[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:20

Ik heb ook een lading vragen.
Ik heb al een tijd een Canon 400D met 70-300 mm lens. (en de kitlens, maar die gebruik ik nooit)

Kennissen van mij zeiden dat ik een UV-Filter moest kopen, voor op mijn lens, om de lens te beschermen. Als de lens ergens tegenaan zou knallen, zou de UV-Filter barsten ipv de lens.
Nu vraag ik me af, het heet UV-Filter, wat doet het met UV-Straling? Heeft dit bepaalde voordelen met fotograferen?
En als ik wel zo'n ding wil kopen, waar moet ik dan op letten?

En een zonnekap, wat doet die precies? Wat is nou het verschil in foto's met of zonder zonnekap?

Ik zit er overna te denken om een scherm te kopen om het zonlicht wat minder fel te maken, als de zon fel schijnt. Wat voor scherm zou ik dan moeten hebben? En waar zou ik op moeten letten als ik zo'n scherm koop? Of hebben jullie evt. andere suggesties?

Ook zit ik eraan te denken nog een lens aan te schaffen. Die ik nu heb bevalt helemaal prima, maar ik zou ook graag macro foto's willen maken, en een groter diafragma (kleiner getal) willen kunnen gebruiken. Een kleiner deel scherp dus.
Ik wil dus macro-foto's met de lens kunnen maken, en portret-foto's, waarbij ik dus een kleiner deel scherp heb.
Wat voor lens zou dan goed zijn? Ik wil een goede lens, foto's van echt goede kwaliteit.

En eigenlijk wil ik ook wel een keer een lens waarmee ik beter binnen kan fotograferen, een lens die minder licht nodig heeft. Maar die ook goed is voor sportfoto's binnen (foto's van paarden in een manege). Wat voor lens zou ik daarvoor moeten hebben?

En deze 2 lenzen die ik noem, zou er ook 1 lens kunnen zijn die voor beide dingen goed is (macro, klein gedeelte scherp en binnenfotografie)?
Ik wil een lens van Canon (dus geen tamron ofzo) en echt een goede.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast bedankt!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:42

Ben woe en do op het CHIO in Aken geweest en heb daar wat foto's genomen. Tips zijn welkom!

Edward Gal en Totilas. 1ste in de Prix St. Georges. Zo'n gaaf paard!
Afbeelding

Een spaanse meneer.
Afbeelding

Nog een keer Edward met Sister de Jeu. Hij vliegt Clown
Afbeelding

Anky en Painted Black
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Isabel en Warum Nicht
Afbeelding

Adelinde aan het begin van haar super proef!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Silvia Ikle. Hoop dat ik op die leeftijd uberhaupt nog kan paardrijden!
Afbeelding
Afbeelding

Weer Isabel maar dan met Satchmo. Die heeft uiteindelijk Adelinde van de 1ste plek verstoten.
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot Alex van Silfhout.
Afbeelding

Als jullie meer willen zien, moet je maar even op de link klikken. http://picasaweb.google.nl/chantalwieri ... AACHEN2008

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:23

LoveLeandro:

Filter-vragen: Lees de posts & linkjes waar ik hier naar verwijs even:

[***] @ [CB] [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

In principe kun je stellen dat ik groot voorstander ben van continu gebruik van zonnekappen ipv filters.

Andere vragen ga ik morgen ff kijken of ik daar antwoord op heb.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:14

bedankt Nouks!!

Zou je mij ook kunnen vertellen wat een zonnekap doet met je foto's? Zijn zonnekappen beter als je tegen de zon in fotografeert?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:57

Ik heb even een vraagje Bloos Ik wil wel eens proberen om te fotograferen in een mini studio. Ik hoor vaak dat mensen dat maken met wit papier, maar als je dan een iets grotere mini-studio wilt, wat kun je dan het best gebruiken? Iemand een huis-tuin-en-keukenartikel voor mij?

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:54

Imd: nog steeds wit papier (een iets groter vel Knipoog ) of een wit doek dat je even strijkt om de ergste kreukels eruit te halen.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:53

imd schreef:
Ik heb even een vraagje Bloos Ik wil wel eens proberen om te fotograferen in een mini studio. Ik hoor vaak dat mensen dat maken met wit papier, maar als je dan een iets grotere mini-studio wilt, wat kun je dan het best gebruiken? Iemand een huis-tuin-en-keukenartikel voor mij?

Keuken of camping tafel (of kleiner)omgekeerd plaatsen, touw trekken over de tafelpoten, A2 formaat papier als bodem/achtergrond met wasknijper vast zetten, witlaken over de poten strak trekken, 2 of 3 (buro) lampen met daglicht lampen in gedraaid, tata je mini studio.
Succes Frans

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:17

Dank jullie wel voor de reacties, ik ga eens wat proberen Lachen

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:44

Ik heb een finipix fujifilm S8000fd en ik zie dat mensen ook met zo'n fuji mooie foto's krijgen van bijv. een paardenhoofd en dan met de achtergrond heel wazig, hoe krijg ik dat voor mekaar?

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 00:06

Ik heb een vraag weet iemand of je met een gewone camera bv een Sony digitaal fototoestel Cyber-shot DSC-S730 of Nikon digitaal fototoestel Coolpix L16 of Kodak digitaal fototoestel EasyShare C613 zo alleen dat het onderwerp bv een paard sherp is en de rest zo een beetje vaag snappen jullie?

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:22

winerieke schreef:
Ik heb een finipix fujifilm S8000fd en ik zie dat mensen ook met zo'n fuji mooie foto's krijgen van bijv. een paardenhoofd en dan met de achtergrond heel wazig, hoe krijg ik dat voor mekaar?

