[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:25

Je moet op zoek gaan naar een lens met laag f getal.
f2.8 of nog lager, dat is de enige oplossing dan.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:28

lovey_ou schreef:
Hoe bevalt de 28-75 Daniella? :)

Goed hoor! Alleen zoomt hij heel stroef wat soms wat vervelend is, schijnt tamron kwaaltje te zijn?
Mooi bereik en 2.8 is altijd fijn ;)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:28

_Daniella schreef:
Je moet op zoek gaan naar een lens met laag f getal.
f2.8 of nog lager, dat is de enige oplossing dan.

oo okee ! (: dus bijvoorbeeld de 70-200 F 2,8 ?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:40

Klopt :j

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:11

F2.8 lenzen zijn behoorlijk prijzig €600-€800 is niets
Goedkopere lenzen hebben meestal 2 diafragma getallen bijv: 3.5 - 6.3 het eerste getal is in de maximale grootbeeld stand en het 2e getal in de maximale tele stand. hoe kleiner deze getallen hoe lichtgevoeliger de lens is

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:20

Niet gedacht dat ik het ooit zou vragen, maar ik loop toch wel erg vast.
Onze oude telezoom-lens is overleden. Hij was van de body afgebroken tijdens een val, in het water beland, helemaal opgedroogd, maar helaas was een stukje van de vatting afgebroken. Erg zonde, aangezien de lens wel wat (emotionele) waarde had.
Maar goed, gebeurt is gebeurt en nu zijn we dus op zoek naar een nieuwe lens.

We twijfelen nog erg wat voor bedrag we er in willen steken.

Ik ben op zoek naar een vrij lichtsterke telezoom-lens, voor een Sony Alpha. Merk maakt mij niet uit. De oude was een Tamron 80-210, 4.5-5.6 en hier waren we erg over te spreken.

De camera wordt gebruikt voor sportfotografie en moet robuust zijn. Ik fotografeer in een roedel honden en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen. :)

Nu ben ik totaal niet wegwijs in de wereld van de lenzen (Afgezien van wat basis-info) en vroeg ik mij af wat de volgende afkortingen bij de lenzen van Sony betekenen:
SAL
OSS
SSM
DT
SAM
De G-serie

Nu weet ik weer wel dat je ook nog CZ lenzen hebt en de SEL Nex-lenzen zijn. Maar de rest. :')

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:06

Stilaan kijk ik ook uit naar een nieuw objectief, ik heb momenteel de canon 1100D en 550D maar zit met een lens van een analoge camera nog, de 55-200mm 1:4.5-5.6

Nu is mijn budget niet al te hoog en zou ik 2de hands zoeken naar een lens(rond de 500-750).
Ik gebruik dit trouwens voor paardenfotografie, zowel portret als actie, voornamelijk buiten.
Ik mis nu vooral de scherpte en snelheid erg belangrijk.

Maar dan vraag ik me af welke van deze twee nu het beste is
Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM(450 euro) of de Sigma 70-200mm f/2.8 ?

nu valt er op 2dehands een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM voor 500 euro te krijgen ook, maar is het gebrek aan IS hierbij een minpunt of maakt dit niet veel uit voor mij?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:26

IS Heb je niet nodig voor paardensportfotografie.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:40

LynnDenise schreef:
Even een vraagje,

Ik ben gevraagd om voor een basisschool foto's te nemen van het kerstdiner. Nu heb ik helaas geen lichtsterke lens en kan mijn camera een hoge ISO niet aan. Is het een optie om met de 50mm 1.8 nog wat leuks te maken? Of word het echt flitsen?

Ik fotografeer vrijwel altijd zonder flits. Ook onder donkere omstandigheden. Ik zou als ik jou was, twee dingen doen. Ten eerste, maak zelf eens een soort proefopstelling met een dergelijk geringe hoeveelheid (kaars)licht en probeer eens wat uit.
Ten tweede, neem behalve die lens, ook een zoomlens en flitser mee (als je die kunt lenen). Voor indirect flitsen (zou nooit direct flitsen bij een kerstdiner) heb je echter wel een lichtgekleurd plafond oid nodig. Zou er ook even mee oefenen. Je hebt dan meer bereik dan met alleen die 50 mm lens.

