[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:46

Nils_010 schreef:
op A doet de kamera eigenlijk hetzelfde met dat verschil dat de flitser dan wel opeens omhoog kan komen.

Nikon in de A (diafragma voorkeuze) stand zal juist niet automatisch een flitser omhoog doen.
Dat kun je in de A stand uitsluitend zélf doen door de flitser handmatig omhoog te laten klappen. ;)
De camera zal de flitser alleen in een aantal van de automatische standen (zoals "Auto" "portret", etc.) automatisch mee laten doen.

@Gonnyvdz:
Ik weet niet precies wat je huidige niveau is en wat je al weet en wat nog niet...
Als je nog hélemaal niets van fotografie af weet, zou ik 'm eerst op de sport stand gebruiken.
Pas als je termen als diafragma, iso en sluitertijd begrijpt, zou ik aan de slag gaan met de handmatige en semi-handmatige standen.
Mijn eigen voorkeur is dan de A stand (A bij Nikon, Av bij Canon).

Gebruik je de S stand, en je kiest een sluitertijd die heel snel is, zó snel dat je camera er geen bijpassend diafragma bij kan vinden (omdat bijv. f2.8 nodig is en je lens gaat maar tot f5.6), dan krijg je onderbelichte foto's (tenzij je de belichtingscompensatie aan hebt staan).
Dus voor een beginner vind ik die stand géén aanrader.
Bovendien maakt de sluitertijd zélf niet veel uit, zo lang de sluitertijd snel genoeg is om het onderwerp te bevriezen. Terwijl het gekozen diafragma wél heel veel verschil kan maken in je foto.
Dat is de reden dat mijn eigen voorkeur gaat naar zélf het diafragma instellen (de A stand dus), zelf je iso instellen en de camera dan dus de sluitertijd laten bepalen.

Is de sluitertijd niet snel genoeg om je onderwerp te bevriezen (= dan krijg je bewegingsonscherpte in je foto), dan doe je je iso iets hoger (bijv. van iso 200 naar iso 400 toe). Net zo lang tot je geen bewegingsonscherpte meer hebt.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:02

Femke schreef:
Nils_010 schreef:
op A doet de kamera eigenlijk hetzelfde met dat verschil dat de flitser dan wel opeens omhoog kan komen.

Nikon in de A (diafragma voorkeuze) stand zal juist niet automatisch een flitser omhoog doen.
Dat kun je in de A stand uitsluitend zélf doen door de flitser handmatig omhoog te laten klappen. ;)
De camera zal de flitser alleen in een aantal van de automatische standen (zoals "Auto" "portret", etc.) automatisch mee laten doen.

@Gonnyvdz:
Ik weet niet precies wat je huidige niveau is en wat je al weet en wat nog niet...
Als je nog hélemaal niets van fotografie af weet, zou ik 'm eerst op de sport stand gebruiken.
Pas als je termen als diafragma, iso en sluitertijd begrijpt, zou ik aan de slag gaan met de handmatige en semi-handmatige standen.
Mijn eigen voorkeur is dan de A stand (A bij Nikon, Av bij Canon).

Gebruik je de S stand, en je kiest een sluitertijd die heel snel is, zó snel dat je camera er geen bijpassend diafragma bij kan vinden (omdat bijv. f2.8 nodig is en je lens gaat maar tot f5.6), dan krijg je onderbelichte foto's (tenzij je de belichtingscompensatie aan hebt staan).
Dus voor een beginner vind ik die stand géén aanrader.
Bovendien maakt de sluitertijd zélf niet veel uit, zo lang de sluitertijd snel genoeg is om het onderwerp te bevriezen. Terwijl het gekozen diafragma wél heel veel verschil kan maken in je foto.
Dat is de reden dat mijn eigen voorkeur gaat naar zélf het diafragma instellen (de A stand dus), zelf je iso instellen en de camera dan dus de sluitertijd laten bepalen.

Is de sluitertijd niet snel genoeg om je onderwerp te bevriezen (= dan krijg je bewegingsonscherpte in je foto), dan doe je je iso iets hoger (bijv. van iso 200 naar iso 400 toe). Net zo lang tot je geen bewegingsonscherpte meer hebt.

mijn fout ik bedoelde de auto stand niet A van diafragma voorkeuze

Fenneeee

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:43

Heeft iemand ervaring met de camera olympus sp-610 ?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:34

Hallo. Ik ging net 'lensje keren' proberen.

