[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:35

Ik heb het boek diverse keren voorbij zien komen.
Maar het is echt een aanrader? Heb nu geld, dus dan ga ik hem ook bestellen :D

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:43

Femke schreef:
SD Kaartje zijn allemaal kleine geheugenkaartjes van het type "Secure Digital".
SDHC is gewoon een SD Kaartje met "High Capacity"
SDXC is gewoon een SD kaartje met "eXtended Capacity"

Oftweel, dat geeft aan hoeveel MB, GB of TB er op het kaartje past.
Meestal zijn die kaartjes ook wat sneller met lees- en schrijf snelheid.

Even goed opletten bij de SDXC kaartjes, want het kán zijn dat je camera zo'n groot geheugen niet accepteerd (staat meestal wel in je gebruiksaanwijzing tot hoeveel GB of TB je een kaartje in je camera kunt gebruiken).

Veel verschil in merken is er niet.
Ik gebruik al jaren verschillende merken, zowel dure als héle goedkope...
De énige die ooit een keer een fout heeft gegeven was een duur kaartje van Sandisk.

Je betaalt bij dure kaartjes voornamelijk voor de merknaam.

Tnx Femke, Dat was dus precies wat ik wilde weten :))
Ik heb in mijn huidige camera nu ook een kaartje van Skandisk die een keer een fout gaf. Ik dacht dat hij kapot was. Gelukkig heb ik em niet gelijk weggegooid want nu doet ie het weer ;)

Net zoals een zonnebril van Dior duurder is dan die van de kruidvat. Al doen ze natuurlijk precies hetzelfde.

Ik koop dus gewoon de goedkoopste die ik tegen kom. Werkt prima :j

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:21

LeonieL schreef:
Ik heb het boek diverse keren voorbij zien komen.
Maar het is echt een aanrader? Heb nu geld, dus dan ga ik hem ook bestellen :D

Ja het is zeker een aanrader! :j Ik heb het boek ook pas en er staan onwijs interessante en ook handige dingen in! Zowel voor de beginner als voor de gevorderden die met paardenfotografie bezig zijn.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:48

DesireeK schreef:
Femke schreef:
SD Kaartje zijn allemaal kleine geheugenkaartjes van het type "Secure Digital".
SDHC is gewoon een SD Kaartje met "High Capacity"
SDXC is gewoon een SD kaartje met "eXtended Capacity"

Oftweel, dat geeft aan hoeveel MB, GB of TB er op het kaartje past.
Meestal zijn die kaartjes ook wat sneller met lees- en schrijf snelheid.

Even goed opletten bij de SDXC kaartjes, want het kán zijn dat je camera zo'n groot geheugen niet accepteerd (staat meestal wel in je gebruiksaanwijzing tot hoeveel GB of TB je een kaartje in je camera kunt gebruiken).

Veel verschil in merken is er niet.
Ik gebruik al jaren verschillende merken, zowel dure als héle goedkope...
De énige die ooit een keer een fout heeft gegeven was een duur kaartje van Sandisk.

Je betaalt bij dure kaartjes voornamelijk voor de merknaam.

Net zoals een zonnebril van Dior duurder is dan die van de kruidvat. Al doen ze natuurlijk precies hetzelfde.

Ik koop dus gewoon de goedkoopste die ik tegen kom. Werkt prima :j

Ik heb in mijn huidige camera nu ook een kaartje van Skandisk die een keer een fout gaf. Ik dacht dat hij kapot was. Gelukkig heb ik em niet gelijk weggegooid want nu doet ie het weer :D

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:41

DesireeK schreef:
Ik heb in mijn huidige camera nu ook een kaartje van Skandisk die een keer een fout gaf. Ik dacht dat hij kapot was. Gelukkig heb ik em niet gelijk weggegooid want nu doet ie het weer :D

pas hier wel heel erg mee op want een kaartje dat al een keer een fout heeft gemaakt zou zomaar weer eens kunnen gaan op het moment dat je het niet kan gebruiken (eigen ervaring). Voor mij zou dat een reden zijn om het kaartje nooit meer te gebruiken. Dus als je iets fotografeert dat belangrijk voor je is pak dan alsjeblieft een nieuw kaartje

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:49

Hoeft niet perse nog een keer fout te gaan met zo'n kaartje.
In 9 v/d 10 gevallen is er met een foto op een kaartje wat mis gegaan omdat je de camera hebt uit gezet, voordat de foto's helemaal zijn opgeslagen (zeker na een buffer reeks).

