[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:40

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Mijn oude Nikon D70 (instap model) had het namelijk zelfs ;)

Het lijkt me namelijk ook écht een typische functie die handig kan zijn voor beginnende hobbyisten.

*edit* Google geeft 't antwoord; de D60 heeft ook auto-iso.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:52

Auto ISO is bij Canon volgens mij over de gehele lijn, maar niet op de (semi)handmatige standen. Vroeger ging Auto ISO tot 400, inmiddels tot 1600 en dus eindelijk bruikbaar :+

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:09

Femke schreef:
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Mijn oude Nikon D70 (instap model) had het namelijk zelfs ;)

Het lijkt me namelijk ook écht een typische functie die handig kan zijn voor beginnende hobbyisten.

*edit* Google geeft 't antwoord; de D60 heeft ook auto-iso.

ik heb me inderdaad vergist :+ s menselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:12

Ach, ik moest 't zelf ook eerst opzoeken om het zeker te weten ;)
Hahaha

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:26

Femke schreef:
Ach, ik moest 't zelf ook eerst opzoeken om het zeker te weten ;)
Hahaha

ik zal je zeggen ik heb nog steeds een d60 liggen me oude beestje is t en ik heb het nooit geweten dat ik auto iso had stelde t altijd helemaal zelf in :+

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:13

Nouks schreef:
Auto ISO is bij Canon volgens mij over de gehele lijn, maar niet op de (semi)handmatige standen. Vroeger ging Auto ISO tot 400, inmiddels tot 1600 en dus eindelijk bruikbaar :+

Als je gewoon stilstaande beelden wilt maken, zet je de ISO dan beter op AUTO of laat je hem toch op 1600 staan? Als ik paarden wil fotograferen zet ik hem op 1600 en laat hem eigenlijk vaak gewoon staan om foto's te maken. Maakt dit verschil in kwaliteit?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:58

Jeetje waarom zet je je iso op 1600 voor paarden? Dat is bij de meeste omstandigheden totaal niet nodig en levert je hartstikke veel ruis op in je foto's! Ik zou je aan willen raden om je wat te verdiepen in hoe je met sluitertijd, diafragma en ISO een wisselwerking hebt en hoe je daarmee kan spelen om scherpe foto's te krijgen met een gewenste scherptediepte en zo min mogelijk ruis ;)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:28

Elixir schreef:
Nouks schreef:

Als je gewoon stilstaande beelden wilt maken, zet je de ISO dan beter op AUTO of laat je hem toch op 1600 staan? Als ik paarden wil fotograferen zet ik hem op 1600 en laat hem eigenlijk vaak gewoon staan om foto's te maken. Maakt dit verschil in kwaliteit?

Iso 1600 is (voor normale) camera's wel hoog hoor met normaal daglicht moet je met iso 200-400 een heel eind komen. Voor springen zit ik normaal rond de 400-640 in normale lichtomstandigheden. Wat later op de dag kan je omhoog naar 1000.
Deze foto is om 20.00 genomen dus de zon was al deels weg (en is verder niet nabewerkt, gemaakt met nikon D3 - F3.2 met een nikon 70-200mm lens)

Afbeelding

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:36

Goedeavond dames :)

Ik ben even benieuwd naar jullie mening, ik ben nu sinds 4 weken in bezit van een spiegelreflex. Mijn eerste foto's waren niet echt een succes al zeg ik het zelf maar ik heb nu nog een paar x geoefend en ben nu wel meer tevreden met mijn foto's :) Toch kijken jullie er met een ander oog naar door jullie ervaring.

Nu ben ik benieuwd of jullie nog wat tips hebben of aanmerkingen wat ik misschien beter zou kunnen doen :)
Deze foto's zijn gemaakt met een canon 1000D + standaard kitlens in de M stand.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:41

Alwiene schreef:
Jeetje waarom zet je je iso op 1600 voor paarden? Dat is bij de meeste omstandigheden totaal niet nodig en levert je hartstikke veel ruis op in je foto's! Ik zou je aan willen raden om je wat te verdiepen in hoe je met sluitertijd, diafragma en ISO een wisselwerking hebt en hoe je daarmee kan spelen om scherpe foto's te krijgen met een gewenste scherptediepte en zo min mogelijk ruis ;)

Ja voila, ik heb al een tijdje ruis op mijn foto's! Ik vroeg me al hele tijd af hoe dit kwam.
Ik was op zoek hier in het topic en ik kwam ergens tegen dat je de sluitertijd hoog moest zetten om snelle bewegingen te fotograferen. Ok dom dus, zo blijkt. Ik ben echt geen kenner... Kan je mij misschien dan zeggen welke ISO wel goed is? Het gaat om een gewone powershot camere, geen spiegelreflex hoor.

