[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:42

Dag allemaal, ik had een vraagje voor jullie!

Heb vandaag voor her eerst mijn nieuwe Samsung Camera gebruikt, heel fijn ding, alleen, bij het maken van de rij foto's van een vriend van mij zijn deze bewogen. Op het draaischijfje was geen stand bewegende opnames te vinden, iemand een idee waar ik dit kan instellen?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:48

Om welk type Samsung gaat dit? En in wat voor licht omstandigheden zijn de foto's gemaakt? Toevallig in een binnenbak?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:56

Elessar schreef:
Om welk type Samsung gaat dit? En in wat voor licht omstandigheden zijn de foto's gemaakt? Toevallig in een binnenbak?

Ik geloof de S760, ja inderdaad in een binnenbak. Binnenbak met licht aan, witte bodem rond half zeven tot half 8 's avonds. Het is niet zo dat ze donker zijn, maar ze zijn gewoon bewogen en onscherp omdat het een bewegend beeld is wat ik wil vast leggen. Ik heb geen kaas gegeten van sluitings tijd and what not dus daar heb ik niet aan gezeten.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:03

Daar ga je al, je moet erg goed apparatuur hebben wil je in dat soort omstandigheden scherpe foto's kunnen maken. Het is dus niet zo raar dat je flink wat bewegingsonscherpte hebt, door het weinige licht krijg je een lange sluitertijd, het paard beweegt = onscherp. Kun je alles handmatig instellen? Zo ja, dan valt er misschien nog iets aan te verbeteren, maar verwacht geen goede scherpe foto's met zo'n compactje. Gewoon lekker overdag buiten rijden als je die mogelijkheid hebt. Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:29

Kun je hier ook vragen kwijt over het gebruik van een bewerkingsprogramma? Of moet ik dan ergens anders zijn? Lachen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:37

Ik heb al een tijdje de Nikon D40, maar ik heb nog steeeds niet ontdekt, hoe ik de sluitertijd & diafragma kan veranderen enzo? De iso al wel, maar die heb ik altijd op Automatisch

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:09

Jester_ schreef:
Ik heb al een tijdje de Nikon D40, maar ik heb nog steeeds niet ontdekt, hoe ik de sluitertijd & diafragma kan veranderen enzo? De iso al wel, maar die heb ik altijd op Automatisch

Diafragma handmatig instellen is stand A. Sluitertijd handmatig instellen is stand S. Beide instellen is stand M. Je hebt een wieltje waar je aan draait, en vervolgens zie je de getallen veranderen. Weet je wat diagrafma en sluitertijd inhoudt? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:09

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:26

Elessar schreef:
Jester_ schreef:

Diafragma handmatig instellen is stand A. Sluitertijd handmatig instellen is stand S. Beide instellen is stand M. Je hebt een wieltje waar je aan draait, en vervolgens zie je de getallen veranderen. Weet je wat diagrafma en sluitertijd inhoudt? Lachen

Nou, sluitertijd wel, diafragma niet echt Clown

Maaaar, als ik hem op stand S of A zet (je bedoeld toch die draaiknop bovenop?) en dan aan het wieltje draait, veranderd het niks.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:28

Je ziet dan toch cijfers veranderen op je scherm? Als je door je zoeker kijkt zie het ook in het balkje onderin. Lijkt me raar als het niet veranderd. Nagelbijten / Gniffelen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:30

Ohh, ik dacht op het display Clown

jaa dan zie ik het veranderen Ja

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:40

Gelukkig maar! *LOL* Je weet je sluitertijd wel, diafragma niet?

Mijn diafragma uitleg. Clown
Ik vergelijk het diafragma altijd met je eigen oog. Als het heel erg licht is buiten, knijp je je ogen wat dicht en wordt je pupil kleiner, anders word je verblind. Als het donker is, heb je je ogen gewoon open en heb je een grotere pupil zodat het meer licht in kan vallen. Met diafragma precies hetzelfde, dat het is het gat in je lens waar het licht door valt als je een foto maakt. Als het dus echt licht is buiten, kan je een iets kleiner gat gebruiken om overbelichting te voorkomen, een kleiner gat is een groter getal, bijvoorbeeld F11. Is het schemerig, maak je je diafragma getal zo klein mogelijk (bijvoorbeeld F3.5), het gat dus zo groot mogelijk dat er veel licht in kan vallen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:41

Oke bedankt!

