[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:44

Welke zouden jullie aanraden om mee te starten als beginner? De Nikon D3100 of dan eerder toch de D5000? En welke lens pak je daar het beste bij? Want het lijkt mij dat je met de body alleen niet veel bent? Ik las al verschillende meningen en zag dat er minieme verschillen zijn tussen de D3100 en de D5000. Prijsverschil is wel groot, zeker als je er de lenzen bij neemt.

Elixir

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:50

Er wordt me trouwens net meegedeeld dat de 18-55mm "waardeloos" is om foto's mee te nemen van een degelijke kwaliteit? Die persoon gebruikt steeds de 55-200mm, levert dit betere kwaliteit op? Of moet ik toch die 18-55 lens bijkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:54

Wat wil je gaan fotograferen Elixir?
Want je fotografie onderwerp is dé reden om voor een bepaald type lens te gaan ;)

Een 18-55mm is overigens niet "waardeloos" hoor ;)
Ik moest er een tijdje terug eentje heel snel aanschaffen voor een opdracht.
Eén van de foto's uit die shoot zal voor een grote reclame campagne gebruikt worden op mega billboard formaat.
En daar was de kwaliteit gewoon perfect voor. Geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:55

Elixir schreef:
Er wordt me trouwens net meegedeeld dat de 18-55mm "waardeloos" is om foto's mee te nemen van een degelijke kwaliteit? Die persoon gebruikt steeds de 55-200mm, levert dit betere kwaliteit op? Of moet ik toch die 18-55 lens bijkopen?

bullsh*t, die 18-55mm VR die er bij zit is echt een prima beginnerslens levert prima plaatjes op en je kunt er prima de eerste jaren mee vooruit. Je moet geen wonderen verwachten van een kitlens maar voor dat geld is er absoluut in dat bereik geen betere lens te krijgen. Als je merkt dat de lens tekort komt is het moment daar om voor beter glas te gaan kijken, maar tot die tijd doet de 18-55mm van Nikon absoluut zn werk. Ik raad aan voor paarden wel die 55-200mm erbij te kopen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:58

Als je dan evenwel gewoon statische foto's wil nemen, dan kan dit niet met de 55-200mm? Anders kan je evenwel gewoon de body kopen samen met de 55-200mm, als je me begrijpt. Dan heb ik op zich die 18-55mm niet nodig. Behalve als jullie zeggen dat statische voorwerpen echt beter te fotograferen zijn met de 18-55mm dan met de 55-200mm. Maar als ik het goed voor heb, heeft dit vooral te zien met de zoom?
Ik ben namelijk van plan om er zowat alles mee te fotograferen, maar zeker ook vooral op wedstrijd (springen). Dus dan denk ik dat ik die 55-200mm zowiezo nodig heb.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:59

18-55 en 55-200 zijn aansluitende bereiken, de eerste is een stukje groothoek en standaard, de tweede is een telelens. De tweede is vooral geschikt voor paarden en dieren, portretten, maar waardeloos als je overzichtsplaatjes wil maken of alleen dichtbij kan staan zoals bij een optocht bijvoorbeeld. Je telelens is alleen geschikt als je genoeg afstand kan nemen!
Je gebruikt ze dus naast elkaar, niet in plaats van!
Ga je voor Canon? Kies dan een 18-55 met is, die geven best hele leuke platen, zijn voorloper zonder bepaald minder! En ik zou in plaats van die 55-200 een 55-250 is nemen, is een betaalbare lens, maar hele goede prijs/kwaliteitverhouding!
Tenzij het meer mag kosten, dan zijn er zeker nog leukere lenzen natuurlijk!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:01

Sorry, zie dat et al geantwoord is! Had hele stuk op telefoon getikt, dys kon niet makkelijk terug lezen en was nogal traag!

Anoniem

Als je echt met paarden aan de slag wil, en inderdaad ook vanaf wat grotere afstand wil gaan fotograferen (zoals op springwedstrijden), dan heb je dat bereik tot 200mm inderdaad wel écht nodig.
Anders krijg je met de 18-55 minipaardjes in de verte op je foto's ;)

Statische voorwerpen is niet super specifiek... Ieder onderwerp kan een bepaalde lens nodig hebben. Afhankelijk van hóe en wat je wil fotograferen.
Wil je er ver vanaf staan of juist heel erg dichtbij? En moet de lens lichtsterk zijn voor gebruik in donkere ruimtes, of fotografeer je daar eigenlijk nooit?