Edit : ik zie in een andere post staan dat 200-400 ideaal is voor gewone foto's bij gewoon daglicht. Hopelijk heb ik nu wat betere kwaliteit van foto's. Als je inzoomt heb je snel dat korrelig effect. Wat ik nooit eerder had bij mijn vorige camera.
Al wil ik binnenkort samen met mijn vriendin een nikon D3000 aanschaffen, het schijnt dat deze zeer goed te doen zijn voor beginners. Dit wil ik zeer graag aanschaffen, om op wedstrijd mooie springfoto's te maken. Met heel wat oefenen zal ik er hopelijk ooit wel komen!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:54

Elixir schreef:
Alwiene schreef:

Ja voila, ik heb al een tijdje ruis op mijn foto's! Ik vroeg me al hele tijd af hoe dit kwam.
Ik was op zoek hier in het topic en ik kwam ergens tegen dat je de sluitertijd hoog moest zetten om snelle bewegingen te fotograferen. Ok dom dus, zo blijkt. Ik ben echt geen kenner... Kan je mij misschien dan zeggen welke ISO wel goed is? Het gaat om een gewone powershot camere, geen spiegelreflex hoor.

Edit : ik zie in een andere post staan dat 200-400 ideaal is voor gewone foto's bij gewoon daglicht. Hopelijk heb ik nu wat betere kwaliteit van foto's. Als je inzoomt heb je snel dat korrelig effect. Wat ik nooit eerder had bij mijn vorige camera.
Al wil ik binnenkort samen met mijn vriendin een nikon D3000 aanschaffen, het schijnt dat deze zeer goed te doen zijn voor beginners. Dit wil ik zeer graag aanschaffen, om op wedstrijd mooie springfoto's te maken. Met heel wat oefenen zal ik er hopelijk ooit wel komen!

De normale regel om bewegingsonscherpte te voorkomen bij stilstaande objecten is 1/de brandpuntsafstand dus als je op 200 milimeter fotografeerd is de minimale sluitertijd uit de hand (zonder VR of IS of andere hulpjes) 1/200ste van een seconde bij paarden hanteer ik meestal 1/500ste van een seconde om ook de bewegingen van het paard te bevriezen.

samengevat de sluitertijd is minimaal 1/500ste van een seconde en een zo laag mogelijke iso waarde (het liefst ook niet je lens op het laagste diafragma getal zetten want daar is de lens vaak iets minder scherp dan op 1 stop hoger. dus een F2.8 lens is scherper op F3.4 dan op F2.8 bij 90% van alle lenzen)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:47

Je hebt weliswaar een snellere sluitertijd nodig om beweging te bevriezen (ik hou ook minimaal 1/500e aan zoals hierboven al gezegd werd) maar daar heb je in gewone daglicht situaties meestal geen 1600 iso voor nodig. Ik weet niet wat je allemaal kan instellen op jouw huidige camera, maar zeker als je van plan bent een spiegelreflex aan te schaffen zal je je moeten gaan verdiepen in wat sluitertijd, diafragma en iso nou eigenlijk zijn/doen en hoe je die moet/kan gebruiken :)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:48

Elixir schreef:
Alwiene schreef:

Hoe lager, hoe minder ruis. Alleen heb je wel een lagere sluitertijd nodig, omdat je foto donkerder zal worden. Probeer dus de balans daarin te vinden.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:51

Alwiene schreef:
Je hebt weliswaar een snellere sluitertijd nodig om beweging te bevriezen (ik hou ook minimaal 1/500e aan zoals hierboven al gezegd werd) maar daar heb je in gewone daglicht situaties meestal geen 1600 iso voor nodig. Ik weet niet wat je allemaal kan instellen op jouw huidige camera, maar zeker als je van plan bent een spiegelreflex aan te schaffen zal je je moeten gaan verdiepen in wat sluitertijd, diafragma en iso nou eigenlijk zijn/doen en hoe je die moet/kan gebruiken :)

