[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JW18

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:40

@cocochanel, hoe bevalt de 30d? Hoe ligt de camera in de hand? Vertoont de camera veel ruis bij iso 3200?

bedankt.

Jan Willem

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:00

JW18, ik vind de 30D echt een fantastische camera. Ik vind dat er sowiso bijna geen ruis is op de foto's, ook niet bij een hogere iso.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:41

Ik ben eruit wat voor baantje(s) ik ga doen(voor de nieuwschierige mensen, 1 keer per week de werkauto van mijn vader wassen voor €15,- per keer en nog krantenwijk Lachen zodra ik terug ben van vakantie Knipoog ), alleen ik ben er nog niet uit welke camera ik ga kopen, De Canon EOS 350D of de Nikon D50. Wat prijzen jullie aan?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:43

Ik heb eenNikon D50, is wel een ouder model, maar ben er zeer tevreden mee, erg fijn ook om mee te werken Ja

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:02

Ik heb helemaal geen verstand van camera's, maar hebben
jullie nog een echte aanrader om beweging vast te leggen?
Ben opzoek maar echt geen verstand er van! hah Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:04

Olympia schreef:
Ik heb eenNikon D50, is wel een ouder model, maar ben er zeer tevreden mee, erg fijn ook om mee te werken Ja

bedankt Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:51

Aangezien ik er zelf echt niet uitgeraak, plaats ik het hier maar even

Momenteel heb ik een HP Photosmart R717 zonder speciale lenzen ofzo.
Voor degene die hem niet kennen:
http://nl.kelkoo.be/b/a/ps_13909501/124901.html

De foto's van die camera zijn, op een uitzondering na, NIET bewerkt, dus ook geen contrast, bijsnijden en andere dingen, alleen een kadertje toegevoegd. Een beetje bewerken vind ik niet erg, maar ik wil niet aan elke foto een uur werk hebben...

Wat vind ik goed aan deze camera:
- SUPER gemakkelijk in gebruik: zelfs een idioot kan hiermee snel mooie foto's maken en het juiste programma kiezen
- de li-ion batterij: geen geklooi met aa of aaa batterijtjes, gewoon de stekker erin en opladen maar
- een actie en portretfunctie
- over het algemeen automatische scherpstelling met goede resultaten

Wat ik zoek in een nieuwe camera:
- liefst weer met li-ion batterijen of vergelijkbaar
- prijs zo rond maximaal 750€
- weinig geklooi, dus handig in gebruik en niet telkens alles handmatig moeten instellen als je een foto wilt maken Ik heb geen ervaring met lenzen en dergelijke: in hoeverre is dat bij een duurdere camera nodig en wenselijk en moet je dan telkens van lens verwisselen? Want dat zie ik bv echt niet zitten...
- ik maak het meest foto's en actiefoto's van mijn paarden, honden,... Maar ik wil ook graag een sterke macro op mn nieuwe toestel want ik fotografeer bv ook erg graag bloemen, insecten,...
- nadeel van mn huidige camera is dat ie binnen in een piste niet zo mooie foto's trekt, dat wil ik graag verbeterd zien
-mogelijkheid om kleine (maar scherpe) filmpjes te maken
- hoge resolutie van de foto's
- een sterke optische zoom (digitale zoom is minder belangrijk)
- ik wil de foto's tot op zn minst A3 formaat kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies

denk dat dat voor eerst alles is, als me nog een eis te binnen schiet, meld ik het wel

welke camera zouden jullie me aanraden?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:54

Otje_Merlot schreef:
Olympia schreef:

bedankt Lachen

foto's van deze camera staan wel ergens op UK Ja

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:58

frenia schreef:
Aangezien ik er zelf echt niet uitgeraak, plaats ik het hier maar even

Momenteel heb ik een HP Photosmart R717 zonder speciale lenzen ofzo.
Voor degene die hem niet kennen:
http://nl.kelkoo.be/b/a/ps_13909501/124901.html

De foto's van die camera zijn, op een uitzondering na, NIET bewerkt, dus ook geen contrast, bijsnijden en andere dingen, alleen een kadertje toegevoegd. Een beetje bewerken vind ik niet erg, maar ik wil niet aan elke foto een uur werk hebben...

