[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:16

Ja ik begrijp je ;)

Wat ik alleen zo raar vind. Eerst had ik met scherpstellen rood oplichtende puntjes waar er op scherp wordt gesteld.
Deze oplichtende puntjes zijn verdwenen ... iemand enig idee hoe ik ze terug krijg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:26

Andere manier van scherpstellen kiezen... ;)
Op je camera staat een plaatje met allemaal stipjes/streepjes in een soort ruitje gevormd. Als je die indrukt en aan een radertje draait, kun je je scherpstel velden veranderen.

Pak er anders even je gebruiksaanwijzing bij, dan heb je direct de situatie voor jouw camera te pakken.
Even onder scherpstellen/scherpstel veld/AF kijken.

En stel 'm in op AI servo. Niet op AI Focus.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:54

Ik het knopje gevonden. Hij stond op automatisch, bij handmatig moest ik wel een vlak kiezen.
Hij stond altijd al op ai servo ja :)

Maar er bestaat dus niet zo iets als geen vlak kiezen van te voren en wanneer je de foto maakt het vlak kiezen door middel van het rode stipje ?
Weet het even niet zo goed uit te leggen. Mijn gebruiksaanwijzing en camera zeggen ook beide alleen: automatisch of van te voren vlak kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:56

Je moet voordat je de foto maakt, scherpstellen op je onderwerp. Dat doe je met die vlakjes.
Dus nee, er is geen andere optie. Je móet een vlakje kiezen voordat je de foto maakt :)
Anders kan de camera nergens op scherpstellen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:02

Oké bedankt :) dus eigenlijk wanneer je een vlak kiest moet je zorgen dat je dit vlak richt op wat je scherp wilt.. :=

Denk ook wel dat hier de instel fout zat, camera stelde op alles scherp, behalve het goede :')
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 03-02-13 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:03

Ja precies :j
Of anders gezegd; je moet het vakje kiezen waar het onderwerp waarop je wil scherpstellen is.

Bij instapmodellen (goedkopere modellen) is dat wat moeilijker, omdat je maar een paar vakjes als keuze hebt.
Professionele camera's hebben rond de 50 van die scherpstelpunten om uit te kiezen. Veel handiger dus.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:06

Ja ik heb op mijn 550D 9 vlakken. De middelste leek mij voor standaard het makkelijkste.
Morgen maar eens testen of nu mijn probleem is opgelost! Denk het wel.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:49

Femke schreef:
Of anders gezegd; je moet het vakje kiezen waar het onderwerp waarop je wil scherpstellen is.
Er is ook nog tracking, dan kiest de camera. Als er iemand wil weten hoe dat werkt (voor bijv. fotografie van vogels o.i.d.) hoor ik 't wel neem ik aan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:52

Maar ook daarbij moet je eerst de camera vertellen op welk vlak het onderwerp ligt. Dáárna volgt hij dat onderwerp.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:03

Femke schreef:
Maar ook daarbij moet je eerst de camera vertellen op welk vlak het onderwerp ligt. Dáárna volgt hij dat onderwerp.
Afhankelijk van de instelling en de camera. Niet nuttig om een discussie over te starten, tenzij iemand wil weten hoe het werkt ;)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:09

Kan mijn 550D dat ook? Misschien is het iets voor mijn kleine hondje (denk 30cm hoog). Deze is zo bizar snel dat ik haar echt heeeeel lastig scherp er op krijg. Terwijl dat dan een paar seconde later op mijn wat grotere hond, (40cm hoog denk) díe ook iets langzamer is, wel lukt.
Maargoed díe kleine schiet echt alle kanten op als ze los loopt, hebben al een hele hoop honden gehad maar geen zo snel en wendbaar als deze :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:13

Volgens mij begint dat bij de 7D, maar not sure. Het is al best lang geleden dat ik voor het laatst een 550D vast had :)
Nikon vindt AF met veel mogelijkheden meestal wat belangrijker dan Canon.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:16

Het lukt me nog steeds niet de foto's scherp te krijgen!
Ik heb me sluitertijd al steeds omhoog gegooid, met het idee het er zo uit te krijgen, maar nee!
Even wat voorbeelden:

Afbeelding
Focuslengte: 146mm, sluitertijd 1/800, f2,8, ISO 125, spotmeting, automatisch

Ik dacht dus dat het aan die automische spotmeting lag... Vandaag veranderd, zie resultaat.