En in veel situaties is 1/500e ook niet het minimum. Als de camera geen storende ruis geeft prima, maar bij de goedkopere camera's is vaak de ruis dermate storend, dat ik eerder voor 1/100e zou gaan en een lager ISO, dan een hoger iso en 1/500.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:31

Ik doe bewegende paarden toch niet graag op 1/100e hoor, ik maak graag volledig bevroren platen en dat lukt niet op 1/100e. Uiteraard is dat niet nodig voor een kerk ofzo die toch gewoon stilstaat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:55

Oef, 1/100e is in bijna alle gevallen inderdaad vragen om bewegingsonscherpte.
Zéker als je met een telelens werkt (tenzij je die op statief zet, maar dan nog beweegt 't paard in stilstand soms zelfs al te veel om het te kunnen bevriezen).

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:34

Femke schreef:
Zéker als je met een telelens werkt (tenzij je die op statief zet, maar dan nog beweegt 't paard in stilstand soms zelfs al te veel om het te kunnen bevriezen).

stilstaand paard zou ik op minimaal 1/200ste van een seconde doen als zn staart beweegt in de wind heb je al onscherpte

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:36

Hoe kan ik het beste foto's maken in een redelijk donkere binnenbak?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:39

MyLittleLove schreef:
Hoe kan ik het beste foto's maken in een redelijk donkere binnenbak?

Beginnen met er vanuit gaan dat het niet gaat lukken. Want zelfs met loeidure apparatuur blijven binnenbakken een probleem en zeker donkere := Verder weet ik niet wat voor camera je hebt en wat je dus aan kan passen, maar de beste kans maak je nog met ISO helemaal omhoog en je diafragma vol open :=

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:42

Ja dat dacht ik ook al haha. Ik fotografeer met een canon g3 powershot, redelijk oud maar doet het vaak beter als een nieuwere.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:43

Nils_010 schreef:
Femke schreef:

stilstaand paard zou ik op minimaal 1/200ste van een seconde doen als zn staart beweegt in de wind heb je al onscherpte

Bewegingsonscherpte in de staart is minder storend dan enorme ruis.. :) En de gene die de vraag stelde heeft een wat eenvoudigere compact camera toch? Dan zou ik eerder gaan voor ietsjes bewegingsonscherpte, en geen ruis..

(anders zit je naar een van Gogh schilderij te kijken :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:52

Hmmm, daar hebben we een meningsverschilletje dan :D

Met 1/100 is bewegingsonscherpte in de staart wel de minste beweging waar ik me druk om maak. Echt niet dat je een paard in draf met die sluitertijd bevroren krijgt op de staart na.

Anyways, doe mij maar liever wat meer ruis (die je evt kan reduceren) dan beweging die once en for all in je foto's vastgebakken zit. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:19

Nils_010 schreef:
Femke schreef:

Dat zeg ik toch ook al... Dat zo'n trage sluitertijd vragen om problemen is ;)
Dus dat een snellere sluitertijd absoluut noodzakelijk is om een scherp beeld te krijgen...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:58

Ik zal het werkelijk moeten uitzoeken wat het beste is. Vind het namelijk leuk om daar mee te prutsen, en ben ook blij dat ik dit topic volg. Dan leer ik wat bij, alvorens ik een spiegelreflex aanschaf. Maar zoals hierboven al vermeld werd, ben ik uiteraard van plan om er nog veel over te lezen etc, dat ik me er toch dieper kan in verdiepen. Al droom ik er van om prachtige foto's te maken met zo'n toestel. Die kwaliteit is zoooo mooi. Al gaan daar wel nog veel mislukte foto's aan vooraf gaan denk ik :D!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 02:25

Van de fouten die je maakt leer je meer dan van de gebruiksaanwijzing. Wat hier voorbij komt zijn de kleine dingen die iemand weet die vaak foto's maakt van 1 tak van sport. Maar de basiskennis moet je zelf al dan niet met buhulp van internet zelf krijgen. Het is doen, lezen en leren van je fouten.