Maar voorzichtig zijn kan nooit kwaad natuurlijk ;)

Dat kaartje dat ik destijds gebruikte dat een fout op een foto gaf, doet het nu na 5 jaar nog steeds perfect zonder problemen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:33

Mijn aanrader; ga alsjeblieft NIET naar de Dixons.
Wat ik vanmiddag daar alweer allemaal voor onzin gehoord heb, alsjeblieft zeg. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:45

Dat is bij heel veel electronica zaken zo.
Vaak hebben ze geen verstand van zaken. Zelfs in een echte fotografie shop moet je het in veel gevallen al gelukkig treffen om iemand met verstand van zaken te spreken.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:15

heeft er iemand toevallig foto's van paarden en andere dieren die ik mag zien die gemaakt zijn met de nikon d3100?
ik zou ze heel graag willen zien aangezien ik sinds kort mijn nikon d3100 heb en ik nu dus heel erg beginnend ben. en van andere foto's kan ik zeker leren!
bij deze foto's zou ik ook graag willen weten met welke diafragma ISO en sluitertijd je dit hebt gedaan.
alvast super bedankt!
liefst via pb? :)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:15

Nils_010 schreef:
DesireeK schreef:

pas hier wel heel erg mee op want een kaartje dat al een keer een fout heeft gemaakt zou zomaar weer eens kunnen gaan op het moment dat je het niet kan gebruiken (eigen ervaring). Voor mij zou dat een reden zijn om het kaartje nooit meer te gebruiken. Dus als je iets fotografeert dat belangrijk voor je is pak dan alsjeblieft een nieuw kaartje

Dank je wel voor de waarschuwing.. ik heb sowieso 2 kaarten in mijn camera.. dus het is een fluitje van een cent om van kaart te veranderen.. En het kaartje wat de fout in is gegaan gaf het ook gelijk aan toen ik me camera aanzette..

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:23

Femke schreef:
Hoeft niet perse nog een keer fout te gaan met zo'n kaartje.
In 9 v/d 10 gevallen is er met een foto op een kaartje wat mis gegaan omdat je de camera hebt uit gezet, voordat de foto's helemaal zijn opgeslagen (zeker na een buffer reeks).

Maar voorzichtig zijn kan nooit kwaad natuurlijk ;)

Dat kaartje dat ik destijds gebruikte dat een fout op een foto gaf, doet het nu na 5 jaar nog steeds perfect zonder problemen.

Ik denk dat dat bij mij ook het geval is geweest.. ik heb em alweer een heel tijdje in gebruik en hij heeft geen kuren meer vertoond.. Maar ik heb ook altijd nog een andere kaart standby in mijn camera voor het geval dat ie er toch mee zou stoppen ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:44

Ik ben nog heel wat aan het uitproberen met mijn Nikon D5000, maar gebruik toch liefst van al de manuele stand. Het toestel stuurt je zodanig (mijn kennis die ik er al over binnengehaald heb), dat de foto's eigenlijk steeds zijn zoals ik het wil.
Maar ik heb een vraagje. Bv : je wil een foto maken van een dier buiten, met een groot diafragma (f5.6), omdat je graag wil dat de achtergrond onscherp is en het dier scherp. Ik heb begrepen dat je bij gewone portretten een lage sluitertijd moet gebruiken (bv. 1/60?), maar als je diafragma zo ver open staat dan zorgt dit toch voor een overbelichte foto? Dus moet je compenseren en je sluitertijd opdrijven. Klopt dit dan of doe ik dan iets totaal verkeerd? Want ik blijf denken, ah een portret moet normaal aan een lage sluitertijd, en vind het dan zo raar als ik de sluitertijd naar bv. 1/200 breng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:47