Wat vind ik goed aan deze camera:
- SUPER gemakkelijk in gebruik: zelfs een idioot kan hiermee snel mooie foto's maken en het juiste programma kiezen
- de li-ion batterij: geen geklooi met aa of aaa batterijtjes, gewoon de stekker erin en opladen maar
- een actie en portretfunctie
- over het algemeen automatische scherpstelling met goede resultaten

Wat ik zoek in een nieuwe camera:
- liefst weer met li-ion batterijen of vergelijkbaar
- prijs zo rond maximaal 750€
- weinig geklooi, dus handig in gebruik en niet telkens alles handmatig moeten instellen als je een foto wilt maken Ik heb geen ervaring met lenzen en dergelijke: in hoeverre is dat bij een duurdere camera nodig en wenselijk en moet je dan telkens van lens verwisselen? Want dat zie ik bv echt niet zitten...
- ik maak het meest foto's en actiefoto's van mijn paarden, honden,... Maar ik wil ook graag een sterke macro op mn nieuwe toestel want ik fotografeer bv ook erg graag bloemen, insecten,...
- nadeel van mn huidige camera is dat ie binnen in een piste niet zo mooie foto's trekt, dat wil ik graag verbeterd zien
-mogelijkheid om kleine (maar scherpe) filmpjes te maken
- hoge resolutie van de foto's
- een sterke optische zoom (digitale zoom is minder belangrijk)
- ik wil de foto's tot op zn minst A3 formaat kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies

denk dat dat voor eerst alles is, als me nog een eis te binnen schiet, meld ik het wel

welke camera zouden jullie me aanraden?

Misschien heb je wat aan de links die een pagina hiervoor staan van een andere bokker, dit zijn camera's met een grote optische zoom.. Ja

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:32

@ Frenia:
kijk eens op deze website: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... 1E002696D5

staan stuk voor stuk camera's die aan je eisen voldoen.
Overigens zijn deze camera's nog niet echt geschikt voor het binnen fotograferen. Dan zou je beter af zijn met een spiegelreflex.
Jw

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:00

Ik ben ook stiekum op zoek naar een nieuwe camera..

Het probleem is dat ik niet zo'n hoog buget heb.. Bloos
Het liefst zo laag mogenlijk, 2e hands is dus niet erg.

Wat ik in een camera zoek:
- Mooi ook vanuit de verte onderschijd kunnen maken in diepte, dus dat de achtergrond wazig kan izjn.
- Dat je zelf alles kan instellen, je eigenhand aan te geven dus.
- Vele mogenlijkheden
- Wél heel gemakkenlijk want dit word mijn 1e écht goede camera (heb nu een Olympus c-370 zoom)
- Alle soorten foto's kan maken, ook actie/mooie macro/natuur/paarden/alles..

Ik heb niet zo veel verstand van fotograferen, wil dus een camera waar je veel van kan leren; veel mogenlijkheden máár niet te moeijk..

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera omdat ik héél graag verder in de fotografie wil komen en mischien wel mijn beroep ervan te maken (áls dat eventueel kan).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:33

Olympia schreef:

bedankt Lachen

foto's van deze camera staan wel ergens op UK Ja

Oke bedankt Lachen ik ga even zoeken Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:07

@jw18: bedankt voor de link...ik had al wat op sites zitten kijken en was gevallen voor de nikon coolpix 8400.
ahum...nog een vraagje: wat is dan zo bijzonder aan spiegelreflex camera's? zijn dat camera's met veel verwisselbare lenzen? En in welke prijsklasse moet je dan gaan denken?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:09

Ik heb mijn Nikon D50 met de kitlens en de 70-300 mm voor 729 euries ekocht..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:17

De Nikon D50 kan je momenteel goedkoper kopen met kitlens en twee andere lenzen erbij (kreeg de tip via pb Knipoog)
vind hem wel leuke foto's maken Ja maar kan je er korte filmpjes mee maken? want als ik de specificaties goed lees en begrijp dus niet en dat had ik wel graag aan m'n nieuwe camera gehad...

