[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:37

kakanox schreef:
maar als ik dat allemaal uit moet leggen zijn we al gauw een pagina of 20 verder ;)

_O- zoals mijn pb :D

Ik ga vandaag lekker op mijn gemakje onder werk tijd lezen het is toch rustig *D
Heb al wat op het oog maar daar moet jij nog maar eens naar kijken of dat wat is :Y)

Rennie89

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:33

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:39

lifaya dan zou je mijn pb eens moeten zien :))

Ik wist 0,0 van camera's maar door zijn bp weet ik ineens een stuk meer :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:41

haha ik vind het super :P ik help ook mensen uitgebreid, maar ik ben zoooo slecht in technisch uitleggen :')

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:43

haha nou dit was zo technisch dat ik het al 4 keer gelezen heb en elke keer als ik het lees begrijp ik er weer iets meer van :Y) best ingewikkeld hoor! vooral met die lensen!

Maar incombie met een tekening en voorbeeld foto;s begin ik er wat van te snappen :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:29

hoi allemaal.

k ben een beetje aan het kijken naar camera's (spiegelreflexen) en ik kom er maar niet uit welke ik nou wil.

Ik ben nog een beginner met speigelreflexen en weet nog niet wat alles precies inhoud.

ik zit erg te twijfelen over de Canon eos 1000D, 450D of de 500D en ik zat net ff te kijken. Is het misschien ook wat om direct naar de 50D te gaan. of is dit een te grote stap?

zit er veel verschil tussen deze camera's?
want het is wel een behoorlijk prijs verschil. En hoe hoger de prijs hoe langer het duurt voordat ik hem heb. Want k ben nu nog opzoek naar een baantje :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:35

De 450D en de 50D verschillen nogal ja
- Prijs
- 450D is een instapmodel, 50D een semi-prof model
- gewicht
- 50D is een stuk ingewikkelder dan de 450D

Daarbij... Je koopt een spiegelreflex NIET als je hem op automatisch gaat zetten, dan kan je beter een compact cameraatje kopen van goede kwaliteit ;) Bij spiegelreflex camera's moet je natuurlijk lenzen bij kopen en en alles is behoorlijk prijzig gezien jouw leeftijd. Ik zou als ik jou was gewoon zo'n nep-spiegelreflex dingetje kopen (fujipix dacht ik? ) en die lekker gebruiken. Stuk makkelijker, lichter, goedkoper enzovoort.

Je moet dus alleen voor een spiegelreflex gaan als je de moeite neemt om op M te zetten ;) ik heb nooit op automatisch gefotografeerd, ook niet de eerste dagen dat ik mijn eerste spiegelreflex had. Al wist ik er nog niks van, ik wou het zelf doen en niet dat de camera het deed.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:15

lifaya schreef:
De 450D en de 50D verschillen nogal ja
- Prijs
- 450D is een instapmodel, 50D een semi-prof model
- gewicht
- 50D is een stuk ingewikkelder dan de 450D

Daarbij... Je koopt een spiegelreflex NIET als je hem op automatisch gaat zetten, dan kan je beter een compact cameraatje kopen van goede kwaliteit ;) Bij spiegelreflex camera's moet je natuurlijk lenzen bij kopen en en alles is behoorlijk prijzig gezien jouw leeftijd. Ik zou als ik jou was gewoon zo'n nep-spiegelreflex dingetje kopen (fujipix dacht ik? ) en die lekker gebruiken. Stuk makkelijker, lichter, goedkoper enzovoort.

Je moet dus alleen voor een spiegelreflex gaan als je de moeite neemt om op M te zetten ;) ik heb nooit op automatisch gefotografeerd, ook niet de eerste dagen dat ik mijn eerste spiegelreflex had. Al wist ik er nog niks van, ik wou het zelf doen en niet dat de camera het deed.

okee. ik was ook niet van plan hem op automatisch te zetten;) omdat ik veel hoor dat je als je alles zelf insteld de foto's veel mooier worden.

de 50D word het dus niet :P nu nog kijken welke wel :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:22

Maar het zelf instellen is ook niet makkelijk he :+ en houd dus wel in je achterhooft dat lenzen duur zijn.

