Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke schreef:Not true. Er is een groot verschil tussen statieven die echt geschikt zijn voor filmen en statieven die geschikt zijn voor fotografie. Grootste zichtbare verschil zit 'm in de kop, maar videostatieven zijn vaak ook vele malen zwaarder uitgevoerd o.a.Eigenschappen die vrijwel ieder statief voor spiegelreflex heeft
Kijk wel even goed naar 't maximale gewicht dat het statief kan hebben.
Femke schreef:Nee...
Want JIJ bent de fotograaf, niet de camera
Je moet de camera als hulpmiddel zien, niet als een magisch apparaat dat 't automatisch doet voor je (hoewel veel functies tegenwoordig aardig fool-proof zijn).
Scherpstellen zal je de camera zelf moeten vertellen.
Want de camera weet niet of jij een hekjes-fotograaf, een bosjes-fotograaf of een paarden-fotograaf bent. Hij kan wel een gokje wagen (in de automatische standen), maar zoals je al zegt; dan is 't niet altijd goed.
Waar onscherpte aan ligt, kunnen heel veel dingen zijn.
Van lenskwaliteit, tot afwijkingen in de lens en van een verkeerde camera instelling tot bijvoorbeeld zelf te veel bewegen of een te trage sluitertijd.
Het is belangrijk bij foto's in actie, dat je het onderwerp blijft volgen. Dus niet stil staan en wachten tot 't onderwerp voorbij komt. Want dan krijg je onscherpe beelden.
Verder is 't vaak prettig om de camera qua scherpstelling in een stand te zetten waarbij de camera continu blijft scherpstellen. Niet 1x en daarna vergrendelen, want als bijv. het paard op je af komt, dan ligt de scherpstelling vast op een moment vóórdat je de foto daadwerkelijk maakt en het paard blijft doorlopen dus zal die uit 't scherpe gebied wandelen.
En verder moet je zelf het juiste "veld" kiezen waar de camera op kan scherpstellen.
Bijvoorbeeld het veld waar het oog van het paard is.
De goedkopere camera's hebben vaak maar keuze uit relatief weinig scherpstelvelden (bijvoorbeeld 5 of 9 of 11), wat 't lastiger maakt om op de juiste plek in het beeld scherp te stellen.
Duurdere camera's hebben meer van die scherpstelvelden. Zo heeft mijn camera er 51.
Daardoor kan ik op ieder plekje in mijn zoeker scherpstellen. Dus of het paarden oog nu in het midden, of rechts in de bovenhoek of ergens daar tussenin zit; ik heb altijd een veldje daar in de buurt, zodat de scherpstelling perfect klopt.