Dat krijg je voor elkaar doormiddel van het Diafragma van de camera. Die kun je zelf instellen,
Diafragma getallen zijn de zogenaamde F getallen.. een F met een cijfer ervoor.
Als je een kleine scherpte diepte wil.. (dus wazige achtergrond) Moet je het diafragma getal dus zo laag mogelijk zetten.. En wil je dus alles scherp hebben moet je hem weer hoog zetten.
Ik hoop dat je het een beetje volgt.. Tong uitsteken
Het diafragma kun je vergelijken met je eigen oog, als je oog klein is komt is er veel licht.. En als hij Groter is is er minder ligt.
Nja, zoek eens wat info op, op internet!
Succes!

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:16

Larisske schreef:
Ik heb een vraag weet iemand of je met een gewone camera bv een Sony digitaal fototoestel Cyber-shot DSC-S730 of Nikon digitaal fototoestel Coolpix L16 of Kodak digitaal fototoestel EasyShare C613 zo alleen dat het onderwerp bv een paard sherp is en de rest zo een beetje vaag snappen jullie?

Weet iemand dit?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:45

Six schreef:
winerieke schreef:

Dat krijg je voor elkaar doormiddel van het Diafragma van de camera. Die kun je zelf instellen,
Als je een kleine scherpte diepte wil.. (dus wazige achtergrond) Moet je het diafragma getal dus zo laag mogelijk zetten.. En wil je dus alles scherp hebben moet je hem weer hoog zetten.
Het diafragma kun je vergelijken met je eigen oog, als je oog klein is komt is er veel licht.. En als hij Groter is is er minder ligt.
Succes!

Dit staat ook in het boekje geloof ik hoor. Tenminste, bij mijn S6500 wel. Heb je t boekje helemaal doorgelezen?

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:27

Six schreef:
winerieke schreef:

Succes!

Kan dit ook bij een gewone camera ? Ik betoel meer zo een basiscameratje zoals de camera die ik op het oog heb de Kodak Easysheare C613 of Sony digitaal fototoestel Cyber-shot DSC-S730 bij de laatste staat wel in de uitleg: automatisch scherpstellen op het onderwerp is dit hetzelfde ik ga vandaag of morgen een camera kopen en ik zou het wel leuk vinden als deze functie gaat zo het paaren hoofd bijvoorbeeld sherp en de achtergrond zo vaag.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:38

Heey allemaal Doei!
ik heb een vraagje over de nikon z710 die heb ik nameljk, hoe kan ik daarmee het beste portret foto's maken,
vanuit welke standpunten is het het mooiste om 4 personen en 1 hond op de foto te krijgen??
Groetjes

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:19

domirenza schreef:
Heey allemaal Doei!
ik heb een vraagje over de nikon z710 die heb ik nameljk, hoe kan ik daarmee het beste portret foto's maken,
vanuit welke standpunten is het het mooiste om 4 personen en 1 hond op de foto te krijgen??
Groetjes

Misschien van opzij fotograferen op een rij.Dat is wel geen stand maar zo een rij van eerst de hond ,dan de kleinste van de 4,dan de iets grotere etc.En dan kan hond blijven zitten en de 1e persoon zich naar links laten hangen,de 2de naar rechts de 3de weer naar links maar iets minde dan de 1e en dan de vierde naar rechts weer maar iets minder dan de 2de Tong uitsteken Misschuien klopt het niet maar zou wel een leuke foto worden denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:59

Domirenza: kijk uit dat je niet te snel in cliché's vervalt. Recht van voren met achter twee langsten, voor twee kleinsten, middenvoor hond of rijltjes van groot naar klein zijn al snel errrrug standaard. Wees creatief. Zelf is eerste wat er in mij opkomt: alle hoofden/koppen (hond meegeteld Knipoog) bij elkaar en een close-up van alleen de hoofden bijvoorbeeld.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:39

Six schreef:
winerieke schreef:

Succes!

Dankje Lachen Maar dit had ik al Tong uitsteken Ik dacht alleen dat je nog iets meer eraan kon doen! Maar dan ga ik nu gewoon verder proberen Haha!. Dankje!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:40

winerieke: Achtergrond ver weg, dus bomen in de verte e.d. en dan inzoomen. Lachen

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:14

Larisske schreef:

Zou iemand mij dit kunnen zegge a.u.b ? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:31

Larisske schreef:
Zou iemand mij dit kunnen zegge a.u.b ? Haha!

Wordt net hier boven behandeld......

DSLR-effect zul je iig niet krijgen met die camera's. Maar "achtergrond beetje wazig" lijkt me redelijk logiesj.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:59

Ik was gister aan het foto's maken en ineens zegt mn camera ERROR, VERVANG GEHEUGENKAART.

Ik kan nu helemaal geen foto's meer bekijken en ook niet kijken wat er op de kaart staat, dan zegt ie; geen beeld.

Ik heb een sandisk compact flash extreme III kaart. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:50

Ik heb de kaart geformatteerd en nu is het probleem opgelost. Weird.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:57

Wuis: maar nu ben je wel je foto's kwijt dus?

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met SanDisk. Ik zou dit risico niet graag nog 'ns willen lopen als ik jou was. Als het goed is zit er nogal een garantie op die dingen en dan krijg je er een nieuwe kaart voor terug.

Of ze de foto's nog terug kunnen toveren (doen ze normaal indien gewenst als het goed is ook voor je), betwijfel ik alleen....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:04

Heb vandaag een laptop gekregen van mn vader voor mn foto's enz Haha!