Ik zou niet weten waarom een portret een trage sluitertijd zou moeten hebben?
Je wil toch juist een bevroren foto hebben, zonder onscherpte? Dan is een snelle sluitertijd juist gewenst ;)

Die 1/60e is je minimale sluitertijd die nodig is om nog uit de hand te kunnen fotograferen, anders krijg je (als je zonder statief werkt) van jezelf bewegingsonscherpte op de foto. Misschien dat dit getal dáárom bij je is blijven hangen?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:02

Femke schreef:
Ik zou niet weten waarom een portret een trage sluitertijd zou moeten hebben?
Je wil toch juist een bevroren foto hebben, zonder onscherpte? Dan is een snelle sluitertijd juist gewenst ;)

Die 1/60e is je minimale sluitertijd die nodig is om nog uit de hand te kunnen fotograferen, anders krijg je (als je zonder statief werkt) van jezelf bewegingsonscherpte op de foto. Misschien dat dit getal dáárom bij je is blijven hangen?

Waarschijnlijk :D! Ja vroeg me al af waarom ik persé iets wou met dat getal, en zal inderdaad wel zoiets geweest zijn.
De camera wijst anders wel super goed aan wanneer je wat moe doen, en dan besef je zelf ook wel wat je moet doen. Dus die manuele stand vind ik wel goed!
Trouwens, de witbalans, hebben jullie die op automatisch staan? (denk dat ik daar beter nog niet aan pruts)

Enkele foto's zijn al verbazend goed gelukt (heb mezelf overtroffen :D).
Hier enkele foto's (hopelijk mag dit in dit topic), maar besef wel dat ik nog heel wat moet leren.. Af en toe (of ja mss vaak :D) is de belichting nog niet super. Maar vind ze toch al behoorlijk geslaagd :

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EGIBWL8C.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4CH3PDWJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8HZK6GS4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DZK3C6DS.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:05

Ik heb de witbalans zelden op automatisch staan. Het nadeel van AWB is dat de camera iedere opname opnieuw de witbalans bepaalt. Dan kan het dus dat je bij vijf achtereenvolgende foto's vijf verschillende witbalansen hebt. Ik trek ze liever gelijk op een vaste kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur stel ik zo nauwkeurig mogelijk in, en mocht ik er een klein beetje naast zitten (naar eigen smaak te bepalen) kan ik ze dan gemakkelijk in batch aanpassen omdat ik in RAW fotografeer.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:12

Nouks schreef:
Ik heb de witbalans zelden op automatisch staan. Het nadeel van AWB is dat de camera iedere opname opnieuw de witbalans bepaalt. Dan kan het dus dat je bij vijf achtereenvolgende foto's vijf verschillende witbalansen hebt. Ik trek ze liever gelijk op een vaste kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur stel ik zo nauwkeurig mogelijk in, en mocht ik er een klein beetje naast zitten (naar eigen smaak te bepalen) kan ik ze dan gemakkelijk in batch aanpassen omdat ik in RAW fotografeer.

Meet je die dan zelf (want dat zie ik niet zitten, althans nu nog niet!). Maar ik zie wel dat je die op bewolkt of zonnig of schaduw etc kan zetten.. Maar waarschijnlijk doe jij dit niet zo :P.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:41

Femke schreef:
Vaak hebben ze geen verstand van zaken. Zelfs in een echte fotografie shop moet je het in veel gevallen al gelukkig treffen om iemand met verstand van zaken te spreken.

