[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:08

hoe verklein je de sluitertijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:10

Niet verkleinen, verkorten Knipoog

Door te zorgen voor meer licht, door je ISO omhoog te gooien of door je diafragma te vergroten. Dat laatste is echter gezien je instellingen bij de foto die ik even als voorbeeld heb genomen waarschijnlijk niet mogelijk.

Bewegingsonscherpte is altijd op te lossen met kortere sluitertijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:21

Haha geeft niet hoor... Met "meer licht" bedoelde ik ook meer studio-situaties etc.

Ik denk dat het wel ergens in het menu moet staan...

Houd er hoe dan ook wel rekening mee dat je met een simpele compactcamera sowieso eigenlijk altijd moeite zult houden met donkere locaties enzo.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:38

Als het wat somberder weer is (zoals de laatste dagen) hoe hebben jullie je instellingen dan staan? doen jullie de iso omhoog of ga je overbelichten?
Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:12

Ik ben op zoek naar mooie achtergronden (egaal van kleur, zwart, wit en evt ander kleurtje) om dieren op te fotograferen. Waar kan ik zoiets krijgen, maar vooral, waar moet ik op letten bij aankoop.

Ook wil ik voor het fotograferen van kleine dieren, bijvoorbeeld knagers, katten, goede belichting. Waar te beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:57

rohotje schreef:
Als het wat somberder weer is (zoals de laatste dagen) hoe hebben jullie je instellingen dan staan? doen jullie de iso omhoog of ga je overbelichten?
Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk Lachen

Juist met dit soort weer vind ik een sombere uitstraling op de foto's ook wel mooi Lachen.
Met die mist etc .
Als je nou een echt vroege shoot hebt, en je gaat dan op een open veld foto's maken, dan móet je gewoon gebruik maken van de omstandigheden.

Maar als je wel per sé lichte foto's wilt is het ook wel aan de andere kant erg mooi om wat lichtere foto's te hebben.

Mijn ISO gaat met dit weer standaard op 400, met zéér slecht weer op 800.
In een binnenbak gaat hij op 1600.
Mijn sluitertijd ligt rond de 1/250 met dit weer, op ISO 400 Lachen

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:02

Ik heb sinds van de week een sony a 200 met 18-70 .
maar bij bewegende objecten word de foto echt niet scherp.
foto;s zijn buiten gemaakt op de automatische stand en de sportstand.
(iso was 100 F 7.1 belichting 1/60 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:15

Voor bewegende objecten heb je een veel kortere sluitertijd nodig. Voor een paard bijvoorbeeld al snel korter dan 1/320. ISO omhoog of diafragma groter dus.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:16

Oke dank je !
Ik ga hem morgen maar weer even uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:10

Wuis schreef:
Ik ben op zoek naar mooie achtergronden (egaal van kleur, zwart, wit en evt ander kleurtje) om dieren op te fotograferen. Waar kan ik zoiets krijgen, maar vooral, waar moet ik op letten bij aankoop.

Ook wil ik voor het fotograferen van kleine dieren, bijvoorbeeld knagers, katten, goede belichting. Waar te beginnen?

Niemand? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:59

Met zeer kleine knaagdieren kun je een soort "studio" bouwen van wit papier en een spiegel Lachen.

Je legt de spiegel op de grond en je bouwt eromheen een soort gebouwtje van wit papier.
Daar zet je een paar bureaulampen op tot je belichting is zoals je hem wilt Lachen.

Voor kleine knaagdieren is het echt ideaal, voor grotere dieren is het minder Lachen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:21

Ja hoor, heb gister een shootmiddagje gehad, 9 paarden op de foto gezet. Alleen losgooifoto's.

Maar ze zijn dus allemaal onscherp, of het paard scherp, achtergrond bewogen, of bewogen beentjes Nagelbijten / Gniffelen

Hoe kan ik dit voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:47

Ook ik heb snel een vraagje.

