[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:53

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:57

Dan kom je echt al een heel eind met de standaardlens. De lens die jij stuurt zou ik niet kopen. Lenzen met zo veel zoom (10keer) zijn eigenlijk per definitie 'niet goed'. Ik ken deze specifieke lens niet, maar om zoveel bereik in een lens te krijgen, moet je consessies doen aan de kwaliteit van een lens. Zeker als je kijkt naar de prijs (300 euro is niet veel) denk ik niet dat je het moet doen.

Ga dan voor de kitlens (18-55) zoek tweedehands een leuke zoomlens uit (een 70-300 mm lens is voor rond de 100-150 euro te krijgen) en ga dan kijken of je dingen mist of betere kwaliteit wil

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:06

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:15

_lucy_ schreef:
Ik ben ook stiekum op zoek naar een nieuwe camera..

Het probleem is dat ik niet zo'n hoog buget heb.. Bloos
Het liefst zo laag mogenlijk, 2e hands is dus niet erg.

Wat ik in een camera zoek:
- Mooi ook vanuit de verte onderschijd kunnen maken in diepte, dus dat de achtergrond wazig kan izjn.
- Dat je zelf alles kan instellen, je eigenhand aan te geven dus.
- Vele mogenlijkheden
- Wél heel gemakkenlijk want dit word mijn 1e écht goede camera (heb nu een Olympus c-370 zoom)
- Alle soorten foto's kan maken, ook actie/mooie macro/natuur/paarden/alles..
- Een beetje ver kunnen inzoomen.

Ik heb niet zo veel verstand van fotograferen, wil dus een camera waar je veel van kan leren; veel mogenlijkheden máár niet te moeijk..

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera omdat ik héél graag verder in de fotografie wil komen en mischien wel mijn beroep ervan te maken (áls dat eventueel kan).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt Lachen

Even iets bij gezet.. Knipoog

Ik hoop dat iemand iets weet.. Verward

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:30

Lucy: wat is je budget? Ik denk dat je zelf ook begrijpt dat je voor écht een goede camera gewoon veel geld kwijt bent, maar als je je budget post kunnen we gerichter zoeken.

Mik_: je eerste link bedoel ik inderdaad, dan heb je gewoon een fijne set om mee te beginnen. Ik ken zelf de winkel niet en weet niet waar je woont, maar ik heb zelf hele goede ervaringen met www.foto-konijnenberg.nl een webshop, maar ook gewoon een winkel waar je langs kunt gaan, goed advies krijgt en alles uit kan proberen.

De tweede link die je stuurt is een prima zoomlens, maar verwacht geen superscherpe resultaten. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de actiefoto's van equestrianphoto.nl dan zijn die gemaakt met een lens die 10 keer zo duur is, dat ga je hoe dan ook gewoon terug zien in de fotokwaliteit. Ik weet niet wat je budget is, als je gelijk een goede zoomlens wilt, zou ik je een tweedehands 70-200 F4 aanraden. (Niet geheel toevallig dezelfde lens als waar ik nu zelf voor spaar Knipoog ) Die moet je voor rond de 500 euro kunnen vinden.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:48

Ellende: Niet meer als 300,- Euro hoor.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben een (vakantie)baantje aan het zoeken (ben 14 dus is wat lastigger) om wat geld bij elkaar te sprokkelen..

Daarom kan ik hem nú nog niet kopen maar hoop (licht natuurlijk aan de prijs) hem toch binnenkort te kunnen kopen.. Áls ik er dan natuurlijk een gevonden heb.. Nagelbijten / Gniffelen

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:52

He daar kan ik wat mee. Wat er daar staat komt erop neer dat het gewoon kwestie van gevoel is met de camera Clown

