[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:22

Weet dat Julia op dit forum vaak met een omgekeerd objectief fotografeert maar weet niet of ze dat los doet of een ring gebruikt. Vind het goed passen bij het type fotografie wat zij vaak doet, puur kunst en niet functioneel.

In wat voor prijsklasse zoek je? In sommige gevallen is een 50mm macro of zelfs een manual focused M42 mount macro objectief net zo duur of goedkoper. Bijkomend voordeel is dat je sensor en objectief schoner blijven, de kans op schade kleiner is en de kans op storende lichtinval ook.

Apostrof

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:26

Oh trouwens, nog een leuke truc: Een objectief voor Canon-FD op je EF zetten (eerst de mount ombouwen).
De registerafstand van EF is groter met als gevolg dat op oneindig scherpstellen niet meer mogelijk is, maar het wel nog dichterbij kan :D

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:17

ja ik zocht toch iets lekker goedkoop aangezien ik net van al mijn centjes de 70-200 heb aangeschaft ^^ ga je tip eens gebruiken! alvast bedankt :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:32

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:48

oh wist helemaal niet dat je voor zo weinig geld dat al kon kopen! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:08

Moet nog wel een converteerring bij. Die had ik toen ook via mp voor een tientje.
Schroef je op het objectief en dan heb je ineens een EOS mount :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:25

Er is geen topic voor mijn vraag dus denk vraag het even hier

Ik ben opzoek naar een nieuwe cameratas en kwam één tegen die me wel wat leek.
Ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn die deze tas kennen en weten of het een beetje een goede tas is. Gezien de prijs ga ik er wel van uit maar je weet maar nooit.

het gaat om de Lowepro Classified Sling 180 AW

http://www.cameranu.nl/nl/tassen-en-kof ... 054_59454/

Ik heb hem op een amerikaanse site vele malen goedkoper gevonden (betrouwbare) Dus zou hem dan daar bestellen :j

Overigens heb ik deze ook gezien:
Lowepro Slingshot 302 AW Black

Dat leek me ook wel een goede tas maar vind de andere qua uiterlijk mooier.

Weet niet welke beter zou zijn?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:38

Voor camera tassen moet je eigenlijk echt even naar een winkel. Ik had er ook een op het oog en toen ik die ging bekijken bij Cameraland was de binnenkant heel onhandig en zat hij niet lekker. Met hulp van de medewerker toen een andere uitgezocht waar ik alleen nog even voor moet sparen :+

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:26

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag over studiofotografie. Ik heb een studio-flitsset waar geen gebruiksaanwijzing bij zit. (Nieuw gekocht, maar zat dus gewoon niks bij. Geen wonder dat hij geen 600 euro kostte ;) )
Nou heb ik laatst geprobeerd om deze aan de praat te krijgen, maar hij wilde niet meeflitsen met mijn toestel. (Zat een slave-unit op, maar ik kon dus niet checken of ik qua instellingen nog iets speciaal moet doen.) Bovendien heb ik dus geen idee of je qua hardheid van het licht nog iets kan instellen.

Het gaat om de volgende flitsset: mettle studiosystems - t-300 met 2x 300 Ws lampen een achtergrondset en 1 paraplu'tje. Mis ik dan nog iets? Kent iemand deze set en weet je hoe die werkt? Of weet iemand waar ik een gebruiksaanwijzing hiervan kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:45

"Mee flitsen met mijn toestel"...
Heb je je eigen camera laten flitsen dan?

Je moet de studio flitsers met een pc sync kabel óf een draadloze trigger set met je camera verbinden en op die manier aansturen.

En de flitsset moet bij de flitser die je wil laten "mee flitsen" op "slave" ingesteld staan, en bij de flitser die je via je camera aanstuurt juist op "master" ingesteld staan. Maar soms noemen ze dat anders op de flitser.

De meeste flitsers hebben een draai knop op de achterkant voor licht intensiteit, waarmee je de instellingen kunt regelen.

En zorg ook dat je je sluitertijd niet sneller zet dan zo'n 1/200e seconde. Want dan krijg je ook zwart beeld.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 21-02-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commercieel gedeelte verwijderd.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:03

Heb mijn eigen camera niet laten flitsen. Maar had inderdaad begrepen dat de ene op master moet staan en de ander dan mee moet flitsen op het moment dat je de foto maakt. Dat van die sluitertijd wist ik dan weer niet! Dat is goed om te weten. Ik heb zo'n draadloze trigger, maar het vervelende is dat je zonder gebruiksaanwijzing dus geen idee hebt om alle instellingen e.d. wel goed gaan.

Ik zou graag een cursus bij je komen doen, alleen het is nog al een eind weg vanaf Groningen ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:19

Als je je set op google intikt??? met gebruiksaanwijzing erachter.. is er dan niets te vinden?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:23

Nope, dat had ik helaas al geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:42

Klopt, ze gaan er met studio fotografie min of meer vanuit dat er wat basis kennis aanwezig is.
De lampen zelf zijn heel eenvoudig te bedienen als je eenmaal weet wat voor functies er op studioflitsers zitten. Dat is namelijk bij vrijwel iedere flitser precies hetzelfde, alleen ietsje anders vormgegeven.

Maar 't zou handig zijn als ze een simpele instructie zouden bijsluiten. Want ik krijg heel vaak vragen van mensen die een setje kopen en er compleet vast op lopen.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:43

Was je niet met een boek hierover bezig, Femke??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:48

Ja, ik wil het een keer in boekvorm verwerken.
Maar ik heb nog steeds geen beslissing gemaakt of 't in het hondenfotografie boek komt, of in een los e-book over studio fotografie. Omdat de doelgroep relatief klein is natuurlijk.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:54

Ik heb er sowieso interesse in :P

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:55

Ik ook ;) maar snap dat de doelgroep niet zo groot is. E-book zou dan een prima idee zijn.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:14

@ essy: staan de triggers aan? zitten er batterijen in? weet de camera wel dat ie een flitssignaal moet uitzenden of staat dat uit?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:51

Hoi hoi,

Ik heb een vraagje betreft sneeuw vs camera :P.
Hoe doen jullie het, als je een shoot aan het doen bent en het gaat spontaan sneeuwen?
Ik zie toch vaak sneeuw foto's voorbij komen waarbij je het nog ziet sneeuwen en ben benieuwd hoe de camera dan beschermd wordt :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:56

Een camera wordt niet zomaar 'nat' van sneeuw.
Regen doet dat wat sneller.

Bovendien zijn de duurdere camera's en objectieven weather sealed, dus die hebben daar geen last van.

Ervaar je toch problemen? Leg dan bijv. een natuurzeem over je camera/lens heen.
Die neemt het water perfect op :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:01

@HLPhoto: Tiggers staan aan en er zitten batterijen in. Of de camera weet dat ie een flitssignaal moet afgeven weet ik niet 100% zeker. Heb wel iets aangezet, maar kan dus nergens vinden hoe dat precies zit en hoe de camera en flitser nou weten wat ze precies moeten doen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:27

Ok, zit er een testknop op je trigger?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:39

xChantal94 schreef:
Hoi hoi,

Ik heb een vraagje betreft sneeuw vs camera :P.
Hoe doen jullie het, als je een shoot aan het doen bent en het gaat spontaan sneeuwen?
Ik zie toch vaak sneeuw foto's voorbij komen waarbij je het nog ziet sneeuwen en ben benieuwd hoe de camera dan beschermd wordt :).

Een droge zeem over je camera leggen scheelt vast wat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:53

En zorgen dat als je zoomlens hebt die in en uitschuift je geen sneeuw naar binnen zoomt. ;)