[Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lessien_2810

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:27

oef hij's wel beetje groot:(.. hoe krijg ik 'm kleiner?:O

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:30

ik heb net getemmt

DianneM

Re: [Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:31

ik zag dat je hem bij imageshack ge-upd had, daar kan je ook voor een thumbnail kiezen, plaats die anders even.

Je kan ook op je pc je foto kleiner maken en dan opnieuw uploaden. Ik houd zelf maximaal 600x600 pixels aan, dat kan bijna iedereen op zijn beeldscherm krijgen.

Edit: ik heb hem even voor je aangepast in Photoshop
Afbeelding

Ik vind je tekening rond de 10 euro waard, de oortjes hebben helaas geen diepte (lijken daardoor achteruit te staan) en het detail van het oogje is weggevallen door het scannen. Verder wel een mooie tekening!

Lessien_2810

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:37

misschien ehh.. zo beter?

Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:30

@Fenn: je kat mag wel wat meer uitdrukking hebben. Naar mijn smaak mag er ook wat meer kleur in zitten, hoewel het zwart tegen wit ook weer heel mooi kan zijn. Voor een A3 mag je wel een 20euro vragen afhankelijk van de gelijkenis (dan gaat het dus vooral om de blik)

@Eowyn3003: je materiaalgebruik moet je nog wat meer oefenen, je werkt met te weinig overgang of contrast (beide is een keuze, maar voor een goede taxatiewaarde zul je moeten kiezen). Welk formaat is het? Zonder afmetingen kan ik hier vrij weinig over zeggen, behalve als ik het zou vertalen naar een A4. Voor dit formaat gok ik op een euro of 35.

@Dydy: Een dergelijke hoek vraagt om iets meer dan alleen hals en hoofd, zo lijkt het nogal onaf. Toch vind ik de vachtkleur met de zwarte manen mooi. Een gebrek aan contrast stoort me in dezen dan ook totaal niet. 10euro voor A4
Jammer dat de afbeelding zo onduidelijk is, kon je hem niet scannen?

@Lessien_2810: het is moeilijk hier een goed oordeel over te vellen zonder meer van je werk gezien te hebben, omdat we hier te maken hebben met iets heel anders dan realisme. Het is moeilijk af te lezen hoe goed je technisch bent omdat er geen referentiepunten zijn. Ze zijn dan ook verder niet verkoopbaar, daar moeten ze veel afgewerkter voor zijn, dit lijken meer vingeroefeningen. Het zijn ook duidelijk op andere kunstenaars geinspireerde werken (Burton, en tevens een hoog Broud gehalte)

@Claudia1993: gewoon lekker blijven dooroefenen. Dierenportretteren is op dit moment erg in opmars en het is vechten geblazen je te kunnen vestigen in dat gedeelte van de markt maar als je veel oefent en doorzet waarom zouden ze dan niet ooit een hoge taxatiewaarde behalen? Je moet eens wat vaker op UK rondkijken naar tekeningen uit de oude doos, dan zie je eens hoe de meer ervaren tekenaars vroeger tekenden. Gewoon blijven oefenen dus.

@Teuntje111: ik heb zo'n zwak voor vlinders, al mijn hele leven! Je hebt een mooi palet gekozen (hoewel blauw misschien NOG sterkter geweest was) en hij is al redelijk mooi afgewerkt. 20euro

@rink: de vachtstructuur heb je al heel mooi neergezet, ook het oog straalt. Toch kijkt het paard niet heel vriendelijk, ondanks de frisse oogopslag en gespitste oren. Je mag zeker ook wat meer contrast gebruiken en een breder palet aan tinten, het is zo nog erg 2 dimensionaal. Je kunt nuances aanbrengen door in een onderlaag meer tinten te gebruiken; donkere tinten voor dieperliggend en witte of andere lichte tinten voor latere highlights die dan heel subtiel naar voren zullen komen in het uiteindelijke portret. 15euro.

@Mik_: jij gaat heel erg vooruit. Je werk heeft echt ineens vleugels gekregen, hoe is dat zo gekomen? Wederom 40euro.