Maar dan nu de lenzen. Ik heb nu een olympus c-765 ultra-zoom. Die heeft 2 dingen die ik graag wil "meenemen". Dat is 10x optische zoom en supermacro. Maar nu las ik dat 10x zoom per defenitie slechte lenzen zijn. Dus die valt af. Dan vind ik macro erg belangerijk. Maar hoe is de vergelijking tussen wat ik nu aan macro heb en wat ik aan macro zal gaan krijgen. Met de standaard lens? (Voor macrofoto's met de olympus check onderin mijn profiel)
Volgens mij moet ik eerst gewoon gaan spelen en dan gaan kijken wat ik echt mis. Maar hoe "men" het zegt dat de lenzen zo slecht zijn ben ik bang dat ik dadelijk geen verbetering heb. (natuurlijk onzin maar zo komt het wel over Frusty ) Even mijn gedachte's op dit moment Tong uitsteken Vraag me af hoe jullie daar over denken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:39

Tsjaa toch is die vriend zo ontzettend koppig. Haha. Hij koopt dus alsnog die eerste lens, 18-300mm. Naja hij betaalt 'm dus ja, moet hij maar weten!

Ben heel benieuwd, mooi dat ik die camera in beslag neem Vork

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:41

Iemand ervaring met de Kodak Easyshare C300?
Graag pm of zet t hier maar neer...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:16

Globetje schreef:
Hier nog een die de keus moet (kan) maken tussen de EOS 350D en de Nikon D50. Welke blz van dit topic of welke website is nou een aanrader? En waar moet je nou opletten qua lens. Alvast bedankt!

Ik heb de D50.. en ben er tevreden mee.. De Canon heb ik geen ervaring mee, dus kan ik je niet vertellen. Ergens op UK staan topics van mij met de D50 Ja

@ Mik_ Ik heb de Nikon D50 gekocht in de aanbieding met een extra lens erbij Ja

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:37

Ik heb hem Haha! Nikon D50 kwam op een vergelijkings website bij reviews en daar stonden 3 mensen met dezelfde klacht van de canon.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 00:42

Globetje schreef:
He daar kan ik wat mee. Wat er daar staat komt erop neer dat het gewoon kwestie van gevoel is met de camera Clown

Maar dan nu de lenzen. Ik heb nu een olympus c-765 ultra-zoom. Die heeft 2 dingen die ik graag wil "meenemen". Dat is 10x optische zoom en supermacro. Maar nu las ik dat 10x zoom per defenitie slechte lenzen zijn. Dus die valt af. Dan vind ik macro erg belangerijk. Maar hoe is de vergelijking tussen wat ik nu aan macro heb en wat ik aan macro zal gaan krijgen. Met de standaard lens? (Voor macrofoto's met de olympus check onderin mijn profiel).

Standaardlens heeft geen macro, zijn een paar oplossingen voor:
1. een zoomlens erbij kopen met macrofunctie (kost niets extra als je toch een zoom koopt, maar is geen 'echte' macro
2. een echte macrolens erbij kopen: Duur, maar beste resultaat en échte macro
3. een voorzetlensje kopen: vanaf 60 euro, iets minder scherpte, maar resultaat is prima
4. een set tussenringen kopen: zonder AF: 30 euro, met AF: 130 euro, iets minder lichtecht, geen scherpteverlies, en goed resultaat.

10 keer zoom is al genoeg over gezegd, dan zal je echt met meerdere lenzen moeten gaan werken. Bijvoorbeeld een 18-55 en een 55-200, dan heb je die 10 keer zoom in twee lenzen zitten.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:10

Globetje schreef:
Ik heb hem Haha! Nikon D50 kwam op een vergelijkings website bij reviews en daar stonden 3 mensen met dezelfde klacht van de canon.

Wat was die klacht dan? Vork (Ik ben niet nieuwschierig hoor Schijnheilig )

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:14

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:37

Globetje schreef:
Ik weet niet of ik van een ander forum mag kwoten. Maar hier de link. 3 klachten ivm scherpte.

http://www.kieskeurig.nl/review/7C403E61FD7C1F2BC1256FB3006D1A8E.htm

Ach, de Canon en niet scherp Nagelbijten / Gniffelen
Iedere simpele ziel kan dat ding kopen. Maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Ik acht de kans groot dat mijn ouders er ook geen scherpe foto's mee kunnen maken

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:06

vind dat stukje toch niet echt overkomen alsof het om iemand gaat die nog nooit een camera vast heeft gehad. ben het er wel mee eens dat het erg vreemd is.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 21:10

de 18-200 lens (10 keer zoom) staat inderdaad niet bekend als een hele scherpe lens. Maar dat is al vaker gezegd in dit topic: als je denkt dat er perfecte foto's uit je camera rollen alleen maar omdat het een spiegelreflex is, ga je echt van een koude kermis thuiskomen.