mijn eerste spiegelreflex was de Olympus E500, daarna de Canon EOS 450D en nu de Canon EOS 50D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:29

lifaya schreef:
Maar het zelf instellen is ook niet makkelijk he :+ en houd dus wel in je achterhooft dat lenzen duur zijn.

mijn eerste spiegelreflex was de Olympus E500, daarna de Canon EOS 450D en nu de Canon EOS 50D

Nee klopt :P dat word nog wel ff wennen. en die lenzen heb ik ook al een beetje naar gekeken en daar hangt indd ook een prijskaartje aan ;(

Mijn ouders zijden (niet dat zij verstand hebben van camera's) dat je beter een Canon of Nikon kon kopen. En geen Olympus. Klopt dit? of heeft jou Olympus het ook prima gedaan?

k zie wel dat sommige goedkoper zijn dan Canon.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:33

Olympus is een prima merk maar ik ben overgestapt omdat Canon in vergelijking toch goedkoper is en meer pruducten heeft en objectieven. Dus meer keus :P

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:20

ik ga even kijken wat ik ongeveer kwijt ben aan welke camera + lens.

is fotokonijnenberg.nl de goedkoopste site?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:26

lifaya schreef:
[FK] voorbeeldfoto's Canon EOS 50D

Kakanox, jij bent iemand die écht goed en uitgebreid een uitleg geeft, top!

Thanks voor het compliment :D

V.w.b. die Olympus: Zeker geen slechte camera, maar zoals lifaya al beschrijft: Omdat het merk nog niet zo'n grote speler is is er veel minder te krijgen voor een Olympus dan voor een Canon of Nikon. Een klein voorbeeldje is bijvoorbeeld al de batterijen van een 20/30/40/50D: Deze kan je nieuw kopen voor een behoorlijk bedrag.. maar er wordt een imitatievariant gemaakt die voor een tientje per stuk te krijgen zijn ;) Datzelfde geldt voor vertical grips, draadontspanners en nog veel meer handige accessoires.

Overigens vind ik zelf de 50D vooral handiger in bediening dan de 450D, de verschillen lijken mij voor een beginner niet eens zo groot?

Wat betreft goedkope sites: Kijk ook eens op www.foka.nl www.kamera-express.nl www.cameranu.nl en gebruik vooral google eens om te kijken waar je wat goedkoop kan vinden (Redcoon, Foto Fortgens en Digital Street hebben soms nl. ineens fantastische aanbiedingen).
De pricewatch op www.tweakers.net is ook ontzettend handig (daarmee kan je prijzen vergelijken over allerlei winkels), helaas zijn niet alle winkels daarbij aangesloten.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:44

bedankt :P

misschien omdat ik nog niet gewend ben aan een canon spiegelreflex dat ik het verschil niet echt merk kwa bediening tussen de 50D en de 450D....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:20

ik heb mijn Canon EOS 50D bij Foka.nl besteld, supergoede service! En idd, voor de Olympus is alles een stuk schaarser en in mijn ogen duurder, gezien er weinig in de "tweedehands" markt te vinden is. Ik heb nu voor mijn Canon EOS 50D alles wat maar nodig is, 2 orginele accu's en een orginele batterygrip. Natuurlijk ook lenzen, maar bij de Canon kan je alles veel makkelijker bij elkaar scharrelen om het maar zo te noemen.

Ik weet bijvoorbeeld nog dat ik de Sigma 55-200mm voor de Olympus had gekocht met UV filter en dat was 212 euro. Als je de canon variant neemt kom je minimaal 50 euro goedkoper uit voor hetzelfde objectief. Maar de Olympus E500 was wel een heerlijke camera maar dus niet ideaal voor iemand die meer en meer wil als ik :+ Voor Canon kan je gewoon meer vinden, daar is een grote markt van (net als Nikon, maar dat is vaak iets duurder dan Canon)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:00

oke. Dan blijf ik lekker bij canon.

Ik heb eventjes wat prijzen opgezocht. Ik heb mij een tijdje geleden 3 lenzen aangeraden gekregen. en die heb ik ook maar eventjes opgezocht. ik zet de site's er ff bij omdat ik ze daar het goedkoopst heb gevonden.