En je zou een god voor me zijn, als je sluitertijd ook nog iets duidelijker zou maken *LOL*

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:43

Sluitertijd (Op Canon stand Tv op Nikon stand S)
Je sluitertijd is hoelang je sluiter openstaat wanneer je een foto maakt. Als je veel licht hebt en een klein diafragma gat = groot getal is je sluitertijd meestal rond 1/800ste oid, dat betekent dat je sluiter 1/800ste van een seconde openstaat om licht in de lens te laten vallen. Eigenlijk heel simpel. Lachen
Als het donker is, precies hetzelfde. Groot diafragma gat = klein getal om ervoor te zorgen dat je sluitertijd niet te lang wordt, bijvoorbeeld 1/30ste, want dan krijg je bewegingsonscherpte omdat je je handen niet helemaal stil kunt houden of omdat je een dier fotografeert oid.

Snap je de ISO?

Overigens staat dit ook allemaal uitgelegd in de Wiki als ik me niet vergis Lachen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:45

jaa de Iso snap ik wel, maar die heb ik altijd op automatisch Huilen van het lachen

Oke, heel erg bedankt Haha! Ik ga er maar eens goed op oefenen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:46

Als je het niet snapt en je vragen hebt, mag je ook altijd pb'en. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:42

Jester: dit is een website waar het heel duidelijk wordt uitgelegd allemaal. Is van Canon dus op Nikon zal het soms net een beetje anders heten etc, maar de theorie is vanzelfsprekend dezelfde. Je zou er goed aan doen dit eens door te lezen.

http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/index.html

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:45

Elessar schreef:
Als je het niet snapt en je vragen hebt, mag je ook altijd pb'en. Lachen

Bedankt! Nu ben ik ook weer een heel stuk wijzer geworden Ja

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:35

Heeft hier iemand tips om schilderijen te fotograveren? De lichtomstandigheden heb ik al voor elkaar. (Buiten, zonder de volle zon erop, liefst met net een wolk voor de zon.)
Maar welke instellingen zijn het beste voor je camera op zo`n moment? Ik zoek een scherp contrast zonder dat de witte stukken overbelicht worden.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:59

Graag wat tips om de foto's mooier te maken!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Emilia op 05-10-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:13

Ik geloof niet dat dat de bedoeling is in dat topic, tenzij je een specifieke vraag hebt, toch?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:17

imd schreef:
Ik geloof niet dat dat de bedoeling is in dat topic, tenzij je een specifieke vraag hebt, toch?

Heb de vraag al anders gemaakt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:13

De tweede vind ik geen mooie compositie, zoals de eerste vind ik hem mooier Lachen Verder mooie timing, maar ik had graag wat spetterender kleuren gezien. Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:27

Geen idee of het hier goed staat!

Ik fotografeer met de camera van mijn ouders, een Olympus FE-140. Daar zit een draaischijfje aan waarmee je standen kunt instellen. Maar ik krijg de foto's NOOIT scherp! En dan ook echt totaal niet! Wat doe ik fout?

Instelling 'landscape'
Afbeelding

Instelling 'portrait'
Afbeelding

Portrait and landscape
Afbeelding

Night
Afbeelding

Portrait and landscape
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:06

Lijkt me dat het grootste probleem in de sluitertijd zit. Deze is - op de bewogen foto's - veel te lang om de camera helemaal stil te houden. Op http://machteld.web-log.nl/photos/uncat ... 010358.jpg bijvoorbeeld heb je een sluitertijd van 1/5, terwijl je deze liever veel korter zou willen omdat je dan je camera goed stil kan houden (of je camera te weinig beweegt om het te gaan zien op de foto).

De ISO bij die foto staat op 125, als je die omhoog gooit (naar 400 bijvoorbeeld) zul je zien dat je foto's veel scherper zullen worden. Je camera heeft dan namelijk mindr licht "nodig" en dus minder lange sluitertijden.