Allemaal belangrijke vragen om te beantwoorden.
De 18-55mm is een leuke allround lens. Maar het bereikt loopt maar ongeveer tot wat je met je eigen ogen kunt zien. Wil je meer dingen "dichterbij" kunnen halen (verrekijker effect), dan heb je een telelens nodig.

Elixir

Alwiene schreef:
18-55 en 55-200 zijn aansluitende bereiken, de eerste is een stukje groothoek en standaard, de tweede is een telelens. De tweede is vooral geschikt voor paarden en dieren, portretten, maar waardeloos als je overzichtsplaatjes wil maken of alleen dichtbij kan staan zoals bij een optocht bijvoorbeeld. Je telelens is alleen geschikt als je genoeg afstand kan nemen!
Ga je voor Canon? Kies dan een 18-55 met is, die geven best hele leuke platen, zijn voorloper zonder bepaald minder! En ik zou in plaats van die 55-200 een 55-250 is nemen, is een betaalbare lens, maar hele goede prijs/kwaliteitverhouding!

Het gaat om Nikon, volgens mij heb je enkel de 55-200mm bij Nikon... Ofwel moet ik mijn mening omgooien toch voor een Canon gaan met die bijhorende 55-250mm lens. Ik weet echt helemaal nog niet welke het nu wordt. En wat nu binnen mijn budget ligt.. ongeveer 600 euro laten we zeggen.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:07

Elixir schreef:
Alwiene schreef:

Het gaat om Nikon, volgens mij heb je enkel de 55-200mm bij Nikon... Ofwel moet ik mijn mening omgooien toch voor een Canon gaan met die bijhorende 55-250mm lens. Ik weet echt helemaal nog niet welke het nu wordt. En wat nu binnen mijn budget ligt.. ongeveer 600 euro laten we zeggen.

hebben ze geen combinatie kit met camera+18-55mm+55-200mm die was er vroeger voor de D60 wel namelijk

edit: gevonden http://www.kamera-express.nl/product/nikon-d3100-af-s-18-55mm-vr-af-s-55-200mm-vr/ voor 650 euro
2e edit: ook de d5000 heeft een combi met een sigma 18-200mm (alles in 1 dus) weet niet hoe die lens zich houd tegenover de nikon 18-200mm http://www.kamera-express.nl/product/nikon-d5000-sigma-18-200mm-os-stabilizer-/ die is alleen wel 700 euro
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 18-06-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:10

@Elixir: het klinkt een beetje alsof je echt nog geen enkel idee hebt van wat je kunt met een bepaalde lens. Is er niet iemand in je omgeving die een spiegelreflexcamera heeft die je eens zou mogen gebruiken? Dan zou je zelf eens kunnen testen wat voor soort foto's je zou kunnen maken met welk bereik.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:24

Nouks schreef:
@Elixir: het klinkt een beetje alsof je echt nog geen enkel idee hebt van wat je kunt met een bepaalde lens. Is er niet iemand in je omgeving die een spiegelreflexcamera heeft die je eens zou mogen gebruiken? Dan zou je zelf eens kunnen testen wat voor soort foto's je zou kunnen maken met welk bereik.

Ik heb op wedstrijd al foto's genomen met de 55-250mm van canon. En die is daar uiteraard ideaal voor, althans dat levert de kwaliteit op die ik ervan verwacht. Verder heb ik nog nooit foto's genomen van heel dichtbij. Wel enkele van hondjes, en dit lukte namelijk ook met de 55-250mm, wat ook een goede kwaliteit opleverde. Het is echt werkelijk zo dat ik nog volledig moet gaan uitzoeken wat ik nu werkelijk wil... Ik zal ook moeten proberen welke lenzen welk beeld opleveren en welke ISO etc ik moet gebruiken. Ik ben een echte beginner, maar heb al heel wat zitten lezen. Daarom dat ik de standaardlens wil kopen, samen met de 55-200mm van Nikon. Of misschien gewoon hetzelfde van Canon. Al afhankelijk van de prijs ook...

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:52

Ik weet niet of dit al eerder in het topic is vermeld... Maar dit is een hele leuke, leerzame en interessante site.
Er staan veel tips op en ook goede uitleg over heel veel dingen.

http://www.digitalefotografietips.nl/

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:03

DesireeK schreef:
Ik weet niet of dit al eerder in het topic is vermeld... Maar dit is een hele leuke, leerzame en interessante site.