Nog een opmerking tussendoor: 50euro is absoluut NIET veel voor een goede potloodtekening. Ik krijg ze verkocht voor 300euro (op A3, met complexe achtergrond, dat wel) en ik ken meer bevriende kunstenaars die zulke bedragen kunnen vragen. Er zijn hier zeker portretten in potlood voorbij gekomen (ze zijn wel zeldzaam) waar je blij mag zijn als je ze voor 50euro meekrijgt. 50 euro veel. Alsjeblieft zeg.

xantoslover: hij is erg onafgewerkt. Ik vind hem zelfs wat slordig. Zou jij hem aan de muur hangen? Ik zou toch iets meer aandacht aan de afwerking besteden, want de verhoudingen zijn helemaal niet zo verkeerd.

@babe: jij experimenteert er lekker op los! Er mag wat meer structuur in en de achtergrond doet me een beetje zeer aan de ogen, die mag echt iets minder fel, dat doet afbreuk aan het mooie paard. 25euro, zonder meer. Je mag zeker wat vaker in acryl werken, deze is al heel geslaagd.

@roane: 7,50euro voor de potloodversie. Erg leuk ontwerp, maar het is en blijft een schets. De gekleurde versie had iets netter geinkt mogen worden. Ik kan je rotring of oostindische inkt wel aanraden. 15 euro.

@alena: oefen vachtstructuur. OOK (en zeker!) wit heeft structuur en schaduw, durf dat ook aan te geven. 10-15euro.

@Teuntje111: de achtergrond doet echt afbreuk aan je portret. Dus zeker achtergronden oefenen. Gras is namelijk helemaal niet groen! De lucht is niet blauw! (dat is echt zo hoor, op een schilderij dan). 20-25 euro.

@lessien_2810: Je mag wat meer tijd besteden aan afwerking, hij is wat krasserig. De verhoudingen vind ik al redelijk goed, maar er moet meer diepte in en het oog heeft geen uitdrukking. Hij kijkt niet, als het ware. 10 euro. Beide oren lijken door het ontbreken van diepte (door contrasten aan te brengen) inderdaad naar achteren en dat kan bij het linker (voor ons rechts) oor toch echt gewoon niet.

Zo, heb ik me even uitgesloofd! Daar gaat mijn pauze. =O

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:35

Iemand bereid eens twee tekeningetjes van mij te taxeren? Als jullie willen zal ik erna vertellen wat ik ervoor gevraagd heb en wat ik er normaliter voor zou vragen. =) Goed?

http://josav.com/art/agroth.jpg

http://josav.com/art/vosje.jpg

Over de digitale: dit soort werk wordt op posterformaat geprint op hoogkwaliteitspapier of canvasboard. Dit is heel exclusief en wordt doorgaans in oplages gedrukt. Bij werk in opdracht is de oorspronkelijke print (de blueprint) het meest waardevol. Bij interesse voor taxatie van digitaal werk leg ik het systeem nog wel uit, daar ga ik jullie niet ongevraagd mee lastigvallen.

(edit): overigens is de eerste een vrijetijdskrabbel die een beetje uit de hand liep.

ReBeL_Valibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:39

JoSav: ik vind ze allebei prachtig! vooral die eerste! ik zou er zeker 50 euro voor betalen!!

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:11

Is er dan een systeem om digitaal werk mee te kunnen taxeren? Of blijft het uiteindelijk net zo objectief als bij de rest van de tekeningen hier? Dat de ene 10 euro noemt terwijl de ander er zo 100 euro aanplakt?
En weet iemand hoe het zit met de waarde van een serie posterafdrukken van een tekening? Of van een andere methode waarbij een grotere oplage van 1 tekening oid wordt gedrukt?

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:21

Bedankt voor je compliment JoSav. Ik heb eens gekeken naar jouw werk, tenminste, datgene wat je me nu voorschotelt

Over het digitale werk kan ik weinig zeggen, ik heb daar erg weinig verstand van en daar zal ik me dus verder niet over uitlaten. Ik moet je wel meegeven dat ik het een ontzettend sprekend beeld vind, alsof het paard dwars van het papier af komt!