Gebruik de ingebouwde flitser niet, die geeft echt lelijke foto's. Een losse flitser kan wel.

Kerstsfeer is heel goed te vangen met jouw lichtgevoelige lens, omdat de kinderen in principe stil zitten. Zorg dat je zelf ook stil staat/zit en kies bij heel weinig licht het grootste diafragma f 1.8 dus. Denk eraan dat je dan maar een kleine scherptediepte hebt, stel dus op het juiste punt scherp. Verder, fotografeer in RAW, je kunt later dan altijd je foto's enigszins oplichten in Photoshop. Kies een hoge ISO-waarde en maak eerst wat testfoto's waarbij je goed kijkt naar de belichting van de foto's; controleer de scherpte ook even door in te zoomen.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:55

RosiePosie schreef:
LynnDenise schreef:
Even een vraagje,

Ik ben gevraagd om voor een basisschool foto's te nemen van het kerstdiner. Nu heb ik helaas geen lichtsterke lens en kan mijn camera een hoge ISO niet aan. Is het een optie om met de 50mm 1.8 nog wat leuks te maken? Of word het echt flitsen?

Ik fotografeer vrijwel altijd zonder flits. Ook onder donkere omstandigheden. Ik zou als ik jou was, twee dingen doen. Ten eerste, maak zelf eens een soort proefopstelling met een dergelijk geringe hoeveelheid (kaars)licht en probeer eens wat uit.
Ten tweede, neem behalve die lens, ook een zoomlens en flitser mee (als je die kunt lenen). Voor indirect flitsen (zou nooit direct flitsen bij een kerstdiner) heb je echter wel een lichtgekleurd plafond oid nodig. Zou er ook even mee oefenen. Je hebt dan meer bereik dan met alleen die 50 mm lens.

Gebruik de ingebouwde flitser niet, die geeft echt lelijke foto's. Een losse flitser kan wel.

Kerstsfeer is heel goed te vangen met jouw lichtgevoelige lens, omdat de kinderen in principe stil zitten. Zorg dat je zelf ook stil staat/zit en kies bij heel weinig licht het grootste diafragma f 1.8 dus. Denk eraan dat je dan maar een kleine scherptediepte hebt, stel dus op het juiste punt scherp. Verder, fotografeer in RAW, je kunt later dan altijd je foto's enigszins oplichten in Photoshop. Kies een hoge ISO-waarde en maak eerst wat testfoto's waarbij je goed kijkt naar de belichting van de foto's; controleer de scherpte ook even door in te zoomen.

+:)+ Super bedankt voor alle tips hier kan ik zeker wat mee!
Ik heb een flitser en een zoomlens dus die kan ik gewoon meenemen. Ik ga zeker eerst oefenen voordat ik daarheen ga, in elk geval bedankt voor al je advies!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:42

Nog een kleine aanvulling:

Op http://www.feelfreefoto.nl kun je wat van mijn foto's zien (foto's staan in slechte kwaliteit en klein erop, maar je krijgt wel een indruk). De enige keer dat ik echt met een (opzet)flitser heb gewerkt was tijdens een middelbareschoolgala (http://feelfreefoto.nl/search.asp?serieid=34) verder zijn alle foto's zonder flits.
Tijdens concerten zijn de bewegingen echter heel snel, dat heb je niet tijdens de kerstviering op school, dus dat zou met die lens wel moeten lukken. Ik heb trouwens een Canon 30D. De meeste foto's op mijn site zijn gemaakt met een minder lichtgevoelige lens dan de jouwe, een f 2.8.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:39

Bagheera_206 schreef:

Ik fotografeer regelmatig honden (in beweging) in het bos op (soms) bewolkte dagen, heb je IS dan wel nodig om nog uit de hand te kunnen fotograferen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:34

Dais_ schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik fotografeer regelmatig honden (in beweging) in het bos op (soms) bewolkte dagen, heb je IS dan wel nodig om nog uit de hand te kunnen fotograferen?