Ik had de lens ervoor, en de bloem scherp. Ik heb toen geklikt, en toen kreeg ik 'geen lens'.
als ik eerst een andere lens ervoor doe (dus die wel aan de camera) en dan m'n kitlens keer, krijg ik een groete zwarte vlek, met in het midden een stipje van de bloem. Doe ik wat verkeerd of kan het met deze camera gewoon niet??
Ik werk trouwens met een Samsung NX11

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:11

Leonie, ik heb dat ook eens gekocht met een objectief wat ik kocht. Uiteindelijkk ben ik terug gegaan met het objectief en bleek er een productiefout in te zitten.
Nu wil ik niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, maar wellicht kan je even contact opnemen met de winkel :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:18

huh? bedoel je dat die lens niet goed is?? Hmm. verder geen problemen mee gehad, maar het zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:25

Als de lens niet aan de camera vast zit, en de camera werkt niet... Dan is dat in ieder geval níet een probleem van de lens ;) Die zit immers niet eens aan de camera vast.
Het kan wel misschien zo zijn dat je camera een blokkade heeft waardoor hij niet werkt als er geen lens op gedraaid zit.

Maar ik ben geen expert op 't gebied van de "lensjekeer" foto's. Er zullen vast een aantal anderen zijn die je hier wel goed mee kunnen helpen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:49

Hoe kun je onderbelichting of overbelichting voorkomen? ik had mijn diafragma vandaag op f/4 staan en mijn sluitertijd rond de 1/100, 1/200, 1/250 en dat ging goed maar als ik hem hoger of lager zette kreeg ik over of onderbelichte foto's. Dus moet je diafragma getal dan naar boven toe, om die overbelichting of onder belichting te voorkomen of omlaag? Dat is het waar ik soms de meeste moeite mee heb namelijk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:58

Hoe kleiner (lager) je diafragmagetal, hoe gróter de opening is en hoe méér licht er dan dus binnenkomt. Krijg je teveel licht binnen kan je je sluitertijd verkorten of je diafragma verder sluiten door een hoger getal te kiezen. Bedenk wel dat een hoger getal meer scherptediepte geeft ;)

Werk je compleet manueel? Op de A of Av stand kan je zelf het diafragma kiezen en kiest je camera de bijbehorende sluitertijd, misschien een optie zolang je dit nog lastig vindt? :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:18

Ik werk nu op de M stand omdat ik het graag zelf wil uitvogelen maar misschien is de A stand wel even een tijdelijke oplossing tot ik hem door heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:35

De M stand zou ik alleen gebruiken als je precies weet wat je doet en wat de effecten zijn van de instellingen die je gebruikt.
En dan nog heeft de M stand vaak niet eens een voordeel boven de A (Av) of S (Tv) stand.

Een goede belichting instellen bij de M stand kost veel tijd, terwijl je camera hetzelfde resultaat kan bieden in die twee andere standen.
Zéker als je buiten bezig bent, waar de lichtomstandigheden en het licht in je foto nogal eens kunnen veranderen tijdens het fotograferen. Dan heb je 'm net helemaal goed staan in de M stand, komt er een wolkje voor de zon en dan kun je weer helemaal overnieuw je lichtmetingen doen.
Terwijl de camera in de A stand dan automatisch een correctie doet op de sluitertijd om tóch een goed belicht plaatje te krijgen.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:02

Femke schreef:
De M stand zou ik alleen gebruiken als je precies weet wat je doet en wat de effecten zijn van de instellingen die je gebruikt.
En dan nog heeft de M stand vaak niet eens een voordeel boven de A (Av) of S (Tv) stand.

Een goede belichting instellen bij de M stand kost veel tijd, terwijl je camera hetzelfde resultaat kan bieden in die twee andere standen.
Zéker als je buiten bezig bent, waar de lichtomstandigheden en het licht in je foto nogal eens kunnen veranderen tijdens het fotograferen. Dan heb je 'm net helemaal goed staan in de M stand, komt er een wolkje voor de zon en dan kun je weer helemaal overnieuw je lichtmetingen doen.
Terwijl de camera in de A stand dan automatisch een correctie doet op de sluitertijd om tóch een goed belicht plaatje te krijgen.

Maar hoe compenseer je dan voor de witte ondergrond (bijvoorbeeld bij het chio). Je camera gaat daar de fout in omdat de lichtmeting denkt dat er heel veel licht is terwijl het paard/ruiter compleet onderbelicht is. (in sommige gevallen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:07

Dat lijkt me logisch: Door belichtingscompensatie toe te passen. Als fotograaf kun je over dergelijke zaken nadenken, een camera kan dat niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:10

Inderdaad :j Met het +/- knopje van je camera (belichtingscompensatie functie) kun je de belichting aanpassen.
Heel subtiel, bijv. met +0,3 of -0,3 tot heel extreem, bijv. +2 of -2 hele stops.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:16

Femke schreef:
Inderdaad :j Met het +/- knopje van je camera (belichtingscompensatie functie) kun je de belichting aanpassen.
Heel subtiel, bijv. met +0,3 of -0,3 tot heel extreem, bijv. +2 of -2 hele stops.

dat weet ik maar op een of andere manier doe ik het dan liever zelf terwijl ik door de zoeker kijk. Maar je kan inderdaar op A fotograferen met auto iso en een minimale sluitertijd en dan een halve stop onderbelichten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:24

Is dit topic ook om fotoshoptips & trics te bespreken?
HDR maken e.d.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:25

Auto iso zou ik dan juist níet doen...
Je krijgt dan vaak hele rare combinaties van iso en sluitertijd.
Vaak een ongewenst hoge iso (dus veel ruis op je plaatje).