Ik ga dalijk deze pony fotograferen:
Afbeelding

Het is hier mooi weer, wel wolken aan de lucht. Ik heb een Nikon D60, ga in een lichte losgooibak fotograferen (buiten).
Op elke instellingen kan ik mijn camera het beste zetten? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:20

Jester_ schreef:
Ja hoor, heb gister een shootmiddagje gehad, 9 paarden op de foto gezet. Alleen losgooifoto's.

Maar ze zijn dus allemaal onscherp, of het paard scherp, achtergrond bewogen, of bewogen beentjes Nagelbijten / Gniffelen

Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik quote mezelf (berichtje paar boven jouw vraag)...

[***] schreef:
Voor bewegende objecten heb je een veel kortere sluitertijd nodig. Voor een paard bijvoorbeeld al snel korter dan 1/320. ISO omhoog of diafragma groter dus.

Bewegingsonscherpte is te allen tijde op te lossen door te zorgen voor een kortere sluitertijd... Logiesj toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:01

Emmaa_ schreef:
Met zeer kleine knaagdieren kun je een soort "studio" bouwen van wit papier en een spiegel Lachen.

Je legt de spiegel op de grond en je bouwt eromheen een soort gebouwtje van wit papier.
Daar zet je een paar bureaulampen op tot je belichting is zoals je hem wilt Lachen.

Voor kleine knaagdieren is het echt ideaal, voor grotere dieren is het minder Lachen

Dat weet ik, maar ik zoek eigenlijk voornamelijk tips voor 'iets groters', waar bijv ook een kat op gezet kan worden. Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:07

Ik heb nu sinds een paar dagen een canon eos 300D te leen, die ik wellicht ga overkopen. Gisteravond de handleiding doorgespit en daarbij wat aantekeningen gemaakt.
Nu ik wat aan het uitproberen ben (met verschillende standen en instellingen foto's maken van de hond, haha) merk ik dat ik bij het gebruiken van de Tv-mode hele donkere plaatjes krijg. Hoe los ik dit op?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:09

Emmaa_ schreef:

Hoe los je dit op met de ruis die dan ontstaat???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:46

Auky schreef:
Ik heb nu sinds een paar dagen een canon eos 300D te leen, die ik wellicht ga overkopen. Gisteravond de handleiding doorgespit en daarbij wat aantekeningen gemaakt.
Nu ik wat aan het uitproberen ben (met verschillende standen en instellingen foto's maken van de hond, haha) merk ik dat ik bij het gebruiken van de Tv-mode hele donkere plaatjes krijg. Hoe los ik dit op?

Bij de Tv-modus zet je de sluitertijd vast. Als je sluitertijd heel kort is, zal het diafragma heel groot moeten zijn of de ISO heel hoog om toch een goede foto te krijgen. Als je diafragma al zo groot mogelijk is en de ISO nog steeds onvoldoende, worden je foto's dus te donker.

Verder moet je ook altijd blijven lichtmeten; het kan zijn dat je de belichtingscompensatie dik in de - hebt gedraaid?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:11

Nouks schreef:
Bij de Tv-modus zet je de sluitertijd vast. Als je sluitertijd heel kort is, zal het diafragma heel groot moeten zijn of de ISO heel hoog om toch een goede foto te krijgen. Als je diafragma al zo groot mogelijk is en de ISO nog steeds onvoldoende, worden je foto's dus te donker.

Verder moet je ook altijd blijven lichtmeten; het kan zijn dat je de belichtingscompensatie dik in de - hebt gedraaid?

Om het diafragma ook te kunnen instellen, moet je de camera op M zetten toch? In dat geval krijg ik het diafragma niet lager dan 4.5. Belichtingscompensatie, is dat toevallig exposure? Heb alleen een engelse handleiding, dus is af en toe even puzzelen, haha. Want die staat gewoon neutraal. In de M-mode staat die wel flink in de min, maar ik weet niet hoe je die moet aanpassen. De handleiding vertelt alleen hoe je deze moet aanpassen in alle modes, behalve M.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:15

AngelofLove schreef:
Emmaa_ schreef:

Hoe los je dit op met de ruis die dan ontstaat???