Als je geen gezeur en goede foto's wil: koop dan een dure compactcamera met veel zoom. Die denkt voor je, en bewerkt de foto's voor je, ín de camera. Met een SLR zul je zelf moeten denken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:11

Mwah, vind ik nog wel meevallen eigenlijk.
Als je dan de 350D niet wilde had ik overigens alsnog de 70D van Nikon gekozen. Want de 50D is toch wel wat minder....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:25

Ik heb de D50 en ben er tevreden mee, voor het begin is dit voor mij een prima camera waar ik leuke en mooie foto's mee kan maken enz Ja

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:23

Ja dat is ook wel zo hoor.... maar de 350D en de D50 zijn toch niet helemaal vergelijkbaar vind ik. Ach ja, als je er maar blij mee bent Knipoog

Ben het overigens eens met Ellende wat de lens betreft Ja

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:20

ik heb geen 18-200 lens kan daar ook niks van zeggen.. Heb een 70-300 lens en ben er tevreden mee, krijg mooie foto's ermee Ja

Verder zit er natuurlijk verschil in de modellen, D50 is volgens tussen die 3 het oudste model, dus is logisch dat die weer minder kan.. Maar ja, die andere 2 kosten daardoor wel iets meer.. En het is ook maar net wat je er voor uit wilt geven Ja

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:00

Ja, maar in feite is het dus appels met peren vergelijken Knipoog
Ik heb ook een 70-300. Kan er prima mee overweg, maar het is geen geweldige lens vind ik.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:06

Ik zoek nog steeds de 70-200 2.8 met VR , maar dan 2ehands, want nieuw kan ik hem niet betalen Haha!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:21

Ik krijg volgende week een kodak c530
Hij stond niet tussen het rijtje op de 1e pagina, maar heeft iemand hier ook ervaring mee?
Ben benieuwd Pling

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:56

Ik heb een beetje rond gesuft, en tja deze camera's vond ik wel interresant:
-Olympus SP 500 wel in mijn prijsclasse (ong. €280,-)
http://www.kelkoo.nl/b/a/sbs/124901/14991871.html
-Kodak Easyshare Z650 Prijs: €295.- Alleen op deze camera kan je geen andere lens eventueel opzetten, toch..? Dat is wel jammer..
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=15924
-Olympus SP-500UZ Prijs: €299,- Kan je hier wel eventueel een andere lens opzetten..?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=12510

Heeft iemand met deze camera's een beetje ervaring? En voldoet hij een beetje aan mijn eisen (zie quote hieronder..)
_lucy_ schreef:
Ik ben ook stiekum op zoek naar een nieuwe camera..

Het probleem is dat ik niet zo'n hoog buget heb.. Bloos
Het liefst zo laag mogenlijk, 2e hands is dus niet erg.

Wat ik in een camera zoek:
- Mooi ook vanuit de verte onderschijd kunnen maken in diepte, dus dat de achtergrond wazig kan izjn.
- Dat je zelf alles kan instellen, je eigenhand aan te geven dus.
- Vele mogenlijkheden
- Wél heel gemakkenlijk want dit word mijn 1e écht goede camera (heb nu een Olympus c-370 zoom)
- Alle soorten foto's kan maken, ook actie/mooie macro/natuur/paarden/alles..
- Een beetje ver kunnen inzoomen.
- Het liefst een camera waarbij je de lens kan verwisselen.

Ik heb niet zo veel verstand van fotograferen, wil dus een camera waar je veel van kan leren; veel mogenlijkheden máár niet te moeijk..

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera omdat ik héél graag verder in de fotografie wil komen en mischien wel mijn beroep ervan te maken (áls dat eventueel kan).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt Lachen