Prijzen body's
EOS 500D - €547,00 - http://www.foka.nl
EOS 450D - €419,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
EOS 1000D - €329,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
EOS 50D - €768,00 - http://www.foka.nl

Dit waren de camera's die ik opgezocht heb. K zie dat er wel een behoorlijk prijsverschil is tussen de EOS 50D en de andere camera's.

Lenzen.
Canon 55-250 - €202,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
Tamron 55-200 - €105,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
Sigma 55-200 - €145,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl

k zie inderdaad dat het een behoorlijk dure hobby is. Maar ik ga zeker verder der mee.

Als jullie deze prijzen zien, wat denken jullie dan dat voor mij het beste is?

erg handig dit topic trouwens :Y)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:02

De 55-250 heb ik ook, is een erg fijne lens :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:04

De 50D is een flink treetje hoger dan de andere camera's die je noemt. Pak 'm maar eens vast, dan begrijp je meteen wat ik bedoel.

De 500D heeft overigens dezelfde sensor als de 50D, dus bij goed gebruik zijn de foto's kwalitatief grotendeels identiek.

Wat betreft lenzen: Ik zou de Tamron en Sigma 55-200 meteen links laten liggen en direct gaan voor de Canon 55-250IS (of beter nog de 70-300IS USM). Mensen kunnen erover roepen wat ze willen maar voor hun geld zijn de 55-250IS en de 70-300IS USM van Canon gewoon ongeëvenaard; de Tamron en Sigma zijn in vergelijking met de Canons beide speelgoed.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:17

kakanox schreef:
De 50D is een flink treetje hoger dan de andere camera's die je noemt. Pak 'm maar eens vast, dan begrijp je meteen wat ik bedoel.

De 500D heeft overigens dezelfde sensor als de 50D, dus bij goed gebruik zijn de foto's kwalitatief grotendeels identiek.

Wat betreft lenzen: Ik zou de Tamron en Sigma 55-200 meteen links laten liggen en direct gaan voor de Canon 55-250IS (of beter nog de 70-300IS USM). Mensen kunnen erover roepen wat ze willen maar voor hun geld zijn de 55-250IS en de 70-300IS USM van Canon gewoon ongeëvenaard; de Tamron en Sigma zijn in vergelijking met de Canons beide speelgoed.

oke dat is wel ff handig om te weten!

ik ging ff kijken naar die 70-300 maar zie dat ie erg duur is ;( dus dat word hem denk ik niet :+

maar ik heb wel is gelezen dat de 450D en de 500D bijna niks verschillen in de kwaliteit van de foto's. Maar er zit wel nog een prijsverscheel in van meer dan 100 euri.
maar klopt dit. weten jullie dat?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:22

Het is moeilijk om met een 500D de meerwaarde van de iets nieuwere sensor eruit te peuteren, dat is zeker waar.
De 500D kan wél filmen, en heeft nog wat andere nieuwigheidjes die de 450D moet missen (volgens mij heeft de 450 ook geen liveview?).

Het is maar of je daarvoor wil betalen of niet. Als je de 450D goed genoeg is.. overweeg dan ook eens een 40D, hier en daar zijn ze misschien nog op voorraad.

V.w.b. 70-300 die erg duur zou zijn... het is maar wat je duur vindt; die 70-300IS USM is wel waar voor je geld, net als de 55-250IS dat is. De 70-200 f/2.8 L IS USM is in mijn ogen al minder waar voor je geld - hij is namelijk wel een stuk beter, maar in mijn ogen niet zóveel beter dat ie z'n prijs van bijna 1500 euro in één klap rechtvaardigt. Een 135 f/2.0 L USM (geen zoomlens en totaal niet vergelijkbaar) of een 300mm f/2.8 L IS USM (idem) doen dat in mijn ogen wel weer... en die kosten vet over de 900 respectievelijk vet over de 3000 euri :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:28

LaukeB schreef:
oke. Dan blijf ik lekker bij canon.

Ik heb eventjes wat prijzen opgezocht. Ik heb mij een tijdje geleden 3 lenzen aangeraden gekregen. en die heb ik ook maar eventjes opgezocht. ik zet de site's er ff bij omdat ik ze daar het goedkoopst heb gevonden.