Afbeelding
Focuslengte: 103mm, sluitertijd 1/800, f2,8, ISO 100, meetmodus gedeeltelijk handmatig op middelste vlak

Afbeelding
Focuslengte: 148mm, sluitertijd 1/800, f2,8, ISO 100, meetmodus matrix (meervlaksmeting), handmatig op middelste vlak.

Beweging is helemaal drama.
https://lh6.googleusercontent.com/-l8eY ... G_6392.JPG
sluitertijd 1/1000

https://lh6.googleusercontent.com/-lR3x ... G_6261.JPG
sluitertijd 1/2000

Doe ik nu chronisch iets fout of ben ik gewoon gen**it met de lens kopen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:39

AnneXxX schreef:
Het lukt me nog steeds niet de foto's scherp te krijgen!
Ik heb me sluitertijd al steeds omhoog gegooid, met het idee het er zo uit te krijgen, maar nee!
Even wat voorbeelden:

[ Afbeelding ]
Focuslengte: 146mm, sluitertijd 1/800, f2,8, ISO 125, spotmeting, automatisch

Ik dacht dus dat het aan die automische spotmeting lag... Vandaag veranderd, zie resultaat.

[ Afbeelding ]
Focuslengte: 103mm, sluitertijd 1/800, f2,8, ISO 100, meetmodus gedeeltelijk handmatig op middelste vlak

[ Afbeelding ]
Focuslengte: 148mm, sluitertijd 1/800, f2,8, ISO 100, meetmodus matrix (meervlaksmeting), handmatig op middelste vlak.

Beweging is helemaal drama.
https://lh6.googleusercontent.com/-l8eY ... G_6392.JPG
sluitertijd 1/1000

https://lh6.googleusercontent.com/-lR3x ... G_6261.JPG
sluitertijd 1/2000

Doe ik nu chronisch iets fout of ben ik gewoon gen**it met de lens kopen?

Zou je eens iets willen afstoppen en kijken hoe scherp de foto's dan zijn? Bijvoorbeeld f/4.0-f/5.6.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:42

Zal ik doen! Nu kan het niet meer.. donker buiten. Morgen middag of anders woensdag moet wel lukken om even wat te maken!

edit: ik heb er vanmiddag ook al aan zitten draaien bij een paar foto's: sluitertijd 1/1000 f4,5
https://lh5.googleusercontent.com/-7ZIl ... G_6397.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-NARX ... G_6396.JPG

Let niet op de foto's, was alleen nog maar bezig met de instellingen ... aardig gefrustreerd bezig zeg maar :')

Mapje met nog de 'beste' foto's
https://plus.google.com/app/basic/photo ... sview%3D25

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:47

Kies je zelf je scherpstelpunt? Want bv bij de tweede foto is het hek scherp ipv de paarden.

En welke manier van scherpstellen gebruik je bij actiefoto's?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:56

Ja ik dacht eerst dat het een instel fout was, maar ik heb alles al geprobeerd. Vrees dat er echt iets mis is met de lens.
Wat zouden de beste instellingen zijn?
Ik heb hem zowel op automatisch als handmatig op middelste vlak gehad.
Sowieso altijd ai servo.
Meetmeethode : meervlaks-, spot- en deelmeting... niks werkt.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:17