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:19

@frenia, je kunt er verschillende lenzen opzetten die voor verschillende doeleinden geschikt zijn en kwalitatief veel beter zijn dan de lenzen van compactcamera's. Daarnaast heb je met een spiegelreflex geen of bijna afdrukvertraging, minder ruis etc.
Je kan met geen enkele spiegelreflex filmpjes maken. Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze deze functie op een fototoestel zetten.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:22

ach ik heb ook nog een andere simpele camera, en daarme kan ik dat wel filmen.. En we hebben ook een filmgeval, dus wat dat betreft Haha!

En via internet kom je wel goedkoper aan de camera's, maar daar ben ik niet aan begonnen.. Je weet het maar nooit Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:58

Ik heb voor mijn canon EOS 30D nog een extra objectief besteld Haha!
En mijn afstandsbediening moet ook nog binnenkomen.

Werken jullie wel eens met afstandsbediening of draadontspanner?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:27

Ik heb er een, maar doe er niks mee Werk ook eigenlijk zelden met statief, dus dan heb je er ook weinig aan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:32

JW18 schreef:
@frenia, je kunt er verschillende lenzen opzetten die voor verschillende doeleinden geschikt zijn en kwalitatief veel beter zijn dan de lenzen van compactcamera's. Daarnaast heb je met een spiegelreflex geen of bijna afdrukvertraging, minder ruis etc.
Je kan met geen enkele spiegelreflex filmpjes maken. Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze deze functie op een fototoestel zetten.

Ik ben écht niet van plan te gaan knoeien met lenzen...
Afdrukvertraging en dergelijke klinkt wél interessant Ja maar uiteindelijk heb ik daar momenteel vrij weinig klagen over (en mijn camera is er eentje van het compacte soort, heeft 250 gekost ongeveer)...
Ik wil wel graag wat meer kwaliteit op mn foto's door een betere camera, maar ik ben geen "fotokunstenaar" en wil ook niet professioneel gaan...(ik vrees dat ik daar toch wat talent voor mis Clown )
Ik vind die functie op een camera, voor mijn doeleinden, juist wel interessant. Als ik nét een leuk moment heb dat ik wil filmen, kan ik dat en hoef ik daar geen extra videocamera voor bij te hebben. De kwaliteit is er natuurlijk naar, maar aangezien ik haast nooit écht film heb ik ook geen geld over om een aparte videocamera te kopen. Zo heb ik twee in één met als belangrijkste functie het foto's trekken wat ik toch het meeste doe...
Ellende gaf me de tip om niet voor een spiegelreflex te gaan, maar voor een hoogwaardige kwaliteit (en prijs Knipoog) compactcamera...en ik denk dat ik ook wel in die richting ga denken Ja OK dan!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:31

Dacht ik ook slim te zijn, ik plaats een topic op TV. Wordt gelijk gesloten, wist niet eens van het bestaan af. Nou jah, dit is het originele bericht. Hieronder volgt een duidelijker bericht. Knipoog

Hallo,

Ik heb even een vraagje in verband met de aanschaf van een nieuwege digitale camera:
1. Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een digitale camera?
2. En wat is belangrijker: het aantal megapixels of de grootte optische zoom?
3. Wat zijn handige/belangrijke functies op een camera?

En wat zijn betaalbare camera's waarbij je mooie en eventueel creatieve foto's mee maakt? Gelet op het scherpstellen van bepaalde objecten etc.

Alle informatie is welkom!

We zitten zelf al te denken aan:

Konica Minolta Dimage Z6
Olympus Ultra Zoom P??