Gewoon zelf de situatie inschatten (mooi weer buiten is iso 100/200, bewolking rond iso 400, nog donkerder iso 800, binnenmanege vaak iso 1600, als uitgangspunt), iso instellen. Kijken of je sluitertijd snel genoeg is.
Is die te traag? --> Iso aanpassen (omhoog)
Is die goed? --> Alles lekker laten staan
Is die véél te snel? --> Iso kan naar beneden

Vaak hoef ik de iso voor een shoot maar 1x in te stellen, daarna kan ik gewoon lekker aan de slag en hoef ik me niet meer druk te maken om de sluitertijd. Want ik weet dat die met de gekozen iso waarde gewoon goed blijft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:27

Ja, er is op FK een topic "vragen over fotobewerkingsprogramma's" ofzo :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:33

Ok, had t zo snel nog niet gezien. Zal ff zoeken!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:57

Femke schreef:
Auto iso zou ik dan juist níet doen...
Je krijgt dan vaak hele rare combinaties van iso en sluitertijd.
Vaak een ongewenst hoge iso (dus veel ruis op je plaatje).

Gewoon zelf de situatie inschatten (mooi weer buiten is iso 100/200, bewolking rond iso 400, nog donkerder iso 800, binnenmanege vaak iso 1600, als uitgangspunt), iso instellen. Kijken of je sluitertijd snel genoeg is.
Is die te traag? --> Iso aanpassen (omhoog)
Is die goed? --> Alles lekker laten staan
Is die véél te snel? --> Iso kan naar beneden

Vaak hoef ik de iso voor een shoot maar 1x in te stellen, daarna kan ik gewoon lekker aan de slag en hoef ik me niet meer druk te maken om de sluitertijd. Want ik weet dat die met de gekozen iso waarde gewoon goed blijft. :)

Ik moet zeggen dat ik de nikon D3 met auto-iso eigenlijk nooit fouten zie maken. Maarja ieder zijn ding meestal fotografeer ik springwedstrijden en dan staat de camera op minimaal 1/500ste van een seconde auto-iso aan met max 1600 op diafragma 4-4.5 (nikon 80-200mm F2.8 lens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:29

Maar wanneer zie je het als een "fout".
Als voor bevriezen van het onderwerp een sluitertijd van bijv. 1/400e nodig zou zijn (is natuurlijk afhankelijk van de snelheid v/d beweging, maar 'k neem dit even als voorbeeld)... En de camera kiest 1/800e...
Dan staat de iso al onnodig hoog.

In die situatie kost het je dus toch onnodig detail. Dat risico wil ik niet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:35

Inderdaad :j Uiteindelijk kun je het denkwerk beter zelf doen en niet aan je camera overlaten, immers, een camera heeft geen hersens :D

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:49

Femke schreef:
Maar wanneer zie je het als een "fout".
Als voor bevriezen van het onderwerp een sluitertijd van bijv. 1/400e nodig zou zijn (is natuurlijk afhankelijk van de snelheid v/d beweging, maar 'k neem dit even als voorbeeld)... En de camera kiest 1/800e...
Dan staat de iso al onnodig hoog.

In die situatie kost het je dus toch onnodig detail. Dat risico wil ik niet lopen.

Je kiest zelf een absolute minimale sluitertijd en een maximum iso. (en bij een D3 maakt het niet zo uit of je nou op iso 400 of iso 800-1600 zit qualiteit zit wel goed met normaal licht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:54

Zeker, de D3 is natuurlijk ook een top camera :j
Maar mensen hier in 't topic, die graag tips willen en meelezen, hebben lang niet allemaal een D3 of vergelijkbare cam ;)

Bij de gemiddelde consumer camera maakt het verschil tussen iso 400 en iso 800 een flink kwaliteitsverschil.
En er zijn zelfs genoeg camera's die de iso stappen ook niet in 1/2 of 1/3 stops kunnen maken, maar alleen gelijk in hele stops.
En dan kan auto iso een behoorlijke invloed hebben op je foto...

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:19

Femke schreef:
Zeker, de D3 is natuurlijk ook een top camera :j
Maar mensen hier in 't topic, die graag tips willen en meelezen, hebben lang niet allemaal een D3 of vergelijkbare cam ;)

Bij de gemiddelde consumer camera maakt het verschil tussen iso 400 en iso 800 een flink kwaliteitsverschil.
En er zijn zelfs genoeg camera's die de iso stappen ook niet in 1/2 of 1/3 stops kunnen maken, maar alleen gelijk in hele stops.
En dan kan auto iso een behoorlijke invloed hebben op je foto...

maar ik geloof (pin me er niet op vast) dat auto iso wel iets is van de (semi)-pro camera's de D60 enzo hebben dit niet