Nils_010 schreef:op A doet de kamera eigenlijk hetzelfde met dat verschil dat de flitser dan wel opeens omhoog kan komen.
Nikon in de A (diafragma voorkeuze) stand zal juist niet automatisch een flitser omhoog doen.
Dat kun je in de A stand uitsluitend zélf doen door de flitser handmatig omhoog te laten klappen.

De camera zal de flitser alleen in een aantal van de automatische standen (zoals "Auto" "portret", etc.) automatisch mee laten doen.
@Gonnyvdz:
Ik weet niet precies wat je huidige niveau is en wat je al weet en wat nog niet...
Als je nog hélemaal niets van fotografie af weet, zou ik 'm eerst op de sport stand gebruiken.
Pas als je termen als diafragma, iso en sluitertijd begrijpt, zou ik aan de slag gaan met de handmatige en semi-handmatige standen.
Mijn eigen voorkeur is dan de A stand (A bij Nikon, Av bij Canon).
Gebruik je de S stand, en je kiest een sluitertijd die heel snel is, zó snel dat je camera er geen bijpassend diafragma bij kan vinden (omdat bijv. f2.8 nodig is en je lens gaat maar tot f5.6), dan krijg je onderbelichte foto's (tenzij je de belichtingscompensatie aan hebt staan).
Dus voor een beginner vind ik die stand géén aanrader.
Bovendien maakt de sluitertijd zélf niet veel uit, zo lang de sluitertijd snel genoeg is om het onderwerp te bevriezen. Terwijl het gekozen diafragma wél heel veel verschil kan maken in je foto.
Dat is de reden dat mijn eigen voorkeur gaat naar zélf het diafragma instellen (de A stand dus), zelf je iso instellen en de camera dan dus de sluitertijd laten bepalen.
Is de sluitertijd niet snel genoeg om je onderwerp te bevriezen (= dan krijg je bewegingsonscherpte in je foto), dan doe je je iso iets hoger (bijv. van iso 200 naar iso 400 toe). Net zo lang tot je geen bewegingsonscherpte meer hebt.