Over het tweede werk, tjaa ik 'weet' dat jouw prijzen hoger liggen dan dat wat er gemiddeld hier getaxeerd wordt! Je moet er natuurlijk wel even bij zeggen op wat voor formaat Maar ik gok, lees goed, ik gok dat die tekening rond een eurootje of 100 ligt?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:46

Hoeveel zouden jullie ervoor over hebben als dit schilderij in een beperkte oplage als A3/poster gedrukt zou worden

Of eventueel in combinatie met 2 van mn andere schilderijen waarbij dezelfde kleuren zijn gebruikt ?

dus: =als 1 poster opgestuurd in koker
=als 1 poster ingelijst en opgestuurd
=als 3 posters opgestuurd in koker
=als 3 posters ingelijst en opgestuurd
=als kadobon inwisselbaar voor 1 poster naar keuze
Afbeelding
sorry voor de slechte afbeelding, maar de goeie was een te groot bestand om hier te uploaden.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:40

Oneiltje voor een poster die er zo uit ziet op A3 formaat kan je denk ik zo rond de 11 euro vragen, maar ik heb er verder weinig verstand van hoe duur het drukken is ofzo.

Wat is uberhaupt de normale prijs voor zo'n poster en als laatste vraag. Stel je gaat ooit op die manier verkopen stuur een PB, want dan zou ik graag een ingelijste onleilltje willen kopen Ze zijn mooi.....

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:46

Ik ben wel van plan binnenkort kleurige`onleilltjes` op glossy papier te gaan verkopen.
Ik heb nu de kostprijs berekend en het voordeligst voor de klant zou (ivm met dure verzendkosten) zijn dat ik ze als serie van 3 verkoop.
Ik heb er al 3 die mooi bij elkaar passen.
Het zou ook veel schelen als ik de posters per 10 bestel, maar dan zou ik er eerst zeker van moeten zijn dat er interesse in is.
Ik weet dat Lontje ook al met posters bezig is met haar olifanten, maar voor de rest weet ik nog maar weinig van posters.
Tips blijven dus welkom!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:10

Teuntje111: ik vind hem echt ontzettend mooi . Alleen de achtergrond had naar mijn smaak iets minder simpel gemogen. 30-35 euro?

Nevony: zekers mooi hoewel ik het krasserige er iets een snel gewerkt sfeertje aan vind geven. 15 euro?

Lessien_2810: een moeilijke houding die je gekozen hebt, wel mist deze het wat aan uitstraling, ik denk dat dit mn door de ogen komt, die lijken bijna hol te zijn. 5 euro?

JoSav: de digitale vind ik erg moeilijk om te taxeren, ik heb geen idee wat een doorgaanse prijs hiervoor zou zijn... maar ik hoor wel her en der dat digitale tekeningen absoluut niet makkelijk te maken zijn.. Laat mij een gooi doen rond de 40 euro?
De pastel is een zeer kundig werk . Zelf had ik mijn paard niet in een dergelijke houding (van bovenaf bekeken, je ziet de oogjes maar half) laten tekenen, maar dat zal smaak zijn. Rondom 100 euro voor A3?

oneilltje79: even kijken :
als 1 poster opgestuurd in koker = 20-25 euro?
als 1 poster ingelijst en opgestuurd = hoe duur zou n lijst ong zijn? Ik gok even rondom de 40-50 euro?
als 3 posters opgestuurd in koker = 3 verschillende op A3? Rondom 75?
als 3 posters ingelijst en opgestuurd = in vergelijking met mijn eerdere bedenksels zou ik hier 100-150 noemen..
als kadobon inwisselbaar voor 1 poster naar keuze= 25 euro?
Kan zijn dat ik helemaal verkeerd zit! Hoewel ik zekers interesse zou hebben in n poster van jou .

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:37

Ik meld me iig voor een poster van jou

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:39

@onneiltje met wat heb jij getekent dat heeft soms ook nog wel heel veel mee temaken

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:29

@oneilltje79: een goede lijst is toch echt een stuk duurder. Het inlijsten van een schilderij of portret, niet standaard maten zijn dan nog duurder, kost vaak al 100euro. De lijst is namelijk duur, en het inlijsten (mounten dus) is ook prijzig. Werk achter een glasplaat verzenden kost ook al best wat omdat je het moet verzekeren, en zeker de grotere formaten nogal prijzig zijn.