Ik heb vanmiddag echt m'n lachen in staan houden. Liep er voor de gein even naar binnen.
Meneer de verkoper stond een prachtige demonstratie te geven van de 1100D volgens mij, of de 1000D, zag ik niet precies, en stond in rozekleuren te vertellen dat dit zo'n goed en perfect model was, vanwege de stabilisatie IN de body. Naarmate het gesprek vorderde, kwam meneer de verkoper tot de conclusie dat de 18-55 toch wel een heeeeel kort lensje was en dat meneer de klant beter een 18-105 kon kopen, en dan kon hij er nog een mooie 55-200 bij kopen, of wat dacht je van een prachtige en zeer goeie 200-300 lens?! :Y)

Ik stond 'm nog net niet recht uit te lachen :')

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:02

Nog een vraagje, als je op springwedstrijd foto's neemt. Lukt dat scherpstellen dan snel genoeg? Want ik ben bang dat ik tijd ga verliezen door het scherpstellen en dat ik dan de sprongen mis! Ik zou foto's nemen op diafragma 8 ongeveer, ISO zal afhangen van het weer en op een sluitertijd van 1/400.. Misschien moet ik de AF dan op AF-C zetten? Zodat hij scherpstelt op het bewegende voorwerp?
Heb het gevoel dat ik dit topic massaal bestook, maar wil zoveel bijleren in één keer :D, de examens zijn ook bijna gedaan!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:46

@ Courses, wat érg, kun jij het dan voor elkaar krijgen om je mond dicht te houden? Ik zou zó'n medelijden met die klant hebben dan :=

@ Elixer, Waarom wil je voor diafragma 8 gaan voor springende paarden? Ik zou hem graag iets verder opengooien voor een mooie onscherpe achtergrond. Je sluitertijd vind ik dan juist weer iets aan de lange kant, maar dat kan aan mij liggen. :j Ik zet inderdaad mijn AF modus dan op Ai servo, wat hetzelfde zal zijn als jij bedoelt :j Of het snel genoeg gaat zal ook van je lens afhangen, ene is een stúk sneller dan de andere, maar je kan eventueel ook scherpstellen op de hindernis, dan wel gewoon AF voor stilstaande dingen gebruiken natuurlijk.
Dit is overigens mijn ervaring, mocht ik er naast zitten hoor ik dat weer graag, want zo idioot veel ervaring heb ik nog niet ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:56

Ik zou het diafragma zo ver opengooien omdat ik bang ben als ik hem meer sluit je dan bv. een scherp paard hebt maar de hoeven onscherp, begrijp je? Ofwel heb ik het helemaal verkeerd voor, maar dit moet ik dus echt nog gaan uittesten. Ik laat je zeker weten wat het resultaat was van beide ;-)! Een vriendin trekt met haar Canon EOS 400D ook op sluitertijd 1/400, daarom dacht ik daar aan. Maar misschien moet ik inderdaad wel hoger. Euhm ja maar het is de bedoeling dat ik een geheel parcours trek van welbepaalde personen, dus moet toch steeds andere hindernissen fotograferen. Zal dus inderdaad moeten proberen met de stand die bij jou Ai servo noemt. Weet niet of dat gaat lukken, maar dit lijkt me wel de beste optie! Ik weet ook niet hoe snel de 55-200mm lens zal zijn. Wordt dus puur zelf ervaren. Maar met wat jij zegt kan ik al zeker rekening houden!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:37

Je zegt precies het omgekeerde van wat je bedoelt met het diafragma. Je gooit hem niet ver open, maar ver dicht. Door hem verder open te gooien (lager getal) krijg je minder scherptediepte. f8 is dan wel meestal het punt waar je lens het beste presteert, voor je scherptediepte is het nogal ver dicht. Je kan hem rustig wat verder open zetten zonder meteen bang te hoeven zijn voor onscherpte zoals jij omschrijft :j

Wil je het persé manueel doen? In verschillende hoeken van je parcours kan je meer of minder licht hebben en je hebt niet echt de tijd om alles aan te passen tussen de hindernissen door. Ik zou dus overwegen gebruik te maken van de A stand, dus je diafragma kiezen en de sluitertijd overlaten aan je camera. Wel even een paar proefshots trekken om te zien of je sluitertijd niet te lang wordt natuurlijk, want dan zal je of je diafragma of je iso aan moeten passen ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:00

Alwiene schreef:
@ Courses, wat érg, kun jij het dan voor elkaar krijgen om je mond dicht te houden? Ik zou zó'n medelijden met die klant hebben dan :=

