Maar het is echt een aanrader? Heb nu geld, dus dan ga ik hem ook bestellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke schreef:SD Kaartje zijn allemaal kleine geheugenkaartjes van het type "Secure Digital".
SDHC is gewoon een SD Kaartje met "High Capacity"
SDXC is gewoon een SD kaartje met "eXtended Capacity"
Oftweel, dat geeft aan hoeveel MB, GB of TB er op het kaartje past.
Meestal zijn die kaartjes ook wat sneller met lees- en schrijf snelheid.
Even goed opletten bij de SDXC kaartjes, want het kán zijn dat je camera zo'n groot geheugen niet accepteerd (staat meestal wel in je gebruiksaanwijzing tot hoeveel GB of TB je een kaartje in je camera kunt gebruiken).
Veel verschil in merken is er niet.
Ik gebruik al jaren verschillende merken, zowel dure als héle goedkope...
De énige die ooit een keer een fout heeft gegeven was een duur kaartje van Sandisk.
Je betaalt bij dure kaartjes voornamelijk voor de merknaam.
Tnx Femke, Dat was dus precies wat ik wilde weten
Ik heb in mijn huidige camera nu ook een kaartje van Skandisk die een keer een fout gaf. Ik dacht dat hij kapot was. Gelukkig heb ik em niet gelijk weggegooid want nu doet ie het weer
Net zoals een zonnebril van Dior duurder is dan die van de kruidvat. Al doen ze natuurlijk precies hetzelfde.
Ik koop dus gewoon de goedkoopste die ik tegen kom. Werkt prima
LeonieL schreef:Ik heb het boek diverse keren voorbij zien komen.
Maar het is echt een aanrader? Heb nu geld, dus dan ga ik hem ook bestellen
DesireeK schreef:Femke schreef:SD Kaartje zijn allemaal kleine geheugenkaartjes van het type "Secure Digital".
SDHC is gewoon een SD Kaartje met "High Capacity"
SDXC is gewoon een SD kaartje met "eXtended Capacity"
Oftweel, dat geeft aan hoeveel MB, GB of TB er op het kaartje past.
Meestal zijn die kaartjes ook wat sneller met lees- en schrijf snelheid.
Even goed opletten bij de SDXC kaartjes, want het kán zijn dat je camera zo'n groot geheugen niet accepteerd (staat meestal wel in je gebruiksaanwijzing tot hoeveel GB of TB je een kaartje in je camera kunt gebruiken).
Veel verschil in merken is er niet.
Ik gebruik al jaren verschillende merken, zowel dure als héle goedkope...
De énige die ooit een keer een fout heeft gegeven was een duur kaartje van Sandisk.
Je betaalt bij dure kaartjes voornamelijk voor de merknaam.
Net zoals een zonnebril van Dior duurder is dan die van de kruidvat. Al doen ze natuurlijk precies hetzelfde.
Ik koop dus gewoon de goedkoopste die ik tegen kom. Werkt prima
DesireeK schreef:Tnx Femke, Dat was dus precies wat ik wilde weten
Ik heb in mijn huidige camera nu ook een kaartje van Skandisk die een keer een fout gaf. Ik dacht dat hij kapot was. Gelukkig heb ik em niet gelijk weggegooid want nu doet ie het weer
Nils_010 schreef:DesireeK schreef:Tnx Femke, Dat was dus precies wat ik wilde weten
Ik heb in mijn huidige camera nu ook een kaartje van Skandisk die een keer een fout gaf. Ik dacht dat hij kapot was. Gelukkig heb ik em niet gelijk weggegooid want nu doet ie het weer
pas hier wel heel erg mee op want een kaartje dat al een keer een fout heeft gemaakt zou zomaar weer eens kunnen gaan op het moment dat je het niet kan gebruiken (eigen ervaring). Voor mij zou dat een reden zijn om het kaartje nooit meer te gebruiken. Dus als je iets fotografeert dat belangrijk voor je is pak dan alsjeblieft een nieuw kaartje
Femke schreef:Hoeft niet perse nog een keer fout te gaan met zo'n kaartje.
