[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sesiel_

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:00

Heeft iemand ervaring met de Samsung Digimax S800?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:32

_lucy_ schreef:
Wat ik in een camera zoek:
- Mooi ook vanuit de verte onderschijd kunnen maken in diepte, dus dat de achtergrond wazig kan izjn.
- Dat je zelf alles kan instellen, je eigenhand aan te geven dus.
- Vele mogenlijkheden
- Wél heel gemakkenlijk want dit word mijn 1e écht goede camera (heb nu een Olympus c-370 zoom)
- Alle soorten foto's kan maken, ook actie/mooie macro/natuur/paarden/alles..
- Een beetje ver kunnen inzoomen.
- Het liefst een camera waarbij je de lens kan verwisselen.

Waarom zou je een camera met verwisselbare lens willen? Verward
In mijn ogen is dat hardstikke onpraktisch. Ik kan daaruit concluderen dat je meerdere lenzen zou willen hebben? De lenzen zijn duur en als er stof in je camera komt bij het verwisselen van de lens heb je een probleem. Het is en blijft een gevoelig punt.
Bij een spiegelreflex vind ik het niet vreemd, maar voor een compact camera in die prijsklasse?

Dit vroeg ik mij even af, misschien heb je wel een hele goede reden. Lachen

De Konica Minolta Z10 zou ook aan je eisen voldoen, die is nog een stukje goedkoper ook, maar ik weet niet of ze die nog wel ergens verkopen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:05

Ik ga een nieuwe camera kopen en twijfel nu tussen Panasonic Lumix DMC FZ7, Canon Powershot S3 IS of Sony DSC-H... De Canon EOS 350D zou ook nog kunnen, maar die is voor mij wel wat aan de dure kant Clown

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande camera's en het liefst ook natuurlijk voorbeeldfoto's?
En waar zit nou vooral het verschil in als je de bijvoorbeeld de Canon EOS 350D vergelijkt met die andere 3? Want er zit wel zo'n 200 euro verschil in...
Oja als iemand nog andere goeie camera's van tussen de 400 en de 600 euro ben ik ook benieuwd Vork

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 01:10

ik be nal een tijdje aan het kijken naar een camera niet AL te duur (ja wat is niet al te duur ik denk tot 300 euro DENK ik) en er moeten vooral goede bewegings foto's mee temaken zijn
verdere opties zijn bijzaak
ik heb er niet zo heel erg veel verstand van maar wil graag beginnen met fotgraferen vandaar ook wle me prijsklasse zodat ik niet een SUPER goed toestel heb maar ik 10x per jaar foto's mee kan maken
ik hoop dat iemand tips heeft en voorbeeld foto's

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:44

Lisa_Melody schreef:
Ik ga een nieuwe camera kopen en twijfel nu tussen Panasonic Lumix DMC FZ7, Canon Powershot S3 IS of Sony DSC-H... De Canon EOS 350D zou ook nog kunnen, maar die is voor mij wel wat aan de dure kant Clown

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande camera's en het liefst ook natuurlijk voorbeeldfoto's?
En waar zit nou vooral het verschil in als je de bijvoorbeeld de Canon EOS 350D vergelijkt met die andere 3? Want er zit wel zo'n 200 euro verschil in...
Oja als iemand nog andere goeie camera's van tussen de 400 en de 600 euro ben ik ook benieuwd Vork

En de Panasonic DMC-FZ30? De Panasonic die jij noemt ken ik niet.
Fijifilm Finepix S9500 past ook in dat rijtje. (400-600 euro)

Dit is een heel interessante link:
http://www.cameralabs.com/reviews/Panas ... age4.shtml

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:50

_Lorette_ schreef:
_lucy_ schreef:
Wat ik in een camera zoek:
- Mooi ook vanuit de verte onderschijd kunnen maken in diepte, dus dat de achtergrond wazig kan izjn.
- Dat je zelf alles kan instellen, je eigenhand aan te geven dus.
- Vele mogenlijkheden
- Wél heel gemakkenlijk want dit word mijn 1e écht goede camera (heb nu een Olympus c-370 zoom)
- Alle soorten foto's kan maken, ook actie/mooie macro/natuur/paarden/alles..
- Een beetje ver kunnen inzoomen.
- Het liefst een camera waarbij je de lens kan verwisselen.