Groetjes, Janine

Wij hebben nu 2 jaar een digitale camera. DIE AMPER WERKT!! De ene keer slaat 'ie de foto's niet op. Dan staat het object er HEEL FOUT op. Ga maar door. Tsjah, wat kun je ook verwachten van een Trust camera van 100 euro. Wisten wij toen veel! Maargoed, ik kwam op bokt terecht en zag wat hier met camera's gebeurde. Jeetje mina! Geweldig! Nou, ik ga ook experimenteren. Maar alles gaat hardstikke fout!
Nu zijn we een jaar verder en hebben mijn ouders eindelijk door dat we een nieuwe moeten. Maar dan willen ze wel een die ook filmt, gezien onze filmcamera ook zwaar aan vervanging toe is Knipoog Maar tegelijk willen ze ook aan mijn eisen voldoen. En dan het liefst niet al te duur...
Mijn eisen zijn:
-Een wazige achtergrond kunnen maken, met object op voorgrond scherp dus.
-In een binnenbak kunnen fotograveren.
-In donker kunnen fotograveren (sneeuw in de winter etc.)
-Lange scherpe filmpjes met zoom en minimaal 25 beelden per seconde (wat een mensenoog ziet dus)

Een voor mooie creatieve foto's dus..

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Groetjes Janine

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:26

Sorry, misschien staat het al ergens tussen ofzo maar..

Hoe goed is nu werkelijk de Canon A620? Ik mag hem kopen van mijn
ouders, maar ik weet eigenlijk geen ene z*k van het toestel af.. Bloos
Is het echt: Een ideale camera voor de creatieve fotograaf. zoals
Wehkamp (wehkamp.nl) beweert? Is het makkelijk zo'n kantelbaar
LCD-scherm? Is het een duidelijk LCD-scherm? etc. etc.

Heb je zelf deze camera en zou deze antwoorden (en misschien nog
meer 'weetjes' over deze camera) willen geven? Stuur dan aub een
Pb dan weet je zeker dat ik het heb gelezen Bloos .. Als ik het heb
gelezen dan stuur ik nog wel een Pb terug met 'bedankt' of 'duizend
maal dank' of iets in die richting Knipoog
Als je voorbeeld foto's hebt van een of ander dier wat je dichtbij
hebt gehaald ofzo.. zou ik ze graag bij de Pb willen zien..

Alvast Bedankt, D

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:37

Hier nog een die de keus moet (kan) maken tussen de EOS 350D en de Nikon D50. Welke blz van dit topic of welke website is nou een aanrader? En waar moet je nou opletten qua lens. Alvast bedankt!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:36

Keus is voor mij gemaakt. Mijn beste vriend gaat een EOS 350d kopen, mooooooooooi Vork Haha. Maar nu moet ik dus op zoek gaan naar waar hij die het goedkoopst kan kopen.

Nu vind ik overal verschillende, zoals alleen body? Of wat dan ook. Wat moet ik hebben? Ik wil er ook een lens bij, geloof de 33-100 wel fijn is??
Tips?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:47

Globetje schreef:
Hier nog een die de keus moet (kan) maken tussen de EOS 350D en de Nikon D50. Welke blz van dit topic of welke website is nou een aanrader? En waar moet je nou opletten qua lens. Alvast bedankt!

www.dutchphotozone.com
En dan de zoekfunctie daar gebruiken (Die werkt wel Knipoog )

Het zijn allebei goede camera's, mensen met een nikon raden je vaak de nikon aan, mensen met een canon de canon. je kan het beste zelf de keuze maken, ga naar een winkel waar je ze allebei kan vasthouden, en kijk wat je het fijnst vind Lachen Het belangrijkste waar je op moet letten qua lens is je eigen portemonnaie Knipoog

MIk_ koop de 350 met de 18-55 kitlens en ga daarna bekijken wat je ermee wilt. Wil je macro gaan doen: heb je een macrolens nodig. Heb je te weinig aan 55 milimeter, koop dan een goede zoom.