Nee, want ook bij honden wil je een korte sluitertijd zodat IS niet nodig is.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:29

Wanneer gebruik je die IS dan wel?
Wanneer je de lens aanschaft zonder IS, waarin (welke fotografie) ben je dan beperkt tov van de lens mét IS?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:43

Ik vind IS wel erg fijn bij concertfotografie. :)

Het is niet echt een beperking. Alleenals het zo donker is dat je met lange sluitertijden moet werken en je onderwerp niet/nauwelijks beweegt. Dan is statief ook nog een goed alternatief in sommige van dat soort situaties.

Alleen zijn de IS lenzen vaak 2x duurder dan de non-IS variant. Is het jou die meerprijs waard?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:45

Hmm, als ik het zo hoor ga ik toch voor de versie zonder IS, scheelt me een paar maanden sparen ;)
Als ik het zo hoor vind ik het de meerwaarde niet waard :n Niet waar ik hem voor wil gaan gebruiken iig :)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:39

Hallo allemaal,

Ik heb mijn camera (1100D) nu bij een jaar, en heb na een paar maanden ook een zoomlens (55-250 mm IS) aangeschaft voor de dierenfotografie. Ik heb er ontzettend veel plezier van!
Maaaar ik wil me nu wat meer gaan richten op portretfotografie, aangezien er een heleboel leuke kleine kinderen in mijn buurt wonen en ik hou van kinderen :Y) Ook vind ik macrofoto's echt prachtig en ik heb nog wat spaargeld over van mijn vakantiebaantje. Ik ben daarom aan het kijken naar lichtsterkere lens dan die ik nu heb die ik voor zowel macro als portretfotografie kan gebruiken. Ik dacht zelf aan de canon 100 mm f2.8. Is dit een goede keuze of zijn er betere opties? prijsklasse tot maximaal 500,-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:37

Eventueel een 50mm of 85mm? :=

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:23

Ik heb een canon 1000D met standaard 18-55 lens, 18-200, 70-300 en 150-500 lens

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:45

stefan1991 schreef:

En je vraag is nu?

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:53

Alwiene schreef:
stefan1991 schreef:

En je vraag is nu?

Dat wilde ik er eerst onder zetten maar schijnbaar heeft hij het niet gepakt.
Welke van deze lenzen kan ik het beste voor paardenfotografie gebruiken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:57

stefan1991 schreef:
Alwiene schreef:

En je vraag is nu?

Dat wilde ik er eerst onder zetten maar schijnbaar heeft hij het niet gepakt.
Welke van deze lenzen kan ik het beste voor paardenfotografie gebruiken.

Waarschijnlijk jouw 70-300mm.

Hoe vind jij het fotograferen van paarden gaan met de andere twee lenzen?

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:10

ik vind het redelijk gaan de 150-500 vind ik momenteel minder voor op evenementen omdat die vanwege de grote zoom ook zeer gevoelig is bij beweging. De 18-200 is over het algemeen wel fijn alleen is hij niet zo fijn als de paarden verder weg zijn.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:04

Ik weet niet of het hier goed staat, maar dit leek mij de meest logische plaats.

Een tijdje terug heb ik een nieuwe lens gekocht, een Nikkor 18-200.

Nu wil ik graag mijn Nikon kitlens 55-200 verkopen, aangezien ik hier niet veel meer mee ben. Lens is van februarie 2011. Is niet veel gebruikt, ziet er nog zo goed als nieuw uit (geen krassen, ook niet op de behuizing) en de UV-filter mag mee weg. Hoeveel kan ik hier nog voor vragen?
Zonnekap en lenshoesje inbegrepen. Doos van de lens is ook nog aanwezig.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:11

Kijk eens op mp waar ze er voor op staan dan heb je goede indicatie.