Hmm handmatig op het middelste vlak. Je stelt hem daar op in oke. En wat doe je daarna? Maak je dan meteen de foto? Of stel je eerst scherp op het gene dat je scherp wilt hebben en maak je daarna de compositie.
Want bij de eerste foto bv is het midden van de hals scherper dan het hoofd.
Het "probleem" is nu ook, nu je alle foto's op 2.8 hebt geschoten, dat er op elke foto maar een klein gebied scherp is. Daardoor zie je het veeel sneller als je niet goed scherpstelt.
Waarom heb je hem eigenlijk bij alle foto's op 2.8 staan? Vooral bij actie foto's zou ik je diafragma kleiner zetten. (groter getal)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:18

ga eerst eens testen op ONE SHOT en op een statisch object. dan kan je het objectief beoordelen.

ik zie hier vooral misfocus (eerste gok: user error), alleen de eerste foto twijfel ik hieraan. dat omdat de oren minder scherp lijken dan het oog.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:36

Oké bedankt!Mijn 1e ingeving was ook: ik ben het probleem:')
Alleen waarom lukte het dan met mijn oude lens (55-250) beter.
Ik ga (over)morgen even goed testen met jullie tips, zal het resultaat posten.

Als ik hem op en handmatig vlak scherp stel, stel ik eerst scherp, het rode puntje midden op het deel wat ik scherp wil.
Voorzover díe scherp stelt dan... aan mijn motortje kan het niet liggen, de voorste ring draait soepel als ik scherp stel.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 07:05

AnneXxX schreef:

Als ik hem op en handmatig vlak scherp stel, stel ik eerst scherp, het rode puntje midden op het deel wat ik scherp wil.
Voorzover díe scherp stelt dan... aan mijn motortje kan het niet liggen, de voorste ring draait soepel als ik scherp stel.

Misschien, maar ik ken die lens verder natuurlijk niet, omdat dat geen F/2.8 was? 2.8 is echt een klein scherpteveld en zodra je niet goed scherpsteld kun je je hele foto weggooien.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:36

AnneXxX schreef:

Bij mijn Nikon kan je kiezen of de sluiterknop werkt bij alleen het indrukken van de knop, of dat hij wacht tot hij echt focus heeft. Kan dat bij de 550D ook?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:25

Leonyr schreef:
AnneXxX schreef:

Misschien, maar ik ken die lens verder natuurlijk niet, omdat dat geen F/2.8 was? 2.8 is echt een klein scherpteveld en zodra je niet goed scherpsteld kun je je hele foto weggooien.

Je 55-250 heeft sowieso meer scherpte-diepte omdat die niet tot f/2.8 kan.
Of je onderwerp scherp wordt, hangt van diverse factoren af: je sluitertijd, het zelf kiezen van een scherpstelpunt, je AF-methode (one shot, AI-focus of AI-servo). Als je scherpstelt op een onderwerp met weinig contrast, of bij onvoldoende licht kan je AF ook net wat meer tijd nodig hebben.
Scherpstellen, ontspanknop half indrukken en daarna je camera bewegen zodat het scherpstelpunt op je onderwerp valt, is geen optie bij gebruik van f/2.8.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:41

Meld zich :)
Ik ben sinds van de week de trotse bezitter van een nikon 5100! Ik had mij al een tijdje verdiept in de fotografie en ik wilde er nu een begin mee maken.
Gister voor het eerst de camera uitgeprobeerd met zuslief en paardlief als slachtoffer. Helaas in een binnenbak moeten oefenen maar goed, je moet ergens beginnen en even geduld hebben voor het mooie weer.
Ik heb mij ingeschreven bij de volksuniversiteit voor een fotocursus waar de volgende onderdelen aan bod komen:
1. Apparatuur
onderdelen van een moderne camera, objectieven
2. Fotograferen, de techniek
invloed van de sluitertijd , ISO waarde en diafragma, de juiste belichting, histogram
3. Fotograferen, het beeld
licht, witbalans, compositie en kleurgebruik
4. Op naar betere foto’s
wat er zoal fout kan gaan, gebruik van het licht, algemene tips, bespreken van foto’s
5. Het toverwoord ‘digitaal’;
mogelijkheden van beeldbewerking

Ik ben erg benieuwd hoe het mij gaat bevallen en of ik net zo'n mooie plaatjes kan schieten als sommige van jullie kunnen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:16

Leuk lucifertje! :D