Mijn oude Nikon D70 (instap model) had het namelijk zelfs

Het lijkt me namelijk ook écht een typische functie die handig kan zijn voor beginnende hobbyisten.
*edit* Google geeft 't antwoord; de D60 heeft ook auto-iso.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke schreef:Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Mijn oude Nikon D70 (instap model) had het namelijk zelfs
Het lijkt me namelijk ook écht een typische functie die handig kan zijn voor beginnende hobbyisten.
*edit* Google geeft 't antwoord; de D60 heeft ook auto-iso.
Nouks schreef:Auto ISO is bij Canon volgens mij over de gehele lijn, maar niet op de (semi)handmatige standen. Vroeger ging Auto ISO tot 400, inmiddels tot 1600 en dus eindelijk bruikbaar
Elixir schreef:Nouks schreef:Auto ISO is bij Canon volgens mij over de gehele lijn, maar niet op de (semi)handmatige standen. Vroeger ging Auto ISO tot 400, inmiddels tot 1600 en dus eindelijk bruikbaar
Als je gewoon stilstaande beelden wilt maken, zet je de ISO dan beter op AUTO of laat je hem toch op 1600 staan? Als ik paarden wil fotograferen zet ik hem op 1600 en laat hem eigenlijk vaak gewoon staan om foto's te maken. Maakt dit verschil in kwaliteit?
Alwiene schreef:Jeetje waarom zet je je iso op 1600 voor paarden? Dat is bij de meeste omstandigheden totaal niet nodig en levert je hartstikke veel ruis op in je foto's! Ik zou je aan willen raden om je wat te verdiepen in hoe je met sluitertijd, diafragma en ISO een wisselwerking hebt en hoe je daarmee kan spelen om scherpe foto's te krijgen met een gewenste scherptediepte en zo min mogelijk ruis
Elixir schreef:Alwiene schreef:Jeetje waarom zet je je iso op 1600 voor paarden? Dat is bij de meeste omstandigheden totaal niet nodig en levert je hartstikke veel ruis op in je foto's! Ik zou je aan willen raden om je wat te verdiepen in hoe je met sluitertijd, diafragma en ISO een wisselwerking hebt en hoe je daarmee kan spelen om scherpe foto's te krijgen met een gewenste scherptediepte en zo min mogelijk ruis
Ja voila, ik heb al een tijdje ruis op mijn foto's! Ik vroeg me al hele tijd af hoe dit kwam.
Ik was op zoek hier in het topic en ik kwam ergens tegen dat je de sluitertijd hoog moest zetten om snelle bewegingen te fotograferen. Ok dom dus, zo blijkt. Ik ben echt geen kenner... Kan je mij misschien dan zeggen welke ISO wel goed is? Het gaat om een gewone powershot camere, geen spiegelreflex hoor.
Edit : ik zie in een andere post staan dat 200-400 ideaal is voor gewone foto's bij gewoon daglicht. Hopelijk heb ik nu wat betere kwaliteit van foto's. Als je inzoomt heb je snel dat korrelig effect. Wat ik nooit eerder had bij mijn vorige camera.
Al wil ik binnenkort samen met mijn vriendin een nikon D3000 aanschaffen, het schijnt dat deze zeer goed te doen zijn voor beginners. Dit wil ik zeer graag aanschaffen, om op wedstrijd mooie springfoto's te maken. Met heel wat oefenen zal ik er hopelijk ooit wel komen!
Elixir schreef:Alwiene schreef:Jeetje waarom zet je je iso op 1600 voor paarden? Dat is bij de meeste omstandigheden totaal niet nodig en levert je hartstikke veel ruis op in je foto's! Ik zou je aan willen raden om je wat te verdiepen in hoe je met sluitertijd, diafragma en ISO een wisselwerking hebt en hoe je daarmee kan spelen om scherpe foto's te krijgen met een gewenste scherptediepte en zo min mogelijk ruis
Ja voila, ik heb al een tijdje ruis op mijn foto's! Ik vroeg me al hele tijd af hoe dit kwam.
Ik was op zoek hier in het topic en ik kwam ergens tegen dat je de sluitertijd hoog moest zetten om snelle bewegingen te fotograferen. Ok dom dus, zo blijkt. Ik ben echt geen kenner... Kan je mij misschien dan zeggen welke ISO wel goed is? Het gaat om een gewone powershot camere, geen spiegelreflex hoor.
Edit : ik zie in een andere post staan dat 200-400 ideaal is voor gewone foto's bij gewoon daglicht. Hopelijk heb ik nu wat betere kwaliteit van foto's. Als je inzoomt heb je snel dat korrelig effect. Wat ik nooit eerder had bij mijn vorige camera.
Al wil ik binnenkort samen met mijn vriendin een nikon D3000 aanschaffen, het schijnt dat deze zeer goed te doen zijn voor beginners. Dit wil ik zeer graag aanschaffen, om op wedstrijd mooie springfoto's te maken. Met heel wat oefenen zal ik er hopelijk ooit wel komen!
Alwiene schreef:Je hebt weliswaar een snellere sluitertijd nodig om beweging te bevriezen (ik hou ook minimaal 1/500e aan zoals hierboven al gezegd werd) maar daar heb je in gewone daglicht situaties meestal geen 1600 iso voor nodig. Ik weet niet wat je allemaal kan instellen op jouw huidige camera, maar zeker als je van plan bent een spiegelreflex aan te schaffen zal je je moeten gaan verdiepen in wat sluitertijd, diafragma en iso nou eigenlijk zijn/doen en hoe je die moet/kan gebruiken
Femke schreef:Oef, 1/100e is in bijna alle gevallen inderdaad vragen om bewegingsonscherpte.
Zéker als je met een telelens werkt (tenzij je die op statief zet, maar dan nog beweegt 't paard in stilstand soms zelfs al te veel om het te kunnen bevriezen).
MyLittleLove schreef:Hoe kan ik het beste foto's maken in een redelijk donkere binnenbak?
Nils_010 schreef:Femke schreef:Oef, 1/100e is in bijna alle gevallen inderdaad vragen om bewegingsonscherpte.
Zéker als je met een telelens werkt (tenzij je die op statief zet, maar dan nog beweegt 't paard in stilstand soms zelfs al te veel om het te kunnen bevriezen).
stilstaand paard zou ik op minimaal 1/200ste van een seconde doen als zn staart beweegt in de wind heb je al onscherpte
Nils_010 schreef:Femke schreef:Oef, 1/100e is in bijna alle gevallen inderdaad vragen om bewegingsonscherpte.
Zéker als je met een telelens werkt (tenzij je die op statief zet, maar dan nog beweegt 't paard in stilstand soms zelfs al te veel om het te kunnen bevriezen).
stilstaand paard zou ik op minimaal 1/200ste van een seconde doen als zn staart beweegt in de wind heb je al onscherpte