Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LynnDenise schreef:Even een vraagje,
Ik ben gevraagd om voor een basisschool foto's te nemen van het kerstdiner. Nu heb ik helaas geen lichtsterke lens en kan mijn camera een hoge ISO niet aan. Is het een optie om met de 50mm 1.8 nog wat leuks te maken? Of word het echt flitsen?
RosiePosie schreef:LynnDenise schreef:Even een vraagje,
Ik ben gevraagd om voor een basisschool foto's te nemen van het kerstdiner. Nu heb ik helaas geen lichtsterke lens en kan mijn camera een hoge ISO niet aan. Is het een optie om met de 50mm 1.8 nog wat leuks te maken? Of word het echt flitsen?
Ik fotografeer vrijwel altijd zonder flits. Ook onder donkere omstandigheden. Ik zou als ik jou was, twee dingen doen. Ten eerste, maak zelf eens een soort proefopstelling met een dergelijk geringe hoeveelheid (kaars)licht en probeer eens wat uit.
Ten tweede, neem behalve die lens, ook een zoomlens en flitser mee (als je die kunt lenen). Voor indirect flitsen (zou nooit direct flitsen bij een kerstdiner) heb je echter wel een lichtgekleurd plafond oid nodig. Zou er ook even mee oefenen. Je hebt dan meer bereik dan met alleen die 50 mm lens.
Gebruik de ingebouwde flitser niet, die geeft echt lelijke foto's. Een losse flitser kan wel.
Kerstsfeer is heel goed te vangen met jouw lichtgevoelige lens, omdat de kinderen in principe stil zitten. Zorg dat je zelf ook stil staat/zit en kies bij heel weinig licht het grootste diafragma f 1.8 dus. Denk eraan dat je dan maar een kleine scherptediepte hebt, stel dus op het juiste punt scherp. Verder, fotografeer in RAW, je kunt later dan altijd je foto's enigszins oplichten in Photoshop. Kies een hoge ISO-waarde en maak eerst wat testfoto's waarbij je goed kijkt naar de belichting van de foto's; controleer de scherpte ook even door in te zoomen.
Dais_ schreef:Bagheera_206 schreef:IS Heb je niet nodig voor paardensportfotografie.
Ik fotografeer regelmatig honden (in beweging) in het bos op (soms) bewolkte dagen, heb je IS dan wel nodig om nog uit de hand te kunnen fotograferen?
stefan1991 schreef:Alwiene schreef:
En je vraag is nu?
Dat wilde ik er eerst onder zetten maar schijnbaar heeft hij het niet gepakt.
Welke van deze lenzen kan ik het beste voor paardenfotografie gebruiken.