Prijzen body's
EOS 500D - €547,00 - http://www.foka.nl
EOS 450D - €419,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
EOS 1000D - €329,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
EOS 50D - €768,00 - http://www.foka.nl

Dit waren de camera's die ik opgezocht heb. K zie dat er wel een behoorlijk prijsverschil is tussen de EOS 50D en de andere camera's.

Lenzen.
Canon 55-250 - €202,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
Tamron 55-200 - €105,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl
Sigma 55-200 - €145,00 - http://www.fotokonijnenberg.nl

k zie inderdaad dat het een behoorlijk dure hobby is. Maar ik ga zeker verder der mee.

Als jullie deze prijzen zien, wat denken jullie dan dat voor mij het beste is?

erg handig dit topic trouwens :Y)

Kan zijn dat ik het gemist heb, maar hoe veel wil je uitgeven?

Ideaal gezien zou ik gaan voor de Canon 55-250 en niet voor de Tamron of Sigma 55-200.

Zo te zien heb je verder qua camera's gekeken naar prijzen voor bodies, dus zonder kitlens (18-55). Heb je er bewust voor gekozen de kitlens niet aan te schaffen? Aners kun je misschien beter de prijzen mét kitlens eens op een rijtje zetten. Eigenlijk in alle gevallen, tenzij je écht alléén maar paarden wil gaan fotograferen, zou ik vanuit het oogpunt van veelzijdigheid aanraden de kitlens erbij te kopen.

Dan is het alleen nog de vraag hoe veel je in totaal uit wil geven, en of je de pluspunten van de 500D ten opzichte van de 450D of 1000D de meerprijs waard vindt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:32

De Canon EOS 50D is lekker groot en vult je handen heerlijk :P ik kan alleen fotograferen met een grip erbij (sorry ben verslaafd eraan, vind zonder zo "leeg" ) .

Ik ben het erover eens dat je inderdaad de tamron en sigma 55-200 weg kan laten, ik heb wel de 55-200mm van sigma, maar dat was een tijdelijke lens tot ik een lichtsterke kon betalen. Nu ik de Sigma 50-150mm F2.8 heb gebruik ik die lens nooit meer. Nu streef ik ernaar om ooit (over een jaar ofzo) de Canon 70-200mm F2.8 te kopen, maar heeft geen haast want ik vind de sigma 50-150 F2.8 heerlijk in combinatie met de lichtsterke 50D. (je hebt erg weinig ruis bij hoge ISO's ook erg handig)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:34

ik snap je helemaal ;) maar toch blijf ik dan bij die 55-250.

de 450D heeft trouwens wel live view ;) heb ik ff snel opgezocht :Y) maar wat houd dat eigenlijk in? :+

@Nouks: Ik heb nog niet een bepaalde prijs ingedachten. omdat ik zelf nog niet echt weet wat alles precies inhoud. k heb der wel al wat dingetjes in tijdschriften enzo over gelezen maar verder geen ervaring mee.
De kitlens heb ik er indd expres buitengelaten :P omdat ik indd van plan ben bijna alleen maar paarden te fotograferen.

en wat zijn dan precies die pluspunten van de 500D vergeleken met de 450D?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:38

ja de 450D heeft live vieuw. Je kan dan vanaf het schermpje zien wat je fotografeerd :) handig als je het vanaf de grond wil doen of door een hek :P hoef je niet op de grond te liggen of helemaal in moeilijke bochten te wringen (vooral in de dierentuin handig :P )

Ik zou dan zoiezo voor de canon variant gaan bij de 55-250 IS zoals werd gezegt.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:42

lifaya schreef:
ja de 450D heeft live vieuw. Je kan dan vanaf het schermpje zien wat je fotografeerd :) handig als je het vanaf de grond wil doen of door een hek :P hoef je niet op de grond te liggen of helemaal in moeilijke bochten te wringen (vooral in de dierentuin handig :P )

Ik zou dan zoiezo voor de canon variant gaan bij de 55-250 IS zoals werd gezegt.

oke dat is indd wel handig dan :Y)