In 9 v/d 10 gevallen is er met een foto op een kaartje wat mis gegaan omdat je de camera hebt uit gezet, voordat de foto's helemaal zijn opgeslagen (zeker na een buffer reeks).
Maar voorzichtig zijn kan nooit kwaad natuurlijk
Dat kaartje dat ik destijds gebruikte dat een fout op een foto gaf, doet het nu na 5 jaar nog steeds perfect zonder problemen.
Femke schreef:Ik zou niet weten waarom een portret een trage sluitertijd zou moeten hebben?
Je wil toch juist een bevroren foto hebben, zonder onscherpte? Dan is een snelle sluitertijd juist gewenst
Die 1/60e is je minimale sluitertijd die nodig is om nog uit de hand te kunnen fotograferen, anders krijg je (als je zonder statief werkt) van jezelf bewegingsonscherpte op de foto. Misschien dat dit getal dáárom bij je is blijven hangen?
Nouks schreef:Ik heb de witbalans zelden op automatisch staan. Het nadeel van AWB is dat de camera iedere opname opnieuw de witbalans bepaalt. Dan kan het dus dat je bij vijf achtereenvolgende foto's vijf verschillende witbalansen hebt. Ik trek ze liever gelijk op een vaste kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur stel ik zo nauwkeurig mogelijk in, en mocht ik er een klein beetje naast zitten (naar eigen smaak te bepalen) kan ik ze dan gemakkelijk in batch aanpassen omdat ik in RAW fotografeer.
Femke schreef:Dat is bij heel veel electronica zaken zo.
Vaak hebben ze geen verstand van zaken. Zelfs in een echte fotografie shop moet je het in veel gevallen al gelukkig treffen om iemand met verstand van zaken te spreken.
Alwiene schreef:@ Courses, wat érg, kun jij het dan voor elkaar krijgen om je mond dicht te houden? Ik zou zó'n medelijden met die klant hebben dan
@ Elixer, Waarom wil je voor diafragma 8 gaan voor springende paarden? Ik zou hem graag iets verder opengooien voor een mooie onscherpe achtergrond. Je sluitertijd vind ik dan juist weer iets aan de lange kant, maar dat kan aan mij liggen.Ik zet inderdaad mijn AF modus dan op Ai servo, wat hetzelfde zal zijn als jij bedoelt
Of het snel genoeg gaat zal ook van je lens afhangen, ene is een stúk sneller dan de andere, maar je kan eventueel ook scherpstellen op de hindernis, dan wel gewoon AF voor stilstaande dingen gebruiken natuurlijk.
Dit is overigens mijn ervaring, mocht ik er naast zitten hoor ik dat weer graag, want zo idioot veel ervaring heb ik nog niet
Femke schreef:Dat is bij heel veel electronica zaken zo.
Vaak hebben ze geen verstand van zaken. Zelfs in een echte fotografie shop moet je het in veel gevallen al gelukkig treffen om iemand met verstand van zaken te spreken.
Alwiene schreef:Je zegt precies het omgekeerde van wat je bedoelt met het diafragma. Je gooit hem niet ver open, maar ver dicht. Door hem verder open te gooien (lager getal) krijg je minder scherptediepte. f8 is dan wel meestal het punt waar je lens het beste presteert, voor je scherptediepte is het nogal ver dicht. Je kan hem rustig wat verder open zetten zonder meteen bang te hoeven zijn voor onscherpte zoals jij omschrijft![]()
Wil je het persé manueel doen? In verschillende hoeken van je parcours kan je meer of minder licht hebben en je hebt niet echt de tijd om alles aan te passen tussen de hindernissen door. Ik zou dus overwegen gebruik te maken van de A stand, dus je diafragma kiezen en de sluitertijd overlaten aan je camera. Wel even een paar proefshots trekken om te zien of je sluitertijd niet te lang wordt natuurlijk, want dan zal je of je diafragma of je iso aan moeten passen