25euro voor een limited edition print A3 formaat is spotgoedkoop, maar ik weet verder niet welke prijzen je vraagt voor je originelen. Posters die in grote formaten gedrukt worden voor 25euro per stuk is een prima prijs. Het hangt wel af welk soort publiek je wil bereiken omdat veel mensen meer dan 15euro voor een poster wat veel vinden, zeker als het niet een groot poster formaat van minimaal A2 is.

Overigens vraag ik me af waarom je juist voor deze afbeelding gekozen hebt en dan ben ik benieuwd welke andere je in gedachten had. Deze vind ik zelf niet je mooiste werk.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:31

De keus van deze afbeelding is eigenlijk alleen maar als voorbeeld, omdat veel mensen juist deze leuk vinden. Maar in principe zou ik al mijn werk waarvan ik een goede afbeelding heb of die nog in mijn bezit is, kunnen gebruiken.
Over de prijs van de posters ben ik nog steeds niet uit. De verzendkosten van opsturen in een koker zijn al 6 euro en mijn orginele schilderijen zijn nog niet echt duur. En tussen een poster of het oorspronkelijk werk moet natuurlijk wel wat verschil zitten.
De prijzen (zonder verzenden) van mijn schilderijen zijn op het moment globaal(acryl):
50 voor het wat kleinere werk(minder dan 50 x 50)
75 voor alle grotere schilderijen
Voor mijn olieverfdoeken of speciale werken gaan de prijzen in overleg en mijn oudere werken, die erg afwijken van de stijl die ik nu heb zijn ook in overleg.
(Ik kan die prijzen net zo goed hier noemen, want toen ik iemand die prijzen pb-de, stonden ze een dag later in 1 van mijn topics. )

ps.Over die lijst heb je helemaal gelijk. Dat is niet echt praktisch.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:57

Lessien_2810: oog is leeg, en vind hem wat krasserig. €5.00
JoSav: pastel: €100?
oneiltje79, durf ik niets van te zeggen voor posters.

Afbeelding
A3,potlood

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:36

Mijn nieuwste tekening, op A4 gewoon met potlood

Afbeelding

Tips en commentaar zijn welkom

ojaza, nu ik zo kijk heeft de pc hem heel erg korrelig gemaakt, maar dat is irl niet zo hoor

@Fantine wouie echt heel mooi, 20,- euro!

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:58

wouw mooi hoor ik denk dat je er wel 15€ voor kan vragen hoelang heb je er op gewerkt?

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:45

uhm 2, 5 uur, dus dat valt wel mee, heb ik gemaakt terwijl ik mijn broertje ergens op ging halen

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:15

Ik heb wel is voor een vriendin een collage van haar lievelingspony gemaakt... Voorbeeldje

Afbeelding

Er zijn nu meer meiden die ook wel een collage willen.. maar ja wat kan ik daar nou voor vragen? Ben zoiezo 2,60 kwijt door het afdrukken..

Wat doe ik er voor?
* Maak een aantal foto's van diegene en pony
* Bewerk ze op de computer en zet ze in een collage
* Kruidvat uitvergroten op 20x30, 1,56 + 0,99 cent verwerkingskosten, dat is dus 2,60 zeg maar
* Ik fiets naar de kruidvat om ze op te halen

Totaal iets van 2 uur mee bezig denk ik...

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:14

Coentjuh: Ik zou alleen de gemaakte kosten ervoor terug vragen en nog wat dooroefenen. Kijk bijv. hier op een aantal bokt-topics, er worden daar gratis hele leuke collages gemaakt.
Je hoeft ze natuurlijk niet zelf af te drukken, je kan ze ook gewoon mailen.
Op jou nivo heb je heel veel mensen die voor hun plezier foto`s bewerken en collages maken, dus gewoon een beetje dooroefenen tot je een product hebt dat zich onderscheidt van de rest. Dat zou je wel als bijverdienste kunnen gaan gebruiken.
En voor bekenden zou ik niks vragen voor het maken van een paar foto`s, zie dat als een hobby.
Of als verjaardagskado, geef ze een kadobon die ze in kunnen wisselen voor 1 van jouw knutselwerken?

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:46

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:07