@ Elixer, Waarom wil je voor diafragma 8 gaan voor springende paarden? Ik zou hem graag iets verder opengooien voor een mooie onscherpe achtergrond. Je sluitertijd vind ik dan juist weer iets aan de lange kant, maar dat kan aan mij liggen. :j Ik zet inderdaad mijn AF modus dan op Ai servo, wat hetzelfde zal zijn als jij bedoelt :j Of het snel genoeg gaat zal ook van je lens afhangen, ene is een stúk sneller dan de andere, maar je kan eventueel ook scherpstellen op de hindernis, dan wel gewoon AF voor stilstaande dingen gebruiken natuurlijk.
Dit is overigens mijn ervaring, mocht ik er naast zitten hoor ik dat weer graag, want zo idioot veel ervaring heb ik nog niet ;)

Ik had er ook redelijk veel moeite mee. Maar die man zag mij al een beetje gniffelen, dus volgens mij had 'ie al wel door dat het niet helemaal goed zat. Had wel heeeel erg de neiging om even te vragen of meneer de verkoper z'n prachtige 200-300 lensje even kon showen, was ik wel heel erg benieuwd naar! :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:57

Femke schreef:

Er zijn nog wel fotozaken met kundig personeel maar daar liggen de prijzen dan ook meestal wat hoger. Veel van die kleine zaken zijn in de afgelopen jaren verdwenen door de opkomst van de grote (internet)winkels.
Eerlijk gezegd verwacht ik bij Dixons en Mediamarkt e.d. geen personeel met kennis van fotografie.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:09

Bij de MediaMarkt valt dat meestal nog wel mee, maar daar hebben ze ook zo veel personeel rondlopen dat het een kleine moeite is voor de fotografie-afdeling iemand te zoeken die minimaal een interesse heeft in fotografie en fotoapparatuur.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:32

Alwiene schreef:
Je zegt precies het omgekeerde van wat je bedoelt met het diafragma. Je gooit hem niet ver open, maar ver dicht. Door hem verder open te gooien (lager getal) krijg je minder scherptediepte. f8 is dan wel meestal het punt waar je lens het beste presteert, voor je scherptediepte is het nogal ver dicht. Je kan hem rustig wat verder open zetten zonder meteen bang te hoeven zijn voor onscherpte zoals jij omschrijft :j

Wil je het persé manueel doen? In verschillende hoeken van je parcours kan je meer of minder licht hebben en je hebt niet echt de tijd om alles aan te passen tussen de hindernissen door. Ik zou dus overwegen gebruik te maken van de A stand, dus je diafragma kiezen en de sluitertijd overlaten aan je camera. Wel even een paar proefshots trekken om te zien of je sluitertijd niet te lang wordt natuurlijk, want dan zal je of je diafragma of je iso aan moeten passen ;)

Ik bedoelde het ook omgekeerd :o. Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat ik zo'n hoog getal zou nemen omdat ik bang was dat andere dingen van het paard/hindernis dan onscherp zouden worden. Maar blijkbaar kan dit zo. Had er nog aan gedacht om de A stand te gebruiken, maar kiest hij dan niet af en toe een verkeerde sluitertijd? Meestal zijn de pistes wel volledig zonder schaduw, maar bepaalde hebben inderdaad wel donkere stukken. Als men sluitertijd dan te lang wordt dan moet ik het diafragmagetal terug opkrikken, dus meer sluiten? Of gaat de sluitertijd ook weer omhoog als ik de ISO omhoog krik? (ik weet het nog niet allemaal uit het hoofd, meestal probeer ik even en zie ik dan wel wat het toestel allemaal doet, uiteindelijk zal ik het mss ooit eens onthouden wanneer wat gebeurd, hoop ik toch :+). Ik kan misschien ook wel gewoon wachten tot ik ervaring heb opgedaan, maar het is nu ook niet ALTIJD wedstrijd, dus wil toch graag op de eerste wedstrijd al wat gelukte foto's hebben :j.