Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rohotje schreef:Als het wat somberder weer is (zoals de laatste dagen) hoe hebben jullie je instellingen dan staan? doen jullie de iso omhoog of ga je overbelichten?
Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk
Wuis schreef:Ik ben op zoek naar mooie achtergronden (egaal van kleur, zwart, wit en evt ander kleurtje) om dieren op te fotograferen. Waar kan ik zoiets krijgen, maar vooral, waar moet ik op letten bij aankoop.
Ook wil ik voor het fotograferen van kleine dieren, bijvoorbeeld knagers, katten, goede belichting. Waar te beginnen?
Jester_ schreef:Ja hoor, heb gister een shootmiddagje gehad, 9 paarden op de foto gezet. Alleen losgooifoto's.
Maar ze zijn dus allemaal onscherp, of het paard scherp, achtergrond bewogen, of bewogen beentjes
Hoe kan ik dit voorkomen?
[***] schreef:Voor bewegende objecten heb je een veel kortere sluitertijd nodig. Voor een paard bijvoorbeeld al snel korter dan 1/320. ISO omhoog of diafragma groter dus.
Emmaa_ schreef:Met zeer kleine knaagdieren kun je een soort "studio" bouwen van wit papier en een spiegel.
Je legt de spiegel op de grond en je bouwt eromheen een soort gebouwtje van wit papier.
Daar zet je een paar bureaulampen op tot je belichting is zoals je hem wilt.
Voor kleine knaagdieren is het echt ideaal, voor grotere dieren is het minder
Emmaa_ schreef:Mijn ISO gaat met dit weer standaard op 400, met zéér slecht weer op 800.
In een binnenbak gaat hij op 1600.
Mijn sluitertijd ligt rond de 1/250 met dit weer, op ISO 400
Auky schreef:Ik heb nu sinds een paar dagen een canon eos 300D te leen, die ik wellicht ga overkopen. Gisteravond de handleiding doorgespit en daarbij wat aantekeningen gemaakt.
Nu ik wat aan het uitproberen ben (met verschillende standen en instellingen foto's maken van de hond, haha) merk ik dat ik bij het gebruiken van de Tv-mode hele donkere plaatjes krijg. Hoe los ik dit op?
Nouks schreef:Bij de Tv-modus zet je de sluitertijd vast. Als je sluitertijd heel kort is, zal het diafragma heel groot moeten zijn of de ISO heel hoog om toch een goede foto te krijgen. Als je diafragma al zo groot mogelijk is en de ISO nog steeds onvoldoende, worden je foto's dus te donker.
Verder moet je ook altijd blijven lichtmeten; het kan zijn dat je de belichtingscompensatie dik in de - hebt gedraaid?
AngelofLove schreef:Emmaa_ schreef:Mijn ISO gaat met dit weer standaard op 400, met zéér slecht weer op 800.
In een binnenbak gaat hij op 1600.
Mijn sluitertijd ligt rond de 1/250 met dit weer, op ISO 400
Hoe los je dit op met de ruis die dan ontstaat???
WildWings schreef:Had net nog wat toegevoegd![]()
't Is een kwestie van dingen afwegen, zie vorige post.
Ik vind 't persoonlijk belangrijker dat je foto scherp is dan dat hij volledig ruisloos is. Liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe foto die geheel ruisvrij is. Het is gewoon heel simpel: zijn de omstandigheden slecht dan kan je ervoor kiezen de foto WEL te maken en de ruis voor lief te nemen, of de foto helemaal NIET te maken. Je bent nogal beperkt in je mogelijkheden doorgaans (afhankelijk van je apparatuur en de omstandigheden, dus).
En hoe vaak laat je nou een foto groter uitvergroten dan 20x30? Bovendien moet ik eerlijk zeggen dat als je een foto van bijv. 30x45 aan de wand hangt, de ruis je meestal niet eens echt storend opvalt (mits je goed hebt belicht). Daarom vind ik dat mensen soms een wat minder groot drama van wat ruis moeten maken... het valt gewoon niet altijd te voorkomen als je niet voor 1000en euro's aan apparatuur hebt.