Waarom zou je een camera met verwisselbare lens willen? Verward
In mijn ogen is dat hardstikke onpraktisch. Ik kan daaruit concluderen dat je meerdere lenzen zou willen hebben? De lenzen zijn duur en als er stof in je camera komt bij het verwisselen van de lens heb je een probleem. Het is en blijft een gevoelig punt.
Bij een spiegelreflex vind ik het niet vreemd, maar voor een compact camera in die prijsklasse?

Dit vroeg ik mij even af, misschien heb je wel een hele goede reden. Lachen

De Konica Minolta Z10 zou ook aan je eisen voldoen, die is nog een stukje goedkoper ook, maar ik weet niet of ze die nog wel ergens verkopen.

Ja ik snap wat je bedoelt, ik ben er ook ondertussen achter gekomen dat dát niet zo'n super idee van mij was, alhouwel ik met een camera dan wel met filters wil werken, weet nog niet precies allemaal hoe en wat.
Ik wil eerst een curses met de camera van m'n vader doen om alles onder de knie te krijgen zodat ik écht weet welke camera ik wil kopen/het beste voor me is.

En ik zal nog eens gaan kijken naar de camera die jij niemde, maar heb nu geen tijd (lees: Ga naar Bobbejaanland).

Bedankt voor je advies/tips.. Lachen

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:09

Heeft iemand ervaring met een extern geheugen ( hardware) (voor ongeveer 10000 foto's )?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:30

_lucy_ schreef:
Ja ik snap wat je bedoelt, ik ben er ook ondertussen achter gekomen dat dát niet zo'n super idee van mij was, alhouwel ik met een camera dan wel met filters wil werken, weet nog niet precies allemaal hoe en wat.
Ik wil eerst een curses met de camera van m'n vader doen om alles onder de knie te krijgen zodat ik écht weet welke camera ik wil kopen/het beste voor me is.

En ik zal nog eens gaan kijken naar de camera die jij niemde, maar heb nu geen tijd (lees: Ga naar Bobbejaanland).

Bedankt voor je advies/tips.. Lachen

Ok. Lachen
Maar de Z10 heeft géén verwisselbare lens, het voldoet wel aan de rest van jouw eisen.
Ik weet niet eens óf je er een filter op kunt zetten, ik dacht van wel, maar een filter zal dan meer dan de helft (misschien wel tegen twee derde) van de camera kosten. Knipoog
In de prijsklasse vanaf ongeveer 400 euro heb je wel camera's die het qua prijs waard zijn er filters op te zetten.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:50

Waarom wil je er eigenlijk een filter opzetten? het meeste kun je gewoon achteraf bewerken in psp, photoshop etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:10

_lucy_: De canon powershot A700 heeft wel opzetlenzen. Die je gewoon over de normale lens heen doet..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:37

_Lorette_ schreef:
Lisa_Melody schreef:

En de Panasonic DMC-FZ30? De Panasonic die jij noemt ken ik niet.
Fijifilm Finepix S9500 past ook in dat rijtje. (400-600 euro)

Dit is een heel interessante link:
http://www.cameralabs.com/reviews/Panas ... age4.shtml

Handige link..
De Panasonic Lumix DMC FZ7 is net nieuw geloof ik.. Fujifilm finepix S9500 zou ook kunnen idd.
Ik zat net ook even te kijken naar de Nikon D50, dat is een digitale spiegelreflex. Maar maakt dat veel verschil met gewone digitale camera's in bijvoorbeeld fotokwaliteit? En werkt dat heel anders?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:48

Ik vind zelf spiegelreflex wel veel fijner. Ik erger me bijvoorbeeld altijd groen en geel aan die afdrukvertraging en dat is nu opgelost Lachen Verder lekker veel mogelijkheden, zelf beetje alle instellingen proberen enzo.
Maar er zijn ook prima 'gewone' digi's. Als je toch de camera alles uit wilt laten zoeken is dat een stuk goedkopere optie Knipoog Een vriendin van me had de Konika Minolta Dimage Z2 en dat vond ik ook een mooi toestel. Is intussen al wel weer een nieuwere versie van ...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:55

_Lorette_ schreef:
Ik weet niet eens óf je er een filter op kunt zetten, ik dacht van wel, maar een filter zal dan meer dan de helft (misschien wel tegen twee derde) van de camera kosten. Knipoog
In de prijsklasse vanaf ongeveer 400 euro heb je wel camera's die het qua prijs waard zijn er filters op te zetten.