Mij zal het allesinds goed van pas komen! Op zoek naar zoveel mogelijk tips. Bedankt!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:22

Elixir schreef:
DesireeK schreef:

Mij zal het allesinds goed van pas komen! Op zoek naar zoveel mogelijk tips. Bedankt!

Ik had het inderdaad gelezen.. En dacht gelijk aan deze site.. is allemaal heel makkelijk te lezen en uitgelegd..
Veel plezier ermee zou ik zeggen :D

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:33

Heeft iemand hier een link van zo'n site waar je de standen e.d. kunt nakijken waarmee de foto is gemaakt?
(naam kwijt) :o

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:37

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:51

_Daniella schreef:
Heeft iemand hier een link van zo'n site waar je de standen e.d. kunt nakijken waarmee de foto is gemaakt?
(naam kwijt) :o

kun je in windows ook zelf doen :+ rechts klikken op bestand-eigenschappen-details en dan naar onder scrollen daar staat het meeste dat je nodig zult hebben
Afbeelding
zie hier 1 van mijn foto's

en anders is er dit programma nog dat is opanda een bekende op het gebied van exif informatie
in opanda kan je ook de firmware van de camera e.d. zien je hebt iets meer dan in de eigenschappen op je computer maar voor normaal gebruik zal je genoeg hebben aan de eigenschappen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:00

:oo dat wist ik niet eens joh :o

Bedankt! :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:38

Hallo,

Sinds kort heb ik een nieuwe camera de finepix HS 20.
Alleen ik heb nog niet zo veel ervaring met fotograferen
dus heel veel dingen snap ik nog niet.
hier een paar vragen:

Ik heb de standen P S A M en C erop staan
maar eigenlijk snap ik niet waarvoor ze zijn
ik heb de gebruiktaanwijzing helemaal goed doorgelezen
en daar staan dingen als het diafragma en de sluitertijd
maar ik weet niet waarvoor dat diend?

Ook heb ik een draaischijf achter mijn zoom zitten
waar het me camera gekocht heb zeiden ze dat
dat voor het schermstellen is maar hij stelt
automatisch al scherp? Weten jullie hoe ik dit kan
gebruiken?

Bedankt voor het lezen en ik hoop op handige reacties

Groetjes Mandy

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:44

ga je boekje van je camera eens lezen daarin staat precies aangegeven waar alle standen voor zijn ;)..

ik heb t boek van hypofocus binnen en ben er echt onwijs blij mee staat een hele hoop informatie in om me eens lekker in te kunnen verdiepen:j +:)+ +:)+
Afbeelding

vind t een aanrader voor alle mensen die willen fotograveren

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:47

Sluitertijd en diafragma zijn de basis van je fotograferen, als je iets anders wil gebruiken dan de automatische stand zul je toch moeten gaan leren wat dat is en wat het doet. Deze website kan je daar goed bij op weg helpen: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:47

@Nathalie, ik heb hem al in de digitale versie, had ik geweten dat de gedrukte versie nog zo snel zou komen had ik gewacht :j

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:25

Kan iemand mij tips geven over geheugenkaarten???
Met name deze: SD- (Secure Digital), SDHC-, SDXC

Ik wil graag ervaringen van verschillende merken enz.
Ook of er echt verschil zit in de goedkopere en duurdere kaarten..

Alvast bedankt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:34

SD Kaartje zijn allemaal kleine geheugenkaartjes van het type "Secure Digital".
SDHC is gewoon een SD Kaartje met "High Capacity"
SDXC is gewoon een SD kaartje met "eXtended Capacity"

Oftweel, dat geeft aan hoeveel MB, GB of TB er op het kaartje past.
Meestal zijn die kaartjes ook wat sneller met lees- en schrijf snelheid.

Even goed opletten bij de SDXC kaartjes, want het kán zijn dat je camera zo'n groot geheugen niet accepteerd (staat meestal wel in je gebruiksaanwijzing tot hoeveel GB of TB je een kaartje in je camera kunt gebruiken).

Veel verschil in merken is er niet.
Ik gebruik al jaren verschillende merken, zowel dure als héle goedkope...
De énige die ooit een keer een fout heeft gegeven was een duur kaartje van Sandisk.

Je betaalt bij dure kaartjes voornamelijk voor de merknaam.
Net zoals een zonnebril van Dior duurder is dan die van de kruidvat. Al doen ze natuurlijk precies hetzelfde.

Ik koop dus gewoon de goedkoopste die ik tegen kom. Werkt prima :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt