit, tot afwijkingen in de lens en van een verkeerde camera instelling tot bijvoorbeeld zelf te veel bewegen of een te trage sluitertijd.

Het is belangrijk bij foto's in actie, dat je het onderwerp blijft volgen. Dus niet stil staan en wachten tot 't onderwerp voorbij komt. Want dan krijg je onscherpe beelden.

Verder is 't vaak prettig om de camera qua scherpstelling in een stand te zetten waarbij de camera continu blijft scherpstellen. Niet 1x en daarna vergrendelen, want als bijv. het paard op je af komt, dan ligt de scherpstelling vast op een moment vóórdat je de foto daadwerkelijk maakt en het paard blijft doorlopen dus zal die uit 't scherpe gebied wandelen.
En verder moet je zelf het juiste "veld" kiezen waar de camera op kan scherpstellen.
Bijvoorbeeld het veld waar het oog van het paard is.

De goedkopere camera's hebben vaak maar keuze uit relatief weinig scherpstelvelden (bijvoorbeeld 5 of 9 of 11), wat 't lastiger maakt om op de juiste plek in het beeld scherp te stellen.
Duurdere camera's hebben meer van die scherpstelvelden. Zo heeft mijn camera er 51.
Daardoor kan ik op ieder plekje in mijn zoeker scherpstellen. Dus of het paarden oog nu in het midden, of rechts in de bovenhoek of ergens daar tussenin zit; ik heb altijd een veldje daar in de buurt, zodat de scherpstelling perfect klopt.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:41

Ik heb een vraag over vraag: is er een topic waar ik ervaringen met de Raynox DCR-150 macro-converter kan vragen? Of moet ik er een topic over aanmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:47

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:48

Oké, dan zal ik het daar eens vragen. Dankjewel!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:49

Femke schreef:
Nee...
Want JIJ bent de fotograaf, niet de camera ;)
Je moet de camera als hulpmiddel zien, niet als een magisch apparaat dat 't automatisch doet voor je (hoewel veel functies tegenwoordig aardig fool-proof zijn).

Scherpstellen zal je de camera zelf moeten vertellen.
Want de camera weet niet of jij een hekjes-fotograaf, een bosjes-fotograaf of een paarden-fotograaf bent. Hij kan wel een gokje wagen (in de automatische standen), maar zoals je al zegt; dan is 't niet altijd goed.

Waar onscherpte aan ligt, kunnen heel veel dingen zijn.
Van lenskwaliteit, tot afwijkingen in de lens en van een verkeerde camera instelling tot bijvoorbeeld zelf te veel bewegen of een te trage sluitertijd.

Het is belangrijk bij foto's in actie, dat je het onderwerp blijft volgen. Dus niet stil staan en wachten tot 't onderwerp voorbij komt. Want dan krijg je onscherpe beelden.

Verder is 't vaak prettig om de camera qua scherpstelling in een stand te zetten waarbij de camera continu blijft scherpstellen. Niet 1x en daarna vergrendelen, want als bijv. het paard op je af komt, dan ligt de scherpstelling vast op een moment vóórdat je de foto daadwerkelijk maakt en het paard blijft doorlopen dus zal die uit 't scherpe gebied wandelen.
En verder moet je zelf het juiste "veld" kiezen waar de camera op kan scherpstellen.
Bijvoorbeeld het veld waar het oog van het paard is.

De goedkopere camera's hebben vaak maar keuze uit relatief weinig scherpstelvelden (bijvoorbeeld 5 of 9 of 11), wat 't lastiger maakt om op de juiste plek in het beeld scherp te stellen.
Duurdere camera's hebben meer van die scherpstelvelden. Zo heeft mijn camera er 51.
Daardoor kan ik op ieder plekje in mijn zoeker scherpstellen. Dus of het paarden oog nu in het midden, of rechts in de bovenhoek of ergens daar tussenin zit; ik heb altijd een veldje daar in de buurt, zodat de scherpstelling perfect klopt.

Dat bedoelde ik dus maar ik zette het verkeerd neer want ik heb geen idee hoe die heet;) ik heb zo'n 3D tracking met 11 punten bedoel je die?;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:52

Per camera merk én model kunnen ze dat steeds heel verschillend benoemen qua termen.

Maar ik denk dat 't bij jou camera gewoon "Continu" heet (tegenover Single).
Dat is dus de manier van scherpstellen.

Daarnaast moet je kiezen hoe je met het scherpstel veld om gaat.
En dat kan ook weer op verschillende manieren. Waaronder Enkelvoudig (die kies ik altijd, omdat ik dan zelf de controle heb) - Dynamisch (jij kiest 1x, camera volgt 't onderwerp dan) - Dynamisch met 3D tracking (jij kiest, camera volgt en volgt ook als het onderwerp even helemaal uit beeld is en ook weer terug komt).

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:59

Ik zie bij mij dit staan:

Onderwerp: AF - A en dan kun je kiezen uit : AF-A of MF
en het andere onderwerp is AF-veldstand
Enkelpunt AF
dynamisch veld AF
automatische veld AF
en 3D tracking (11 punten)

Voor welke bedoel jij dat ik dan moet gaan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:31

Ok, dan is je camera nog wat eenvoudiger en heb je (denk ik) geen keuze in C of S, maar alleen "AF-A". Automatisch dus.

En voor de veldstand opties, zou ik zelf gaan voor Enkelpunt.
Omdat ik 't graag zelf in de hand houd. Ik weet dat de camera's bij Dynamisch en de andere semi-automatische standen er bij mij vaak naast zaten (m'n huidige is eigenlijk de eerste die dat wel best goed doet, maar dan nog kan ik het zelf nog steeds sneller/beter).

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:33

Okee :D bedankt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:24

Weten jullie toevallig welke cameratassen (rugtas) nog meer de ritsen aan de rugzijde heeft zitten?
Net als de lowepro flipside?

De flipside lijkt me een fijne tas enige nadeel is dat er bijna geen ruimte is voor persoonlijke spullen en dit zoek ik namelijk. Ik kwam zelf verder niets meer tegen maar misschien dat jullie nog iets weten?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:22

Oh ik heb wel een mooie tas gezien bij Cameraland, kan we naam wel even voor je opzoeken. Hij was wel €200,- dus weet niet of je dan nog geïnteresseerd bent :+