Ik gooi zelf een filter eroverheen van bijv Neatimage- soms, lang niet altijd. Doorgaans valt de ruis opzich mee als je maar zorgt dat je niet onderbelicht verder. En ach... een beetje ruis is ook geen drama Lachen

Liever scherpe foto's of goed belichte met wat ruis, dan dat je foto's ruisvrij zijn maar volledig bewogen of veel te donker. Bewogen foto's krijg je namelijk niet goed scherp meer, en onderbelichte foto's oplichten geeft vaak nog veel ergere ruis dan als je je ISO gewoon een stapje hoger had gezet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-08 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:15

Ruis is bij mij wel een drama als ik de foto vervolgens heel groot laat afdrukken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:19

Had net nog wat toegevoegd Knipoog
't Is een kwestie van dingen afwegen, zie vorige post.
Ik vind 't persoonlijk belangrijker dat je foto scherp is dan dat hij volledig ruisloos is. Liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe foto die geheel ruisvrij is. Het is gewoon heel simpel: zijn de omstandigheden slecht dan kan je ervoor kiezen de foto WEL te maken en de ruis voor lief te nemen, of de foto helemaal NIET te maken. Je bent nogal beperkt in je mogelijkheden doorgaans (afhankelijk van je apparatuur en de omstandigheden, dus).

En hoe vaak laat je nou een foto groter uitvergroten dan 20x30? Bovendien moet ik eerlijk zeggen dat als je een foto van bijv. 30x45 aan de wand hangt, de ruis je meestal niet eens echt storend opvalt (mits je goed hebt belicht). Daarom vind ik dat mensen soms een wat minder groot drama van wat ruis moeten maken... het valt gewoon niet altijd te voorkomen als je niet voor 1000en euro's aan apparatuur hebt.

Bij goed belichten vind ik de ruis van ISO 400 op bijv. een Canon eos 400D nog zeer acceptabel. En met m'n 40D vind ik zelfs ISO 1000 nog goed kunnen eigenlijk, gewoon even door Neat-Image (of Noise Ninja, maar zelf geen ervaring mee) halen en dan met Photoshop wat meer doseren later. Ruisfilters werken fijn maar nemen vaak toch wat van de scherpte weg, dat is waar je op moet letten als je er gebruik van maakt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:42

Ik heb net fotoshoot gehad, en wil de foto;'s ff beetje bijwerken.

Op veel zit de horizon namelijk erg scheef.
Hoe kan ik dat met CS3 wijzigen?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:59

WildWings schreef:
Had net nog wat toegevoegd Knipoog
't Is een kwestie van dingen afwegen, zie vorige post.
Ik vind 't persoonlijk belangrijker dat je foto scherp is dan dat hij volledig ruisloos is. Liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe foto die geheel ruisvrij is. Het is gewoon heel simpel: zijn de omstandigheden slecht dan kan je ervoor kiezen de foto WEL te maken en de ruis voor lief te nemen, of de foto helemaal NIET te maken. Je bent nogal beperkt in je mogelijkheden doorgaans (afhankelijk van je apparatuur en de omstandigheden, dus).

En hoe vaak laat je nou een foto groter uitvergroten dan 20x30? Bovendien moet ik eerlijk zeggen dat als je een foto van bijv. 30x45 aan de wand hangt, de ruis je meestal niet eens echt storend opvalt (mits je goed hebt belicht). Daarom vind ik dat mensen soms een wat minder groot drama van wat ruis moeten maken... het valt gewoon niet altijd te voorkomen als je niet voor 1000en euro's aan apparatuur hebt.

Ik probeer er zelf gewoon altijd voor te zorgen dat de foto's scherp en ruisvrij zijn Knipoog. De meeste omstandigheden waaronder ik een foto maak laten dat dan ook wel toe, hahaha. Maar als de omstandigheden dusdanig slecht zijn dan kies ik ook wel voor de ruis, daar niet van. Maar aangezien ik regelmatig mijn foto's verwissel aan de muur (heb dan ook echt een hele stapel) zijn doorgaans 50x75 en stuk groter, hahaha.