Dat ligt er toch ook aan wat voor filter je wilt? Ik heb bijv. alleen een UV-filter op m'n objectieven. Kostte 25 euro, maar als ik dan ergens tegenaan zou stoten is tenminste niet meteen m'n lens oid beschadigd.
Maargoed, wil je bijv. een polarisatiefilter dan ben je idd wel wat meer kwijt. Dan zou ik dat geld eerder in een duurder toestel stoppen ...

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:56

Lisa_Melody schreef:

Ik heb de Panasonic! Een erg fijn toestel, heel erg licht in de hand en je kan er veel mee. Wel ben ik iets minder tevreden met bewegingsfoto's in hele donkere ruimtes, dan komt er snel ruis op. Als je interesse hebt in voorbeeldfoto's, dan moet je maar een PBtje sturen Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:59

Maroush schreef:
_Lorette_ schreef:

Dat ligt er toch ook aan wat voor filter je wilt? Ik heb bijv. alleen een UV-filter op m'n objectieven. Kostte 25 euro, maar als ik dan ergens tegenaan zou stoten is tenminste niet meteen m'n lens oid beschadigd.
Maargoed, wil je bijv. een polarisatiefilter dan ben je idd wel wat meer kwijt. Dan zou ik dat geld eerder in een duurder toestel stoppen ...

Het is maar net wat voor objectief je hebt.... die zijn verschillend van grootte en daar hangt de prijs ook vanaf. Daarnaast ligt het maar aan de kwaliteit van je filter. Dat wisselt ook enorm. Je hebt idd heel goedkope, maar een beetje kwaliteit kost toch meer.... maar het is maar net wat je wilt en waar je prioriteiten liggen.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:27

love_gino schreef:
ik be nal een tijdje aan het kijken naar een camera niet AL te duur (ja wat is niet al te duur ik denk tot 300 euro DENK ik) en er moeten vooral goede bewegings foto's mee temaken zijn
verdere opties zijn bijzaak
ik heb er niet zo heel erg veel verstand van maar wil graag beginnen met fotgraferen vandaar ook wle me prijsklasse zodat ik niet een SUPER goed toestel heb maar ik 10x per jaar foto's mee kan maken
ik hoop dat iemand tips heeft en voorbeeld foto's

niemand tips? Verdrietig

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:40

Tip: lees het topic door (of een deel). Je hebt nl. dezelfde eisen/vragen als de meesten hier.

SylviaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:42

Hallo, ik meld me hier ook maar!!

Ik ga namelijk vanmiddag de Nikon D50 kopen!!! Ben helemaal blij en kan niet wachten. Ik heb nog helemaal geen ervaring met zulke goede en dure camera's en lenzen etc dus ben heel benieuwd.
Iemand alvast tips of ervaringen met de Nikon D50???

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:06

Leuk!!
Ik ben benieuwd hoe hij bevalt...

Ik zit nu toch wel over de Canon EOS 350D te denken.. Dat is wel een hele mooie volgens mij. Alleen eigenlijk iets boven mijn budget maarja.

Hebben jullie trouwens je camera via internet gekocht of in een winkel? Op internet kopen scheelt wel evel geld heb ik al gezien, maar ik vind het toch een beetje eng om zoiets duurs via internet te kopen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:11

Ik ga ook binnenkort de Nikon D50 kopen, eindelijk genoeg gespaard Haha!
Welke (niet te dure) lenzen zijn aan te raden voor erbij? Ik zag er een van 50 mm met een diafragma bereik van 2,8 tot 22, dat lijkt me perfect voor portretten! En een goede zoomlens wil ik ook erbij. Is die standaard lens goed?

Ik ga trouwens binnenkort mijn oude camera verkopen, de Konica Minolta Dimage Z20, dat is de nieuwe versie van de Z10, het grootste verschil is dat deze 5 megapixels heeft. Is nog in perfecte staat. Dus als iemand nog op zoek is.. Knipoog

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:27

SylviaG schreef:
Hallo, ik meld me hier ook maar!!

Ik ga namelijk vanmiddag de Nikon D50 kopen!!! Ben helemaal blij en kan niet wachten. Ik heb nog helemaal geen ervaring met zulke goede en dure camera's en lenzen etc dus ben heel benieuwd.
Iemand alvast tips of ervaringen met de Nikon D50???

Gewoon veel oefenen en alle knopjes uitproberen, zo leer je de camera kennen.. Ik heb amper het boekje gelezen, ben gewoon gaan spelen met van alles.. Ja

SylviaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:52

Hahaha...ik weet niet of da bij mij wel zo handig is..Knipoog Als ik zomaar knopjes in ga drukken dan is ie vast en zeker ontregeld?!

Ga me er dus maar goed in verdiepen want ik vind het zonde als ik van de helft van de mogelijkheden het bestaan niet af weet?!
Ik heb me dus net opgegeven voor een basisopleiding fotografie want dat heb ik wel hard nodig als leek op dit gebied...Lachen
Heb er onwijs veel zin in! Kan trouwens morgen pas mijn nieuwe camera ophalen. Ze hadden hem niet meer...Boos!
Ik koop hem trouwens gewoon in de winkel. Vind het toch een beetje eng om via het internet te kopen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:11

Lisa_Melody schreef:
Hebben jullie trouwens je camera via internet gekocht of in een winkel? Op internet kopen scheelt wel evel geld heb ik al gezien, maar ik vind het toch een beetje eng om zoiets duurs via internet te kopen..

Ik heb mijn camera via een webwinkel gekocht, maar ben hem wel zelf op gaan halen. Maar heb inmiddels al een lens en een nog wat spullen gewoon via internet bij webwinkels besteld en moet zeggen dat dat prima bevalt. Je hebt gewoon garantie, hebt je spullen binnen een paar dagen in huis, heb zelfs nog nooit langer dan 3 dagen op mijn spullen hoeven wachten. En het scheelt echt enorm veel geld.

Via prijsvvergelijkiings sites als www.tweakers.net of www.kelkoo.nl enz. Kan je precies zien waar je camera het goedkoopst is. Mijn digitale camera was bij de goedkoopste zo'n 1000 euro en bij de duurste het dubbele. En dan heb je precies hetzelfde. Het loont dus echt de moeite, zeker bij de duurdere camera's om even wat te zoeken op vergelijkingssites.

Als je trouwens op Google het merk van je camera invult krijg je ook nog wat links van vergelijkingssites om je verder te helpen. Ik heb inmiddels spullen besteld bij www.cameranu.nl en www.digitalstreet.nl en was dus erg tevreden. Bij cameranu.nl heb ik ook mijn camera vandaan, je kunt hun ook bellen voor advies enzo, werd er erg goed geholpen.

Als je nog vragen hebt kun je ook altijd even een PB sturen, maar ben zelf ook nog maar een leek Haha!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:20

manzano schreef:
Het is maar net wat voor objectief je hebt.... die zijn verschillend van grootte en daar hangt de prijs ook vanaf. Daarnaast ligt het maar aan de kwaliteit van je filter. Dat wisselt ook enorm. Je hebt idd heel goedkope, maar een beetje kwaliteit kost toch meer.... maar het is maar net wat je wilt en waar je prioriteiten liggen.

Dat is natuurlijk zo, maar iemand die net een eerste spiegelreflex gaat kopen, neemt vaak niet meteen het duurste objectief en dan wrs ook niet de beste kwaliteit filter.
Ik heb zelf om te beginnen dus twee simpele filters genomen. Zijn niet lastig te vervangen en dan heb ik iig iets. De betere objectieven en filters komen dan later wel ...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:22

MysticTinker schreef:
Ik ga ook binnenkort de Nikon D50 kopen, eindelijk genoeg gespaard Haha!
Welke (niet te dure) lenzen zijn aan te raden voor erbij? Ik zag er een van 50 mm met een diafragma bereik van 2,8 tot 22, dat lijkt me perfect voor portretten! En een goede zoomlens wil ik ook erbij. Is die standaard lens goed?

Ik ga trouwens binnenkort mijn oude camera verkopen, de Konica Minolta Dimage Z20, dat is de nieuwe versie van de Z10, het grootste verschil is dat deze 5 megapixels heeft. Is nog in perfecte staat. Dus als iemand nog op zoek is.. Knipoog

Veel mensen die op zoek zijn naar zoiets in de topic Lachen

Een vriendin van me heeft ook de D50 met 18-55mm (nikon) en 55-200mm (sigma) objectieven en die is daar erg tevreden mee. Heb zelf bij de D70 de 18-50mm en de 70-300mm van sigma en ben daar ook heel blij mee Ja